Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: BIOS prosessorin volttien säätö

Sivun loppuun

Dude [09.01.2010 11:50:01]

#

Kun muutan BIOSsista cpu multiplier/voltage chance -kohdan AUTOsta MANUALiin, kone ei enää käynnisty. Emolevy on ASRock N68PV-GS.

Teuro [09.01.2010 12:03:53]

#

Pääsetkö uudestaan edes BIOS:n? Mikäli pääset, niin muuta asetus takaisin AUTO:lle. Seuraavaksi kannattaa tarkistaa, että tukeeko emolevysi tekemiäsi asetuksia, vai pitääkö se päivittää.

Claw [09.01.2010 12:05:41]

#

Jaa.

Kun muutat tuon asetuksen, niin siihen eteen varmaan pomppaa liuta uusia valintakohtia. Oletko varma että nämä uudet kohtat on säädetty järkeville arvoille?

Mikä prosessori kyseessä? Miksi edes haluat säätää ko. asetuksia? Luultavimmin emolevyn väylänkesto ottaa vastaan ennemin kuin prosessorin jännitettä pitää nostaa, ja kerroin on alaspäin lukittu. Eli käytännössä sinun ei tarvitse ko. kohtaan edes koskea, kun siitä ei luultavasti ole mitään hyötyä.

Dude [09.01.2010 13:11:06]

#

Teuro: Pitää resetoida BIOS että saa käyntiin. BIOSsin päivitys uusimpaan versioon ei auttanut.
Claw: Vaikka laittaa samat kuin automaattisella niin ei toimi siltikään. Prosessori on Sempron 140, ja kun koitin säätää voltteja ASRock OC Tunerilla niin toimi hyvin kun oli 1,075V, tavallisesti on 1,35V.

Merri [09.01.2010 20:50:57]

#

Meinaatko nyt siis leikkiä hauskoja leikkejä? Ylikellotuksen suhteenhan sinun pitäisi lisätä volttien määrää, tosin varovaisesti. Alikellotuksen suhteen taas, jos olen ymmärtänyt oikein, niin jos lasket voltit liian alas suhteessa muihin asetuksiin, niin virta ei riitä ja hommat ei pelitä. Ekspertti en ole, olen tehnyt vain kevyttä ylikellotusta silloin tällöin. Viimeisimpänä sain nikottelevan 1080p:n pyörimään täysin sujuvasti ja vieläpä softsubbien kanssa kun heitin vesilintua oletusasetuksilla.

Dude [10.01.2010 18:06:02]

#

Ajattelin vain laskea prosessorin voltteja kun se toimii vähemmälläkin.

Grez [10.01.2010 19:51:07]

#

Tulee mieleen, että jospa se lämpimänä toimii pienemmillä volteilla (kun olet säätänyt ohjelmalla) kuin mitä se käynnistyy "kylmänä" (biosista).

Itse en ainakaan ihan rajalla käyttäisi, koska se voi lisätä riskejä virhetoiminnoille.

Claw [10.01.2010 21:04:33]

#

Lämpötilalla ei liene vaikutusta kuitenkaan. Epävakaus kasvaa lämpötilan myötä ja alhaisemmalla lämpötilalla päästään korkeampiin kellotaajuuksiin samalla jännitteellä.

Ainut selitys minkä tuolle (typerälle) toiminnallisuudelle keksin on joku jumpperi emolevyllä. Tai sitten buginen bios.

Tuota vakautta voi testailla erinäisillä softilla(esim. OCCT ja Orthos). Vakauden varmistus kuitenkin vaatinee useita tunteja testailua(yleensä ainakin 4) ja mielellään muutamaan kertaan erilaisilla asetuksilla. Jos virhettä pukkaa niin lisää jännitettä/vähemmän kellotaajuutta.

Dude [11.01.2010 23:07:44]

#

Jumppereita on vain PS2_USB_PW1 ja clear CMOS. BIOSin päivitys ei vaikuttanut mitään. Vakautta olen testannut jonkin verran 1,075 voltilla(prime95). Ja toimi vielä jos oli 1,05V.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta