Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Olenko liian vanha aloittamaan ohjelmoinnin?

Sivun loppuun

Jukkss [08.03.2010 17:54:58]

#

Terve. 16 vuotias olen ja 9 luokalla ja ollut jo jonkin aikaa kiinnostunut ohjelmoinnista. Kirjastosta hain Päivi Hietasen C++ ja olio ohjelmointi kirjan.
Aluksi oli vaikeaa mutta kirjan ja tämän sivun oppaan avulla olen c++ päässyt jo jotenkin kiinni. Yks päivä jotain foorumia lueskelin ja huomasin että lähes kaikki olivat aloittaneet ohjelmointinsa ja 8-12 vuotiaina. Siihen aikaan minua kiinnosta pelkästään pelaaminen, ei se miten ohjelmat toimivat.

Niin että olenko jo liian vanha oppimaan tämän alan saloja ?
Kertokaa mitä mietitte. Tietokone on kuitenkin aina ollut lähellä sydäntä ja tältä alalta aion kyllä hankkia ammatin.

PS. Nyt kun jo tämän uuden aiheen aloitin niin jos joku vielä nopeasti voisi selittää miten nuo osoittimet ja viittaukset toimivat, kun ei ole oikein niitten kanssa vielä tärpännyt.. .

temu92 [08.03.2010 17:57:50]

#

Ohjelmointikielet on periaatteessa kieliä missä muutkin kielet, mutta toisaalta loogisempia. Oppia voi aina ja koskaan ei voi osata täydellisesti. Joka tapauksessa jos looginen ajattelutapa on hallussa niin suurempia ongelmia ei pitäisi olla eikä matikan osaaminenkaan ole pahitteeksi. Oma kaverini aloitti kuulemma 13 vuotiaana ja osaa ihan hyvin tehdä kaikenlaista :)

Suosittelen myös tutustumaan vaikka suomalaiseen Coolbasiciin, siinä on mukana täysin suomenkielinen manuaali joka helpottaa ohjelmoinnin alottamista. Toisaalta jotkut moittivat basic kielillä alottamista - tiedä sitten miksi. Itse aloitin QB:llä silloin joskus 9v vanhana :r

trilog [08.03.2010 18:15:22]

#

Itse aloitin ohjelmoinnin myös suhteellisen myöhään, taisi olla joskus 15-vuotiaana Pythonilla. Tosin nuorempana tuli jossain vaiheessa Coolbasicin kanssa räplättyä, mutta taisi olla aika satunnaista ne puuhat.

Ohjelmoinnin voi aloittaa minusta minkä ikäisenä tahansa, kunhan kärsivällisyys riittää. Alku on kaikista vaikein, sillä mitään konkreettista on hankala saada aikaan ja liian ison projektin aloittaminen kaatuu yleensä osaamattomuuteen. Rauhassa tekee omaan tasoon sopivia tehtäviä, nostaen vaatimustasoa pikkuhiljaa ylöspäin. Kaikista tärkeintä on kuitenkin tehdä _itse_.

Matka on pitkä ja välillä kivinen, mutta kyllä se palkitseekin. Tämä on yksi sellainen ala, jossa et koskaan voi olla paras.

Jukkss kirjoitti:

PS. Nyt kun jo tämän uuden aiheen aloitin niin jos joku vielä nopeasti voisi selittää miten nuo osoittimet ja viittaukset toimivat, kun ei ole oikein niitten kanssa vielä tärpännyt.. .

Näitä tuskin vielä tulet tarvitsemaan vähään aikaan. Täältä löytyvässä oppaassa ne on selitetty 7. osiossa, mutta kannattaa lukea koko opas alusta alkaen läpi.

Triton [08.03.2010 18:35:25]

#

Itse aloitin ohjelmoimisen about 13-vuotiaana, mutta eihän siitä tullut ennen 8. luokan ohjelmointikurssia yhtään mitään. Siellä vasta älysin algoritmisen ajattelutavan. PHP:llä oikeastaan aloitin, mutta tuon kurssin myötä opin Turbo Pascalia ja pikkuhiljaa muita kieliä. Mielestäni tuo ikä on kyllä varsin sopiva ohjelmoinnin aloittamiseen, sillä mitä joku 8-v nulikka oikeasti saisi aikaseksi, ellei ole joku ihmelapsi.

Metabolix [08.03.2010 18:56:12]

#

Aika harva oikeasti voi väittää, että olisi osannut kunnolla ohjelmoida ennen yläastetta, kun ei yläasteellakaan moni osaa. Väittäjistä suuri osa ei ehkä vieläkään osaa ohjelmoida kovin hyvin eikä siis kykene kunnolla arvioimaan taitojaan.

Ohjelmoinnissa on kyse motivaatiosta ja loogisen ajattelun taidosta. Lopputuloksen kannalta jälkimmäinen on jopa tärkeämpi, ja samalla se on myös useilla nuorilla rajoittava tekijä. Ennen yläastetta tai joskus vielä sen aikanakin "ohjelmointi" tapaa olla melko epämääräistä räpellystä ("kerro nimesi:", "moi Pertsa"). Toiset jäävät räpellystasolle loppuelämäkseen, toiset taas pääsevät hyvin alkuun.

Trilogin yllä antama linkki on erittäin hyvä.

Jos haluaa hyväksi ohjelmoijaksi, ei saa jämähtää yhteen ohjelmointikieleen ja -tyyliin. Laaja yleissivistys on tärkeä. Hyvän ohjelmoijan pitää pystyä oppimaan uutta. (Minusta on naurettavaa, että työpaikkailmoituksissa on vaatimuksia kuten "tunnet kielet X ja Y ja teknologiat Z ja W". Sopivampi vaatimus olisi "osaat ratkaista ongelmia ja suunnitella ohjelmia ja pystyt tarvittaessa omaksumaan kielet X ja Y ja teknologiat Z ja W muutamassa päivässä".)

Antti Laaksonen [08.03.2010 19:02:21]

#

Jukkss kirjoitti:

Niin että olenko jo liian vanha oppimaan tämän alan saloja ?

Et ole todellakaan liian vanha. Monet työkseen ohjelmoivat ovat tutustuneet ohjelmointiin vasta yliopistossa.

Jokotai [08.03.2010 19:16:35]

#

Et ehkä voita Datatähteä lukion 1. mutta en taida voittaa minäkään :D
Pointti oli kukaan ei ole liaan vanha opetelaakseen ohjelmointia.

Grez [08.03.2010 19:18:45]

#

Ennen viestin lukemista odotin otsikon perusteella, että kysyjä olisi 65 tms. :D

Jokotai [08.03.2010 19:20:51]

#

Grez kirjoitti:

Ennen viestin lukemista odotin otsikon perusteella, että kysyjä olisi 65 tms. :D

Samoin mutta ohjelmointi kannataa aloittaa siinäkin iässä jos haluaa. Ei ehkä töiden takia mutta ohjelmointi on ehkäpä paras harrastus.

Macro [08.03.2010 19:43:34]

#

Etkai vielä mitenkään liian vanha ole! Itse täytän kohta 13 ja kaksi vuotta on tullut ohjelmoitua eri kielillä.

Blaze [08.03.2010 20:04:30]

#

Metabolix kirjoitti:

Trilogin yllä antama linkki on erittäin hyvä.

Toi on parempi: http://abstrusegoose.com/strips/ars_longa_vita_brevis.PNG

kilppari [08.03.2010 20:15:37]

#

Kuten yllä jo asiaan viitattiin, esimerkiksi tietotekniikan ja tietojenkäsittelyn opinnoissa yliopistoissa ohjelmoinnin opetus alkaa aivan alusta, koska suurin osa opiskelijoista ei ole koskaan aiemmin ohjelmoinut. Silti moni päätyy koodailemaan työkseen valmistuttuaan, tai jo opiskellessaan. Nuorena aloitettu harrastus toki auttaa huomattavasti koodailuhommiin pääsyä, mutta ei ole mitenkään pakollista.

Tuli Trilogin linkistä mieleen tämä sarjakuva siitä kuinka oppia C++:aa 21:ssä päivässä.

Jackal von ÖRF [09.03.2010 00:34:35]

#

Kun luin tämän ketjun otsikon, niin odotin ketjun aloittajan olevan ~60 vuotias. 0_o

Ensimmäiset ohjelmani kirjoitin noin 16 vuotiaana, kun peruskoulun jälkeen hankin ensimmäisen tietokoneeni. Sitä ennen olin mielenkiinnosta ohjelmien toimintaan lueskellut jotain C-ohjelmointikirjaa, mistä en juuri mitään ymmärtänyt, etenkin kun ei ollut konetta jolla kokeilla kirjan asioita. Nyt 10 vuotta myöhemmin on yliopisto (TKTL) melkein käyty ja ohjelmointia olen tehnyt työkseni viimeiset 7 vuotta.

Lukiossa kävin pari ohjelmointikurssia ja omin nokkineni tein pari pientä ohjelmaa, mutta vasta yliopiston ohjelmointikursseilla (eli kun olin ohjelmoinut 2-3 vuotta) ymmärsin kunnolla mitä ohjelman suorituksen aikana oikein tapahtuu ja miten rakennella paria tuhatta koodiriviä isompia ohjelmia. Ja vasta viimeisten parin vuoden aikana (eli kun olin ohjelmoinut yli 8 vuotta) on alkanut tuntunut siltä, että homma on hanskassa ja pystyn kirjoittamaan ylläpidettävää koodia (vielä muutama vuosi sitten olin eräillä akseleilla Unconscious Incompetence -tasolla; toivottavasti en enää ole).

P.S. Tässä vielä pakollinen linkki ohjelmoinnin opettelun aloittajille: http://norvig.com/21-days.html (edit: näemmä muut jo linkittivätkin sen :)

amatööriohjelmoija [09.03.2010 01:00:26]

#

Aloitin C++ kielen harjoittelun 13-14 vuotiaana mutta en saanut kunnollista otetta vielä siinä vaiheessa. (Pelit veivät myös omaa aikaani paljon. Se täytyy myöntää. Etenin kyllä jonkin verran ja opin muutamia perusasioita jotka nyt kuitenkin joudun kertaamaan. Mutta tuntuivat jäävän päähän heti ensimmäisellä kerralla.) Nyt taas alkoi kiinnostaa noin vuoden tauon jälkeen ja palautan asioita mieleeni. Niin ja toki aiemmin visual basicin kanssa räpläsin joskus noin 10 vuotiaana mutta se ei tuottanut tulosta (Isäpuolellani on jonkin näköistä kokemusta ohjelmoinnista ja kun 14-vuotiaana otin visual basic kirjan esille ehdotti hän että opettelisin c++ kieltä.). Olennaisia asioita harjoittelin paljon ja kirjoitin useita eri ohjelmia esim. laskin jne. Kirjoittelin niitä joskus monia erilaisia kuten pluslaskin, miinuslaskin, kertolaskin, ja muita laskuja joita koulussa käsittelimme. Näin jäivät peruskomennot mieleen kaikista kivuttomimmin ja helpoiten ilman tuntien piinallista kertaamis hetkeä. Mielestäni koskaan ei ole liian myöhäistä opetella uutta taitoa eikä aina tarvitse ajatella että nyt ei kyllä tämä ohjelma toimi. (Noloa mutta totta) Juuri äsken koodia kirjoittaessa kirjoitin cout-olion mutta unohdin kokonaan cin-olion ja pähkäilin ongelman kanssa puolisen tuntia.

Onnistuminen palkitsee ja luo uutta intoa jatkaa eteenpäin. Nyt ajattelin aloittaa tekemään laskinta jossa olisi useita eri ominaisuuksia. (Harjoitus tekee mestarin.) Ai niin. Ei kannata ottaa liian suuria haasteita (Esim. Lukea hullun lailla kuutta puolta kirjaa päivässä jolloin voi kyllästyä helposti. Kun päivässä opiskelee liikaa vaikeita asioita eivät ne jää kunnolla mieleen ja ne joutuu opiskelemaan uudelleen. Tämä lannisti myös omaa intoani aiemmin.) Ja ongelmaan löytyy aina ratkaisu kun tarpeeksi etsii.

Ja jos apuja kaipailet niin luultavasti ainakin tältä sivustolta löytyy tai voi kysyä. Miksei tietenkin muualtakin. Lopuksi vielä täytyy todeta että 16-vuotiaana ei todellakaan ole liian myöhäistä aloittaa. Kaikki riippuu omasta tahdosta ja kiinnostuksesta.

vph81 [09.03.2010 13:59:48]

#

It-press:in kirjat on tosi hyviä ja selkeitä, niitä lukemalla itse aloittelin pari-kolme vuotta sitten lähes tulkoon ummikkona (commodore 64:lla joskus ala-asteella jotain räveltänyt), itsenäisesti ilman opetusta jne.. ikää koht 29.
En toki mikään guru ole vieläkään, mutta jotain on tullut rävellettyä ja kovasti uskon alan vaihdon koodipuolelle vielä tapahtuvan tässä..

Harmi ettei niitä opuksia enää paineta, mutta kirjastosta löytyy.

Jokotai [09.03.2010 16:05:14]

#

Kun muut kertovat tarinoitansa niin minäkin kerron:
13v. ennen kouluvuoden loppua opettelin C:tä Putkan C oppaasta ja se oli ensimmäinen ohjelmointikieleni. Seuraavan kesän opettelin Putka oppaita tähtäimessäni AJAX teknologia (tietenkin luin Päivi Hietasen C++ ja olio ohjelmointi kirjan). Sen jälkeen tutustuin oppaisiin ja luin kirjoja. Vain teoria merkitsee (tämän tajuaminen helpottaa uskomattoman paljon, ei mene aikaa funktioiden opiskeluun).

Anaatti [09.03.2010 17:34:14]

#

Itsekin aloitin tässä juuri äskettäin 18 vuotiaana C++:lla ohjelmoimaan ja täytyy sanoa, että en kyllä käsitä miten peruskoulumatematiikalla saa mitään kovin hienoa ja monimutkaista aikaan (paitsi, jos ei satu tarvitsemaan matematiikkaa ohjelmissaan.). Näistä omista projekteista olisi tullut kyllä paljon yksinkertaisempia, jos olisin muutamaa vuotta aikaisemmin aloittanut.

pake10 [11.03.2010 14:27:41]

#

Itse aloitin "ohjelmoimaan" 9v HTML:lla. Myös muita kieliä tuli opeteltua, esim. Visual Basic, Python, Coolbasic, C++ yms. ja jo silloin osasin ohjelmoida todella hyvin PHP:ta. Fooruminkin koodaaminen sujui ongelmitta.

Uskokaa tai älkää, liekkö olin sitten joku ihmelapsi..
En edes pelannut paljon silloin, paljon enemmän kiinnosti esim. ohjelmat ja niiden tekeminen.

(Kun kyselin niitä n00bimaisia PHP -kysymyksiä, niin olin siis juuri aloittanut ohjelmoinnin. En ole nytkään paljon vanhempi, mutta ohjelmointi sujuu paljon paremmin.)

neau33 [11.03.2010 15:07:13]

#

Moikka Jukkss!

Iällä ei ole aloittamisen suhteen mitään merkitystä!
Iän ainoa merkitys oppimisen suhteen on, että jossain vaiheessa (ennen täydellistä dementiaa) uusien asioiden oppiminen hidastuu...

Sanoisin, että noin vuoden sisällä tiedät oletko lähtenyt oikeaan suuntaan...

Millä tahansa basic'llä on hyvä aloittaa, ja kun pääset hieman sisälle ota basicin rinnalle myös jokin toinen ohjelmointikieli niin tulet huomaamaan, että rakenteet ovat samat...

Jos matikka ei olisikaan vahvempia puoliasi, niin No Hätä, konehan tässä pistetään kaavoja laskemaan...

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että homman suurin haittapuoli on takaliston puutuminen...

Elikä tervetuloa takaliston puudutuksen, janoisen Googletuksen ja huonon syömisen maailmaan...

Pampi [11.03.2010 16:26:11]

#

pake10 kirjoitti:

Itse aloitin "ohjelmoimaan" 9v HTML:lla. Myös muita kieliä tuli opeteltua, esim. Visual Basic, Python, Coolbasic, C++ yms. ja jo silloin osasin ohjelmoida todella hyvin PHP:ta. Fooruminkin koodaaminen sujui ongelmitta.

Uskokaa tai älkää, liekkö olin sitten joku ihmelapsi..
En edes pelannut paljon silloin, paljon enemmän kiinnosti esim. ohjelmat ja niiden tekeminen.

No jaah eipä tuo 'perus' PHP nyt ole niin hankalaa, tein itsekin tuollaisia softia 10-12v ikäisenä ja itseasiassa joku ostikin 10 eurolla jonkun tekemäni softan, joten en nyt aivan ihmelapseksi kutsuisi.

Ja kuten miljoonaan kertaan sanottu, ei se 16v ole liian vanha. Ja todetaanpa tällanen lähes aukoton virke tähän loppuun; ohjelmointi ei ole vaikeaa jos siitä ei tee vaikeaa.

Jukkss [11.03.2010 16:29:53]

#

Antti Laaksonen kirjoitti:

Jukkss kirjoitti:

Niin että olenko jo liian vanha oppimaan tämän alan saloja ?

Et ole todellakaan liian vanha. Monet työkseen ohjelmoivat ovat tutustuneet ohjelmointiin vasta yliopistossa.

Erityisesti tämä viesti piristi :)

Ja kiitos kaikille muillekkin ja saa lähettää vielä viestiä tänne jos siltä tuntuu.

Jalmari91 [11.03.2010 17:49:16]

#

Itse aloitin ohjelmoinnin 6-luokan loppupuolella(nyt olen ABI). Ohjelmoin Coolbasic:llä noin vuoden ja sitten siirryin C++:n ihanaan maailmaan(C++:lla koodaan nykyisinkin eniten). Ajan myötä olen opetellut noin 10 eri ohjelmointikieltä ja olen huomannut, että uuden kielen oppii muutamassa päivässä(ellei kieli eroa hirveästi jo opetelluista kielistä esim. Prolog:n opettelussa meni kauemmin).

Ohjelmointia opetellessa kannattaa keksiä sellaisia tehtäviä, jotka tuntuvat hankalalta muttei mahdottomalta. Jos teet vain sellaisia tehtäviä jotka onnistuvat todella helposti, niin siinä ei kehity. Itse tein muutaman vuoden helppoja tehtäviä, väistäen vaikeat tehtävät ja huomasin, että siinä ei kehity. Eli en tarkoita, että heti ensimmäisenä teet GTA IV:n kopion, vaan kun opit tekemään esimerkiksi ohjelman joka kysyy nimesi ja sanoo "terve <nimi>!", niin et jää sille tasolla vaan teet seuraavaksi haastavamman ohjelman.

EDIT: Et ole liian vanha jos olet ihan normaali nuori.

Rogetzu [11.03.2010 19:28:08]

#

Hei!

Aivan vasta rekisteröityneenä tänne en malttanut olla ottamatta kantaa tähän aiheeseen.
Rekisteröitymiseni olennaisin syy oli lähinnä ehdottaa erästä peli-ideaani tekoälykilpailuun ja/tai ehkäpä nettipeliksi rakennettavaksi,mutta palaan siihen myöhemmin.(Ehkä jotakin opin ohjelmoinnistakin tulevaisuudesssa)

Täytän parin auringon-nousun jälkeen 47v ja olen ohjelmointitaidoton. Aivan pieni mututuntuma minulla on "ohjelmointiin" ja lähinnä pelien tekoon keskittyvällä Game Maker ohjelmalla.
Sana ohjelmointi tosiaankin piti kirjoittaa lainausmerkeissä, koska kyseisessä ohjelmassa osaan käytää vain valmiita palikoita, joilla toki jo jonkinlaisen 2d pelin pystyn luomaan. Idean toimivuus olennaisinta.
Matemaattista taitoa ja ajattelua siinä ei oikeastaan tarvita. Loogista ajattelua kylläkin jos tapahtumia rupeaa olemaan suurempikin määrä.
Ohjelmaan perehdyin ensimmäisen kerran muutama vuosi sitten ja lähes vain puhtaasti kokeilemalla eri vaihtoehtoja.
(Oikeassa ohjelmoinnissa ei ihan niin helpolla taida päästä)

Tämän esimerkin otin vain pohjaksi sille, että näinkin kalkkis voi jotakin oppia kun vain ensin pääsee hiukan juonesta kiinni.
Toisaalta samaan hengenvetoon pitää sanoa, että ihan oikean ohjelmoinnin oppiminen olisi jo ikäni takia varsin vaikeaa. Asia voi tietysti olla asenteestanikin kiinni kun en nyt hallitse ohjelmointia ollenkaan. (Game Makerin visuaalinen ilme vain tuntui istuvan minulle muutenkin paremmin, kuin asioiden ajattelu yhtälöinä)

Kyllä asioiden oppimiseen ja varsinkin oppimisen nopeuteen ikä jotakin vaikuttaa,mutta 16-vuotiaana on vielä niin nuori, että kyse lähinnä on vain riittävästä kiinnostuneisuudesta ja tietysti ajattelutavan soveltuvuudesta kuhunkin asiaan.
Kaikista ei tule loistavia laulajia vaikka olisi laulellut koko ikänsä äänihuulet ja keuhkot kipeiksi ja vaikka opiskelisi asiaa kuinka. Silti samasta ihmisestä voi hyvinkin tulla pätevä soittaja, säveltäjä tai sanoittaja. Ehkäpä ohjelmoinnissakin on osa-alueita joihin on lähtökohtaisesti soveltuvin.
Niin...Liian vanha et ole oikeastaan minkään asian opetteluun.

Jokotai [11.03.2010 22:06:24]

#

Rogetzu kirjoitti:

Täytän parin auringon-nousun jälkeen 47v

Ensimmäinen tälläinen tapaus tässä keskustelussa :) jo oli kyllä aikakin, keskustelu alkoi ikävästi muuttua tasoon:
X: "Olin lapsinero."
Y: "Oon lapsinero SPUDRT bÄRDÖH ;-------D"

;)

Nettimato [15.03.2010 16:51:36]

#

;D itse oon 12

Merri [15.03.2010 17:58:59]

#

Ohjelmointi tosiaan jakautuu karkeasti kahteen osa-alueeseen: ohjelmointikielen syntaksin ja rakenteiden hallintaan, sekä yleisen logiikan ymmärtämiseen. Jossakin todettiin, että minkä tahansa asian todellinen ymmärtäminen vaatii vähintään kymmenen vuotta opettelua. Minulla meni kauemmin, mutta kirjoittelin ensimmäiset koodirivini niin nuorena (noin kuusivuotiaana kopioin ensimmäisiä koodirivejä opaskirjasta), ettei minulla oikein ollut edes eväitä oikeaan opetteluun. Nettikin oli vielä siihen aikaan sellainen tuntematon juttu, ettei olisi ollut materiaalia ja tarvittavaa tukeakaan. Olen "kopioija", otan mielelläni toisten koodin ja muokkaan sen toimimaan omiin tarpeisiini, jos siinä on jotain uutta niin omaksun tämän uuden asian omakseni. Tämän takia voin sanoa "tajunneeni" ohjelmoinnin vasta pari vuotta sitten, noin suurinpiirtein silloin kun netti oli ollut kotona sen kymmenisen vuotta.

Ohjelmointikielen oppiminen on varsin helppo homma, joskin joissakin kielissä on sinänsä paljon opittavaa (kaikkien PHP:n funktioiden oppiminen ulkomuistiin on sellainen asia, johon en ole vaivautunut). Vaikeampi on nimenomaan oppia ymmärtämään se looginen puoli, algoritmit, näkemään ongelmat, oppia yleisimpiä rakenteellisia toistuvia perusratkaisuja, ymmärtää mitä tietokoneen muistissa tapahtuu, sisäistää paljon kaikenlaista pientä triviaa, jota ei välttämättä tule tietoisesti edes ajatelleeksi... oma persoonallisuuteni on varsin ideaalinen ongelmien ratkaisuun, pystyn hahmottamaan kokonaisuuteen liittyvän ongelmien sarjan, syy- ja seuraussuhteet, mutta vastaavasti pystyäkseni tähän minun täytyy todellakin paneutua järkyttävään määrään yksityiskohtia. En halua edes ajatella kuinka paljon olen testannut erilaisten pienten asioiden toimintaa ja "tuhlannut" aikaa niihin. Monet muut mieluummin oppivat tekemällä aina käytännön ohjelmia ohjelmien perään (tai näin olen ymmärtänyt), itselläni on taas aikamoinen himo nimenomaan jokaisen yksityiskohdan hallinnassa.

Mutta mutta. Jos et satu olemaan synnynnäinen nero eivätkä vanhemmat patista aktiivisesti ohjelmointiin heti lapsesta pitäen ja siten joudu aktiiviseen oppimisen kierteeseen, niin voisin heittää väittämän ettei kukaan alle 20-vuotias tosissaan "ymmärrä" ohjelmointia. Aivojen täytyy kypsyä aikuisiksi ennen kuin ohjelmointi muodostuu sellaiseksi, että logiikasta tulee lähes aukotonta ja että se luonnistuu ilman suurta määrää yrityksiä ja erehdyksiä tai heikkoja algoritmejä. En tosin nyt tähän oikein saa irti sitä pääajatustani siinä muodossa kuin tarkoitan, mutta oletan että jos joku on joskus kokenut sellaisen tietynlaisen valaistumisen hetken niin tajuaa välittömästi mitä tarkoitan. Kun yhtäkkiä vaan tulee tunne, että kaikki loksahtaa aivoissa kohdalleen ja se tavallaan vaikuttaa kaikkeen, mitä ohjelmoinnista on ajatellut.


Summa summarum, ikä on korkeintaan vain hidaste. Joissakin asioissa ikä voi jopa auttaa oppimaan nopeammin. Jos pystyt tarpeeksi säännöllisesti ohjelmoimaan tarpeeksi monta vuotta, niin kyllä se jossain vaiheessa loksahtaa kohdalleen, olettaen että muutoin henkiset kyvyt ja logiikantaju riittää ohjelmointiin.

Zmyrgel [24.03.2010 20:50:08]

#

Hehe, muistuu tätä lukiessa omat ensikokemukset 'ohjelmoinnin' kanssa.
QBasic tekstiseikkailua vääntelin joskus yläaste ajoilla.
Olisi tullut varmaan parempaa jälkeä jos olisi tajunnut funktioiden päällekkin :)

Täytyy myöntää että näihin päiviin asti ohjelmointi ollut sitä syntaksin opettelua ja sen avulla koodin vääntämistä.
Nyt kun opintoihin on paneutunut hieman ja lukenut hieman erilaisista ohjelmointikielistä yms on saanut huomattavasti laajemman kuvan ohjelmoinnista. SICP:n pitäisi kuulua kaikkien koodarin kirjahyllyyn, avaa hyvin ohjelmoinnin peruskäsitteet.

Nyt alkaa oma osaaminen olla siinä pisteessä että tietää jo ettei osaa sitä :)

E.K.Virtanen [28.03.2010 22:06:14]

#

Et ole. Tiedän lukuisia henkilöitä jotka ovat innostuneet vasta vanhoilla päivillään(40+ vuotta ikää) kokeilemaan jotta "mitä se ohjelmointi nyt sitten on?" ja ihan kivasti koodailevat. Eihän heistä tule mitään supernörttejä, mutta ohjelmointi antaa heille runsaasti iloa, ja heiltä tulee itseasiassa varsin raikkaita ideoita johtuen heidän hieman erilaisesta katsantakannastaan.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta