Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Läpinäkyvä iframe

Sivun loppuun

hauki [06.04.2009 17:53:09]

#

Tiedän, että iframe ei oo teidän mieleen, mutta editorissa kuitenkin tarviin sitä ja vieläpä läpinäkyvänä. Ongelmia siis IE:n kanssa.

http://www.menthal27.net/esimerkit/lapinakyva-iframe/ Tota ohjetta ole lukenut ja testannut, mutta eipä toimi IE:llä, vaikka siinä toisin väitetään. Operassa ko tausta näkyy läpinäkyvänä(harmaana), mutta ie:ssa vaaleanpunaisena. Onko teillä samoin. Ideota?

kinnala [06.04.2009 18:01:57]

#

Näyttäisi toimivan ainakin IE6:lla. Mistähän versiosta mahtaa olla kyse?

PS. Tosin jostain syystä iframen sisällä olevan tekstin ulkoreunoilla on havaittavissa hieman pinkkiä, joka on siis käsittääkseni kyseisessä koodissa läpinäkyväksi määritelty väri.

hauki [06.04.2009 18:05:59]

#

Mulla on IE8 ja näkyy kokonaan vaaleanpunaisena

kinnala [06.04.2009 18:13:26]

#

Lähtisin ehkä itse etsimään jotain vaihtoehtoista toteutustapaa (esim. leikkaamalla taustasta sopiva pala iframen sisään + background-position: fixed), sillä alkaa mennä sen verran epästandardiksi koodiksi. Ja lisäksi tuo kuvailemani IE6:n "bugi" ei näytä kauniilta.

hauki [06.04.2009 19:02:43]

#

kinnala kirjoitti:

leikkaamalla taustasta sopiva pala iframen sisään + background-position: fixed

En nyt iha ymmärtäny leikkaamista. Aiemmin mulla olin yksinkertaisesti sama taustaväri, mutta nyt läpinäkyvyys ois oikeesti tarpeen, sillä taustalla on kuva.

kinnala [06.04.2009 21:37:58]

#

Taustakuvasta leikkaat tekemäsi iframen kokoisen palasen jollain kuvankäsittelyohjelmalla ja laitat leikatun palan iframen taustakuvaksi. Lisäksi laitat iframen osoittamalle sivulle CSS-määreen "background-position: fixed", joka käskee taustakuvan liukua mukana sivua scrollattaessa. Tällöin tulee vaikutelma läpinäkyvyydestä.

hauki [06.04.2009 22:13:41]

#

Eipä kai siin sitten muu auta. Kyllä nyppii tämä IE, Operalla toimis niin loistavasti ilman kikkailuja. Noi leikkelyt kumminkin ikaviä, kun ois tarkotus käyttää samaa editoria usemmilla sivuilla...

reca [07.04.2009 00:53:53]

#

hauki mikä oli ongelma.. miksi tuo kuvan asettaminen siihen taustalle on ongelma?

Merri [07.04.2009 08:34:05]

#

IE ilmeisesti tahtoo HTML:ään sellaisen hauskan attribuutin kuin allowtransparency:

<iframe src="sivu.html" name="kehys" width="250" height="250" frameborder="0" allowtransparency="true"></iframe>

Nyt pelkän CSS:n sivu.html:ssä pitäisi riittää myös IE:lle. Sikäli jos tämä toisaalta nappaamani vinkki pitää kutinsa.

hauki [07.04.2009 10:24:42]

#

Tosiaan toimii noin. Onneks en ehtiny leikellä taustaa...

reca kirjoitti:

hauki mikä oli ongelma.. miksi tuo kuvan asettaminen siihen taustalle on ongelma?

Ei varsinaisesti ongelma, mutta kun dynaamisia sivuja on monta ja osassa eri tausta niin työnmäärällä ei rajaa...

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta