Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Wekka: sivusto netin tekniikoista

Sivun loppuun

Merri [28.05.2009 10:35:41]

#

Kuten uhkailin jo hyvän aikaa sitten, aloin työstänyt uutta sivustoa, joka on keskittynyt kaikenlaisiin netin tekniikoihin. En ole tosin saanut taivutettua itseäni työstämään sitä niin hyvin tämän kuluneen kuukauden kuin olisin halunnut (varsinkaan sisällön osalta), mutta laitan sivuston nyt sitten lopulta hyvin raakileena liikenteeseen.

Tämä on ensimmäinen pitkä sivu, joka on työn alla käännöksenä englanninkielisestä vastineestaan: jQuery vai MooTools. Käännös jää vielä pahasti kesken, mutta ainakin se antanee hyvää osviittaa siitä laadusta, mihin yritän päästä. Joudun varmasti turvautumaan hyvin paljon käännöksiin, sillä oma aikani ei yksinkertaisesti tahdo riittää kunnollisten hyvin pohjataustoitettujen bloggauksien tekoon. Toivottavasti töissä ei pidä kiirettä kesällä, nytkin kaikki tämä käännös on saatu aikaiseksi työaikana...


Sivuston ulkoasu on sitten vielä raakile niin navigaation kuin sisällön muotoilun osalta, mutta luettavuus on toivottavasti silti hyvä. Käytettävyydestä pitää mainita, että (ainakin uusin) Opera on järkyttävän hidas: olen laittanut bugi-ilmoituksen menemään hyvän aikaa sitten, muilla selaimilla kun ei ole vastaavia hitausongelmia.

Smuliii [28.05.2009 14:19:26]

#

Vaikkakin sivuston käytettävyys on hyvä niin mielestäni ulkoasun voisi päivittää nykypäivään. ;)

Merri [28.05.2009 14:38:34]

#

Lyhyesti: sille tapahtuu jotain, mutta ajan kanssa.

Pitkästi: ulkoasu on ongelma joka jaksaa vaivata, minulla on nyt ollut reilu pari kuukautta hyvin huono vaihe luovuuden puolelta (enoosaanumittäänaikaiseksi). Toisaalta on vaikea keksiä sitä jujua joka edustaisi aihealuetta parhaiten. Lisäksi haluan välttää yleisen "Web 2.0" -lookin pastellipyöristyksineen ja ollessani enemmän ohjelmoija kuin designer joudun pyörittelemään ulkoasua kuitenkin vielä ympäri moneen kertaan että löydän kultaisen langanpään.

Teknisesti ulkoasussa on tällä hetkellä viimeisintä huutoa: CSS3:n text-shadow, box-shadow, kulmien pyöristystä ilman kuvia, :after ja :before -kikkoja joita ei vielä pahemmin sivustoilla näe... nämä ovat asioita jotka on helppo teknisesti tehdä. Safari 4 ja Firefox 3.5 osaa parhaiten.

opt [28.05.2009 14:47:03]

#

Jepulis ulkoasuun voisi ehdottomasti vielä satsata :)

En myöskään löytänyt enään mistään linkkiä tuonne jquery vs mootools juttuun kun olin mennyt etusivulle.

Sama vika myös täällä operan kanssa, scrollaaminen on erittäin tervaista. Ehkä noita kaikkia uusia css:n ominaisuuksia ei vielä kannata käyttää, kun eivät ne valtaselaimissa kuitenkaan toimi? Tokihan sivujen pitäisi olla käytettäviä sellaisilla selaimilla millä valtaväestö selailee.

ajv [28.05.2009 14:59:38]

#

Tekstisisältöön en ehtinyt perehtyä, mutta ulkoasu pisti itsellänikin heti ensimmäisenä silmään, varsinkin foorumin puolella. Tuttu tunne tuo ulkoasun luomisen tuska itsellenikin... :)

Blaze [28.05.2009 15:10:08]

#

opt kirjoitti:

Ehkä noita kaikkia uusia css:n ominaisuuksia ei vielä kannata käyttää, kun eivät ne valtaselaimissa kuitenkaan toimi?

No jos jossain, niin tällasella sivustolla. Sillä porukalla, jota tuo sisältö kiinnostaa on alla uusinta uutta.

opt kirjoitti:

Tokihan sivujen pitäisi olla käytettäviä sellaisilla selaimilla millä valtaväestö selailee.

Oon kyllä samaa mieltä, kunhan muistaa, että käytettävä ei tarkota samaa kuin "näyttää pikselilleen samalta". Niin, ja IE6 ei oo valtavirtaa, se on marginaalinen muinaismuisto.

Merri kirjoitti:

text-shadow

Jos pitää arvata, niin tämä on se Operan hitauden aiheuttaja. Tyylikkään näköstä kyllä tuo varjostettu teksti, pitää vissiin ruveta iteki käyttämään ^_^;

Merri [28.05.2009 15:30:45]

#

Opera on aina hidastellut läpinäkyvyyden kanssa, pelkkä text-shadow ei selitä kaikkea. Operan text-shadow on itseasiassa varsin kämäinen verrattuna Geckon ja WebKitin tarjontaan, huomaa selvästi miten se leikkaa kirjainten ympäriltä. Läpinäkyvyyden kämäisyyden Operassa voi testata helposti: tee animaatio, jossa muutetaan taustakuvallisen laatikon kokoa ja läpinäkyvyyttä. Pätkii Operalla aivan julmettomasti kun muut selaimet näyttävät sujuvasti. Tästä olen ajatellut kirjoittaakin jotain, katsoa vähän syvemmälle että mikä ihme ongelman aiheuttaa - etenkin jos Operan seuraavakaan vakaa versio ei jumitusta korjaa.

CSS:n uudet ominaisuudet tulevat käyttöön ehdottomasti. IE6 ei edes toimi, en tiedä miksi se näyttää valkoista tyhjää sivua, mutta se ei toimi. Sivusto on suunnattu Niille Jotka Osaa, joten en näe minkäänmoista syytä tarjota erityistä tukea yli vuotta vanhemmille selaimille, riippumatta siitä miten heikkoa antia ulkoasu muutoin taiteelliselle silmälle antaa.

opt [28.05.2009 15:36:02]

#

Sitä meinasin että kaiketi tuon sivun pitäisi toimia ainakin suht oikein tämän hetkisillä viimesimmillä stableilla versioilla eri selaimista. Operan viimeisimmällä, firefoxin, safarin, chromen, ie:n.

Eikös tuonne voisi ohjelmoida sellaisen että saa lennossa vaihdettua sellaiseen css:ään mikä sisältää tuota vielä suht tukematonta css3:a, silleen niin että voisi katsoa lennosta miltä sivu näyttää kun kääntää päälle "uusimmat ominaisuudet" ja sitten se näkymä mikä käyttää vain noita vielä yleisesti tuettuja juttuja, että toimisi kaikissa tämän hetkisissä stableissa selaimissa.

Lebe80 [29.05.2009 11:22:45]

#

Itse suosittelisin aluksi ihan valmista, tyylikästä sivupohjaa, ennen kuin lopullinen sivupohja alkaa hahmottua.

Nykyinen näyttää todella paljon coders-artilta, eikä sen puoleen anna kovinkaan vakuuttavaa kuvaa sivustosta.


Itse suosisin muutenkin ihan valmista blogi-softaa alustaksi, joissa on valmiina tägipilvet yms. kommentoinnit.

ankzilla [01.06.2009 16:10:08]

#

Laita hyvä mies foorumeissa borderit näkyviin ja text-shadow pois.
Laiskemmilla koneilla herkästi menee tommosella sivulla suorituskyky yli viidenkympin.

Merri [17.06.2009 11:27:32]

#

ankzilla: kuten totesin aiemmin, ulkoasu on keskeneräinen, toisaalta kausittaisena ihmisenä joudun odottelemaan inspiraatioita tehdä asioita. Tähän mennessä se mitä tuon sivuston eteen olen tehnyt on tehty vähän liian pakolla. Tiedän että päästessäni vauhtiin alkaa asioita tapahtua.

Nyt on menossa Civilization IV -kausi sekä jostain käsittämättömästä syystä VB6-kausi (en edelleenkään ymmärrä mikä minua oikeasti jaksaa kiehtoa tuossa vanhassa kielessä).


Lebe: ilmeisesti missasit alaaidasta, että sivusto pyörii WordPressillä ja phpBB2:lla.


Tällä hetkellä ulkoasuasia saa hautoa passiivisesti mielessä. Kävin alkukuusta ajatuksella lävitse parisen tuhatta erilaista ulkoasua, joista en ainoassakaan nähnyt sitä mitä etsin - josta puolesaan en vielä tiedä tarkalleen mitä se on. Ainut varma päätös on vaihtaa kappaletekstin tausta valkoiseksi tai vaaleaksi.

Lebe80 [17.06.2009 12:28:00]

#

Merri kirjoitti:

Lebe: ilmeisesti missasit alaaidasta, että sivusto pyörii WordPressillä ja phpBB2:lla.

Jeps, näin tapahtui. Huomasin nuo vasta vuorokauden viestin kirjoittamisen jälkeen.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta