Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: Python - Harjoitustehtävä

Sivun loppuun

janijohannes [10.02.2010 20:27:55]

#

Olisiko kellään antaa Pythoniin minkäänlaista harjoitustehtävää?
Lähinnä haluaisin tota Tkintteriä oppia enemmän, mut ihan komentoriviohjelmiakin ois hyvä opetella. (Toki oon näitä tehny parisenkymmentä)

Metabolix [10.02.2010 20:35:49]

#

Oletko tehnyt kaikki Python-opassarjassa ehdotetut tehtävät? Niiden jälkeen voit siirtyä vaikka PHP-haasteen tehtäviin. (Pythonin voi asentaa palvelimelle PHP:n tavoin, ja syötteen lukemisessa auttaa cgi-moduuli.) Jos matematiikka lainkaan kiinnostaa, esimerkiksi Project Euler on pullollaan hyviä tehtäviä, joista osa on melko helppoja ja osa taas hyvinkin hankalia.

Jokotai [10.02.2010 21:08:17]

#

Vai kaipaatko Python harjoitustehtäviä joista opit Pythonia?

janijohannes [11.02.2010 05:32:16]

#

Jokotai: Täsmälleen.

Jokotai [11.02.2010 11:57:09]

#

Javalan kaltaisia ei taida olla Pythonista. Paras tapa oppia Pythonia on lukea manuaalia. Se kuitenkin on tylsää ja siksi suosittelenkin oppimista ohjelmoimalla.

trilog [11.02.2010 12:04:44]

#

Eiköhän sitä Pythonia(kin) opi ihan vain yleisiä tehtäviä tekemällä. Esimerkiksi aiemmin mainittu PHP-haaste ei ole PHP-spesifistinen.

Jokotai [11.02.2010 12:08:42]

#

trilog kirjoitti:

Eiköhän sitä Pythonia(kin) opi ihan vain yleisiä tehtäviä tekemällä.

Ei opi. Noissa tehtävissä on kyse loogisista ongelmista, ei kielen oppimisesta.

trilog [11.02.2010 12:16:39]

#

Jokotai kirjoitti:

Ei opi. Noissa tehtävissä on kyse loogisista ongelmista, ei kielen oppimisesta.

Python on ihan normaali proseduaalinen ohjelmointikieli. Syntaksi toki eroaa muista valtakielistä jonkin verran, mutta sen nyt oppii (jos on aiempaa kokemusta muista kielistä) muutamassa minuutissa. Toki Pythonissa on muutamia mukavia lisiä ja erikoisuuksia, mutta en näe syytä miksi niitä pitäisi erikseen opetella - ne tulevat sitten kuin itsestään vastaan erinäisissä ongelmissa Python-manuaalia tutkimalla.

Etkö itsekin juuri suositellut oppimista ohjelmoimalla? Yleisissä tehtävissä ei ole määrätty miten ratkaisu saavutetaan.

Jokotai [11.02.2010 13:07:03]

#

Funktioita jotka tekevät muutakin kuin kääntävät taulukkoja ei logiikka tehtävissä käytetä.

Metabolix [11.02.2010 16:13:39]

#

Kyllä niissäkin pitää käyttää sellaisia yleisiä funktioita kuin list.append. Kovin paljon spesifimpejä ei kannata ulkoa opetellakaan, vaan ne löytyvät sitten, kun on oikeasti tarvetta.

Hyviä harjoitusprojekteja ovat esimerkiksi pienet pelit, klassikoina tetris ja matopeli.

Jokotai [12.02.2010 15:58:06]

#

Pienoisavaruusräiskintä on koulun Java-kurssin päämäärä joten siitä kannattaa lähteä(oppii samalla hiiren käsittelyn).

jalski [14.02.2010 14:16:36]

#

Metabolix kirjoitti:

Hyviä harjoitusprojekteja ovat esimerkiksi pienet pelit, klassikoina tetris ja matopeli.

Itse lähtisin kanssa opiskelemaan ohjelmointia toteuttamalla jonkun yksinkertaisen pelin. Kannattaa vain pitää mielessä, että pelin pitää oikeasti olla riittävän yksinkertainen, jottei tule seinä ja turhautuminen vastaan alkuvaiheessa.

Metabolixin ehdottama matopeli voisi olla aika hyvä valinta. Tässä oppisit Tkinterin kanssa touhuamisen mukavasti, koska Tk:n Canvas widget soveltuu pelin esittämiseen erinomaisesti.

Macro [14.02.2010 14:45:08]

#

Myös ristinollan voisi toteuttaa, kuten minäkin aloitellessa tein.

https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/20074-ristinolla


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta