Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: IP LANissa ja WANissa

Sivun loppuun

Macro [05.03.2010 19:26:01]

#

Miten saisin koneeni näkymään LANissa (sisäverkko, kotiverkko) että WANissa (ulkoverkko, "the internet")? Tarkoitus olisi, että serveri (Ubuntu Server Edition 9.10) näkyisi sisäverkossa, että tältä voi esimerkiksi kuunnella musiikkia. Ulkoverkosta käsin taas pääsisi käsiksi nettisivuihin.

Käyttöjärjestelmä: Ubuntu Server Edition 9.10
ADSL-modeemi: Telewell TW-EA501 versio 3

Haluaisin siis koneelle ulkoverkon ip-osoitteen sekä kuuluvani lähiverkkoon.

Grez [05.03.2010 19:30:36]

#

Macro kirjoitti:

Miten saisin itseni näkymään koneella

Web-kamera voisi olla hyvä ratkaisu.

Macro kirjoitti:

sekä LANissa (sisäverkko, kotiverkko) että WANissa (ulkoverkko, "the internet")?

Sitten vaan striimaat sen kuvan videona minne haluat.

Sitten tuohon toiseen kysymykseesi:

Macro kirjoitti:

Tarkoitus olisi, että serveri (Ubuntu Server Edition 9.10) näkyisi sisäverkossa, että tältä voi esimerkiksi kuunnella musiikkia. Ulkoverkosta käsin taas pääsisi käsiksi nettisivuihin.

Käyttöjärjestelmä: Ubuntu Server Edition 9.10
ADSL-modeemi: Telewell TW-EA501 versio 3

Laitat servun sisäverkkoon ja telewelliin porttiohjauksen portista 80 tuolle servulle porttiin 80.

Macro [05.03.2010 19:53:31]

#

Grez kirjoitti:

Macro kirjoitti:

Miten saisin itseni näkymään koneella

Web-kamera voisi olla hyvä ratkaisu.

Macro kirjoitti:

sekä LANissa (sisäverkko, kotiverkko) että WANissa (ulkoverkko, "the internet")?

Sitten vaan striimaat sen kuvan videona minne haluat.

Ömm... :D Pilkkuvirhe on suuri ongelma joissain kohdissa. Tarkoitus ei tosiaankaan ole tuo.

Grez kirjoitti:

Laitat servun sisäverkkoon ja telewelliin porttiohjauksen portista 80 tuolle servulle porttiin 80.

Niin siellä onkin. Ohjelmallinen palvelin-kohdassa on laitettu sisäverkon portiksi 80, sisäverkon koneen osoitteeksi IP-osoite jossa serveri on ja julkiseksi portiksi sama 80. Miten ulkopäin pitäisi päästä kiinni tähän koneeseen?

LANissa ip olisi muotoa 192.168.0.XXX ja ulkoverkossa muotoa 91.152.XXX.XXX. En vain saa koneelle WANin osoitetta.

Blaze [05.03.2010 20:00:57]

#

Macro kirjoitti:

En vain saa koneelle WANin osoitetta.

Et saakkaan. Ubuntusi ei tiedä, että DSL-boksi ohjaa porttiin 80 tulevan liikenteen sen porttiin 80, mutta ei sen tarvitsekaan. Homma toimii silti, kun vain käytät DSL-boksin ulkoista IP:tä.

Macro [05.03.2010 20:10:44]

#

Olen nähtävästi ymmärtänyt asian väärin. Olen sekoittanut tässä testaillessani DMZ-toiminnon tähän porttiohjaukseen.

Tilanne on tämä: Koneen IP on 192.168.0.105, ja ulos näkyvä IP-osoite on 91.152.141.148. ADSL-modeemi ohjaa porttiin 80 kohdistuvat kutsut sisäverkon koneen 192.168.0.105 porttiin 80. Kuitenkaan Firefox ei saa sisältöä ladattua osoitteesta http://91.152.141.148.

Sisäverkon IP-osoitteella sivut löytyvät, samoin localhost ja 127.0.0.1. Linuxin palomuuri on käytössä, ja olen antanut sille komennot sudo ufw allow http ja sudo ufw allow 80. Näiden pitäisi avata palomuurista 80 portti,ja sallia pyynnöt portista 80?

Blaze [05.03.2010 20:18:53]

#

Macro kirjoitti:

http://91.152.141.148.

Toi ohjaa mut osotteeseen http://0.0.0.0. Heitä vaikka screenshotti siitä porttienohjauskäyttöliittymästä, niin katotaan, mikä on pielessä. Hävitin oman Telehellini joku aika sitten ja oon parhaani mukaan koittanu unohtaa kaiken siitä.

Macro [05.03.2010 20:26:32]

#

http://91.152.137.84/Screenshot.png

Muokkaus. Palomuuri-kohdassa on asetettu, että pääsy internetistä on estetty. Vaikuttaakohan tämä? En kyllä ymmärrä, miksi se suodattaisi pääsyn tähän, kun se kerran on jo ohjattu.

Blaze [05.03.2010 20:30:22]

#

Macro kirjoitti:

http://91.152.137.84/Screenshot.png

Näyttää itseasiassa ihan oikealta mun silmään :/

Macro kirjoitti:

NAT on myös käytössä. Voiko tämä estää jotain

Ilman NATia koko ohjaukselle ei ois tarvetta, eli homma on siltä osin aivan oikein.

Macro [05.03.2010 20:38:33]

#

Juups, kirjoitin ihan päin seiniä tuon NAT-asian, ja ehdin muokata ennen kuin näin vastauksesi. Minustakin kaikki on kohdakkain. On tietenkin satavarma mahdollisuus, eli kytken koneen ADSL-modeemin suodattamattomaan porttiin (Päästää kaiken datan liikkumaan raa'asti, periaatteessa kuin NATtia ei olisi). Sitten minulla on oma IP-osoite serverille, mutta sitten lähiverkon asiat vaikeutuvat. Mitä nyt pitäisi tehdä?

Metabolix [05.03.2010 22:30:22]

#

On mahdollista, että ADSL-modeemisi ei vain osaa reitittää sisäverkosta tulevaa liikennettä oikein, jos kohteeksi on merkitty ulkoinen osoite. Ainakin joillain A-linkin modeemeilla on todistettavasti ollut tässä vaikeuksia. Laita ensin palvelin pystyyn niin, että se toimii sisäverkossa oikein, ja testaa sitten vaikka tällä sivulla, saako palvelimeen ulkopuolelta yhteyttä. (Sivu ei ehkä toimi kaikilla porteilla, mutta ainakin portin 80 sillä voi testata.)

Jos yhteys toimii, sinun täytyy jotenkin säätää, että koneet osaavat sisäverkosta yhdistää palvelimeen sen paikallisella osoitteella. Yksi tapa on säätää kaikkien koneiden hosts-tiedostoja, mutta tämä on joustamatonta. Itse ratkaisin ongelman asentamalla palvelimelleni myös DNS-palvelimen ja säätämällä ADSL-modeemista, että se ohjaa DNS-kyselyt palvelimelle. Näin palvelin voi itse ilmoittaa lähiverkossa oman lähiosoitteensa. On ehkä mahdollista myös viritellä jotain suoraan modeemin asetuksiin.

Macro [06.03.2010 08:58:54]

#

Nyt väliaikaisesti tein siten, että ohjasin koko liikenteen (serverin huoneesta) ulos.

ADSL-modeemi on vähän vanhanaikainen, se tuli laajakaistan mukana melkein seitsemän vuotta sitten.

Kun eilen asenneltiin Ubuntu Server Editionia serveriin, niin siellä oli kyllä DNS-palvelinmahdollisuus. Se ei kuitenkaan tullut asennettua siinä vaiheessa, mutta nyt sen saa varmaan asennettua erikseen. Täytyy miettiä.

Jos tai kun asennan DNS-palvelimen ja ohjaan DNS-kyselyt modeemista sinne, niin pitääkö serverille tehdä jotain erikoista? Miksi palvelimen pitäisi ilmoittaa oma IP-osoitteensa jo, kun ADSL modeemi osaa pyynnöt sinne jo ohjata?

Metabolix [06.03.2010 19:15:27]

#

Testasitko yhteyttä ulkoa päin? Jatkokeskustelussa ei ole järkeä, ennen kuin olet selvittänyt asian.

Macro [06.03.2010 19:52:40]

#

Kyllä ainakin yhteys pelaa portista 80. Nyt siis, kun otin sen koneen pois NATin takaata. ADSL:n reititys ei oikein toimi. Olen tuossa tutkaillut kyllä uusia modeemeitakin, jos hommaisi jonkun uudemman.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta