Microsoftilta on näköjään ilmestynyt uusi basic-kieli, joka on suunnattu erityisesti aloittelijoille ja lapsille. Oppaan luin läpi, ja kieli vaikuttaa helppotajuiselta, kaikki muuttujat ovat globaaleja, tietotyyppejä ei ole ja valmiita funktioita löytyy mm. grafiikan piirtämiseen.
Esittelysivu: http://msdn.microsoft.com/en-us/devlabs/cc950528.aspx
62 sivun opas: http://download.microsoft.com/download/9/0/6/
Hyvä huomioida että ko. kielellä ja "alkuperäisellä" smallBasicillä ei ole keskenään mitään tekemistä. M$ tajusi vasta myöhemmin että nimi olikin jo käytössä eräällä toisella basic tulkilla.
Ihan hyvältähän tuo näyttää, mutta sen oppii hyvin nopeasti (itse ymmärsin suunnilleen kaiken 1. lukukerralla). Kun tuon on opetellut, kannattaa siirtyä QBASICiin/QuickBasiciin, sillä ne sopivat aloittelijoiden lisäksi hieman kokeneemmillekin (en nimittäin itsekään hallitse QuickBasicia täydellisesti).
Kiinnostava uutinen: tuleekohan tästä uuden ajan QBasic?
Ensisilmäykseltä näyttää varsin hyvältä kieleltä.
Juhko kirjoitti:
Ihan hyvältähän tuo näyttää, mutta sen oppii hyvin nopeasti (itse ymmärsin suunnilleen kaiken 1. lukukerralla).
Niin, kun osasit jo ohjelmoinnin perusteet :)
Juhko kirjoitti:
kannattaa siirtyä QBASICiin/QuickBasiciin
...ei.
Eiku kantsii sen jälkeen siirtyä PDP-11:n konekieleen. Se on varmaan about yhtä wanha kuin teidän qbasicinne.
Juhko kirjoitti:
Kun tuon on opetellut, kannattaa siirtyä QBASICiin/QuickBasiciin
Syntaksi näyttää vähän siltä, että Small Basic -koodarien ajatellaan kokeilevan C#:n käyttöä.
olisi kyllä parempi aloittaa pohjalta eikä huipulta! :)
esim. jonkin vanhan arkkitehtuurin konekieli, tai C, taaaaaaaai vastaava!
Joo, QB on jo aika vanha, mutta aloittelijoille suosittelen joka tapauksessa jotain Basicia (esim. Visual Basic / CoolBasic). Lisäksi itse tein kauan sitten .BAT-komentojonotiedostoja.
Blaze kirjoitti:
...ei.
Joo sori, en ajatellu. Mielestäni QB sopii silti edelleen ensimmäiseksi kieleksi, mutta ei tuon jälkeen.
edit: Mun 400. viesti ;)
vb pohjalta on vaan paha aloittaa muita kieliä imho.
kyllä itselläkin on karvasta ollut siirtymä vb - c# - C++
Itsellä siirtymistä Basicista on helpottanut aika paljon php:n syntaksi. Vaikka se onkin aika paljon erilaista kuin basicit ja enemmän C-mäistä niin ihan kyllä tajuaa C++:at ja muut. Itseasiassa php on lempikieleni<3
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.