Nyt olis hakusessa jonkulainen WEB , media soitin. Onko kellään tietoo php:llä tehdystä open source playerista missä olis kivasti ominaisuuksia. Että saisin sellasen liitettyä kotisivuuni.
Jos jollain konstilla onnistut PHP:lla toistamaan jotain mediaa, niin silloinkin se näkyy vain palvelimella (noh, ei oikeasti näy missään). Toisinsanoen mahdotonta tehdä PHP:lla mitään soitinta. Toki voit tehdä PHP:lla linkin esim. flashin ja tietokannan väliin, mutta itse media player pitää tehdä jollain muulla.
kokeiles tällaista, tässä musiikit on tallennettu c:/musiikki/ ,mutta sen
voit vaihtaa miksi haluat.
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="fi" lang="fi"><head> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1"> <style type="text/css"> .soitin { position:fixed; top:50px; left:10px; z-index:1; width:320px; height:120px; } .lista { position:absolute; top:10px; left:350px; z-index:3; width:720px; height:120px; } </style> <?php $linkki = $_GET['page']; $hae = $_GET['pg']; if($linkki == '') { $linkki = 'Valitse kappale'; } $haku = strip_tags($hae); if(isset($_POST["pg"])) { $haku .= $_POST["pg"]; } ?> <div class="soitin"> <form action="glob.php" method="get"> <input type="text" name="pg" value="<? echo $haku ?>"><input type="submit" value="Etsi"> </form> <pre>Soitetaan -> </pre><? echo $linkki ?> <br><br> <object id="mediaplayer1" width="280" height="140" classid="CLSID:22d6f312-b0f6-11d0-94ab-0080c74c7e95"> <param value="<?php echo $linkki ?>" name="Filename"/> <param value="true" name="AutoStart"/> <param value="True" name="ShowControls"/> <param value="true" name="ShowStatusBar"/> <param value="true" name="ShowDisplay"/> <param value="True" name="AutoRewind"/> <embed width="280" height="120" autorewind="1" showdisplay="1" showstatusbar="1" showcontrols="1" autostart="1" src="<?php echo $linkki ?>" pluginspage="http://www.microsoft.com/Windows/Downloads/Contents/MediaPlayer/" type="application/x-mplayer2"/> </object> <br> <?php foreach (glob('*.m3u') as $listat) { $listaa .= $listat; echo "<a href='?page=$listat'> $listat</a><br>"; } ?> </div> <div class="lista"> <br> <pre> <?php echo $linkki; ?><br><br><? @include ($linkki); if ($haku =='') { $haku = ('ääää'); } foreach (glob('C:/musiikki/*'.$haku.'*.mp3') as $fileet) { echo "<a href='?pg=$haku&page=$fileet'>$fileet</a><br>"; } ?> </div>
HTML5: http://hyper-metrix.com/misc/jai/
Ei toimi IE:llä, mutta on hyvä vaihtoehto moderneille selaimille.
Jos se ei toimi IE:llä, niin mikä vaihtoehto se edes on moderneille selaimille?!
Lebe80 kirjoitti:
Jos se ei toimi IE:llä, niin mikä vaihtoehto se edes on moderneille selaimille?!
IE EI ole moderni selain :P.
ja syystä että?
Mä oon noin kuukauden miettiny että minne nuo koodit pitäisi syöttää. Tungin kerran yhen jutun jolla saa tehtyä chatin mun wikisivulle. Koodi oli täältä. Ei tapahtunut mitään. MPitääkö ladata joku php koodiohjelma jolla tehdään web-sivuja? Ps. En ole mikään vanhatekijä näissä jutuissa. XD
Jos koodaat php:llä nettisivja tarvitset web servun, johon on asennettuna php-tulkki.
Mistä niitä saa? Voinko tehä nopeest lataamatta mitää? Vaikka joltaki sivulta jolle tehdessä alkaa spämmi tulee?
http://www.apachefriends.org/en/xampp.html tossa on xampista.
vehkis91: sammakkomies sanoi juuri, että lataamatta mitään. Ei kyllä kuitenkaan voi lataamatta mitään tehdä, mutta toisessa keskustelussa Yleisen keskustelun puolella todettiin, että hän ei voi asentaa koneeseen mitään.
No sitten pitää hommata web hotelli tms. Ja tunkee sinne sivut.
vehkis91 kirjoitti:
No sitten pitää hommata web hotelli tms. Ja tunkee sinne sivut.
Millä? Siihen tarvii FTP-ohjelman, jollei palveluntarjoajalla ole omaa. Ja yleensä nämä netftp-palvelut ovat Javalla, onkohan koneessa sitä? Asiat menevät monimutkaisiksi, kun ei voi asentaa ohjelmia.
vastasin yleiseen keskusteluun. ihan turhaa tähän jatkaa, jos kerta mitään ei koneella voi tehdä. -.-
Lebe80 kirjoitti:
ja syystä että?
Ei tue standardeja. Joskin kasi tukee jo ihan hyvin ja tuo nyt oli tarkoitettu osittaiseksi vitsiksikin, johtuen IE:n aiheuttamasta päänvaivasta koodareille. Katsos kun jos ei ole muuta tekemistä täytyy mollata IE:tä.
vehkis91 kirjoitti:
http://www.apachefriends.org/en/xampp.html tossa on xampista.
Noin. ladattu. ASennuksen yhteydessä tulee ehkä ongemia mutta pitääkö nuo kikki miljoona juttua asentaa ja tarkastaa? ei ole edes sovelluksia kaikkiin tiedostoihin.
Mitä FTP-tukeen tulee, niin kyllähän FTP toimii Windowsin resurssienhallinnalla, jos ei muuta voi asentaa.
jo123: No siis... IE8 tukee standardeja hyvin kunhan osaa tehdä sivut niin, että standardimoodi kytkeytyy päälle. Se ei ole kovin vaikeaa, vaatii vain hieman paneutumista. Isompana ongelmana pitäisin sitä, että kaikennäköisten modernimpien ominaisuuksien tuki on edelleen noin kolme - neljä vuotta muiden selainten tilannetta jäljessä. Sieltä täältä löytyy jotain hajanaisia uudempien juttujen tukia, mutta olennaisia puutteitakin löytyy. Luulisi että HTML 5 otetaan sitten IE-leirissä vakavasti.
Mollaaminen mollaamisen vuoksi on taas aika plääh.
Merri kirjoitti:
Isompana ongelmana pitäisin sitä, että kaikennäköisten modernimpien ominaisuuksien tuki on edelleen noin kolme - neljä vuotta muiden selainten tilannetta jäljessä
Ilmaisin asian huonosti, mutta tarkoitin juuri tätä. Jos ei tue moderneja ominaisuuksia niin ei ole moderni selain? Eikös se näin mene. =)
jo123 kirjoitti:
Lebe80 kirjoitti:
ja syystä että?
Ei tue standardeja. Joskin kasi tukee jo ihan hyvin ja tuo nyt oli tarkoitettu osittaiseksi vitsiksikin, johtuen IE:n aiheuttamasta päänvaivasta koodareille. Katsos kun jos ei ole muuta tekemistä täytyy mollata IE:tä.
vähänkö hyvä vitsi, varsinkin kun itse ohjelmoin työkseni ja teen melkoisesti myös webisovelluksia...
Ööh... Mulla on Vista ja tuo jonka latasin niiin avasin sen IZArchilla ja tuli miljoonia kansiotia eteeni. En jaksanu ees tarkistaa kaikkia. Ne jotka avasin niin Komentorivi aukes ja sano jotaki et ei asennettu ja en löydä mistaan kohtaa millä asentaa. Miksi ohjelmoinnin ja nettisivujen teko on näin vaikeaa? Kaikki muutki sen osaa mutta miksen minä? Missä kansiossaa se juttu on jolla tuon voi helposti asentaa?? Siis niissä kansioissa jotka latasin.
Xampista ei pitäisi tulla asennuksen kanssa kyllä mitään ongelmaa, mikäli teet asennusohjelman avulla. Tokihan tuon web-serverin, php:n, mysql:n asentaa käsinkin aika sukkelaan. Missään nimessä ei pitäisi tulla kovin montaa mutkaa matkaan. Nettisivujen teon oppiminen on helppoa, mutta kovasti saat tehdä työtä, jotaa oppisit kaiken tarvittavan.
Mikäli perussivujen tekeminen on edes vähän hankalaa, nini php tulisi minusta jättää ehkä vielä sikseen - se ei missään nimessä ole muutos helpompaan!
Tällä hetkellä ainoa mitä yritän oman nettisivun suhteen tehdä on se, että asennan siihen mediawikin ja pari lisä osaa kuten osoitinpaljastimen massapoiston ja tarpeellisia muuta. Toinen on sen omalla palvelimella hostaaminen koska en onnnistu saamaan yhteen nettisivua yhteistyöhön. ne jotka saan ei toimi tai on täynnä bugeja. Jos joku neivoisi miten lataan ne ohjelmat ja asennan jotka tarvii oman nettisivun hostaamiseen ja siihen mediawikin ja lisäosien asentamisen niin olisi tosi kiva. Mikä asennus ohjelma sen Xampín asennukseen tarvii? Sori ns. trollaasimesta mutta olen uusi omien nettisivujen ja ohjelmoinnin kanssa koska vasta joku aika sitten alkoi kiinnostaa muukin kuinsurkeilla sivustoilla (Hikipedia) sotkeminen ja hitailla palvelimilla pelleilysivujen tekeminen.
Xampin mukana tulee microsoftin oma installeri, joka huolehtii asennuksesta. Jättäisin kuitenkin tuon xampinkin vielä rauhaan ja tekisin ihan normaaleita sivuja. Ohjelmoinnin voi aloitella ihan staattisilla sivuilla käyttäen vaikkapa javascriptiä sivujen muokkaamiseen. Hyviö harjoituksia voisi olla vaikkapa listojen rakentaminen siten, että taulukkoon tallennetaan tekstejä, jotka tulostetaan sivulle.
Miten mie teen niiitä sivuja? Ja mie latasin tuon netistä ku joku anto linkin enkä mie niitä kaikkia miljoonaa eri notebad tiedfostoa jaksanu avata ja kattoa ku joissaki oli vaan teksti joka 0oli sama ku otsikko elikkkä siis tyyliin versio. Ja miehän en osaa tuota JavaScript juttua koodata sitten minkään vertaa. Pari css juttua voisin tosta opetella mutta ne olisi tyyliin miten tehdään wiki sivu valkoiseksi. Mie taijan nyt poistaa kaikki ohjelmat koneesta paitsi IZArchin ja php jutun ja JJP sivun pelit ku ne on nii hauskoja. Sitten katotaan miten mie oman sivun teen. Muuten, jos kuvitellaan että minulla on läppäri ja se pyörittää jotaki sivua koska se olisi palvelin. Nyt mie alan pelaamaan esm RunesCapea (No en vitus). Hidastuuko se sivu jota mun läppäri hostaa ku pelaan sil koneel? Minun tietäkseni hiddastuu ja serveriä ei kannata sammuttaa tai sivu katoaa netistä. Miten on?
Sivuja tehdään ihan kirjoittamalla html-koodia tekstitiedostoon, joka tallennetaan .htm tai .html päätteellä. javascriptin opettelu ei ole mitenkään oleellista, mutta sen avulla tutustuminen ohjelmointiin saattaa olla hiukan mukavampaa, koska sen avulla saadaan nopeasti näkyvää aikaiseksi.
Kannettava tietokone ei ole välttämättä soveliain vaihtoehto palvelimeksi. Ajatuksesi hidastumisesta pitänee paikkaansa, mutta suurempi ongelma lienee kuitenkin kaistasi (riittämätön) leveys. Serverin sammuttaminen sulkee mahdollisuuden päästä sivuillesi.
Arvasin. Ja se hitaus taistelussa niin se häviö voittaa 6-0 koneeni koska se toimii tällä hetkellä mokkulan voimalla joka minun ilokseni katkeaa jostain syystä puolen tunnin välein. Miten muuten nuo .html tiedostot ns. "uploadetaan" sille sivustolle? näillä ohjeilla pääsee pitkälle ku tiedän eka et miten teen sivuston ja mistä lataan nuo tiedostot sinne. Sitten saan aluilleen sivun jolle voin tehdä vaikka mitä ku ensin painan mieleeni sen "div" koodin ku ei ihan mee mu sil saan ainaki sivun tasutavärin vaihdettua. Miten mä sen sivun nyt vaik teen?
Tässä olisi perussivun runko, josta voit alkaa rakentelemaan omaa. Koodi näyttää ehkä ensin hiukan sekaiselta, mutta se on hyvien tapojen mukaan tehty, eli kaikki tagit suljetaan oikein. Elementtien käyttö on myös semanttisesti oikein.
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" lang="fi"> <head> <title id="title"></title> <link href="tyylit/default.css" rel="stylesheet" type="text/css" /> </head> <body> <ul class="navigointi"> <li><a href="ekasivu.php" title="Ensimmäinen sivuni">Eka sivu :)</a></li> </ul> <div xml:id="content" id="content"> </div> </body> </html>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" lang="fi"> <head> <title id="title">Sammakkomiehen sivun otsikko</title> <link href="tyylit/default.css" rel="stylesheet" type="text/css" /> </head> <body> <ul class="navigointi"> <li><a href="ekasivu.php" title="Ensimmäinen sivuni">Eka sivu :)</a></li> </ul> <div xml:id="content" id="content"> </div> </body> </html>
Hiukan muokattuna otsikon suhteen. Tais kusaista jonkin verran...
Tämä siis kirjoiteetaan notebadille. Kun tämä on tehty ja tallennettu, minne oikein lähetän sen? Tein joskus tuolla jollaki 110mb joku mikä lie serverillä sillee et tein jonku sivuston ja sit menin sekaisin ja päädyin latausikkunaan ja llatasin sinne dos.exe tiedostoni. Ei tapahtunu mitää. Tää on niin sekaista ja vaikeaa ku ei ymmärrä. Kertokaas miten teen sinne imb serverille sivuston niin lataan ton sinne ja katon lopputuloksen ja toivon että toimii. Tai no tietinkin se toimii ku joku muu sen on tehny paitsi pieni osaamaton sammakkomies.
Siis tallentat tuon vain mihin tahansa hakemistoon omalle koneellesi. Seuraavaksi avaat tuon tiedoston haluamallasi selaimella. Staattisia sivuja varten et tarvitse erikseen palvelinta. Noita sivuja kannattaa tehdä erilaisia. Tuo tekemäni runko sopii aivan hyvin minkä tahansa sivun perustaksi.
Siis näin:
Pikakuvake -> hiiri päälle ja oikea nappi -> Avaa sovelluksessa -> Internet Explorer
Sit se näkyy. Ok. Miten saan näytettyä sen esm. kiinan keisarille (kaukaa haettu XD) joka ei jaksa tulla mun läppäriltä sitä katsomaan? Nyt jos se onnistuu, niin vissiin voin tehdä sivuja miten mulla huvittaa. Miten lataan sivlle MediaWikin? Samalla menetelmällä vissiin kusee koko kone.
Muiden nähtäväksi tuleville sivuille pitää tietenkin hankkia sivutilaa ja siirtää ne tiedostot palvelimelle. Luulin jotenkin, että tämä asia olisi ollut sinulle selvää. Mediawiki tarvitsee palvelimen, jolla php ja mysql asennettuna. Tämä ei siis missään nimessä ole sinulle vielä ollenkaan ajankohtaista.
Miten saan sen itselleni näkymään järkevästi? näen sen juuri sellaisena kuin antamassasi esimerkissä. Tosin se teksti oli vasemmassa yläreunassa. Ja pohja oli valkoinen. Tod näk minun pitää muuttaa tuota juttua. Niin ja muuten... En saanut tallennettua tekstiä kuin text muodossa. Minä tallensin tuon tekstin nyypänä tyyppinä notepadille. Siis sille surkealle muistiolle. Minä etsin palvelimen jonka saan toimimaan itselläni ja sitten latailen sen sinne.
Ps. Minä laitoin nimen loppuun .html
Eli onko se periaatteessa tämän näköinen? Mikäli on, niin tuo tarvitsee vielä tietenkin sisältöä. Eihän tuossa ole vasta kuin runko sivua varten. Eikä tuossa ole vielä mitään tyylejäkään, joten sivu on aika karun näköinen.
ei. se näyttää paskemmalta. se on sellainen jossa on tuo koodi muuttamattomana ja minun tietääkseni sen piti olla .html päätteinen. Nyt olisi taas tallennus aika mutta mihin muotoon tallennan? ja jos haluan sivulle tekstiä niin mihin kohtaan sen laitan? siis tuossa koodissa...
Koodin jonne linkki vie, niin se on siellä silleen jännästi. Teen yhdelle wikisivuistani jotka oli hanurista niin sinne koodin. Se auttaa ymmärtämään millainen sivuni on tällä hetkellä. http://sammakkopedia.wikkii.com/w/index.php?
Ps. Netti lagaa joten ei näy vielä...
Itse asiassa nyt näkyy otsikko sinisellä. Jee. Nyt minne se teksti tulee ja toimiiko esm <blink>-tagit ja <center>-tagit ja ne font size ja color jutut? Siidee ku joku näin hieno toimii. Onnistuin vieläpä ratkaseen ongelman itse :) vaihdoin sen muodon ANSI sta muotoon Unicode-8 tai joku sellanen. :DDDD
Eli nyt päätät sitten haluatko tehdä
Mahdollisiin lisäkysymyksiin haluaisin tällaisen lisäselvityksen, koska annettava on vastaus ratkaisevasti erilainen riippuen juurikin tuosta arkkitehtuurista. wikisivulla et saa normaalia web-sivua näkyviin.
kirosana tää on kolmas kerta ku tää paska kone lagaa niin kirosana!!!!!!
Nyt haluan sekä oman www sivun ja mdia wiki sivun. wikisivu olisi kaikille kaikkien huviksi ja se www omaksi ja pariksi päiväksi hauskana vitsinä jonka idiootti teki ku löysi jostaki koodin. Nyt teen www sivun html (poistettu ala-arvoinen vitsi hahaha) kieltä käyttäen. miten saan sen ku on joku sivu niin se on sillee jännästi niinku:
Tässä on (yllätys yllätys) otsikko etusivu | kuvia | joku navigaatio | lisää samaa | taas | _____ B | Tervetuloa Köysti Pöystin sivuille....... A | Täällä on vinkkejä pois muuttamiseen..... N |Tämä on sitä omat sivut sontaa jota löytyy kaikkialta. Myös täältä. N | N | Lisää tekstiä E | ________ R | | | I | | KUVA | Täälläki sitä tekstiä _____| |_______| Tässä on pari mainosta Kopyright Kösti Pöysti (C)
Tuossa on nyt esimerkki joka helpottaa ymmärtämistä. Nuo bannerit ei olisi minun sivulla. Tuo loppu on tahallaan tehty virheellisesti. Ja tuo sonta jota on täälläkin, ei tarkoita että tämä olisi huono sivu huonolla etusivulla vaan minä en vain satu pitämään etusivuista jos siellä ei oikeasti ole mitään hyödyllistä lukuunottamatta hakukonetta. Ja nyt jotain aiheellista. Tuollainen www.sivu.pääte mulla on mielessä. Ja nyt oon saanu notepadille tekstiä jolla ajattelin tehdä sen sivun. en vain tiedä minne saan tuon ns. sonnan laitettua...
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" lang="fi"> <head> <title id="title">Sammakkomiehen sivun otsikko</title> <link href="tyylit/default.css" rel="stylesheet" type="text/css" /> </head> <body> <ul class="navigointi"> <li><center><font size="30">Heipsan kukkuu ku lapset jo nukkuu!</font></center></li> </ul> <div xml:id="content" id="content"> </div> </body> </html>
Noin. Ja koska sit ku se on valmis niin en halua joidenki nyyppien pöllivän mun sivua niin millä saa lähdekoodin piilotettua?
Mod. huom: käytähän asiallisempaa kieltä.
Tuota on aivan pöyristyttävä lukea. Se kuuluu ehkä johonkin ikään, mutta jos haluaa apua, niin kannattaa siistiä kieltään. Kannattaa jättää nämä kiroilu-asiat ja aikuisviihdejutut jonnekkin muualle.
Muokkaus. Moderaattori huomauttikin jo.
Anteeksi. Hermostuttaa vaan kirjoittaa noita viestejä sen miljoona kertaa. Ja tuonne muuten jäi kirosana jos haluatte senkin pois...
Miksi et sitten tee tuollaista sivua? Tuolla energialla, joka sulta on mennyt noiden viestien ja huonojen vitsien kirjoittamiseen olisit tehnyt jo muutamankin sivun. En nimittäin aio todellakaan kirjoitella sulle tuollaista sivua. Sulla on nyt hyvä pohja, jonka päälle voit aloitella noiden sivujesi tekemistä.
Sivun lähdekoodin piilottaminen ei ole mahdollista, koska selain joutuu kuitenkin lukemaan sen koodin. Niin ja ketäs se haittaa, jos joku ottaa sun sivuilta koodia omaan käyttöönsä?
Päätellen siitä, että et ole itse onnistunut vielä edes tallentamaan HTML-koodia oikein ja avaamaan sitä selaimella, ne "nyypät", jotka "pöllisivät sivusi", olisivat paljon fiksumpia kuin sinä itse. Tässähän näitä sivuja on netti pullollaan, joten mikset vain valitse jotakin ja rupea muokkaamaan?
Varmaan tuollaisen taitamattoman aloittelijan kannattaisi ihan ensiksi vaikka FrontPagella tehdä sivu – sillähän saa helposti tallennettua sivun, muokattua koodia ja esikatseltua lopputulosta.
Ok. Mutta nyt tulee silleen typerästi lista suivun jutuista.
*esimerkki 1
*2
*3
tuollaista. Varmaan lähtee nyt mutta minne minä saan tuon niin että kaikki voivat lukea sitä? Ja entä se media wiki juttu? Ja vastaaja, voitko laittaa sen c merkin joka tarkoittaa copyright juttua viestisi sekaan jotta saan sen nimeni perään.
Jos et ole vielä saanut mitään kunnollista aikaiseksi niin tuskin tarvitset copyright-merkkiä (©). Kannattaa ensin tehdä se oma sivu valmiiksi perus HTML-kielellä. Unohda se MediaWiki kunnes osaat ensimmäiset perusasiat.
(Moni varmaankin haluaa kopioida sivultasi listan "esimerkkejä")
Laita sivusi vaikka Jouluserverille, sinne voi kyllä tehdä ihan oikeita sivuja. Jos on ongelmia, ne johtuvat lähes varmasti omasta osaamattomuudestasi tai enintään siitä, että olet itse rikkonut tietokoneesi.
Anna sen MediaWiki-asian nyt olla. Mihin muka tarvitsisit sitä?
Copyright-merkkiäkään et tarvitse, ennen kuin osaat itse etsiä tai kirjoittaa sen. Tekijänoikeus on aina olemassa, vaikkei sitä erikseen kirjoittaisikaan, ja onhan omaperäisempää kirjoittaa vaikka "tekijänoikeudet omistaa" kuin käyttää loppuun kulunutta symbolia.
Aloita muuten jatkossa omat keskustelut kysymyksillesi, nimittäin tässäkin oli alunperin tarkoitus keskustella web-mediasoittimesta eikä sinun sivuntekoyrityksestäsi.
Jouluserverille rekisteröityminen: http://jouluserver.com/index.php?page=rekisteroidy
Lukemista:
HTML:n perusteet: http://www.sivut.org/html/
CSS-opas: http://koti.mbnet.fi/~petepe/css1/
PHP-opas: https://www.ohjelmointiputka.net/oppaat/opas.
Lue nyt nuo kaikki läpi ennen kuin kysyt yhtäkään tyhmää kysymystä lisää.
Itse asiassa olette oikeassa. Olen koodaillut ja sotkenut kaiken viimeiset kolme päivää yrittäessäni kotisivua tehdä. Mie kuiteski laitan tuon copyright merkin. olisin osannu ettiä mutta uudet välilehdet aukeaa liian hitaasti. Minä muuten just luin kunnolla jouluserver jutun ja pitää näköjää laittaa välimerkkien tilalle _ merkit... Jipii tätä n00biuttani. Mie yritän. Mutta siinä vissiin menee hetki ennen ku saan sen sivun. Taidampa pyytää apua että miten 100bm serverille tehdään sivu. tai cjd'n palvelimelle. yritän nyt ratkaista itse typerät kysymykseni. Vaikka tuolla ohjelmoinnin aloitus jutussa lukee jotakin siitä kun "isot pojat" nauraa aloittelijoiden kysymyksille. Varmaan teille on selvää miten saa sen palvelimen mutta minun kaltaiselle n00bille on tämä hyvin epäselvää. Keksin muuten miten sen luettelon sai pois. Mutta ku tuolla url jutussa on se http://... niin sitä ennen on yleensä se kuva. Miten saan omaan url juttuun sen? varmaan laittamalla sinne otsikon eteen koodin jolla tulee kuva. Poistun nyt jouluserveriin palvelinta hankkimaan.
EDIT: Selvä on juhko. Sain jo toimimaan paitti kuvan ja jouluserverin. Anteeksi kun kysyn ihmisiltä apua samoilla sivustoilla joista sinä olet kuullut ja että ei piilota niitä koska se on mahdotonta ja tällä tavalla tuhlaan aikaasi koska joudut sanomaan että en saa kysellä tyhmiä ja käsket lukemaan pitkiä ohjeita. Olen hyvin pahoillani. Ja ei sinun kannata tuhlata aikaasi ja kertoa miksei minun hakemus mene jouluserveriin kun sen teen.
Noin. Tein tunnuksen. sit tuli teksti et älä käytä kiellettyjä merkkejä väärissä paikois. Merkit on kerrottu laatikon yläpuolella mut perustelu laatikon yläpuolel ei ollu ku "vähntään viisi riviä" ja en jaksa enää kovin montaa kertaa niitä tekstejä laittaa sinne. Miten sie sen sivun sait?
Sain läpi ku poistn ä a ö kirjamet. ei hätää
Lomakkeessa kerrotaan selkeästi, mitkä merkit ovat sallittuja. Mitä sitten olet kirjoittanut siihen? :O
Jep. siinä lukee ei erikoismerkkejä. mutta sallii _ ja . merkit. erittäin selkeää.
sammakkomies kirjoitti:
Jep. siinä lukee ei erikoismerkkejä. mutta sallii _ ja . merkit. erittäin selkeää.
Ei nuo mitään erikoismerkkejä ole...
Sano jokainen kohta erikseen; että mitä yritit kirjoittaa (salasana mukaanlukien ^_^).
Sain j0o tehtyy. nyt ootan sen hyväksymistä. Salasana oli KylläJuhkoHaiseePahalle69And4ever . Luuletko mua tyhmäksi? Laitoin jotaki jäntskää siihen ja nimeksi oman nimen ja s osoitteeksi oman s poastin. Salasanaksi oman salasanan
Upeaa. Nyt alat varmaankin lukea niitä oppaita, joita linkitin sinulle. Ja olet kai ladannut FTP-ohjelman?
Oikeastaan, latasin koneelleni php ohjeet mutta en lukenut vielä. Miksei sitä mun Jouluserver tunnusta hyväksytä? oon oottanu jo kohta 12 tuntia. Nyt ku tässä kirjoitan niin kertokaapa miten saan en minun sivun nettiin niin, että kaikki voivat ladata sen ja katsoa omalla koneella jos en saakaan sitä nettiin. siis niinku silleen niinku sieki laitoit JJP sivuille ne jäntskät pelit jotka oikeasti on hyviä. Mulla ei vaan ole aikaa pelata niitä ku koodailen ja pelaan FarmVilleä facebookissa. Pelaisin jos olisi aikaa.
oho, 12 tuntia! sepäs on melkein pitkä aika, yleensä kuitenkin puhutaan vuorokausista, kun ollaan odotettu pitkään.
Ladattavat kotisivut.... eikös jokin vuosi sitten kierrellyt pdf-kotisivu -firman linkki ympäri intternettiä, saikohan se liikeidea tuulta alleen?
Eiku en mie jaksa ootella kauaa. Kohta notepad versio valmis ja jos ei perjantaina koulun jälkee oo niin lähetän maksullisen viestin ja saan sen heti käyttööni. Sitten saatte nähdä mitä olen tehnyt. :)
Sähän voit ottaa kuvakaappauksia ja rekisteröidä ilmaisen blogin vuodatus.net / blogger.com tai wordpress.com -sivustoilta ja laittaa kuvat sinne näytille.
Ok. Sellasia gif kuvia en kyl osaa tehä ku mun sivu vilkkuu ja siellä on hulluaivon sivuilta (alkuperä mainittu) nappuloita joita ei voi kuvassa avata... Ja miten ku mul on vastauslomake niin miten saan sille lähetä napin ja sen lomakkeen tiedot menee mun s postiin? ja tieteenki sillee et pitää täyttää kenttiä...
Ei ohjelmointi ole mitään "miten saan" -hommaa. Täytyy aivan kaikessa rauhassa opetella oppaista perusasiat, ja näistä perusasioista sitten rakennetaan suurempia kokonaisuuksia. (PHP:tä voit käyttää Jouluserverillä, kunhan saat tunnukset.) Opettelu kestää vuosia, joten älä hätäile. Älä myöskään ryntää aina suoran foorumille kysymään, kun tulee pieni ongelma, vaan käytä ensin itse pari tuntia yrittämiseen.
Sähköpostia lähetetään PHP:ssä mail-funktiolla. Lomakkeista ja muusta tarvittavasta kerrotaankin oppaissa. (Aloita alusta, älä hypi! Muuten et ymmärrä myöhempiä asioita.)
Ohjelmointi on kuin minkä tahansa muunkin kielen opiskelua. Ethän sinä englannin kieltäkään hetkessä oppinut, tai opi...
Voin kuitenkin todeta, että ohjelmointikielen opettelu käy hieman nopeammin.
jo123 kirjoitti:
Ohjelmointi on kuin minkä tahansa muunkin kielen opiskelua.
Tarkoitat varmaan ohjelmointikielen opiskelua? Itse ohjelmointi on paljon muuta kuin pelkkä kielen osaaminen.
Mutta yhtä asiaa mien en ymmärrä. Jos php koodeille pitää url osoitteessa olla lopussa php niiin miksi joillaki esimerkkisivuilla on lopussa html tai jotain sellaista. muistaakseni olen nähnyt. Yritän opiskella mutta kun kokoajan tulee viestiä tai pitää tehdä jotain niin ei ole oikein aikaa ikinä niiiden opiskeluun. HTML koodeja mie kyl ite etin mut ilman ohjelmintiputkan ystävällisiltä käyttäjilta saamaani neuvoa, etsisin vieläkin surkeita wiki palveluita ja miettisin et miten saan toimimaan nuo oidot koodit joilla tapahtuu kaikkea jännää. Mie yritän opetella niitä oppaiden tarjoamia tietoja.
Vaihtoehtoja on monia. Ensinnäkin kyseessä voi olla staattiset sivut, jolloin .html / .htm pääte piisaa ihan hyvin. Toisaalta palvelin voidaan konfiguroida siten, että se suorittaa php-koodin myös .html tiedostoista.
mitenkäs tämä hieno sana "konfiguroida" muutetaan sanasta tekoon. eli miten teen tämän mikä pitää tehdä?
Et mitenkään, kun palvelin ei ole omasi. Muussa tapauksessa HTTP-palvelimen (Apachen, lighttpd:n tai muun) asetuksista samalla tavalla, kuin se .php-päätteen käsittelykin on sinne asetettu. Tämä ei ole millään tavalla olennaista, kun voit kuitenkin käyttää .php-päätettä.
Konfigurointi on asetusten määrittelemistä (lmgtfy.com/?q=konfiguroida). Tässä tapauksessa tosin suosittelen, kuten toisaalla juuri totesin, jättämään väliin. Ei kannata turhaan kuluttaa palvelimen resursseja syöttämällä kaikki staattiset sivut PHP-tulkin läpi. Eri tiedostopäätteet eri tyyppisille sivuille tuovat myös semanttisuutta.
trilog kirjoitti:
jo123 kirjoitti:
Ohjelmointi on kuin minkä tahansa muunkin kielen opiskelua.
Tarkoitat varmaan ohjelmointikielen opiskelua? Itse ohjelmointi on paljon muuta kuin pelkkä kielen osaaminen.
Kyllä ja olet oikeassa.
Metabolix kirjoitti:
Et mitenkään, kun palvelin ei ole omasi.
Nyt olet kyllä väärässä, sillä htaccess käyttäen se onnistuu varsin helposti, kunhan palvelimella on tuki tälle.
RewriteEngine on RewriteBase / RewriteRule ^(.*)\.html$ $1.php [L]
(sivu.php toimii myös nimellä sivu.html)
Macro, esimerkkisi on kyllä väärässä. Tuossa edelleenkin PHP-tulkki käsittelee vain .php-päätteisen tiedoston, sivun käyttäjä vain huijataan luulemaan toisin.
Toki htaccessilla voi muuttaa asetuksia, siinä olet oikeassa. Usein se ei kuitenkaan ole käytössä, tai ainakin sen käyttöä on rajoitettu.
No, kyllähän se niin on. Mutta, jos sammakkomies on tälläisiä sivuja nähnyt, niin tämä on yksi vaihtoehto sille miten ne ovat voitu tehdä.
Jos sammakkomies haluaa oman palvelimen, niin hän lukee tämän.
Täytyy kuitenin muistaa, että sammakkomies halusi kenen tahansa kykenevän menemään sivuilleen, eikä tuo tapa mahdollista tätä asiaa sellaisenaan.
Jouluserver hyväksytty ja saatu. Miten minä lataan ne tiedostot ku en tajunnu ohjeita. ja pitää vissiin taas ladata jotai sovelluksii...
Edit: osoite on http://villejuhanigo.jouluserver.com
sammakkomies: lataa ftp-klientti, esim. FileZilla
Eikös winukan mukana tuu ftp-client? Ainaki mulla on aina tullut, mut tosiaan toi filezilla on paljon parempi mitä winukan oma.
Mulla on IZArch mutta ei vissii liity mitenkää. Ja jos tuli joku mukana nii se poistettiin äitini toimesta...
IZArch on pakkausohjelma. Koitas mitä tapahtuu, jos kirjoitat komentokehotteeseen ftp.
SecureFTP rulz!
kiva. Nyt tuli jotain hyödyllistä. Tosin puhelimella ton luin. Tekaisin ärsyttävän nettisivun joka ei vielä ole netissä ja unohdin open koneen työpöydälle. Se avas sen ja tuki se smouch.net juttu mut olin poistanu animaation ja kuvat ja oman tekstin tilalle ja niitä viesti laatikoita miljoona lisää. Jee jee. 2 viikkoa ainaki kieltoa koulussa ja niin kotona. Puhelimella on tosi hauskaa tehdä juttuja ku ei ees osaa kunnolla. Mittu mitä maskaa!
ok.
Juhko kirjoitti:
SecureFTP rulz!
mitä ihmettä?
sammakkomies kirjoitti:
Juhko kirjoitti:
SecureFTP rulz!
mitä ihmettä?
puhuttiin niistä ohjelmista, millä pystyi niitä kotisivuja siirtelemään nettiin....
minun tietääkseni tuo meinaa turvallinenFTP rulaa (on hyvä) mutta voi se olla että olen väärässä.
SecureFTP on se, jota itse käytän, ja hyviä käyttökokemuksia on ollut. Siinä voi käyttää suojattua yhteyttä, ja lisäksi se on täysin ilmainen.
sammakkomies kirjoitti:
minun tietääkseni tuo meinaa turvallinenFTP rulaa (on hyvä)
Ei sitä aina tarvitse viisastella ^^ Ei nimiä voida suomentaa niin kuin muita asioita...
Juhko kirjoitti:
SecureFTP on se, jota itse käytän, ja hyviä käyttökokemuksia on ollut. Siinä voi käyttää suojattua yhteyttä, ja lisäksi se on täysin ilmainen.
kiitos. Lataan sen heti kuin mahdollista. Ja kiva että annat neuvoja etkä sano että älä kysy täällä neuvoja (esimerkki).
Se on sitten Java-pohjainen, että onhan sinulla Java?
en tiedä. varmaan. ja varmaan myös jiva josta kukaan ikinä kuullutkaa ku kaikkea oon koneelle ladannu. Mites muuten juho peleissä ku pitäs löytää nalle. missä ihmeessä se on?
ai. se oliki oven takana
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.