Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Läppärillä pelaaminen

Sivun loppuun

Jukkss [05.07.2010 23:15:30]

#

Mitä mieltä mieltä olette läppärillä pelaamisesta vai onko se aina vain sitä nykimistä? Hinta saisi olla siinä 800-1300€ paikkeilla ja saisi mielellään pyörittää uusiakin pelejä. Minkälaisia tehoja vaaditaan että voi edes jotenkuten pelata (ei niinkään ohjelmointia) vai kannaatako edes harkita ostamista? Varsinkin kesällä tulee asuttua kolmessa eri paikassa ja pöytäkonetta ei varmaan kannatta alkaa kulettamaan kun joskus saatan vain muutaman päivän viipyillä. Kiitos vaivannäöstä.

temu92 [05.07.2010 23:22:57]

#

Ohjelmointiin tuskin paljon tehoja tarvitsee ja nykyään uusilla läppäreillä pyörii pelitkin ihan hyvin kai (uusimmista peleistä en mene takuuseen ja itsellä ei ole edes läppäriä). Pelien toimivuus on tietysti pelikohtaista, Crysis tuskin pyörii tuon hintaluokan masiinoilla kovin hyvin.

RQ [06.07.2010 06:38:44]

#

Riippuu täysin siitä, millaisia pelejä ajattelit pelata. Metro 2033:n ja muiden vastaavien kohdalla voit heittää hyvästit idealle. HL2 ja sen modit pitäisi toimia suht hyvin 800~1300euron hintasella läppärillä. Täällä voi vertailla, miten hyvin läppärien näytönohjaimet jaksavat pyörittää pelejä.

JussiR [06.07.2010 08:05:22]

#

Mulla on Acer Aspire 8935G. HL2-pelit ja COD6 toimii ihan hyvin. Mutta välillä kaatuilee, jos näyttikseen on päässyt pölyä..

janijohannes [06.07.2010 10:00:43]

#

Itellä on tämmönen ~400e läppäri, joka antaa hyvin pelata melkeinpä mitä vaan. Fujitsun kone ja käyttiksenä *köh* Vista... Pitäiskö kertoa enemmänki tietoja?

groovyb [06.07.2010 10:07:56]

#

ostaessa kannattaa vaan tarkistaa ettei näytönohjain käytä jaettua muistia, vaan että näyttiksellä on oma muistinsa. sillä pääsee jo pitkälle.

Metabolix [06.07.2010 10:09:35]

#

Jukkss kirjoitti:

edes jotenkuten pelata

Tätä kannattaisi vähän täsmentää. Itse ostin pari vuotta sitten 500 euron hintaisen halpisläppärin, jossa on Intelin integroitu näytönohjain. Tällä pyörivät kivasti vanhat pelit aina Unreal Tournament 2004:ään asti. Jos tätä uudemmat 3D-pelit kiinnostavat, pitää ostaa kalliimpi läppäri, jossa on kunnollinen (NVidian tai ATIn) näytönohjain.

Grez [06.07.2010 10:14:20]

#

No eikös siinä lukenut "saisi mielellään pyörittää uusiakin pelejä".

Metabolix [06.07.2010 10:30:15]

#

Uusi on hyvin suhteellinen käsite: minulle esimerkiksi NWN (2002), WC3 (2002) ja UT 2004 edustavat yhä uusia pelejä, koska niiden jälkeen ei ole tullut pelaamisen kannalta kummempia uudistuksia vaan lähinnä graafista kehitystä. Jos siis ei kaipaa juuri tiettyä peliä, voi aivan hyvin pelata yli viisikin vuotta vanhoja menettämättä käytännössä mitään – paitsi tietysti kovimpien jätkien moninpelit netissä ja toisinaan kavereiden arvostuksen. :)

JussiR [06.07.2010 10:31:33]

#

groovyb kirjoitti:

ostaessa kannattaa vaan tarkistaa ettei näytönohjain käytä jaettua muistia, vaan että näyttiksellä on oma muistinsa. sillä pääsee jo pitkälle.

Mulla käyttää jaettua muistia 2 gb mutta näyttiksellä on 1 gb omaa muistia. Varmaan eri asia?

Metabolix: Etsinkin juuri tuota sarjakuvaa :D

Jukkss [06.07.2010 10:32:38]

#

Juu kyl oon meinannu aika uusia ja graafisesti näyttäviä pelejä pelata joten kai sitä pitäs aika hyvim tehojakin olla sillon.

Jukkss [06.07.2010 21:57:15]

#

No enivei, tähän malliin on lopulta päädytty, toivottavasti tulee toimimaan pitkän tovin.

Lebe80 [08.07.2010 02:32:25]

#

Jukkss kirjoitti:

No enivei, tähän malliin on lopulta päädytty, toivottavasti tulee toimimaan pitkän tovin.

Läppäri + pitkä tovi... jokin ei täsmää.

Läppärithän siis vanhenevat tietokoneista nopeiten.

Tuolla rahalla saa jo paljon paremman pöytäkoneen ja jota on mahdollista myös päivittää helpommin tulevien vuosien varrella.

Yleensäkin myös peliläppäri on sen verran isoja, ettei niitä oikein edes voi läppäreiksi kutsua, ne ovat enemmänkin vain näyttöjä, joissa näppäimistö kiinni... kyllä, se on siinä kiinni! joudut siis pelaamaan niska kyyryssä, aivan liian lähellä näyttöä (jota et voi siirtää kauemmaksi, koska näppäimistö lähtee samalla kauemmaksi) !


Nykyajan pöytäkoneet ovat mielestäni sen verran hyvillä liittimillä, ettei niiden siirtämisessäkään ole ongelmia.

Itse satsaisin siis mieluummin kalliimpaan pöytäkoneeseen ja halpaa läppäriin. Myöskään kannettavat pelilaitteet (PSP, DS) kannattaa ottaa huomioon.

Grez [08.07.2010 10:47:18]

#

Lebe80 kirjoitti:

näppäimistö kiinni... kyllä, se on siinä kiinni! joudut siis pelaamaan niska kyyryssä, aivan liian lähellä näyttöä (jota et voi siirtää kauemmaksi, koska näppäimistö lähtee samalla kauemmaksi) !

Useimmissa läppäreissä on liitäntämahdollisuus ulkoiselle näppäimistölle ja hiirelle. Itse asiassa ainoa mieleen tuleva läppäri, jossa moista mahdollisuutta ei suoraan ole, on Macbook Air ja siinäkin onnistuu jos laittaa väliin USB-hubin.

Jukkss [08.07.2010 10:55:43]

#

On normi näppis ja hiiri kaapissa joten ei tartte niska kyyryssä pelata ...

JussiR [08.07.2010 11:19:37]

#

Jukkss kannattaa ostaa Acerilta takuupalautettuja koneita. Esim mun kone oli ollu asiakkaalla, mutta ei käynnistynyt ollenkaan ja asiakas palautti sen heti takaisin acerille. Sen jälkeen korjattu ja ostin sen 700e. Eli 1100e kone 400 e halvemmalla, mutta takuuta oli vaan puol vuotta.

Mulla on 18.4 tuuman näyttö 1920x1080 resoluutiolla ja ei itelle kelpais enää pienempi resoluutio eikä koko.
Tai en tiedä pyörittäisikö tuo AS7745G uusimpia pelejä full hd:na. Ite oon pelannu yli 3 vuotta vanhoja pelejä.

PS: Jos ostat tuolta, niin suosittelen jonku takuulaajennuksen ostamista.. Acer..

Blaze [08.07.2010 12:04:04]

#

JussiR kirjoitti:

Mulla on 18.4 tuuman näyttö 1920x1080 resoluutiolla ja ei itelle kelpais enää pienempi resoluutio eikä koko.

On mullakin 32 tuuman näyttö vastaavalla tarkkuudella...

Et taida paljo kuljetella konettas? Tämä kymppituumanen miniläppäri nimittäin alkaa vasta olla sitä kokoa, että sitä viittii oikeesti roudatakin paikasta toiseen.

JussiR kirjoitti:

suosittelen jonku takuulaajennuksen ostamista...

Bah, kusetusta. Valmistajalla on virhevastuu joka tapauksessa.

groovyb [08.07.2010 13:19:06]

#

varaudu sitten ylikuumenemisongelmiin.

acerilla on tuuletinritilät harvinaisen surkeissa paikoissa, jolloin jo pelkästään sylissä pitämällä saa ritilät tukkoon aiheuttaen 10min päästä ylikuumenemisen.(ja joo, oli putsattu pölyt sisältä säännöllisin väliajoin. ainoa mikä auttaa on erillinen läppärialusta jossa on oma tuuletin puhaltaen läppärin pohjaa vasten)

muutaman acerin kokemuksella voin kertoa että en ikinä enää moista osta.

tässä muutama seikka

1.kyseinen ylikuumeneminen, kesäisin monta kertaa päivässä

2.muovikuoret ohuet / heikko tuenta. otappa pelkästään reunasta kiinni kun nostat niin kuulet hienon särähdyksen kovalevystä muovikuoren ottaessa yhteen

3.no muovikuorisuutta tämäkin, näytön saa helposti paskaksi kun avaa varomattomasti, näytön ohut kuori kun taipuu jos avaat vaikka näytön kulmasta näyttöä ylös, saranat kumminkin jäykkiä jotta jaksaa pitää näyttöä ylhäällä itsestään. ystävältä vaihdettiin näyttö uuteen tästä syystä. sama vaiva on kyllä uusissa dellin latitude malleissa...

itsellä on nyt työkoneena dellin precision sarjaa, mikä on ihan ok. kotona joku uudempien sarjojen hp, missä ei vastaavia ongelmia ole. narisemista toki löytyy aina jostain ;)

JussiR [08.07.2010 14:11:16]

#

Blaze kirjoitti:

JussiR kirjoitti:

Mulla on 18.4 tuuman näyttö 1920x1080 resoluutiolla ja ei itelle kelpais enää pienempi resoluutio eikä koko.

On mullakin 32 tuuman näyttö vastaavalla tarkkuudella...

Et taida paljo kuljetella konettas? Tämä kymppituumanen miniläppäri nimittäin alkaa vasta olla sitä kokoa, että sitä viittii oikeesti roudatakin paikasta toiseen.

JussiR kirjoitti:

suosittelen jonku takuulaajennuksen ostamista...

Bah, kusetusta. Valmistajalla on virhevastuu joka tapauksessa.

No ei oo kun vuoden valmistajan takuu eli joku 3 vuoden "takuulaajennus" voisi olla ihan järkevä.

Kuljetan konetta kämpästä toiseen viikon välein ja Jukkss ei ilmeisesti paljoa useammin aio kuljettaa.

Mulla tuli kanssa ylikuumenemisongelma kun oli päässyt näyttis pölyyn. Vein takuuhuoltoon ja vaihtoivat samalla kuoret jostain syystä. Ei oo puhdistuksen jälkeen ollut ongelmaa pelatessa.

Groovyb: Meinaatko että kaikissa Acerin koneissa on tuuletinritilät samoissa paikoissa? Ei nää kalliimmat vehkeet oo yhtä surkeita. Mulla on kokemusta alle 600e acereista=paskoja. Oon pari niistä purkanutkin :

"näytön saa helposti paskaksi kun avaa varomattomasti, näytön ohut kuori kun taipuu jos avaat vaikka näytön kulmasta näyttöä ylös, saranat kumminkin jäykkiä jotta jaksaa pitää näyttöä ylhäällä itsestään"
Sama "ongelma" mulla 8935G-mallissa. Mutta huomasin tuon heti ensimmäisellä kerralla kun avasin näytön, joten osaan nyt avata näytön rikkomatta.
Heikompia ne kyllä on ja pitää käsitellä vähän eri tavalla :D'

Jos meinaa kalliin Acerin ostaa niin kannattaa olla pitkä takuu..

Teuro [08.07.2010 14:24:27]

#

Siis Suomessa myyjä on aina ensisijaisessa vastuussa myymästään tuotteesta. Takuulla ei saa rajoittaa kuluttajan oikeuksia, eikä rajata mitään osaa tuotteesta kuulumattomaksi osaksi takuuta. Virhevastuulla ei ole olemassa minkäänlaista ylärajaa, joskin vanhoissa tuotteissa näyttö voi olla hankalaa.

Takuun voimassaolon aikana myyjällä on velvollisuus joko a) näyttää toteen, että tuotteen rikkoutuminen on aiheutunut asiakkaan käytöstä, joka ei ole tuotteen normaalia käyttöä tai b) korjata tuote kohtuullisessa ajassa kustannuksitta tai c) purkaa kauppa tai d) vaihtaa tuote vastaavanlaiseen tuotteeseen.

Grez [08.07.2010 14:43:37]

#

Ja sitten kannattaa muistaa että edeltävät koskee vain kuluttajakauppaa, eli kun myyjä on yritys/ammatinharjoittaja ja ostaja yksityishenkilö. Eli ko. jutut voi unohtaa suoraan jos ostaa esim. omalle firmalle.

groovyb [08.07.2010 15:14:58]

#

Teuro, tuo kohta a tuossa pysyykin hienona ydinkohtana. Se ei poissulje huonoa suunnittelua laitteessa vaan viat on kompensoitu kohdistumaan usein käyttäjävirheeksi tekemällä hieno ja kattava käyttöopas ;)

Kaikkihan me aina käytämme läppäriä vain kovan alustan päällä, ja vielä tarkistamme käyttöoppaasta miten se näyttö nyt oikeaoppisesti pitääkään avata tai mistä saa ottaa kiinni kun läppäri nostetaan pehmustettuun kantolaukkuunsa ennen laukun sidontaa esim. turvavöin auton penkkiin tai tavaratilaan matkan ajaksi...

HP:n huoltoa täytyy kyllä kehua (nykyisestä en tiedä, tämä tapahtui v.2007). meni näytön taustavalot pimeäksi, UPS:n lähetti haki koneen ovelta seuraavana aamuna ja palautti kahden päivän päästä kotiovelle. saksassa oli kuulemma huolto tehty.

Teuro [08.07.2010 15:30:31]

#

Mikäli tuote ei vastaa ominaisuuksiltaan tai kestoltaan sitä mitä kuluttajalla on oikeus olettaa on tuotteessa kuluttajansuojalain tarkoittama virhe.

Sinänsä kurjaa, että toisinaan myyjillä ei ole aavistustakaan kuluttajan oikeuksista. Tosin vikaa on myös kuluttajissa, jotka eivät osaa vaatia laissa heille taattuja oikeuksia. Kaikki eivät toisaalta varmaan tiedäkään oikeuksiaan.

JussiR [08.07.2010 15:53:15]

#

No kauanko perus läppärin pitäisi kestää? Mulla on Acereista hajonnut integroitu näytönohjain (bios piippausten mukaan) eli emolevy menisi uusiksi ja toisesta en tiedä vikaa (ei vaan käynnisty). Kummatkin hajosivat juuri takuun jälkeen (vuoden takuu).
Voinhan aina sanoa, että olen käyttänyt koneita käyttöoppaan ohjeiden mukaan.

Jukkss [08.07.2010 18:01:50]

#

Koneetta ei tilattu kyseisestä paikasta mistä sen linkitin ja koneessa on myös 3 vuoden takuu.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta