Jos vierailija tulee sivulle: http://example.com
niin hänen uudelleenohjataan sivulle: http://www.example.com
Eli miten tuo "www" lisäys osoitteeseen onnistuisi?
Kiitos :)
Mun mielestä ton www:n voi tehdä myös alidomainina, joka saatettiin mainita ajv:n antamassa osoitteessa. (En jaksanut lukea mitä sivulla oli)
ankzilla kirjoitti:
Mun mielestä ton www:n voi tehdä myös alidomainina, joka saatettiin mainita ajv:n antamassa osoitteessa. (En jaksanut lukea mitä sivulla oli)
No olis varmaa kannattanu lukea koska siellä ei lue mitään alidomaineista. Sitäpaitsi tuon toteuttaminen alidomainilla vaan saa aikaan enemmän ongelmia kuin hyötyä sikäli koko www nimistä alidomainia edes pystyy luomaan.
RewriteEnginellä vaan!
Mä oon ollu käsityksessä, että www on alidomaini ihan siinä missä muutkin?
Jooh, nopea googlaus ja varmistus siitä että se taitaa ollakin. http://no-www.org/ ei tosin sivu ei kannata sen käyttöä, taitaa olla ihan makukysymys.
Kiitos vastauksista, lisäsin htaccesiin tuon koodin ajv:n linkistä, ja nyt toimii.
: )
www on siitä ilkeä, että sitä ei osata säätää oikein. On varsin ärsyttävää törmätä sivustoihin, jotka eivät toimi jos www:tä ei tunge alkuun. Esimerkkinä vaikka Riihimäen sivut: kaikkien kaupunkien sivut ovat varsin helposti pääteltävissä, mutta kirjoitapa osoiteriville riihimaki.fi ja et saa muuta kuin virhesivun.
No miksi sivujen pitäisi toimia ilman www alussa? Domainin pääosoitteella ei kuitenkaan voi olla useampaa IP:tä eri käyttötarkoituksiin.
Ja ainakin mulla jos kirjoittaa riihimaki.fi niin se ohjaa www.riihimaki.fi osoitteeseen
En tiedä miten tämä tekniikka toimii, mutta kun mulla on laitettu dns palvelun osoitteeksi tuo oma ZyXEL (192.168.1.1) niin riihimaki.fi ohjautuu automaattisesti www.riihimaki.fi ja näin. Dns-osoitteen ollessa open dns -palvelun dns-osoite ohjautumista ei tapahdu.
Asia voi olla myös selainriippuvainen: Firefox taitaa kokeilla useampia eri osoitteita jos kohtaa ongelmia. Sivu latautuu kuitenkin vähän viiveellä, kestää hetken että Firefox toteaa ettei osoite toimi.
Ei ole Firefoxia nyt tällä koneella, Chrome kuitenkin ei osaa tuommoisia automaagioita. Pääpointti on kuitenkin, että domain on säädetty "väärin": minusta ainakin on käsin osoitteita kirjoittaessa luontevaa jättää www pois, koska kaikki sivustot eivät käytä www:tä (mutta usein kyllä osaavat ohjata www:n haluttuun sijaintiin).
Joo, tosiaan riihimaki.fi osoitteella ei ole IP:tä, eli tuo www.riihimaki.fi osoitteeseen ohjaaminen johtui selaimen automaatiosta.
Mutta oletettavasti ne ilmoittavat osoitteensa www.riihimaki.fi, joten www:n pois jättäminen on vaan väärään osoitteeseen menemistä. Jonkun mielestä väärän osoitteeseen meneminen voi tietty olla "luontevaa"
ajv kirjoitti:
Mä oon ollu käsityksessä, että www on alidomaini ihan siinä missä muutkin?
Sama täällä. Ja niin se kyllä onkin, vai?
Alidomaini se on. Esim. Afraid.orgin Dynamic DNS -palvelua käytettäessä www säädetään nimenomaan alidomainiasetuksista. Omalla kohdallani olen syöttänyt sen URL-kentäksi, joka ohjaa www:ttömään osoitteeseen.
Samoin sitten Apachessa voi tehdä vastaavia ohjauksia, mutta DNS:ään asettamalla vältytään pieneltä määrältä turhaa liikennettä. Jos taas ohjaus tapahtuu vasta PHP:n tasolla, niin sitten tulee jo pieni määrä ylimääräistä prosessointia palvelimelle. Viimeisin ja huonoin vaihtoehto on tarjoilla sivu, joka suorittaa ohjauksen, koska sitten tulee jo ylimääräistä prosessointia että turhaa liikennettä. Kaikkein järjettömin vaihtoehto olisi se, että PHP tarjoilisi tuollaisen ohjaavan HTML-sivun.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.