Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: PHP tai JavaScript, kuinka onnistuu live pelaaminen ??

Sivun loppuun

kpzpt [23.09.2010 19:49:46]

#

PHP ja JavaScript!

Olen rakentanut yksinkertaisen sotalautapelin Sun Java 1.6+ SE:llä.

Tahtoisin pois sulkea mahdollisuuden rakentaa pelini HTML5 ja Canvas yhdistelmällä.

Koska en itse tunne PHP ja JavaScript kielten UDP ominaisuuksia tarpeeksi, niin,
kysyn nyt sitten tässä.

Kuinka mahdollista olisi päivittää HTML5 + Canvas peliä livenä, kahden ihmis pelaajan välillä ??

Onko PHP ja JavaScript ohjelmointi käyttö, netti liikenteen osalta, mahdollista vain vuoropohjaisiin peleihin ??

Jos PHP taikka JavaScript kykenee live peliin ½ - 2 UDP pakettia ( 100 byteä ) sekuntti, niin, kiitos kun hieman kirjoitatte vinkkiä kuinka taikka millä tavoin ??

//.....

Kiitos..

Metabolix [23.09.2010 20:08:31]

#

Jos haluat demon siitä, mihin JavaScriptilla ja uusimmilla selaimilla pystyy, katso Quake2 GWT Port -video. Kuitenkin kannattaa muistaa, että HTML5:n ominaisuudet eivät toimi esimerkiksi vielä nykyisissä IE-selaimissa. WebSocketit vaativat myös palvelimelta erityisen tuen eivätkä siis suinkaan toimi suoraan TCP- tai UDP-socketteina.

Macro [23.09.2010 20:22:47]

#

Metabolix kirjoitti:

katso Quake2 GWT Port -video

Vau.

kpzpt [23.09.2010 21:05:55]

#

HTML5!

Minulle vähän jäi epäselväksi, mikä on WebGL ja WebSockets ??

Täytyy sanoa että Youtube video oli näyttävä ja HTML5 Canvas kykeni paljon laadukkaampaan mitä itse hetki sitten uskoin.

@Metabolix: voisitko hieman antaa ohjeistusta minulle, olen rakentamassa lautapeli sivustoa, ja mietin kovasti millä alustalla, olen jo aika pitkälle päätynä Java SE käyttöön, koska LWJGL vaatii ruman varmenteen ja HTML5 oli vielä eilen mielestäni kovin hidasta.

Mutta nyt en enää ole varma, tämä HTML5 on siis tulevaisuuden ohjelmointiin,
mitä sinä arvioisit, onko järkevintä minun siirtyä jo nyt HTML5 käyttöön ??

Mistä löytyisi parhaimmat tutoriaalit lautapelieni rakenteluun Java SE:n sijasta HTML5 kanvakseen WebGL ja WebSockets avulla ??

Tarvitseeko mitään varmenteita, taikka kuinka suuria latauksia nämä kirjastot vaativat ??

//.....

Kiitos..

Jokotai [23.09.2010 21:14:37]

#

Metabolix kirjoitti:

katso Quake2 GWT Port -video

Olen vanhentunut koodarina ;_;

-tossu- [23.09.2010 21:19:13]

#

kpzpt kirjoitti:

Minulle vähän jäi epäselväksi, mikä on WebGL ja WebSockets ??

WebGL on OpenGL:ään pohjautuva API, jolla voi piirtää 3D-grafiikkaa canvakseen.
WebSocket on selaimen ja web-palvelimen väliseen kommunikointiin suunniteltu soketti.

kpzpt kirjoitti:

Mistä löytyisi parhaimmat tutoriaalit lautapelieni rakenteluun Java SE:n sijasta HTML5 kanvakseen WebGL ja WebSockets avulla ??

Minä en käyttäisi kumpaakaan. Lautapelissä tuskin tarvitsee 3D:tä, ja vain harvat selaimet tukevat WebGL:ää tai WebSocketteja.

Matso [08.10.2010 09:06:50]

#

-tossu- kirjoitti:

kpzpt kirjoitti:

Minä en käyttäisi kumpaakaan. Lautapelissä tuskin tarvitsee 3D:tä, ja vain harvat selaimet tukevat WebGL:ää tai WebSocketteja.

Onko enää pitkään näin? Eikö kaikki uusimmat versiot selaimista ala jo tukea näitä? Kuten IE9, uusin Firefox, uusin Chrome ja varmaan Opera? Ehkä Safarikin? Aika mutulla heitän, en nyt tarkkaan noiden tukemiin juttuihin ole tutustunut kylläkään.

kpzpt: Miksi välttämättä PHP? Kun Javaa olet koodaillut, voihan sekin olla aivan varteenotettava vaihtoehto palvelinpuolella, jos et PHP:tä halua opiskella.

-tossu- [08.10.2010 15:39:38]

#

Matso kirjoitti:

Onko enää pitkään näin? Eikö kaikki uusimmat versiot selaimista ala jo tukea näitä? Kuten IE9, uusin Firefox, uusin Chrome ja varmaan Opera? Ehkä Safarikin?

Varmasti kaikkein uusimmat selaimet tukevat niitä, mutta kyllä vanhempienkin selaimien käyttäjät täytyy ottaa huomioon. Edes IE9 tai Opera 10.62 ei tue WebSocketteja tai WebGLää.

Grez [08.10.2010 15:57:39]

#

-tossu- kirjoitti:

mutta kyllä vanhempienkin selaimien käyttäjät täytyy ottaa huomioon

Ei kai tähän mitään pakkoa ole? Tai edes lakia, tms.. Jos hyvin suppea käyttäjäkunta riittää tai jopa jos tekee vain omaksi ilokseen, niin tuohan voi olla hyväkin vaihtoehto.

Jokotai [08.10.2010 16:35:09]

#

On myös hyvä "pakottaa" vaihtamaan uudempiin tekniikoihin, kun ne kuitenkin joskus vielä tylevat vallitsemaan.

jalski [08.10.2010 17:14:05]

#

Jokotai kirjoitti:

On myös hyvä "pakottaa" vaihtamaan uudempiin tekniikoihin, kun ne kuitenkin joskus vielä tylevat vallitsemaan.

Kuitenkin on aina hyvä pitää mielessä, että kaikki eivät siltikään käytä valtavirran mukaisia käyttöjärjestelmiä. Itsellä pääasiallisessa käytössä AmigaOS 4.1 ja tuolle esim Flash -ja Java-tuki on aikalailla vain haave. Tämä ei tosin omassa käytössäni juurikaan haittaa, ellei vastaan tule sivusto, jonka joku urpo on toteuttanut pelkällä Flashillä.

Toinen omassa käytössäni oleva käyttöjärjestelmä, joka ei vain suostu kuolemaan on OS/2. Onhan tuo jo aika karun näköinen, mutta työpöytä pesee silti yhä käytettävyydessä Windows-toteutuksen.

Ai niin, onhan minulla Windows-masiinakin. Tämä on pieni ja hidas mini-läppäri, jolla ajan Infernoa.

Grez [08.10.2010 17:42:46]

#

Kuitenkin sekä AmigaOS että OS/2 ovat sellaisia käyttöjärjestelmiä, jotka ei kohderyhmänä kiinnosta, ja joiden ei rehellisesti sanottuna edes tulisi kiinnostaa ketään www-sivujen suunnittelijaa. Poislukien nyt ehkä AmigaOS ja OS/2 aiheiset sivustot :D

Tai siis saahan se kiinnostaa. Sitten kun toimii hyvin IE4:llä ja Lynxillä niin voi olla hyvä tarkistaa nuo..

Toki sillä, ettei käytä esimerkiksi Flashia saa helposti sivun toimiman mm. iPhoneissa ja kaupan päälle tulee sitten noi AmigaOSit ja OS/2:t.

jalski [08.10.2010 17:58:54]

#

Grez kirjoitti:

Tai siis saahan se kiinnostaa. Sitten kun toimii hyvin IE4:llä ja Lynxillä niin voi olla hyvä tarkistaa nuo..

Noh, noh... Kyllähän OS/2:lle aina uusimmat Firefox-selaimet sentään löytyvät. Java-versio on vanhahko, mutta uudempi on nyt työn alla. Windowsin Flash 8 toimii OS/2:n päällä ihan ok ja Flash 10 toimii myös ainakin osittain. AmigaOS:lle löytyy myös nykyään kohtuullisen hyviä nettiselaimia, kuten OWB ja NetSurf. Firefox-käännös on jo kohtuullisessa vaiheessa ja siitä löytyy myös jo jokseenkin toimiva alpha-versio. :)

Grez [08.10.2010 18:05:22]

#

Tarkoitin puhtaasti sitä, että useampi käyttää webiä IE4:llä kuin AmigaOSilla tai OS/2:lla, joten ei ole mitään järkeä huolehtia näin marginaalisesta ryhmästä ennen kuin merkittävämpien ryhmien asiat on kunnossa.

No, olisi ehkä pitänyt pelata varman päälle ja puhua IE5:stä..

Metabolix [08.10.2010 18:28:02]

#

jalski kirjoitti:

Ai niin, onhan minulla Windows-masiinakin. Tämä on pieni ja hidas mini-läppäri, jolla ajan Infernoa.

Offtopic (kuten muillakin): Mikset asenna Infernoa natiivina? ;)

Matso kirjoitti:

Eikö kaikki uusimmat versiot selaimista ala jo tukea [WebGL:ää ja WebSocketteja]? Kuten IE9, uusin Firefox, uusin Chrome ja varmaan Opera? Ehkä Safarikin?

Korjaa toki, jos olen väärässä, mutta käsittääkseni WebGL-tuki on vasta Firefoxissa ja WebKit-pohjaisissa selaimissa (mm. Chromium ja Safari). Myös WebSocket-standardi on vielä kesken, ja esimerkiksi juuri tällä hetkellä standardiluonnos ja Chromiumin toteutus ovat keskenään epäyhteensopivat. Toki oikeaa protokollan versiota voi arvailla palvelinpuolella, mutta tämä ei ole pomminvarma ratkaisu ja vaatii lisäksi "turhaa" työtä.

Blaze [08.10.2010 19:06:25]

#

jalski kirjoitti:

työpöytä pesee silti yhä käytettävyydessä Windows-toteutuksen.

Siihen nyt ei paljo tarvita :P

jalski kirjoitti:

Windowsin Flash 8 toimii OS/2:n päällä ihan ok

Paljonkohan tuossa on madonreikiä? o_O

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta