Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Mikä sovellus millekin kielelle?

Sivun loppuun

sammakkomies [30.11.2009 21:16:38]

#

nyt ajattelin alkaa opettelemaan näitä kaikkia kieliä. Mutta mikä sovellus millekin kielelle?

Html = notepad
php = notepad
JS = notepad
css = notepad

entä ne loput? Esm Qbasic yms. Vai onko nekin notepad?

Macro [30.11.2009 21:17:59]

#

Kannattaa opetella yksi kerrallaan. Muille kielille käytetään omia kääntäjiä, jotka tulkkaavat tai kääntävät koodin exeksi.
Opetteleppas samantien huomenna japaninkieli, ja torstaiksi muinaiskreikka.

trilog [30.11.2009 21:21:03]

#

Kyllähän melkein kaikkia kieliä voi vaikka notepadilla vääntää jos tahtoo, mutta on parempiakin vaihtoehtoja.

Juhko [30.11.2009 21:27:50]

#

Notepad++ tai kääntäjän mukana tuleva editori.

sammakkomies [30.11.2009 21:29:30]

#

trilog kirjoitti:

Kyllähän melkein kaikkia kieliä voi vaikka notepadilla vääntää jos tahtoo, mutta on parempiakin vaihtoehtoja.

no jos vaikka pelin tosta tekisin jossa on tyyppi joka juoksee kadulla kännissä ja ampuu kaikki hienoilla 3d efekteillä, niin mistä lahden? Tähän mennessä minun peli teko on ollu niiden kuvien muokkaamista täällä ladatusta matopelistä.

Juhko [30.11.2009 21:31:43]

#

Ei. Ei. Ei. Ei. Ei. EI! Älä edes harkitse vielä 3D-räiskintäpelin tekemistä. Ensin teet vaikka "Hello world!" -ohjelman, sen jälkeen ohjelman, joka tulostaa luvut 1-10, laskee Fibonaccin lukuja, jne... tuon tasoiseen ohjelmointiin siirryt sitten ehkä kymmenen (?) vuoden kuluttua.

ankzilla [30.11.2009 21:35:27]

#

Juhko kirjoitti:

Ei. Ei. Ei. Ei. Ei. EI! Älä edes harkitse vielä 3D-räiskintäpelin tekemistä. Ensin teet vaikka "Hello world!" -ohjelman, sen jälkeen ohjelman, joka tulostaa luvut 1-10, laskee Fibonaccin lukuja, jne... tuon tasoiseen ohjelmointiin siirryt sitten ehkä kymmenen (?) vuoden kuluttua.

Olen täysin samaa mieltä, koska muuten Ohjelmointiputka menisi tukkoon ja antin kovalevy räjähtäis.

Edit: Ja oikeastaan, jos ei viitsi tuon vertaa Googletella niin ei sulla oo kärsivällisyyttä sellaisen koodaamiseen.

Macro [30.11.2009 21:35:37]

#

Ohjelmointitaitosi tosiaan on mitätön. Teet juuri noin, mitä Juhko sanoi. Tiedätkö edes millä kielellä haluaisit ohjelmoida? Tiedätkö siitä mitään? Jollet tiedä miten niitä ohjelmia tehdään, niin ei millään pysty tekemään 3D-peliä

ByteMan [30.11.2009 21:37:55]

#

Itse kirjoitin ensimmäiset ohjelmani yabasicilla - ja notepadillä.
Myöhemmin kun siirryin c++:aan niin huomasin kuinka _huono_ ohjelmointityökalu notepad on; ainakin jos haluaa saada suhteellisen vaivattomasti selvää siitä mitä on juuri kirjoittanut. Tätä varten useimmissa ideissä (kuten code::blocks) on automaagiset värjäys-, sisennys-, ja miljoona muuta koodin selkeyttä lisäävää ominaisuutta.

Itse sanoisin että HTML:ää varten NVU/notepad, php menee notepadillä tai suoraan nettiin(esim. itse kun silloin tällöin aikani kuluksi typottelen php-skriptejä, niin ne on mukavampi vain tunkea suoraan nettiin mistä niitä voi saman tien testailla), JS:in hyötyä yhtään mihinkään en ymmärrä, pitäisin selaimen js tukea pois päältä, mutta kun monet tietävät javascriptin hyödyistä ilmeisesti enemmän kuin minä. Mutta sitäkin kirjoittaisin notepadillä.
CSS vain suosiolla notepadillä, en edes tiedä onko kukaan vaivautunut sille omaa editoria tekemään.

'ne loput' ilmeisesti viittaa käännettäviin ja tulkattaviiin ohjelmointikieliin kuten qbasic, c++, brainfuck jne. näitä voi pääsääntöisesti kirjoittaa millä tahansa tekstinkäsittelyyn kykenevällä ohjelmalla joka ei kryptaa dataa johonkin hämärään formaattiin. Tämä siksi, että loppupelissä kaikki teksti mitä kirjoitat menee kuitenkin esikääntäjän tai tulkin parserin läpi minkä jälkeen kaikki on samaa sekasotkua =D

Mutta olen joskus kirjoittanut koknaisen c++ + SDL sovelluksen notepadilla - tosin vain siksi että oli tylsää. Se ei ollut järin "nautinnollinen" kokemus =P

Edit: aika hyvin, 4 viestiä sinä aikana kun kirjotin tän =D

Metabolix [30.11.2009 22:03:27]

#

Jos et edes tiedä, millä editorilla on hyvä kirjoittaa koodia, et varmasti osaa myöskään ohjelmoida käytännössä mitään. Matopelistäkin olisi vielä todella pitkä matka 3D-peliin, joten opettele ensin tekemään sellainen. Koska siihenkin on pitkä matka, opettele ensin edes avaamaan tekstieditori, tallentamaan kooditiedostoja ja ajamaan tekemiäsi ohjelmia. Alkuun voit yrittää päästä vaikka Python-kielellä.

Itse käytän kielestä riippumatta yleensä Geanya tai Katea.

sammakkomies kirjoitti:

Tähän mennessä minun peli teko on ollu niiden kuvien muokkaamista täällä ladatusta matopelistä.

Muista kuitenkin, että peli ei ole sinun tekemäsi, vaikka kuinka muokkaisit kuvia. Älä levitä sitä omissa nimissäsi vaan mainitse aina, mistä alkuperäinen ohjelma on peräisin.

Juhko [30.11.2009 22:10:48]

#

Ja aloituskieleksi jokin helppo, vaikka joku BASIC.

sammakkomies [30.11.2009 22:59:40]

#

Macro kirjoitti:

Ohjelmointitaitosi tosiaan on mitätön. Teet juuri noin, mitä Juhko sanoi. Tiedätkö edes millä kielellä haluaisit ohjelmoida? Tiedätkö siitä mitään? Jollet tiedä miten niitä ohjelmia tehdään, niin ei millään pysty tekemään 3D-peliä

aijon tehdä sen Qbasicilla. Ekaksi aloitan tekemällä oppaan ohjeiden mukaan hauskan pelin, jossa on laskuja. Käytän nimi kohtaa pelin ideassa. Eli siis esm (ei ole väliä miten kirjoitetaan!) 1+1=? If 2 print = jee. Else = noob slc 5 + 8 = ? If = 13 print = jee else = noob jne...

Ja siitä matopelistä. Aijon levittää sitä mutta kerron alkuperän ja että minä muutin pallot kirkkoveneiksi ja omenat miehen "köh köh" ai ku yskittää... Niin. Ja kerron että ne tulivat täältä. Ja se 3d ammunta peli olis tyyppi joka seisoo paikallaan ja ase liikkuu ja luotina on läpinäkyvä lasi. Plus 3d on lasku virhe jossa on unohdettu poistaa luku 1.

Metabolix [30.11.2009 23:06:30]

#

sammakkomies kirjoitti:

Ja kerron että ne tulivat täältä.

Ei, vaan kerrot itse piirtäneesi siihen törkykuvia ja toimitat ohjelman mukana linkin oppaisiin, joista olet ladannut alkuperäisen version.

sammakkomies [30.11.2009 23:13:47]

#

ei ollu mulla kovin hyvin järjestelty sanat. Kerron että peli tuli täältä ja kuvat minulta.

Millä kannattaa Qbasic peli tehdä? Notepad ei ollu näköjään teijän mielestä hyvä.

sammakkomies [01.12.2009 08:11:35]

#

Niin mikä sovellus on hyvä Qbasic peleihin? Siis tekemiseen. Voin tehdä notepadilla jos kerrotte mikä koodaus ja mikä pääte.

feltsu [01.12.2009 08:36:36]

#

Oiskohan vaikka tuo QBasic ihan hyvä siihen tarkoitukseen?

alottelijaa [01.12.2009 09:00:06]

#

Piristää aina mielialaa kun luen näitä keskusteluja ^^

Juhko [01.12.2009 09:15:21]

#

QBasicin editori tallentaa ne automaattisesti .BAS-päätteellä.

sammakkomies [01.12.2009 09:59:00]

#

no tallensin sen puhelimen muistioon.

sammakkomies [01.12.2009 11:52:30]

#

niin että edellisellä viestillä viittaan siihen että miten saisin sen teille jotta voitte testata matikkapeliäni... Se on siis puhelimen muistilistassa ja puhelimessa on pakkausohjelma

Metabolix [01.12.2009 12:11:12]

#

Kerropa ensin, miksi me haluaisimme testata peliäsi. Oletko edes itse testannut sitä ensin? Toimiiko se? Onko se hyvä, hieno, kiinnostava tai hyödyllinen? Jos vastasit johonkin kieltävästi, olet väärillä jäljillä. Ensin kuuluu tehdä toimiva ohjelma ja testata se kunnolla, ja vasta sitten, kun se on varmasti edes jollain tavalla käyttökelpoinen, sen voi antaa muiden testattavaksi, jos lopputulos on testaamisen arvoinen. Pidä ihan oikeasti mielessä, että juuri ketään eivät oikeasti kiinnosta tippaakaan sinun ensimmäiset näpertelysi.

Jos yhä olet sitä mieltä, että haluat esitellä ohjelmaasi, voit laittaa koodit Jouluserverille ja antaa linkkejä niihin.

mmikko [01.12.2009 13:05:02]

#

Vaikka harvoin kirjoitan tänne hienolle foorumille, tosin selailen tätä päivittäin niin nyt on pakko vähän kommentoida:

mua ainakin ärsyttää tuo sammakkomiehen asenne/kirjoitustyyli/ylimielisyys jne...
etenkin tuo edellinen keskustelu niistä admin-oikeuksista.

tiedän, että ei mun mikään pakko oo lukea näitä, mutta ku...

tsuriga [01.12.2009 13:17:52]

#

Huomioidaan ja suodaan nyt kuitenkin tuo Putkan käyttäjäkunnan ikähaitarin tuoma varianssi ja joustetaan hieman. Hihitellään sitten vaikka partoihin.

sammakkomies [01.12.2009 13:59:42]

#

en ole päässyt testaamaan koska käytän puhelinta. Pistän sen sinne jouluserverille ku pääsen koneelle.

Juhko [01.12.2009 16:15:04]

#

Ensin etsit kaikki bugit, ja ennen kaikkea, luet oppaat.

ankzilla [01.12.2009 16:51:04]

#

Juhko kirjoitti:

Ensin etsit kaikki bugit, ja ennen kaikkea, luet oppaat.

Komppaan taas Juhkoa. :P
Mut ei mahda paljon hyötyä olla sammakkomiehen uppauksesta - kiinnostaako ketään?

sammakkomies [01.12.2009 17:32:11]

#

Ok. Teen sen nyt koneella jonka sain (hitaasti ja epä varmasti) pyörimään. mmikon kommenttiin niin anteeksi jos olen ollut ylimielinen. Olen malttamaton.

Mistä mie sen Qbasic ohjelman lataan?

Triton [01.12.2009 19:31:23]

#

Ehkäpä sie vain kirjoitat googleen QBasic ja katsot mitä löytyy? Itse kyllä ehkä käyttäisin ennemmin FreeBasiciä...

http://www.freebasic.net/

alottelijaa kirjoitti:

Piristää aina mielialaa kun luen näitä keskusteluja ^^

Toisia enemmän ja toisia vähemmän. Näin kauniisti sanottuna itse olen saanut tarpeekseni.

Rasenger [01.12.2009 19:46:15]

#

Sammakkomiehestä on tulossa hyvää vauhtia jonkin sortin legenda...

Itse suosittelisin sinua opettelemaan CoolBasicia, sillä saa helposti aikaan kaikenlaista ja ohjeet on suomeksi. Tuo on niin yksinkertainen asentaa, opetella ja käyttää että ihmettelen jos et tuollakaan pääsisi itse alkuun.

http://www.coolbasic.com/

sammakkomies [01.12.2009 19:47:27]

#

Mie oon kirjottanu sen googleen mutta mistään ei löytyny. Kiitos

lainaus:

Sammakkomiehestä on tulossa hyvää vauhtia jonkin sortin legenda...

Ainakin Hikipediassa. :) Ja ajattelin tulla nettilegendaksi.

Metabolix [01.12.2009 19:51:16]

#

Välineiden kannalta kaikkein helpointa on kyllä aloittaa JavaScriptilla. Ohjelmat voi kirjoittaa ja ajaa suoraan selaimella. Samat if-lauseet ja for- ja while-silmukat siinäkin kielessä ovat, joten opettelu ei siinä suhteessa varmasti mene hukkaan.

Näin aloitat JS-ohjelmoinnin: Tallenna seuraava sivu nimellä javascript.html ja avaa se selaimellasi. Kirjoita koodit tekstilaatikkoon ja käynnistä Aja-nappulasta. Tässä on JS-opas.

<button onclick='var e; try { eval(document.getElementById("koodi").value); } catch (e) { alert("Virhe!\n" + e); } return false;'>Aja</button>
<br>
<textarea id="koodi" style="width: 100%; height: 90%;">
var nimi = prompt("Kerro nimesi!");
alert("Hei, " + nimi + "!\nMuista painaa OK!");
</textarea>

(Edit. Lisätty virheilmoitukset.)

sammakkomies kirjoitti:

Ja ajattelin tulla nettilegendaksi.

Kannattaisi ehkä miettiä tarkemmin. Onko tulevaisuutesi kannalta hyödyllistä tulla tunnetuksi esimerkiksi netin typerimpänä ja ärsyttävimpänä nyyppäkoodarina tai jotenkin vielä imartelevammin?

sammakkomies [01.12.2009 20:14:54]

#

No ehkä ajattelin alkaa kääntämään tasoa vasemmalta (tyhmä) oikealle (fiksu). Ja minä testasin tota ja otin kvan ja laitoin omalle sivulle ja suojasin sen ja nyt ärsyttää (uutta?)

Juhko [01.12.2009 20:21:03]

#

Ärgh, nyt et levitä niitä Hikipedian tuhoamissuunnitelmiasi vielä tännekin, minulta meni Wikipedian puolella jo ihan oikeasti hermot niiden viestien kanssa. Sammakkomies, jos haluat hyväksi koodariksi, niin lue oppaita.

sammakkomies [01.12.2009 20:42:28]

#

Selvä. Teen matikkapelia CoolBasicilla. Miten se avataan? pitääkö painaa kerran tuon kuvan vierestä jossa lukee 'paina tästä kahdesti'? (LOL Vitsi)

sammakkomies [01.12.2009 23:07:18]

#

gaag. Mie sain pelin melkein valmiiksi. Mutta ku pelasin sitä bas muodossa niin 3 sekuntia ja peli itse oli läpi. Luki että paina jotain nappia jatkaaksesi. Sit se sammu

Juhko [01.12.2009 23:08:35]

#

Näytäppäs sen pelin lähdekoodi. Muuten on aika vaikea auttaa.

sammakkomies [01.12.2009 23:37:24]

#

huomenna atk tunnilla.

JussiR [01.12.2009 23:57:37]

#

Hyvä sivu jos tykkää valmiista koodeista http://www.planet-source-code.com

sammakkomies [02.12.2009 08:19:25]

#

Title (C) Ville Sinisalo

Print "Press any key to begin..."

WaitKey

Cls

Print "Hyvä. Nyt paina taas jotain."

WaitKey

Cls

Print "Tämä on vaikea peli."

WaitKey

Cls

Print "Vastaa kysymykseen."

WaitKey

Cls

Print "Ja paina nappia."

WaitKey

Cls

Print "1 + 1 = ?"

WaitKey

Print "1 + 1 = 2"

WaitKey

Print "6 + 7 = ?"

WaitKey

Print "6 + 7 = 13"

WaitKey

Cls

Print "Tässä on aika"

WaitKey

Cls

Print "100000 x 34623784384 = ?"

Wait 5000

Cls

Print "Vastasitko oikein?"

WaitKey

Print "Paina välilyöntiä."



movex=1
movey=1

Repeat

    'UPDATE CONSOLE

        Color cbwhite

        If console=OFF Then

        Text 9,0,"JEE!!!"

            If KeyHit(cbkeyspace) Then
                console=ON
                Locate 10,30
                ClearKeys
            EndIf
        Else
            comment$=Input("Code : ")
            'to enable password field, comment the line above
            'and uncomment the line below
            'command$=Input("? ","*")

            Text 0,0,"Varmista vastaus enter nappulalla!"

            If KeyHit(cbkeyreturn)
                console=OFF
                CloseInput
                ClearKeys
            EndIf
        EndIf

Color cbred

        Circle x-20,y-20,40

        x=x+movex
        y=y+movey

        If x<0 Then movex= -movex
        If y<0 Then movey= -movey
        If x>400 Then movex= -movex
        If y>300 Then movey= -movey


    DrawScreen

Until EscapeKey()

Tulee hieno mutta ei toimi ainakaan .BAS muodossa.

Juhko [02.12.2009 10:02:18]

#

Tarkistan tuon kun pääsen kotiin, mutta sellainen pieni vinkki että copypastettamalla et opi yhtään mitään.

Metabolix [02.12.2009 12:30:39]

#

Koodi pitää kääntää konekieliseksi ohjelmaksi tai tulkata oikealla tulkilla. Ei se tuollaisenaan ole kuin tekstiä.

sammakkomies [02.12.2009 15:57:21]

#

No mien se tapahtuu? Ja minä copypaastetan vain jos on joku toooooooooodella pitkä koodi tai jos vaaditaan sitä rumaa S merkkiä jota en osaa tehdä.

jo123 [02.12.2009 15:58:37]

#

Ai dollarimerkkiä? Sen saa Altgr+4.

sammakkomies [02.12.2009 16:02:36]

#

Ai. Kiitos. Miten tuon koodin saa näkymään esm BAS muodossa?

Metabolix [02.12.2009 16:02:38]

#

Jos aloittaisit neuvoni mukaisesti JavaScriptista, pääsisit paljon helpommalla, kun ei tarvitsisi edes asentaa mitään. Otat vain sen antamani HTML-koodin, kirjoitat JS-koodit tekstilaatikkoon ja ajat Aja-nappulasta.

Olet selvästi aika huono käyttämään tietokonetta, mikä varmasti hankaloittaa ohjelmointiakin melkoisesti. Kai nyt jokaisen pitäisi osata edes etsiä ja kirjoittaa näppäimistöltä $-merkki. Hanki ensin pari vuotta lisää kokemusta tietokoneen käytöstä, ei tuosta tule muuten mitään.

sammakkomies [02.12.2009 16:07:52]

#

Mie tein. Se oli hieno. Mitä nyt? En laittanu nettiiin ja käytän nyt yleistä (nuorisotilan jolla ei käy melkee kukaa) konetta joten en voi siirtää sivuja nettiin. Mut oli hieno.

Metabolix [02.12.2009 16:12:07]

#

>_> Sitten kirjoitat siihen laatikkoon omia JS-koodejasi ja opettelet sillä ohjelmoimaan. Äly hoi. Esimerkin ei ole tarkoitus olla hieno, vaan siitä näet, miten käyttäjältä voi pyytää tekstiä ja miten ruudulle saa ilmoituksen. Niillä eväillä ja parseInt-funktiolla saatkin tehtyä vaikka tuon laskupelisi.

Macro [02.12.2009 16:12:32]

#

Jouluserverillä on net2ftp ohjelma, jolla voit siirtää ne jutut nettiin.

sammakkomies [02.12.2009 16:51:28]

#

Ruudulle saa helposti niitä ärsyttäviä viestejä. Ja sen laskupelin tarkoitus on tyyliin tämä: paina nappia -> paina uudelleen -> jotaki huonoa citsiä tässä välissä -> kysynmys johon vastataan päässä. ei kirjoiteta mihinkään -> nappia painetaan -> vastaus -> uusi kysymys -> jne -> 5 sec aikaa vastata vaikeaan kysymykseen -> välilyönnistä aukee vastausboxi -> tod näk teksti: "Väärin". harvoin "OHHHOH! Oikein meni!!!" -> paina jotain nappia -> peli sulkeutui

Ja jotaki tyyliin tota. Miten saan sen muka (<vitsi>no minähän sen tiedän</vitsi>) JavaScriptillä toimimaan? Ei poraudu mun kovaan kalloon joka sisältää rusinan (lähde näin isosta esineestä???)

Deffi [02.12.2009 17:29:01]

#

sammakkomies kirjoitti:

Ja jotaki tyyliin tota. Miten saan sen muka (<vitsi>no minähän sen tiedän</vitsi>) JavaScriptillä toimimaan?

Lukemalla JavaScript-oppaan.

alottelijaa [02.12.2009 17:38:51]

#

sammakkomies kirjoitti:

Miten saan sen muka (<vitsi>no minähän sen tiedän</vitsi>) JavaScriptillä toimimaan?

Lue se javascript opas ennenkuin valitat enempää. Täältä selviää että esim. if rakenteella saat helposti tarkistettua onko vastaus oikein.
https://www.ohjelmointiputka.net/oppaat/opas.php?tunnus=js_04

Esimerkki:

 if(vastaus == "oikeavastaus") { //jos vastaus on oikein
document.write("lapsi"); //jos on oikein kirjoita jotain.
}

jlaire [02.12.2009 17:50:38]

#

Yrittäkää hyvät ihmiset ymmärtää, että document.writeä ei kannata käyttää, varsinkaan kun sivu on jo latautunut. Kokeilkaa itse ajaa document.write("...") tuossa Metabolixin esimerkissä: "..." ylikirjoittaa koko html-sivun ja textareat ym. katoavat.

Jos haluat "tulostaa" jotain, käytä alert-funktiota. Sitten kun JS:n perusteet on hyvin hallussa, voit tutustua DOM:iin.

Suosittelen jotain JS-opasta joka opettaa asiat järkevämmin tai vaihtoehtoisesti vähän kriittistä lukemista. Huonojen esimerkkien copy-pastettamisesta on enemmän haittaa kuin hyötyä.

alottelijaa [02.12.2009 17:53:14]

#

en tiennyt :( en ole ikinä javascriptiä kokeillut :D

sammakkomies [02.12.2009 18:24:12]

#

Deffi kirjoitti:

sammakkomies kirjoitti:

Ja jotaki tyyliin tota. Miten saan sen muka (<vitsi>no minähän sen tiedän</vitsi>) JavaScriptillä toimimaan?

Lukemalla JavaScript-oppaan.

Siis tuo tais jäädä kesken. Tarkoitin että miten saan JavaScriptillä Pelit toimimaan.

Ja minä vain mietin että miksi se mun peli toimii testauksessa mutta ei silloin kun pitäisi laittaa ladattavaksi? Yritän tehdä jotain tolla JS jutulla.

Juhko [02.12.2009 19:37:33]

#

sammakkomies kirjoitti:

Siis tuo tais jäädä kesken. Tarkoitin että miten saan JavaScriptillä Pelit toimimaan.

Lukemalla JavaScript-oppaan.

Käänsin sen sinun pelisi exeksi (CoolBasic => Project => Build EXE) ja toimi vallan mainiosti.

sammakkomies [02.12.2009 19:54:53]

#

Aijaa. Mie pääsin muuten hulluaivossa maailmaan 3. :)

sammakkomies [02.12.2009 21:24:38]

#

Yhyy. Peli toimii mutta koodi ei. Siis siihen kysymykseen. ;( Nyt pitää poistaa siitä se ja muutenki jotaki tehä. Sit alkaa latailuun pakotus (linkitys). Kiitti kaikille "tuesta" (tai ainakin neuvoista)

sammakkomies [03.12.2009 08:37:25]

#

tuo peli on ladattavissa osoitteessa http:\\villejuhanigo.jouluserver.com ja haluaisin teidän kertovan mielipiteenne siitä. Onhan se sentään eka pelini. Kertokaa pyytääkö kansio purkaessa salasanaa koska taisin laittaa testimielessä mutta en tiedä onnistuinko.

Rasenger [03.12.2009 10:31:37]

#

Pystyt sen kyllä itsekin testaamaan purkamalla paketin. Jos haluat jotain laittaa levitykseen niin kannattaa vähän nähdä vaivaa sen eteen. Ketä kiinnostaa ladata paketti jota ei välttämättä saa edes auki kun et vaivautunut testaamaan laitoitko salasanaa vai et?

sammakkomies [03.12.2009 10:35:17]

#

puhelimella hyvä testata ku muisti ei riitä lataamiseen. Eikä se pyörittäis sitä.

Rasenger [03.12.2009 11:07:13]

#

Puhun tuosta zip-paketista.

sammakkomies [03.12.2009 11:12:06]

#

no ei se salasanaa kysymy. Mitä mieltä olet? Saatko pyörimään?

ankzilla [03.12.2009 14:44:35]

#

sammakkomies kirjoitti:

no ei se salasanaa kysymy. Mitä mieltä olet? Saatko pyörimään?

Siis ootko ite testannu tota ollenkaan?

Rasenger [03.12.2009 14:58:57]

#

Noh, minä nyt sitten testasin ettei vaan sammakkomiehen tarvitse. Kyllä toimii, se että oliko tuossa "pelissä" mitään järkeä, onkin toinen asia.

sammakkomies [03.12.2009 21:34:36]

#

Peli on virheellinen. Kahdessa kohassa vilahtaa teksti. Pelissä ei ole mitään järkeä. Se on vitsiksi tarkoitettu. Siis tuo palloki. Ku se tulee, paina välilyöntä, enteriä, välilyöntiä, enteriä jne...

sammakkomies [04.12.2009 10:59:42]

#

joo. Jee. Suosittelen skannaamaan koneen viruksien vuoksi jos olette peliä pelanneet. Koneestani otin virussuojan pois ku se hidasti. Nyt siinä pelissä on vissiin joku keylogger ja vissii lähettää näppäimistön painallukset jonnekki. Ei ole varmaa mutta gallerias yks tyyppi sano

Juhko [04.12.2009 19:33:21]

#

On aika epätodennäköistä, että onnistut "vahingossa" asentamaan peliisi keylogger-viruksen... Ei kannata uskoa ihan kaikkea mitä ihmiset sinulle selittävät.

sammakkomies [04.12.2009 22:37:11]

#

no jaa. Menetin pari pelaajaa. A.kkk

Juhko [04.12.2009 22:46:47]

#

Kuka edes haluaisi pelata tuollaista peliä, missä ei ole mitään järkeä? Ensin opetellaan ohjelmoimaan ja sitten vasta julkaistaan ja mainostetaan niitä pelejä. Opetteluun saa toki pyytää täältä apua ja pastettaa lähdekoodeja, mutta ei mainosteta niitä yhtään missään vielä.

sammakkomies [04.12.2009 23:34:23]

#

halusin vaan kavereiden tietävän että osaan jotain. Tehdään ens viikol hyvä peli. Ainaki ajotftataan.

Triton [04.12.2009 23:41:56]

#

sammakkomies kirjoitti:

Peli on virheellinen. Kahdessa kohassa vilahtaa teksti. Pelissä ei ole mitään järkeä. Se on vitsiksi tarkoitettu. Siis tuo palloki. Ku se tulee, paina välilyöntä, enteriä, välilyöntiä, enteriä jne...

Pikku hiljaa alkaa tuntua, että sun koko halu opetella ohjelmoimaan on kans vitsi... Sitä paitsi ei se ohjelmoiminen ole pelkkiä pelejä varten ja olen sitä mieltä, että pelit ei edes ole se mistä kannattaa alottaa, koska se on oikeesti jo
vaikeeta. Kannattais varmaan lähtee tekemään erilaisia laskureita sun muita pienimuotoisia ohjelmia ja sitä kautta opetella sitä ohjelmointia. Niin mäkin lähin liikenteeseen ja enää ei edes kiinnosta mitkään pelit vaan mielummin opettelen tekemään jotain hyöty sovelluksia.

Edit. Ja noiden pelien ohjelmointi vaatii sit jo enemmänkin matematiikan taitoja varsinkin, jos lähdetään 3D puolelle.

Juhko [04.12.2009 23:44:38]

#

sammakkomies kirjoitti:

halusin vaan kavereiden tietävän että osaan jotain.

Ystävällisenä neuvona: Ei. Nolaat vain itsesi, jos kerskailet kavereille osaavasi koodata pelejä, kun et kuitenkaan vielä osaa yhtään mitään.

Metabolix [05.12.2009 00:20:23]

#

Kun olet itse tehnyt tuollaisen, sinusta ehkä tuntuu, että osaat jotain. Mutta mietipä vain, jos joku muu näyttäisi sinulle tuollaisen: Olisiko hieno? Kehuisitko? Ihailisitko?

Ohjelmasi ei osoita minkäänlaista ohjelmointitaitoa. Se osoittaa vain, että olet onnistunut kopioimaan peräkkäin Print-, Cls- ja WaitKey-rivejä. Se ei ole mikään saavutus.

sammakkomies [05.12.2009 00:22:14]

#

aloitan koko jutun alusta. Pistäkää linkit lataussivuille joilla on ohjelmat jotka tarvin. Teen ihan mitä haluatte kun noin sitkeästi siitä kerrotte. Poistan pelin netistä ku meen koneelle.

Edit@ no tuo antaa aihetta itsemur... Ajatteluun

Juhko [05.12.2009 00:22:37]

#

Kuten olen jankuttanut sinulle: Ensin "Hello world" -ohjelma, sen jälkeen ohjelma joka luettelee luvut 1-10, jne.

sammakkomies [05.12.2009 00:24:23]

#

mikä idea hello wordissa on?

Juhko [05.12.2009 00:24:56]

#

Ohjelma, joka tulostaa näytölle tekstin "Hello, World!" Miten on, osaisitko tehdä sellaisen ilman apua?

Metabolix [05.12.2009 00:25:23]

#

Sen tekemällä näet, että olet saanut koodausympäristön toimimaan oikein ja pystyt tekemään edes jonkinlaisia ohjelmia. Ohjelmassa sinänsä ei voi mennä paljonkaan pieleen, tai jos menee, kannattaa ehkä unohtaa koko ohjelmointi.

sammakkomies [05.12.2009 00:28:18]

#

Juhko kirjoitti:

Ohjelma, joka tulostaa näytölle tekstin "Hello, World!" Miten on, osaisitko tehdä sellaisen ilman apua?

ehkä. Kerro eka et mitä teen.

Tuon saa ihan hyvin toimimaan ku avaan CoolBasic ohjelman ja painan F5 nappia

Metabolix [05.12.2009 00:29:40]

#

No siinähän ne ohjeet olivat: tee ohjelma, joka tulostaa näytölle tekstin "Hello, World!". Mitä kohtaa et ymmärtänyt?
CoolBasicin sivuilta voit lukea ensin yleisiä ohjeita ja sitten CoolBasic-ohjelmointiopasta. Lainaus ensimmäisen linkin takaa: "Jos sormi menee suuhun (et tiedä mitä kirjoittaa), tutustu oppitunteihin (paina F8) ja esimerkkeihin."

sammakkomies [05.12.2009 01:31:30]

#

Siis. Sitten ku olen testannu, niin mitä teen?

Metabolix [05.12.2009 01:46:40]

#

Käyttäydy kunnolla ja pysy aiheessa! Taas jouduin poistamaan aiheeseen kuulumattomia typeryyksiä.

Kun olet tehnyt ohjelman ja testannut sen ja korjannut mahdolliset virheet, tee jokin muu pieni ohjelma. Kun se toimii, tee taas jokin muu pieni ohjelma. Kun olet tehnyt paljon pieniä ohjelmia, voit siirtyä melko pieniin ohjelmiin ja sen jälkeen vaikka keskikokoisiin ohjelmiin. Tällä tavalla opit vähitellen ohjelmoimaan paremmin ja saat joskus vuosien päästä tehtyä ison ja hienon ohjelman.

sammakkomies [05.12.2009 01:49:51]

#

yksi luku lisää? Ja mistä saa uudet kuvat ku taisin poistaa ku kuulin roskaksi
siis etenen porras kerralla. Pieni->melko pieni->aika pieni->melkein pieni->pieni->osta uusi kone hajonneen tilalle

Triton [05.12.2009 01:52:15]

#

No katso jos löytyisi roskakorista, kun jos et tietänyt niin tietokoneessakin on sisäinen roskakori. Jos taas poistit ne kokonaan, niin ainakin CoolBasicin uudelleen asentamalla saat ne... Anyway niiden kuvien tulisi olla siellä media-kansiossa.

Ja aivan sitten siirryt seuraavaan lukuun ja tsekkaat sen. CoolBasicissä on noiden oppituntien lisäksi myös muuta opiskelumateriaalia.

sammakkomies [05.12.2009 01:54:32]

#

siis koko asennus uusiksi. Jippi jeejeejee
kaikki hauska on isoille pojille. :(

vehkis91 [05.12.2009 02:01:03]

#

Ja se asennus kestääkin varmaan hirveän kauan...

sammakkomies [05.12.2009 02:03:17]

#

5-10 min (kiitos Vista)

millaisen numerojutun teen?

1.

Print "1"
Wait 1000
Cls
Print "2"
Wait 1000...

2.

Print "1"
Print "2"
Print "3"

3.

Print "1, 2, 3, 4...

Vai miten sen teen?

vehkis91 [05.12.2009 03:00:23]

#

Oiskoha vaikka loopilla?

Metabolix [05.12.2009 03:11:08]

#

Tee sellainen, joka kysyy käyttäjältä, mihin asti numeroita luetellaan, ja luettelee sitten siihen asti. Tee niin, että toimii ainakin miljoonaan asti.

sammakkomies [05.12.2009 03:49:26]

#

m. m. m... Miljoona? Apua! "Juoksee ulos, jää auton alle ja kuolee."

"entä jos ei juossutkaan ulos, jäänyt auton alle ja kuollut?"

Miten minä sellaisen jaksan kirjoittaa? Siinähän on yli kolmemiljoonaa riviä ja yli 10 000 000 merkkiä. Apua!

Juhko [05.12.2009 03:54:15]

#

Ei...

For i = 1 to 1000000
  Print i
Next i

sammakkomies [05.12.2009 03:55:37]

#

nyt ei ole haastetta. Kiitos. Tuon jälkeen teen pommin.

Metabolix [05.12.2009 10:56:14]

#

Et ole ilmeisesti vieläkään lukenut sitä CoolBasic-opasta. Luepa heti, ennen kuin lähetät yhtään lisää viestejä näistä ohjelmointiasioista.

Rasenger [05.12.2009 11:29:12]

#

Kun opettelee ohjelmoimaan, kannattaa tosiaankin tehdä pieniä ja yksinkertaisia ohjelmia, mutta järkeviä. Mieti esim. harrastuksiasi. Voisitko tehdä ohjelman joka liittyy jotenkin niihin? Esim. minä harrastan elektroniikkaa, jos olisin aloittamassa ohjelmointia, voisin tehdä ohmin lakia käyttävän laskurin, joka kysyy ensin haluanko tietää resistanssin, jännitteen vai virran, ja sitten kysyy kaksi arvoa ja laskee vastauksen. Yksinkertainen, mutta järkevä.

Ja ei, sinun ei ole pakko tehdä juuri tuota. Käytä omia aivojasi. Ei ole järkeä ohjelmoida jos ei edes keksi mitä ohjelmoisi.

sammakkomies [05.12.2009 14:51:34]

#

harrastukset? Toisin tehdä helpon ohjelman joka kertoo harrastukseni ja taitoni.

Print "Harrastukseni : Ohjelmointi"
Print "Taso : n00b"
WaitKey

kyllä ideoita löytyy mutta ei taitoa tehdä hyviä ohjelmia. Ja ne oppaat oon lukenu pari kertaa

alottelijaa [05.12.2009 15:52:40]

#

No tee vaikka peli jossa arvotaan numero ja pelaajan tarvitsee arvata se.

Rasenger [05.12.2009 16:01:31]

#

Noissa koodinpätkissäsi et ole lukenut käyttäjältä syötteitä. WaitKey vain odottaa että mitä tahansa painetaan, tee jotain missä käyttäjän pitää syöttää vaikka luku, ohjelma tarkistaa että luku on kelvollinen ja tekee jotain sillä. Uusin GTA tuskin olisi kovin viihdyttävä jos pelaaja vain katsoisi kun pelihahmo tekee ennalta määriteltyjä asioita. Eikä laskin ole hyödyllinen jos käyttäjä ei voi valita mitä lasketaan.

Triton [05.12.2009 16:52:42]

#

Niissä CoolBasicin oppaissa on vaikka kuinka paljon asiaa. Kannattaisi lähteä opettelemaan ihan vaikka ohjausrakenteiden käyttöä, sillä ne ovat erittäin olennaisi ohjelmoimisessa.

sammakkomies [05.12.2009 17:28:58]

#

no voin tehdä tuon arvaa numero mutta en minä niitä koodeja tiedä

Print "Arvaa luku."
WaitKey (näppäin koodi vaikka 5)
If button 1 thenPrint "ei"
If button 2 ...
...
...
If button 5 thenprint "arvaa seuraava luku" wait 2500
...
...
...
...
...
Ja tänne seuraava eri luvulla
eiku piti arpoa. En osaa.

Muuten, onnistuuko mahdollisesti peli joka näyttää kuvan pommista ja sit poistaa ja laittaa saman sekunin päästä mutta siinä oleva ajastin aina vähentyy sekunnilla ja lopussa tulee kuva "nukesta". En puhu nyt siitä tyttöjen barbista.

Olen iloinen!

\o/
 ()
/  \

!!!Älkää poistako!!!

Teen sen joka laskee numerot siihen mihin käyttäjä haluaa.

alottelijaa [05.12.2009 17:49:58]

#

et tainnut taaskaan lukea mitään niistä coolbasic oppaista...? Syötettä voi kysyä näin: muuttuja$=Input("Tähän vaikka kysymys: ")

Triton [05.12.2009 18:40:02]

#

alottelijaa kirjoitti:

et tainnut taaskaan lukea mitään niistä coolbasic oppaista...? Syötettä voi kysyä näin: muuttuja$=Input("Tähän vaikka kysymys: ")

CoolBasicissä se hieman tyhmää, että pelkästään muuttuja$ = Input("jotain: ")
ei riitä vaan tota pitää pyörittää loopin sisällä ja vielä piirtää näyttö koko ajan uudestaan...

sammakkomies [06.12.2009 01:33:14]

#

ok. Sitä mä tarkotinki ja se pommi olisi dynamiitti. Mie teen eka sen numero jutun, sitten pommi jutun ja sitten kysyn että mitä kannattaa tehdä. Pommihan on turha mutta testaan osaanko minä tehdä sellaisen. Paint kuvia piirtelemään...

(Mod. poisti ASCII-viritelmän; turhaa tilantuhlausta.)

onko hieno? Jos on pakko poistaa, laita se mulle sähköportilla, ku kesti kauan tehdä. Mie teen joskus tuosta pelin.

Lebe80 [06.12.2009 02:23:08]

#

en usko että teet mitään peliä... ikinä.

Spongi [06.12.2009 02:26:17]

#

Rajota nyt ihmeessä tuota pelleilyä.

sammakkomies [06.12.2009 03:30:34]

#

Lebe80 kirjoitti:

en usko että teet mitään peliä... ikinä.

Kiitos kannatuksesta. Voinkin siis tehdä paskoja sovelluksia joilla ei tee mitään.
(Mod. poisti ASCII-viritelmän; turhaa tilantuhlausta.)
nää muuten tuo kivasti ilmetti tänne...

Juhko [06.12.2009 03:55:06]

#

Joku moderaattori voisi varmaan poistaa pelleilyt äskeisistä viesteistä.

Puhveli [06.12.2009 04:27:14]

#

Hyvää Joulua kaikille! Erityiskiitos sammakkomiehelle, joka aloitti tämän uljaan ja viestiketjun ja siten välillisesti vaikutti aikaisen aamuni pelastumiseen huvittumisreaktion kautta.

sammakkomies [06.12.2009 04:35:15]

#

eipä kestä. Ja juhko, jos et osaa arvostaa taidettani, niin älä katso niitä.

EiVoiOsata [18.12.2009 14:39:48]

#

Joo tämä tosiaan oli ensimmäinen hauska keskustelu ohjelmoinnista tuon Xzibit " yo dawg i heard you like....you dawg.... end memory error" vitsin jälkeen :D

Tee sammakkomies vaikka näin ihan ensiksi joku tekstiseikkailu peli, joka toimii muuten kuin pelkän if ketjun avulla, eli vaikkapa hyppyjä aliohjelmiin ja joku tallennettava inventaario jollekkin esineille jota vaaditaan vaikka aukaisemaan ovi jne.

Itellä tuokin vei aikoinaan aikaa, kun alottelin ohjelmointia.

Sitten kun tuon pystyt pointtereilla tekemään, niin osaat aika paljon, nimittäin tuokin vaatii aika paljon ohjelmoinnin perustietoa.

Mutta tuo setti mitä heität on oikeasti turhaa, nuo kaikki kysymykset, mitä tässä esitit löytyy googlettamalla alle 5 sekunnin.

Blaze [18.12.2009 15:05:10]

#

EiVoiOsata kirjoitti:

Xzibit " yo dawg i heard you like....you dawg.... end memory error" vitsin jälkeen

Stack overflowhan siitä tulee :)

gamehouse [22.12.2009 16:32:52]

#

Joo-o. Itse suosittelen sinulle Sammakkomies jonkun muun ohjelman tekoa kuin pelin näin ensiksi. *köh köh* Kun itse näet tein niin ja luulen, ettei se antanut minusta hyvää kuvaa täällä foorumeilla, IRCissä jne. No, aloitin Qbasicilla, ja ensimmäinen tekemäni ohjelma oli "Hello, world!". Sitten aloin tekemmään peliä. Ja myöhemmin olen huomannut, että se ei ollut paras vaihtoehto. En viitsi tähän enempää kertoa, mutta asiani oli siis se, että opettele ensin perusohjelmointi ja sitten siirry astetta vaikeampiin juttuihin.
Kiitos.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta