Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Windows 3.1 -kone ei käynnisty

Sivun loppuun

Juhko [05.01.2009 14:07:30]

#

Minulla on vanha Windows 3.1 -kone, joka - kuinka ollakaan - ei käynnisty. Kun pistän koneeseen virrat päälle, tulee virheilmoitus "Hard disk configuration error" (mikäli oikein muistan) ja "No boot device available. Hit F1 to try again, F2 to Enter setup".

Haluaisin vain tietää, johtuuko tämä virhe laitteistosta vai järjestelmänmuutoksesta. Koneelle ei ole tehty mitään sen ihmeellisempää ennen käynnistysongelmia, ja A:-asema toimii normaalisti.

P.S. Kone oli maannut sängyn alla kylmässä käyttämättömänä monta kuukautta, ja haluaisinkin sieltä ainoastaan muutamia pikkukakarana tehtyjä tiedostoja :)

vehkis91 [05.01.2009 14:12:47]

#

Oiskohan kovossa jotain vikaa.

Juhko [05.01.2009 14:21:07]

#

Luultavasti kyllä, halusin vain varmistaa. :)

TsaTsaTsaa [05.01.2009 14:30:29]

#

Saattaa olla niinkin, että BIOS on jostain syystä hävittänyt tiedot kovosta ja ne pitää asettaa uudelleen. Juuri hetki sitten näin oli käynyt yhden tutun vanhalle koneelle ja homma korjaantui BIOSin asetuksista löytyvällä kovalevyjen automaattitunnistuksella.

Juhko [05.01.2009 14:34:32]

#

Tarkoitatko Hard disk type -kohtaa: "Type 1" - "Type 49", siinä oli asetuksena "Type 1". Yritin muuttaa sitä, mutta se taisi olla joka kerta sama. Voitko muuten kertoa, mistä löydän kovalevyjen automaattitunnistuksen.

Olen todellakin niin tyhmä, kuin miltä näytän. :)

vehkis91 [05.01.2009 14:37:22]

#

Se on saattanut hukata ne tiedot, jos emon patteri on loppunut.

TsaTsaTsaa [05.01.2009 14:54:10]

#

Juhko kirjoitti:

Tarkoitatko Hard disk type -kohtaa: "Type 1" - "Type 49", siinä oli asetuksena "Type 1". Yritin muuttaa sitä, mutta se taisi olla joka kerta sama.

Tuo kyllä kuulostaa joltain eri hommalta.

Juhko kirjoitti:

Voitko muuten kertoa, mistä löydän kovalevyjen automaattitunnistuksen.

Kai se jostakin kovalevyasetuksista löytyy. Tosin ei välttämättä kaikissa vanhemmissa BIOSeissa ole automaattitunnistusta, luulisin.

Juhko [05.01.2009 14:56:22]

#

Joo kiitti. Ilmoitan sitten, jos ei toimi. Ok?

tkarkkainen [05.01.2009 18:26:25]

#

Jos tarkoitus on vain kaivaa tiedostoja kiintolevyltä, niin oletko ajatellut liittää kiintolevyä uuteen koneeseen ja ottaa ne sitä kautta?

Juhko [05.01.2009 18:30:51]

#

Olen, mutta minulle kerrottiin, että sitä ei kannata tehdä itse vanhoille kovalevyille.

Blaze [05.01.2009 18:59:09]

#

Tarjoutuko tämä kertoja tekemään homman itse sopivaa korvausta vastaan? :)

Juhko [05.01.2009 20:01:15]

#

Ei, se oli mun 30v isoveli ;)

peg [05.01.2009 20:50:53]

#

ATK kaupoista saa sellaisia usb:hen laitettavia johdonpätkiä noin 10€.
Liittäminen on turvallista ilman maadoitusta :).

Juhko [05.01.2009 21:13:19]

#

Eikös siihen tarvitse kotelon sille kovalevylle? Jos tarvitsee, niin saako niin vanhoille levyille enää koteloita?

Blaze [05.01.2009 21:46:11]

#

Mihin tarvit kovolle koteloa, jos piät sitä 15min kiinni koneessa?

Olettaen nyt, että sulla on PATA emolla ei muuta ku kone kiinni, jumpperit levystä oikein, piuhat kiinni levyyn, boottia ja datat talteen.

peg [05.01.2009 22:03:19]

#

Ne kotelo mallit maksaa enemmän. Ei sitä koteloa tarvi.

Grez [05.01.2009 22:16:04]

#

Kyllä muuten noissa vanhoissa koneissa se kiintolevy meni juuri tyyliin Type1 - Type48. Muistelisin että Type49 oli sellainen, johon sai itse määritellä ne sektorit, lukupäät, trackit jne.

Ja ennen kuin ryntää ostamaan tuollaista USB/ATA -sovitinta, niin kannattaa varmistaa että se kiintolevy tosiaan on ATA. Kuulostaa sen verran antiikilta ettei joku ESDI tai ST-506 ole poissuljettu :D

tkarkkainen [05.01.2009 22:16:16]

#

peg kirjoitti:

ATK kaupoista saa sellaisia usb:hen laitettavia johdonpätkiä noin 10€.
Liittäminen on turvallista ilman maadoitusta :).

Tähän asti olen kyllä elänyt käsityksessä, että USB maadoittaa.

Toinen juttu: Jos nuo USB->PATA-adapterit ottavat virtansakin USB:ista, niin riittääkö virta varmasti pyörittämään vanhoja kiintolevyjä.

Juhko kirjoitti:

minulle kerrottiin, että sitä ei kannata tehdä itse vanhoille kovalevyille.

Perusteltiinko tätä ohjetta jotenkin?

Grez [05.01.2009 22:20:16]

#

tkarkkainen kirjoitti:

peg kirjoitti:

ATK kaupoista saa sellaisia usb:hen laitettavia johdonpätkiä noin 10€.
Liittäminen on turvallista ilman maadoitusta :).

Tähän asti olen kyllä elänyt käsityksessä, että USB maadoittaa.

USB kytkee laitteiden kuoret yhteen. Riippuu siis ihan siitä, onko se toinen laite maadoitettu vai ei. Mitenpä esimerkiksi joku PC voisi olla maadoitettu, jos se ei ole kytketty maadoitettuun pistorasiaan?

Mutta eiköhän peg tarkoittanut, että sen voi kytkeä ilman että asentaja maadoittaa itsensä (sellainen rannelenkki, juu nou)

tkarkkainen kirjoitti:

Toinen juttu: Jos nuo USB->PATA-adapterit ottavat virtansakin USB:ista, niin riittääkö virta varmasti pyörittämään vanhoja kiintolevyjä.

Ei ne 3,5" levyille tarkoitetut adapterit ota virtaa USB:stä vaan ne levyt täytyy kytkeä koneen virtalähteeseen tai sitten sovittimen mukana tulee virtalähde (tai sitten sellainen täytyy hankkia erikseen)

Vähävirtaiseksi mainostettukin 3,5" kiintolevy vie 5W tehoa luettaessa ja kirjoitettaessa kun taas USB-liitännästä saa luvan saatuaan ottaa vain puolet tuosta (ilman lupaa vain 1/10 tuosta)

Toki joku valmistaja voi tehdä sovitinta, joka ei vaadi erillistä virtaa ja joka "tuurilla toimii", mutta en itse ostaisi moista roskaa.

2,5" levyjen ATA-sovittimet voi ottaa levyn virran suoraan USB:stä.

tkarkkainen [05.01.2009 22:58:10]

#

Grez kirjoitti:

Mutta eiköhän peg tarkoittanut, että sen voi kytkeä ilman että asentaja maadoittaa itsensä (sellainen rannelenkki, juu nou)

Ah, eipä käynyt ESD-maadoitus mielessäkään. Sitähän tuossa luultavasti tosiaan tarkoitettiinkin. Ensimmäinen mielikuva oli, että liittäminen maadoitettuun laitteeseen olisi muka jotenkin vaarallista :)

lainaus:

Ei ne 3,5" levyille tarkoitetut adapterit ota virtaa USB:stä vaan ne levyt täytyy kytkeä koneen virtalähteeseen tai sitten sovittimen mukana tulee virtalähde (tai sitten sellainen täytyy hankkia erikseen)

Niin arvelinkin. Tuossa pöydällä lojuvassa pari vuotta vanhassa kiintolevyssä lukee että se haukkaisi jo 5 V linjasta päälle 400 mA, ja 12 V:stä vielä enemmän. Vanhojen kiintolevyjen ei ensi ajatuksella uskoisi olevan ainakaan vähävirtaisempia.

lainaus:

Toki joku valmistaja voi tehdä sovitinta, joka ei vaadi erillistä virtaa ja joka "tuurilla toimii", mutta en itse ostaisi moista roskaa.

Kauppaan jäisivät minultakin. Mutta kuten itse sanoit, on mahdollista, että joku moista roskaa tekee, ja että joku sellaista erehtyy ostamaan :)

peg [05.01.2009 23:48:27]

#

Itselläni on tällainen sata/ide cable ollut noin 4 vuotta. Mukana tuli
virtajohto 3,5" levyjä varten, jota en ole tarvinnut kun käytän
vain 2,5" levyjä. On hintansa väärti laite ollut, ei ole temppuillut
ja toiminut kuin junan vessa.
http://www.veijola.net/kaapeli.jpg


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta