Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Kämmentietokone

Sivun loppuun

Daih [08.06.2010 20:22:23]

#

Hei! Olen etsimässä itselleni pientä ja monikäyttöistä kämmentietokonetta, joka kulkisi hyvin mukana. Kyseisen laitteen ei tarvitse olla "älypuhelin" missään tapauksessa, vaan jotain tyyliin iPod touch (voisi olla kyseinen laite jos siihen on mahdollista ohjelmoida ilmaiseksi, sama kirteeri muissakin laitteissa). Etsimässäni laitteessa tulisi olla kosketusnäyttö mielellään ja koon sellainen, että se sopii taskuun. Lisäksi kömmentietokoneen tulisi pystyä w-lan yhteyteen ja siinä tulisi olla tarpeeksi tilaa tietojen tallentamiseen.

Kone olisis siis tulossa täysin osaksi rakentamaani järjestelmää, eli ohjelmointiomahdollisuuksia pitäisi löytyä ja mielellään linux-pohjainen käyttöjärjestelmä.

Grez [08.06.2010 20:31:39]

#

No linuxinhan saa asennettua useisiin kämmenmikroihin.

tsuriga [08.06.2010 20:32:25]

#

N900, jos vaan kiinnostusta löytyy niin voi kuulemani mukaan ohjelmoida miten lystää.

RQ [08.06.2010 20:33:34]

#

Yksi mikä tulee mieleen on Nokia N900. Linux ja ohjelmointimahdollisuuksia löytyy, ja netti täynnä arvosteluja, jotka kannattaa käydä läpi. Melko mielenkiintoselta kännykältä vaikutti, vaikka monet ei sitä enää kännykäksi kutsukaan.

Töihin, moi -->

Daih [08.06.2010 21:04:52]

#

Itselläni on nykyään tullut huonot tuntemukset Nokian kosketusnäitöllisiä puhelimia kohtaan, joten en välttämättä taida tuohon N900 hankkia, sillä tuo myös hintatasollaan ylittää budjettini 400€

vzq [09.06.2010 10:50:33]

#

Harmi, että N900 ylittää budjettisi, sillä se kyllä täyttää asettamasi ehdot helposti :)

Itsellä on ollut N900 vuodenvaihteesta asti ja kokemukset ovat kyllä olleet erittäin positiiviset. N900 eroaa myös käytettävyydeltään muista nokialaisista kosketusnäyttöpuhelimista (vrt. esim. N97 surkeaan käytettävyyteen varsinkin julkaisun aikaan). Puhelimena kapistus ei kyllä ole mikään erikoinen, mutta hoitaa senkin puolen riittävän hyvin. Laaja ohjelmistovalikoima, suuri tallenustila, TV-OUT, FM-lähetin, divx -toisto mplayerillä... Koettavaa riittää :)

Käy ihmeessä kokeilemassa laitetta Nokian liikkeessä.

Daih [09.06.2010 17:46:50]

#

Valitettavasti en kyllä pääse Nokian kauppaan kun jälleenmyyjiä ei täälläpäin korvessa oikein ole, mutta mielenkiinto kyllä heräsi nyt kunnolla. Minkälainen kosketusnäyttö siinä on, onko tarpeeksi tarkka vai sattuuko useasti virhepainalluksia ja rekisteröikö N900 kosketuksen helposit. Minkälainen siinä oleva näppäimistö on malliltaan? Oletko joutunut käyttämään puhelinta huollossa tai onko se tilttaillut useasti?

Sillä tuo saattaisi sopia ehkä pudjettiini kun saan vanhemmilta kuitenkin rahat uuteen puhelimeen, jotka voi vetää tuohon omaan pudjettiini lisäksi. Tällä hetkellä halvin löytämäni oli 499€ ilman kytkyä ja Soneran kytkyllä 456€. Ulkomailta en ala puhelinta tilaamaan, sillä haluan olla satavarma takuuhuollon toimivuudesta jos sinne tuotteen joutuu lähettämään.

Macro [09.06.2010 18:54:22]

#

Minulla itselläni on E75, mutta en sitä N900:een vaihtaisi. N900:ssa on aikas suuri kosketusnäyttö, ja QWERTY-näppäimistö joka on hyvin pieni. Se on kahdella rivillä, ja nappulat ovat hyvin pieniä. Isoilla nakkisormilla se on varmasti hyvin hankala käyttää.

RQ [09.06.2010 19:17:21]

#

Macro kirjoitti:

Minulla itselläni on E75, mutta en sitä N900:een vaihtaisi. N900:ssa on aikas suuri kosketusnäyttö, ja QWERTY-näppäimistö joka on hyvin pieni. Se on kahdella rivillä, ja nappulat ovat hyvin pieniä. Isoilla nakkisormilla se on varmasti hyvin hankala käyttää.

Kolmella rivillä. N900:n näppäimistöä en ole kokeillut, mutta N97 Minin omistajana voin sanoa, että se QWERTY näppäimistö on parasta ikinä, vaikka pieniä näppäimiä onkin. Iso kosketusnäyttö tuskin on mikään huono asia.
Eiköhän se N900 ole lähes kaikessa parempi kuin E75.

Macro [09.06.2010 19:44:32]

#

RQ: Onko? Taisin muistaa väärin.

Ehkä N900 on parempi kuin E75, koska se on uudempi. Se on tietenkin käyttäjän näkökulma. N-sarjan kännykät ovat minusta leikkikaluja, E on tunnetusti bisnespuhelin.

jlaire [09.06.2010 20:31:49]

#

Daih kirjoitti:

Minkälainen kosketusnäyttö siinä on, onko tarpeeksi tarkka vai sattuuko useasti virhepainalluksia ja rekisteröikö N900 kosketuksen helposit. Minkälainen siinä oleva näppäimistö on malliltaan? Oletko joutunut käyttämään puhelinta huollossa tai onko se tilttaillut useasti?

Laitanpa omia kokemuksia tähän väliin.

Olen käyttänyt N900:aa noin kuukauden. Kosketusnäyttö on toiminut aivan täydellisesti, todella pieniinkin kohtiin osuu helposti ja hentokin painallus rekisteröityy hyvin. Näppäimiä on aika vähän – tuo mainittu kolme riviä – mutta muuten näppäimistö on ok. Huoltoa en ole tarvinnut eikä luuri ole tiltannut kertaakaan. Juuri vähän aikaa sitten Maemo päivittyi uudempaan versioon täysin automaagisesti ja ongelmitta; kaikin puolin vakaa ja luotettava laite.

En ole muita tämän tasoisia puhelimia tämänkään vertaa käyttänyt, joten en osaa sanoa, miten hyvä N900 on esim. johonkin Androidiin verrattuna. Olen kuitenkin erittäin tyytyväinen ja pidän tätä täysin (korkeahkon) hinnan arvoisena.

Macro kirjoitti:

N-sarjan kännykät ovat minusta leikkikaluja, E on tunnetusti bisnespuhelin.

Leikkiminen on kivaa. Mietityttää vähän, mihin 13-vuotias tarvitsee "bisnespuhelinta". o_O

Muutenkin vanhemmat N-mallit ja N900 eivät ole ollenkaan sama asia, joten tuo stereotyyppi on aika turha.

Macro [09.06.2010 20:39:53]

#

funktio kirjoitti:

Mietityttää vähän, mihin 13-vuotias tarvitsee "bisnespuhelinta".

Ehkä käytän sitä asioihin, mitä 1½ vuotta sitten ei muista kännyköistä löytynyt.

Jalmari91 [09.06.2010 20:48:22]

#

Osta OpenMoko Neo FreeRunner =) Voit tehdä siitä sellaisen kännykän kuin itse haluat.

Daih [09.06.2010 21:28:26]

#

En hae aivan tuollaista OpenMoko Neo FreeRunner laitetta, sillä se olisi kyllä kiva lelu, mutta ei vastaa yhtään tarpeitani. Lisäksi viitseliäisyyteni ei riitä melkeinpä kokonaan järjestelmän toteuttamiseksi. Eli tuo N900 on edelleenkin päälimmäisenä harkinnassa ellei jotain uutta ilmaannu.

Ja vielä jos hieman käyttökokemuksia saisin niin ostopäätös olisi aikalailla varma.

RQ [10.06.2010 06:38:53]

#

Daih kirjoitti:

Ja vielä jos hieman käyttökokemuksia saisin niin ostopäätös olisi aikalailla varma.

Käyttökokemuksia on netti täynnä, googlaa vaikka "n900 arvostelu". Mitä nyt ite oon lukenut siitä, niin vaikuttais aika mielenkiintoselta lelulta. Itse ajattelin saman laitteen ostaa, mutta päädyin N97 Miniin sen pienemmän koon takia, N900:sta ei jaksa paljoo taskussa kannella.

ByteMan [10.06.2010 08:36:36]

#

Kun tämä meni kännyköistä puhumiseen, niin on aivan pakko tuon n97 omistajana todeta että en ole huomannut kosketusnäytössä mitään vikaa. olen syksystä asti käytellyt. Pientä n97:n puolustusta havaittavissa ja taisi mennä myös vähän aiheen ohi.
[->ja kaiken lisäksi huomasin että olin lukenut omiani mikä tekisi tästä täysin turhan kommentin mutta olkoot nyt siinä<-]

Mitä itse tiedän tuosta n900 härvelistä niin se vaikuttaa ihan hyvältä vehkeeltä, suosittelen vaikken omistakkaan. :D

RQ [10.06.2010 08:41:52]

#

ByteMan kirjoitti:

Kun tämä meni kännyköistä puhumiseen, niin on aivan pakko tuon n97 omistajana todeta että en ole huomannut kosketusnäytössä mitään vikaa. olen syksystä asti käytellyt. Pientä n97:n puolustusta havaittavissa ja taisi mennä myös vähän aiheen ohi.

Johtunee siitä, että N97:n kosketusnäytön ongelmat on korjattu uusimmissa softapäivityksissä.

ByteMan [10.06.2010 08:52:10]

#

No tuo voi kyllä olla aivan totta, en vissii ajatellut asiaa itse kun en ole omatoimisesti ikinä puhelinta jaksanut päivitellä...
...mistä tuli mieleen että voisi olla korkea aika päivittää.

vzq [10.06.2010 09:03:46]

#

No pistänpäs vielä omia kokemuksia.

Näyttö:
Resistiiviseksi kosketusnäytöksi erittäin tarkka ja nopea. Tuntuma toki erilainen kuin HTC:n ja iPhonen kapasitiivisessä, muttei minua ainakaan ole haitannut yhtään. Näytön koko ja väritoisto myös upea esim. videotoistossa. Auringonvalo on hieman ongelmallinen, tosin näin on useimmissa puhelimissa.

Näppäimistö:
Aluksi hieman kömpelö. Tottui kyllä melko nopeasti. Tällä hetkellä emailit, tekstarit ja myös tämän tekstin kirjoittaminen sujuu lähes ilman ainuttakaan virhepainallusta :)

Käyttöliittymä:
Päivityksillä parannettu käytettävyyttä ja nopeutta. Alussa joitakin kaatumisia, tosin ostin puhelimen kun se oli ollut markkinoilla vasta hetken. Kaikki ongelmat, jotka ilmestyvät korjataan päivityksissä. Pienen alkukankeuden jälkeen käyttöliittymä on selkeä ja nopea. Tarvittavat valikot ja asetukset löytyvät nopeasti. Pitää myös huomauttaa, että maemo.org -sivuston kehittäjät ovat tehneet oman kernelin, jolla onnistuukin sitten ylikellotus ja muu kiva.. :) 4 vierekkäistä desktoppia ja laaja valikoima erilaisia widgettejä ladattavaksi. Itsellä pyörii IRC -logi desktopilla.

Ominaisuudet:
Parasta puhelimessa on sen monipuolisuus ja muokattavuus. Periaatteessa laitteeseen voi ladata mitä tahansa debian packageja, mm. gimp on saatu toimimaan. Tarjoaa kyllä meidänlaisille käyttäjille monenlaista kivaa. SSH:lla serverille, VNC:llä pöytäkoneen hallintaa, infraredillä puhelin TV:n kaukosäätimeksi..

Heikkouksia:
Ovi kartat on surkea. Akkukeston saa normaalikäytössä vain noin yhdeksi päiväksi. Öisin aina latinkiin.

Kysy, jos joku asia mietityttää.

Edit: Ja kyllä mahtuu taskuun, ei ainakaan minulla ole koko koitunut esteeksi.

RQ [10.06.2010 09:20:51]

#

vzq kirjoitti:

Edit: Ja kyllä mahtuu taskuun, ei ainakaan minulla ole koko koitunut esteeksi.

Totta kai se taskuun mahtuu, itsellä vaan on taskut niin täynnä kaikkea muuta, että pienempi koko oli houkuttelevampi. Ja siihen aikaan N900 oli uusi, eikä luotettavia arvosteluja löytynyt vielä netistä, joten en viitsinyt ottaa riskiä. Tällä hetkellä jos pitäisi valita, valitsisin varmaan N900:n.

vzq kirjoitti:

Heikkouksia:
Ovi kartat on surkea.

Mitä vikaa Ovi-kartoissa on? Omien kokemuksien mukaan se on ihan huippu, varsinkin nyt kun navigointi muuttui ilmaiseksi.

vzq [10.06.2010 09:28:37]

#

RQ kirjoitti:

Mitä vikaa Ovi-kartoissa on? Omien kokemuksien mukaan se on ihan huippu, varsinkin nyt kun navigointi muuttui ilmaiseksi.

Voi olla muissa Nokian puhelimissa, mutta N900:ssa omat kokemukseni ovat yhtä tuskaa.. Hidas, yksinkertaisen reitin tekeminen on hankalaa, ja eipä taida se navigointikaan olla vielä N900:ssa ilmaista (en ole aivan varma).

Voi toki olla, että olen tottunut parempaan. Androidilla Google Maps pesee kyllä tämän ihan käytettävyydessä. Olen käyttänyt Ovi Mapsia pari kertaa autossa, jokaisella kerralla hermot on mennyt.. Oli kyllä vanhassa N78 puhelimessani erittäin toimiva. Valitettavasti en ole löytänyt mitään muuta navigointiohjelmistoa maemolle, joitain map softia kyllä on.

JussiR [10.06.2010 12:30:59]

#

Tekstisi mukaan ei tarvitse olla puhelin? Vieläkö Pocket PC:eitä myydään vai onko nykyään vaan älypuhelimia.. Suomessa en oo ikinä nähnyt.

EDIT: Joo ei mitään :D

temu92 [10.06.2010 21:16:02]

#

Kunhan rahaa sais jossain vaihees (nettihommia kait luvassa lähiaikoina, I hope so) niin hommaan kyllä tuon N900:n :P Ainakin pinnalta päin se on kiva ja mitä vähän Elisa shopitissa tuli testailtua niin ihan hauska härveli on :)

juhaz [11.06.2010 18:19:42]

#

vzq kirjoitti:

RQ kirjoitti:

Mitä vikaa Ovi-kartoissa on? Omien kokemuksien mukaan se on ihan huippu, varsinkin nyt kun navigointi muuttui ilmaiseksi.

Voi olla muissa Nokian puhelimissa, mutta N900:ssa omat kokemukseni ovat yhtä tuskaa.. Hidas, yksinkertaisen reitin tekeminen on hankalaa, ja eipä taida se navigointikaan olla vielä N900:ssa ilmaista (en ole aivan varma).

Voi toki olla, että olen tottunut parempaan. Androidilla Google Maps pesee kyllä tämän ihan käytettävyydessä. Olen käyttänyt Ovi Mapsia pari kertaa autossa, jokaisella kerralla hermot on mennyt.. Oli kyllä vanhassa N78 puhelimessani erittäin toimiva. Valitettavasti en ole löytänyt mitään muuta navigointiohjelmistoa maemolle, joitain map softia kyllä on.

Hankin Sygicin navigoinnin (maksaa 60e) ja pelaa todella hyvin navigointi nyt N900:ssa.

vzq [12.06.2010 00:10:24]

#

juhaz kirjoitti:

Hankin Sygicin navigoinnin (maksaa 60e) ja pelaa todella hyvin navigointi nyt N900:ssa.

Pitää harkita itsekin. Tuo hyvän navigoinnin puute on kyllä erittäin harmillista.. en ymmärrä miten Nokia on onnistunut juuri N900:en Ovi Mapsin kusemaan niin rankasti.

Jos viitsisit juhaz lyhyesti tässä kertoa, miten tuo Sygic pelaa, toimiiko kaikki tarvittava jne. :)

juhaz [12.06.2010 00:31:31]

#

Jos kerrot mitä minun tarkalleen ottaen pitäisi kertoa. Se on aivan kuten oikeissa navigaattoreissakin oleva navigointisofta ja varoittaa jopa peltipoliiseista. Osaa pälistä reitin ääneen ja toimii täsmälleen samalla tavalla kuin jossain oikeassa navigaattorissa oleva softa. Perusasetuksilla se meinaa tulla kartalla pikkuisen jäljessä, mutta softan ini-tiedostoa säätämällä sen saa pysymään paremmin auton tahdissa.

mikeful [12.06.2010 00:57:41]

#

Hanki joku halpa Android-värkki Hong Kongista. Tuossa on muutama: http://www.dealextreme.com/search.dx/search.android

Oma OpenMoko Freerunner olisi myynnissä, jos kiinnostaa.

Jalmari91 [12.06.2010 01:35:46]

#

mikeful kirjoitti:

Hanki joku halpa Android-värkki Hong Kongista. Tuossa on muutama: http://www.dealextreme.com/search.dx/search.android

Oma OpenMoko Freerunner olisi myynnissä, jos kiinnostaa.

Paljonko pyydät. Minua voisi kiinnostaa jos hinta ei ole paha.

tkok [12.06.2010 07:14:56]

#

Oma N900 maksoi huudosta 350e, että ihan mukavasti mahtui tohon sun 400e budjettiin. Ainoat huonot puolet ovat ahdas näppäimistö, jota ei voi verrata N97/mini puhelimien näppäimiin koska näppäimet on aseteltu täysin kiinni toisiinsa. Toinen huono puoli on akkukesto, joka on kännykälle liian lyhyt.

alottelijaa [12.06.2010 11:03:05]

#

itselläni on N900 suosittelen! kirjoitin tämän viestinkin sillä.

vzq [12.06.2010 14:36:23]

#

juhaz kirjoitti:

Jos kerrot mitä minun tarkalleen ottaen pitäisi kertoa. Se on aivan kuten oikeissa navigaattoreissakin oleva navigointisofta ja varoittaa jopa peltipoliiseista. Osaa pälistä reitin ääneen ja toimii täsmälleen samalla tavalla kuin jossain oikeassa navigaattorissa oleva softa. Perusasetuksilla se meinaa tulla kartalla pikkuisen jäljessä, mutta softan ini-tiedostoa säätämällä sen saa pysymään paremmin auton tahdissa.

Tämä riitti, kiitos. :)

Daih [12.06.2010 17:46:10]

#

Kiitoksia lopuillekkin arvosteluista ja kehotuksista. Varsinkin vzq:n arvostelu oli kattava ja toi hyvin esille laitteen hyviä ja huonoja puolia. Lisäksi luotan siihen, että täältä saadut arvostelut eivät ole ns. Nokia vs Muut arvosteluja tai fanipoikien höpinöitä (niitä kun netti on nykyään vain pullollaan). Kiinalaista androidia en taida hankkia ja sain juuri varat N900 niin se lähtee kohtapuolin tilaukseen. Kiitoksia kaikille arvosteluista ja ehdotuksista.

Blaze [13.06.2010 11:15:38]

#

Tässä päivän sivusta seuranneena N900:n käyttöä, laite on muuten pätevä, mutta akkukesto on naurettavan lyhyt. Ei sillä, että se pitkä ois muissakaan Nokian vehkeissä, mut N900:ssa vielä ekstralyhyt.

vzq [14.06.2010 09:18:15]

#

Blaze kirjoitti:

Tässä päivän sivusta seuranneena N900:n käyttöä, laite on muuten pätevä, mutta akkukesto on naurettavan lyhyt. Ei sillä, että se pitkä ois muissakaan Nokian vehkeissä, mut N900:ssa vielä ekstralyhyt.

Totta. Kannattaa kuitenkin tutustua keinoihin, joilla akkukestoa saa venytettyä. Varsinkin vaihtamalla taajuusalueen käytön pelkästää gsm verkkoon saa akkukeston paljon pidemmäksi. Sitten kun tarvitsee surffailla netissä niin vaihtaa sen takaisin 3G:ksi tai kaksitoimintoon (2G ja 3G). Tätäkin varten on tehty statusmenuun applet, jolla vaihtaminen käy näppärästi.

Ja alussa toki käyttö on raskaampaa kun on uutuudenhuumaa ja laitetta näprää jatkuvasti.

Milo [14.06.2010 17:16:27]

#

Blaze kirjoitti:

Tässä päivän sivusta seuranneena N900:n käyttöä, laite on muuten pätevä, mutta akkukesto on naurettavan lyhyt. Ei sillä, että se pitkä ois muissakaan Nokian vehkeissä, mut N900:ssa vielä ekstralyhyt.

no eipä se sen parempi ole yksisäikeisessä iPhonessakaan. N900:han on nimenomaan taskutietokone, eikä kännykkä. Ei sen akun kestoa voikaan verrata kännyköihin.

Itse en oikein ole tyytyväinen tähän nokian omaan kalenteriin ja sähköposti clienttiin. Kalenterissa ei saa laitettua hälytyksiä oman mielen mukaisesti (esim 2h ennen tapahtumaa tai 1h ja 3min), vaikka sqlitellä tehty tietokanta sitä tukeekin, ja myös näitä lukeva softa. Voi todeta esim tuomalla kalenterin jostain muusta Nokialaisesta. E-mail clienttia on täysin mahdoton käyttää jo olemassa olevan tunnuksen kanssa, jossa sähköpostiviestejä on tallessa tuhansia. Viestit haetaan lukemattomina ja toiminnallisuutta "merkkaa kaikki luetuksi" ei ole olemassa. Ei siis kovin mielekästä käyttää.

Ja kuten kaikissa Nokialaisissa, nokian oma mp3 sovellus on täysin hyödytön, ei tue kansioita eikä muitakaan yleisesti käytettyjä lajittelumuotoja. Tähän nyt löytyy paketinhallinnasta ohjelma nimeltä mediabox, joka hoitaa tehtävänsä loistavasti. Muita vikoja ei oikeestaan sitten olekaan, ja ohjelmiakin on alkanut ilmestymään ovi storeen, kaikki ovat tosin ilmaisia ja laadultaan aika bugisia, mutta eiköhän sinne niitä ala ilmestymään enemmänkin.

Yksi isohko puute tuli vielä mieleen. Maemo5:lle ei löydy minkään sortin officepakettia, jolla onnistuisi myös kirjottaminen. Lukeminen sen sijaan onnistuu 10 euroa maksavalla readerilla.

Kosketusnäyttöä täytyy myös kehua. Aivan loistava kapistus, ottaa hyvin tarkasti painallukset lihavillakin sormilla ja verrattuna iPhonen kosketusnäyttöön aivan ylivoimainen. Ei minkäänlaista viivettä havaittavissa kosketuksen ja sen rekisteröinnin välillä, kuten iPhonessa.

Daih [14.06.2010 17:20:34]

#

Kiitoksia tiedosta Milo, onko tuossa muuten lukittu nuo ohjelmat jotenkin, että alkuperäisiä ohjelmia ei voi poistaa, sillä varmaankin itselleen turhia ominaisuuksia voi karsia? Entä jos sattuu poistamaan jotain tärkeää, kuinka helposti sen löytää ja onko olemassa mitään resetointiominaisuuksia? Nämä nyt tuli mieleen jos alan tuohon säätämään jotenkin suurempaa ohjelmakokonaisuuttta päälle.

Milo [14.06.2010 18:29:17]

#

Paketinhallinnassa n900:n omat ydinohjelmat (selain, puhelinsofta, kalenteri, email, jne) on kapseloitu yhdeksi Maemo5-nimiseksi paketiksi, ja sitä ei voi suoraan poistaa. Softan voi toki flashata omalla imagella hyvin helposti suuremitta riskeittä. Eli periaatteessa käyttiksenkin voisi vaihtaa, mutta silloin luultavasti menetettäisiin maemo5:n puhelinominaisuudet. Mutta eipä siellä nyt sinäänsä kovinkaa paljoa turhaa oletuksena ole, tilaahan ne jonkin verran vie, mutta ei niiden poistaminen käsipelilläkään akun kestoa paranna.

Ydinohjelmia voi käydä käsin poistamassa rm:llä, mutta sillä tavalla voi aika helposti kivettää (bricking) oman laitteensa, jolloin palauttaminen onnistuu vain flashayksellä. Itse edellisen päivityksen vedin flashäämällä, kun update center väitti, että tarvitsisi Windowsin. Nopeammin se silleen meni.

En kuitenkaan menisi hirveästi huolehtimaan alkuperäisten ohjelmien kanssa.

vzq [15.06.2010 09:03:09]

#

Milo kirjoitti:

Itse en oikein ole tyytyväinen tähän nokian omaan kalenteriin ja sähköposti clienttiin.

Itseltä unohtuikin mainita nuo heikkoudet. Varsinkin kalenteri on välillä omituisen hidas. Tänään aamulla en meinannut saada herätystä millään lopetettua. Sähköposti client on palvellut ihan ok, mutta ymmärrän ettei se sähköpostin tehokäyttöön ole paras ratkaisu.

Milo kirjoitti:

Yksi isohko puute tuli vielä mieleen. Maemo5:lle ei löydy minkään sortin officepakettia, jolla onnistuisi myös kirjottaminen. Lukeminen sen sijaan onnistuu 10 euroa maksavalla readerilla.

Ei löydy ei. Easy Debianilla on saatu OpenOffice jotenkin toimimaan, mutta käytettävyydessä on kai vielä parannettavaa. Tässä keskustelua asiasta: http://talk.maemo.org/showthread.php?t=32620

Milo kirjoitti:

Itse edellisen päivityksen vedin flashäämällä, kun update center väitti, että tarvitsisi Windowsin. Nopeammin se silleen meni.

Flashays tulee kyllä melko varmasti tutuksi. Varsinkin, jos innostuu asentelemaan ohjelmistoja, jotka ovat kehitysvaiheessa.

Alkuperäisistä ohjelmien poistaminen ei minun mielestä ole tarpeen. Näitä ydinohjelmia päivitetään pitkälti käyttäjien kokemusten ja toiveiden mukaan. Olen muutenkin optimistinen, että sekä Maemo community että Nokia kehittää Maemo ohjelmistoja aktiivisesti ja mm. kalenteriin liittyvät ongelmat korjataan :) Uusin päivitys oli hyvä näyte siitä, että töitä tehdään.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta