Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: projektinimi: Suomi sodassa

Sivun loppuun

Daih [15.12.2009 00:05:20]

#

Projektista yleistä tietoa:
Eli olen koonnut tiimiä Suomi sodassa projektinimellä kulkevaa peliä varten. Pelissä pelaaja astuu joko suomalaisen korpisissin tai puna-armeijan sotamiehen saappaisiin ja kulkeutuu jatkosodan korpeen.

Peli tulee olemaan 2D ylhäältä päin kuvattu räiskintä, jossa pelaaja voi edetä sotilasarvoissa: (vaatii kehitystä)

- Sotamies: Kiväärimies, Konepistoolimies
- Aliupseerioppilas: lääkintämies, pioneeri
- Korpraali: Radisti
- Alikersantti: Joukkueenjohtaja

Eri sotilasarvot mahdollistavat uusia hahmoluokkia, joilla on omat tehtävänsä:

- Konepistoolimies: Tehokas lyhyenmatkan taisteluissa ja rynnäköissä
- Kiväärimies: Tehokas pitkällä matkalla, omaa kranaatteja ja kasakkapanoksen
- Lääkintämies: Omaa kiväärin ja lääkintätarvikkeet
- pioneeri: Omaa kiväärin ja esteidenpurkuvälineet
- Radisti: Pystyy kutsumaan tykistöapua tai tilata lisää ammuksia ja kalustoa
- Joukkueenjohtaja: Omaa konepistoolin ja kartan, johon on merkitty ryhmän tavoitteet (muilla näkyvissä kompassi, jossa näkyy vain kohteen suunta)


Pelissä tulee olemaan kaksi kampanjaa:
1. Kampanja kertoo suomalaisten näkökulmasta taistelua, jossa alussa edetään vanhan rajan yli ryminällä, taistellaan rintamassa ja lopulta asetutaan kaukopartioon linjojen taakse. Loppupuolella tapahtuu linjojen murtuminen ja epätoivoinen selviytymiskamppailu puna-armeijan ylivoimaa vastaan.

2. Kampanja kertoo puna-armeijan taisteluista kannaksella (suunnitelma enemmän kesken)

Pelissä tulee myös olemaan moninpeli, jossa tulee toimimaan yksi ainoa "pääkenttä", jonka alueella taistelut pääasiassa käydään. Tämän lisäksi välillä aukeaa sivutehtäviä, joissa tarkoituksena on joko tuhota vihollisen huoltojoukkoja, sabotoida kohteita jne... Nämä kaikki toiminnot ja selviytyminen "pääkentällä" ratkaisevat lopulta voiton, eli parhaiten menestynyt armeija voittaa taistelun.

Muuta:
Haluaisin ennen pääkohtien loppuun lyömistä teidän mielipiteenne tästä projektista, eli mitä ominaisuuksia tällaisessa pelissä pitäisi olla (kysymykset auttavat minua tarkentamaan suunnitelmaa) ja mihin mielestänne tämän projektin toteutuksessa pitää panostaa.

Projekti tullaan toteuttamaan Creative Commons lisensillä, eli teosta saa muokata ja jakaa eteenpäin epäkaupalliseen käyttöön. Peliä ohjelmoidaan pääasiassa linux alustalla ja projektissa käytetään SFML-1.5 lisäkirjastoa, jonka ansiosta peli tulee toimimaan windowsilla, että linuxilla.

Projektiin etsisin vielä mukaan:
- Graafikoita
- Ohjelmoijia, kokemusta pitää olla sen verran, että c++ luonnistuu kohtalaisesti.

Projektiin hakijoiden yhteydenotot jesse.korhonen[at]edu.lao.fi

vehkis91 [15.12.2009 00:12:36]

#

Mikäs olis sun osuutes projektissa?

kayttaja-2791 [15.12.2009 00:50:53]

#

Olet koonnut jo ihan asiallisesti ideoita pelin toteutuksesta, mikä on jo hyvä alku. Kuitenkin sitä kannattaisi vielä hioa ja tarkentaa, tämä voisi olla mielenkiintoinen kirja sinulle:
http://www.ludocraft.com/pelisuunnittelija/

Ja mitä tulee tälläiseen yhteisövetoiseen ohjelmistokehittämiseen, suosittelen että lukaiset Katedraali & Basaari -kirjan (joka on muuten suomennettu talkoovoimin):
http://lauta.dyndns.org/

Ja erityisesti:
http://lauta.dyndns.org/Luku10

lainaus:

On varsin ilmeistä, että ohjelmiston kehitystä ei voi aloittaa aivan nollapisteestä basaarityylillä [IN]. Tyyli sopii ohjelmiston testaukseen, virheiden korjaamiseen ja paranteluun, mutta sillä olisi vaikeaa polkaista kehityshanketta käyntiin. Linus ei yrittänyt sitä, enkä minäkään. Orastava kehittäjäyhteisö tarvitsee lähtökohdaksi ajokelpoisen ohjelman, jota voi testata ja jolla voi leikkiä.

Alkuvaiheessa osallistujille on pystyttävä antamaan lupaava vaikutelma. Ohjelman ei vielä tarvitse toimia erityisen hyvin. Se voi olla vielä karkea, siinä voi olla virheitä, ja se voi olla keskeneräinen ja puutteellisesti dokumentoitu. Kuitenkin sen on (a) oltava ajettavissa ja (b) saatava yhteistyökumppanit uskomaan, että tulossa on jotain todella hienoa.

...

Vaikka tässä ja monissa vastaavissa ei yleensä pyritäkään basaarimalliin siinä mielessä mitä Eric. S. Raymond kirjassaan tarkoittaam niin silti sen ajatuksia kannattaa tutkailla, ja miettiä voisiko niitä soveltaa omaan projektiin.

Aloituksestasi jäi vähän epäselväksi että mikä on tarkalleen oma panoksesi projektiin. Kirjasto/järjestelmätuen puheista voisi päätellä että osallistut itse ohjelmointiin; jos näin on kannattaa sekin mainita että lukijat saisivat paremman kuvan projektista. Turhan paljon OP:ssä ja vastaavissa näkee näitä "mulla on peli-idea, nyt tarvitaan koodajat ja graafikot tekemään mulle se peli".

Daih [15.12.2009 06:31:46]

#

Niin todellakin unhoittui mainita, mutta tulen itse toimimaan projektin pääohjelmoijana. Olen jo kasannut pienen osan ohjelmasta, mutta ajokelpoiseksi se ei vielä sovellu, sillä muutamia keskeisiä asioita siitä uupuu.

Olen tutustunut tuohon pelisuunnittelijan käsikirjaan, mutta taidan lainata sen itselleni uudelleen (hyvä teos oli) ja pitänee kai lukea tuo Katedraali & Basaari -kirjakin.

vehkis91 [15.12.2009 19:51:33]

#

Kuinkas pitkälle olet koodannut pelimoottoria?

Daih [15.12.2009 20:37:24]

#

Pelimoottorin toteutus on vielä alkutekiöissä, eli vasta toimii eri tilojen säilöminen ja käsittely. Olen nyt rakentamassa käyttöliittymäkirjastoa, jonka avulla käyttöliittymä toteutetaan, niin sen jälkeen voin sanoa jo pelimoottorin olevan ihan kohtalaisella mallilla.

Peliosan moottorin koodaamisen aloitan vasta, kun ystäväni saa luotua sopivan karttaformaatin tähän peliin.

EiVoiOsata [18.12.2009 14:49:06]

#

Kuulostaa kieltämättä aika mielenkiintoiselle. Kun saat ajettavaksi asti, nii pistä jakoon. Vois itse koittaa jotain kehitelmiä säätää siihen.

Mutta mukaan en kyllä aio tulla tähän settiin, kun oon aivan liian käsi ohjelmoijaksi. En ikinä oo mitään vastaavaa edes koittanu ohjelmoida.

Mutta entäpä alikessusta ylöspäin?

Eikös nuo sotilaat tuonne kenraaleiksi asti sota tantereella..

Daih [06.01.2010 14:21:09]

#

Tilannekatsaus projektin kulusta:

1. Pelin keskeiset mekanismit alkavat hahmottua hyvälle mallille
- Keskeisenä tekijänä pelissä on moraali
- Yksinpelissä pelaaja johtaa alussa ryhmää ja lopusssa kokonaista joukkuetta
2. Pelimoottorin malli alkaa olemaan suunniteltu
- Monia eri malleja testailtu
- Pelin tietojen säilytys mietitty enemmän, kaikkea karttadataa käsitellään yksittäisinä objekteina, karttaformaatti melkein valmis
3. Graafikot edelleen hukassa
- Pelin toteutukseen ei ole ilmoittautunut graafikoita, halukkaat saavat edelleen ilmoittautua sähköpostiini: jesse.korhonen[at]edu.lao.fi

Lisätietoa pelin kehityksestä saaa edellämainitusta sähköpostista. Seuraavalla kerralla uskon, että on kerrottavana ja näytettävän suunnitelmat pelin ulkoasusta (jotain grafiikkaakin, jos graafikko löytyy).

Grez [06.01.2010 20:03:01]

#

Daih kirjoitti:

- Keskeisenä tekijänä pelissä on moraali

Aika erikoinen valinta sotapeliin. Voittaako pelin jos kieltäytyy tappamasta ketään?

Vai onko kyseessä asiayhteydessään väärin käännetty "morale", eli joukkuehenki?

tsuriga [06.01.2010 20:12:22]

#

Ts. taistelutahto.

Tumppu [06.01.2010 21:04:18]

#

Hei! Käyhän lukemassa sähköposti. Laitoin pari kuvaa.

runeberg [07.01.2010 10:16:16]

#

Kiva idea, itse olen pyöritellyt vastaavaa mielessäni. Jos tää projekti alkaa rullaan, voisin muutaman hienon idean kertoa (ainakin omasta mielestäni)

Harmi kun linux/c++ ei taivu niin paljon että oikein peliä voisi ruveta koodaamaan, olisitte toteuttanut C#:lla ;D

Daih [07.01.2010 12:53:35]

#

Grez: juuri tuota joukkuehenkeä tarkoitin, eli väärä suomennos.

Tumppu: käväisin lukemassa sähköpostin ja laitoin vastauksen

runeberg: kerro ihmeessä ideasi, sillä tässä vaiheessa projektia on vielä helppo muokata paremmaksi, kun loppupuolella taasen alkaa olemaan aika lailla valmiina kaikki niin radikaaleja tai edes suurempia muutoksia on vaikea tehdä. Useat näkökulmat auttavat tekemään pelistä paremman.

tkarkkainen [08.01.2010 01:35:04]

#

Grez kirjoitti:

Daih kirjoitti:

- Keskeisenä tekijänä pelissä on moraali

Aika erikoinen valinta sotapeliin. Voittaako pelin jos kieltäytyy tappamasta ketään?

Vai onko kyseessä asiayhteydessään väärin käännetty "morale", eli joukkuehenki?

Kultainen sivistyssanakirja (2005) kylläkin antaa moraalille kaksi määritelmää, joista toinen on "henkinen voima, kestävyys, kunnia Pataljoonan moraali joutui koetukselle." Sopinee tähän?

Lebe80 [08.01.2010 09:50:15]

#

Ei sovi, tuossa puhutaan juuri tuosta Grez:n mainitsemasta moraalista, esim. kieltäytyä tappamasta viattomia.

Kun taas peleissä, morale tarkoittaa joukkuehenkeä/taistelutahtoa/henkistä voimaa.

Grez [09.01.2010 10:32:31]

#

tkarkkainen kirjoitti:

Kultainen sivistyssanakirja (2005) kylläkin antaa moraalille kaksi määritelmää, joista toinen on "henkinen voima, kestävyys, kunnia Pataljoonan moraali joutui koetukselle." Sopinee tähän?

Näköjään sanan moraali merkitys suomen kielessä on kehittynyt tarkoittamaan myös "työpaikan, joukko-osaston tms. henkinen valmius ja uskollisuus, (yhteis)henki; asenteellinen, henkinen ilmapiiri; (tarinan) opetus"

Jukka “Yuccaö Korpela kirjoitti:

Merkitys '(tarinan) opetus' johtuu käännösvirheestä (kääntäjä ei ole ymmärtänyt eroa englannin sanojen "moral" ja "morals" välillä). Myös yhteishenkeen tms. viittaava merkitys on osaksi sanojen (englannin "morals" ja "morale") toisiinsa sekaantumisesta johtuvaa mutta voisi johtua myös luonnollisesta merkityksenkehityksestä.

Nämä näkemykset Jukka Korpelan pienehköstä sivistyssanakirjasta


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta