Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: LCD ja virkistystaajuus

Sivun loppuun

punppis [04.08.2009 09:32:37]

#

Pelailin tuossa pitkästä aikaa PC:lläni. Omistan 22" 2ms LCD näytön, joka on kiinni DVI-kaapelilla. Välillä kuvaan tulee vääristymiä. Eli tavallaan puolesta välistä kuvaa aletaankin piirtämään jo toista framea jolloin keskelle ruutua jää selvä raja. Aluksi luulin tämän johtuvan 60Hz virkistystaajuudesta, joten rupesin opiskelemaan että auttaisiko siirtyminen VGA-liitäntään (sillä kun saa 75Hz). Nyt kun selasin vähän nettiä, niin monessa paikassa sanotaan, että LCD-näytöissä ei ole ollenkaan virkistystaajuutta, vaan tuo vasteaika (enpä ole koskaan hoksannut tätä). Sain myös selville, että DVI-liitäntä on rajoitettu 60Hz:iin. Miten on mahdollista, että esim. Samsungilla on 120Hz näyttö?

Kun kerran näyttöni vasteaika on 2ms, niin eikös "virkistystaajuuteni" ole periaatteessa 500Hz (2ms ( / 1000ms = 500ms), joten häntimistä ei pitäisi tulla alle 500fps lukemilla.

Valaiskaa siis minua seuraavissa kysymyksissä:
- Jos DVI:llä on 60Hz rajoitus, miten tuo Samsungin 120Hz näyttö voi toimia?
- Jos LCD-näytöissä ei kerran ole virkistystaajuutta, niin miten ihmeessä V-Sync (rajoittaa fps:n 60) poistaa ainakin vähän tuota kuvan vääristymää? Minun logiikkani mukaan jokainen näyttöni pikseli voi 2ms vasteajalla muuttua 500 kertaa sekunnissa, joten alle 500fps lukemilla (jota minun koneella ei kyllä saavuteta ainakaan GRIDiä pelatessa) ei pitäisi olla mitään vääristymiä kuvassa.
- Onko VGA-liitännästä tulleella 15Hz lisällä mitään hyötyä? Monen mielestä huomattavaa eroa kuvanlaaduissa ei ole VGA ja DVI -liitännöillä.
- Jos ei ole tuosta virkistystaajuuden muutoksesta (kun koneelta säätää) ei ole mitään vaikutusta, niin miksi sitä sitten voi vaihtaa?

Edit: Nyt kun lueskelin vähän lisää, niin joku jannu oli kirjoittanut, että tuo virkistystaajuus määrää kuinka usein näytönohjaimelta saa uuden kuvan. Kun DVI:llä on rajoitettu tuo 60:een, niin eikös alle 1000 / 60 = 16.666666667 millisekunnin vasteajat ole sitten ihan turhia?

Teuro [04.08.2009 09:41:15]

#

Ekana pitää kysyä, että pystyykö näytönohjaimesi käskyttämään näyttöä tarpeeksi nopeasti pixmaniasta löytämäni artikkeli on sitä mieltä, että alle 5 ms vasteajoilla ei pitäisi olla vaikutusta haamukuvaan. Tämä riippuu tietenkin näytönohjaimestasi. Tosin pelikäytössä sinulla lienee riittävän tehokas ohjain kuitenkin.

Afterdawnista löysin artikkelin, jossa oli juttua vasteaikojen mittauksesta. Useimmat valmistajat mittaavat muutoksen musta - valkoinen - musta, joka on nopeampi kuin harmaa - harmaa muutos. Tämän takia näyttöjä ei voi suoraan verrata toisiinsa pelkkien vasteaikojen muodossa.

Saattaahan tietysti olla, että näyttösi piiri ei kykene piirtämään suuremmilla fps arvoilla kuvaa oikein, mutta tämä on jo ihan mutua.

Metabolix [04.08.2009 09:59:47]

#

punppis kirjoitti:

Sain myös selville, että DVI-liitäntä on rajoitettu 60Hz:iin.

Single link -tilassa dataa kulkee alle neljä gigabittiä eli reilut 160 miljoonaa pikseliä sekunnissa. Esimerkiksi resoluutiolla 1920x1200@60 kulkee jo liki 140 miljoonaa pikseliä, 1920x1200@75 vaatisi jo yli 170 miljoonaa pikseliä sekunnissa. Kaista ei riitä. Dual link -tilassa eli muutamalla lisäpiikillä johdossa päästäänkin sitten kaksinkertaiseen siirtonopeuteen, mutta tämä tietysti vaatii laitteistolta erityistukea.

Tällaista laskeskelin Wikipedian artikkelin pohjalta.

punppis [04.08.2009 10:10:28]

#

Metabolix kirjoitti:

– –

Periaattessa minun pitäisi siis saada 1680x1050 resoluutiolla 160 milj. / 1.764 milj. = reilu 90 hz päivitysnopeus. Tämä riittäisi kyllä mainiosti.

mikkop92 [04.08.2009 10:15:35]

#

Olisikohan kyse tuollaisesta ilmiöstä: http://en.wikipedia.org/wiki/Screen_tearing

Eli peli alkaa piirtämään uutta framea kun entistä piirretään näytölle. Jotkut pelit voi laittaa odottamaan vsync:iä, eli ajankohtaa jolloin entinen kuva on näytöllä ja uusi päivitys ei ole vielä alkanut. Myös tuplapuskurointi auttaa.

punppis [04.08.2009 10:23:58]

#

mikkop92 kirjoitti:

Olisikohan kyse tuollaisesta ilmiöstä: http://en.wikipedia.org/wiki/Screen_tearing

Juurikin tämä ilmiö.

Metabolix [04.08.2009 10:51:03]

#

VSync eli vertical synchronization kannattaa pitää päällä. Sen voi usein laittaa pelin asetuksista tai globaalisti käyttöjärjestelmän asetuksista. Windowsissa näytönohjaimilla on usein valmistajan erityiset asetusvälilehdet Windowsin perusasetusten lisäksi, kannattaa etsiä niistä.

Grez [04.08.2009 11:41:59]

#

punppis kirjoitti:

Nyt kun selasin vähän nettiä, niin monessa paikassa sanotaan, että LCD-näytöissä ei ole ollenkaan virkistystaajuutta

Periaatteessa LCD-näytössä ei olekaan virkistystaajuutta, mutta DVI-liitännässä on ja DVI-liitäntä lähettää pikseleitä näytölle järjestyksessä ylhäältä alaspäin, ja tästä aiheutuu tämä tearing kun ruutu vaihtuu kesken näytöllä olevan kuvan päivityksen.

Periaatteessa modernimmat liitännät, kuten displayport, mahdollistavat vain tarvittavien osien päivittämisen näytöltä ja täten myös suuremman päivitysnopeuden jos koko näyttöä ei tarvitse päivittää. Käytännössä kuitenkin esim. 3D peleissä liikkeellä oltaessa vaihtuu aina koko kuva, joten luultavasti displayportkin joutuu tuolloin lähettämään koko kuvan ihan samalla tavalla kuin DVI.

punppis [04.08.2009 15:12:39]

#

Metabolix kirjoitti:

VSync eli vertical synchronization kannattaa pitää päällä. Sen voi usein laittaa pelin asetuksista tai globaalisti käyttöjärjestelmän asetuksista. Windowsissa näytönohjaimilla on usein valmistajan erityiset asetusvälilehdet Windowsin perusasetusten lisäksi, kannattaa etsiä niistä.

Näinhän se on tehtävä. Harmittaa vain FPS-peleissä tuo 60fps rajoitus. Eipä tuosta muissa peleissä niin haittaa ole.

Nyt kun katselin tarkemmin tuon Samsungin näytön tietoja, niin siellähän onkin Dual Link DVI -liitäntä, jonka ansiosta onnistuu tuo 120Hz. Ihmettelen vain, että miksi esim. omaan näyttööni ei saa suurempaa virkistystaajuutta, vaikka resoluutio on vain 1680x1050...

Grez [04.08.2009 15:16:39]

#

No luulisi sitä saavan säädettyä isommaksi tviikkausohjelmilla. Eli vaikka DVI-liitännässä näyttö kertoo tietokoneelle tukevansa vain 60Hz ja Windowsin näyttöasetukset ei sen takia suostu laittamaan isompaa, niin sopivalla ohjelmalla saattaa saada silti väännettyä isommaksi ja se saattaa jopa toimia. Ainakin kannattaa kokeilla.

tesmu [09.08.2009 16:34:15]

#

Eihän nykylittunäytöillä pitäisi olla mitään merkitystä, että mikä on virkistystaajuus. Kun pikseli pysyy niin kauan samana kun se kohta ruudulta muuttuu. Eli ns vilkkumisongelmaakaan ei pitäisi olla.

Grez [09.08.2009 21:35:44]

#

Tesmu, jos luet pari aikaisempaa viestiäni, niin saat selville mistä littunäyttöjen kanssa on kysymys. Eli nykynäytöillä on paljonkin väliä sillä, mikä on virkistystaajuus, jos tehdään muutakin kuin perus toimistohommia. Tyyliin videoissa ja peleissä virkistystaajuudella on väliä.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta