Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Tietokone kaatuu!

Sivun loppuun

kayttaja-3842 [30.12.2008 14:56:43]

#

Tervehdys kaikki!

Elikkäs tein eilen tietokoneeseeni joka puol vuotisen putsauksen. Noh putsattuani tietokoneen kone käynnistyy kyllä hienosti, mutta ennen ennkun kerkee edes Windowsin loadin screen tulla nii kone sammuu. Sama tapahtuu jos menen BIOSSIIn ja olen sielä hetken aikaa. Itse epäilen prosessorin tai jonkin muun osan ylikuumemenemista, koska jos antaa tietokoneen olla ja jäähtyä hetken se pysyy päällä pidempää mitä seuraavalla kerralla. Eli mikä neuvoksi? :/ Itse mietin, että voisko auttaa jos prossun ja tuulettimen välii laittas vähä pii tahnaa? :P

Kiitos.

Tommittaja [30.12.2008 15:00:23]

#

öö.. itellä ei oo ollu tota ongelmaa, mutta sanoisin että tarkista kaikki johdot ym. koska ei se piitahna niin tärkeää ole, se vain auttaa jonkin verran tuota lämmönjohtokykyä

Metabolix [30.12.2008 15:27:44]

#

No kai sieltä BIOSista lämmöt näkee? Tai tökkää sormella, kyllä silläkin selviää. Piitahnalla ei ole noin suurta merkitystä, ja prosessorin ja tuulettimen välissä on yleensä tapana olla siili.

Itse unohdin kerran säätöjen jälkeen ruuvata tuulettimen takaisin siilin päälle. En muista, kaatuiko kone vai vedinkö itse johdon irti, mutta siili oli sen verran kuuma, että sormeen tuli ihan kunnon rakko, kun sitä sohaisin. Siilin ja tuulettimen kanssa ja käytännössä ilman piitahnaa lämpö pysyy kovassakin käytössä 50 asteessa (ilmanvaihto on aika huono).

Tarkista siis ensin BIOSista, näkyykö lämpötiloja, ja kokeile sitten näppituntumalla, kuumeneeko jokin. Kaatumisia aiheuttaa luultavasti vasta yli 70 asteen lämpö, jonka voi tuntea parin sentin päähänkin ja joka koskettaessa voi polttaa sormia ikävästi.

Toinen vaihtoehto on tietysti jokin johto tai muu, mutta väärät kytkennät kyllä estäisivät luultavasti käynnistyksen kokonaan, joten enintään voi jokin olla löysällä ja irrota aina sopivasta tönäisystä.

kayttaja-3842 [30.12.2008 17:37:38]

#

Noh menin nytte kumminkin ostamaan sitä piitahnaa ja heitin sitä prossun ja siilin väliin. Noh merkittävä muutos kyllä näky, eil nytten kun heitin piitahnaa väliin kone pääsee jo Windowsin käyttäjä valikkoon, mutta sitten sammuu... Olen kokeillut kaikki johdot enkä usko, että syy voi olla siinä. Itse luulen, että vika on prossun suunnilla. :/ ...mutta outo ongelma. Ei mitään havaintoa mitä tästä edes päin.

Metabolix [30.12.2008 17:54:54]

#

Jos toinen, osiltaan yhteensopiva kone löytyy, niin perinteinen ratkaisu on tietysti vaihtaa osa kerrallaan. Ensin siis irti kaikki, mitä kone ei BIOSiin tarvitse, ja testataan. Jos vielä kaatuu, niin itse vaihtaisin loputkin osat toimiviin ja kokeilisin, onko emolevy hajalla. Jos toimii, sitten vain vanhoja osia yksitellen takaisin.

Newb [30.12.2008 18:11:29]

#

Oma vanha kone teki tai tekee vieläkin samaa, eli kaatuilee satunnaisesti parin minuutin jälkeen. Siinä vika tosin on powerissa, eli kannattaa sekin testata jos mahdollista.

ville-v [30.12.2008 18:12:05]

#

Käynnistä kone avonaisena (samalla jäähtyykin nopeammin) ja katso pyöriikö joka tuuletin.

kayttaja-3842 [30.12.2008 18:44:23]

#

Ongelma onkin siinä, että en omista toista emolevyä, joka tukee tuota prossua. Pitää kokeilla vielä tota, että kamat irti ja kiinni uudelleen. en usko, että vika on powerissa ja kone on koko ajan minulla auki ja tuulettimet pyörii hiensto. :/

kayttaja-3842 [30.12.2008 22:33:19]

#

...poistin nytten kaikki ns. "ylimääräiset" osat tietokoneesta. Paikalle jätin kaikki olennaiset muistit, näyttiksen, prossun tuulettimet ja kovalevyn jossa on windows sekä tietenkin emolevyn ja powerin. Käynnistin tietokoneen ja räläsin jo tietokonetta kansioita sun muita. Sitten käynnistin yhden pelin ja kone pörräs vielä hienosti päällä. Sitten kun alotin pelaa peliä, kone kaatui/sammui. Eli ongelma on siis ylikuumeneminen, tosin outoa, koska samoilla tuulettimilla ollaan pärjätty ennenkin. Outo homma. :/ Onko havaintoo kellään, mitä kannattaisi nytten kokeilla? Uuden prossu tuulettimen hommaamista vai mitä? :O

ajv [30.12.2008 23:13:07]

#

Puhaltaahan tuuletin oikeaan suuntaan :p

ankzilla [30.12.2008 23:39:46]

#

Aukase kone, laita kyljelleen ja kaadaa säännöllisesti puolen tunnin välein sangollinen jääpaloja sisään, niin ei pitäisi ylikuumentua. ;D

kayttaja-3842 [30.12.2008 23:46:35]

#

ajv kyllä puhaltaa, tuota Intelin tuuletin mallia ei voi laittaa väärin päin ja liitin ei mene väärin päin kiinnni. Eli muuta mahdollisuutta ei ole kuin,että tuuletin on oikein. :).

AeH [31.12.2008 03:51:34]

#

Näin heittona voisin olettaa että jos kone on vanha, niin luultavasti emolevystä on patteri loppumaisillaan ja näin ollen ei jaksa pyörittää tuulettimia ja kone ylikuumenee. En kyllä tiedä vaikuttaako emolevyn patterit tuulettimiin ollenkaan.

neau33 [31.12.2008 04:56:15]

#

Heippa kayttaja-3842!

oliko sulla muistikammat irti..? jos oli, ja kampoja on enemmän, kuin yksi niin tsekkaa että parit ovat oikeissa pankeissa...boottaa, mene setuppiin (älä muuta mitään) ja poistu valinnalla tallenna asetukset...kun kone reboottaa niin näpyttele sitä F8-näppäintä ja valtise vikasietotila...kun pääset windowsiin niin aja järjestelmän palauttaminen (Käynnistä -> Kaikki ohjelmat -> Apuohjelmat -> Järjestelmätyökalut -> Järjestelmän palauttaminen -> Palauta tietokone aiemman ajankohdan mukaiseksi) valitse viimeisin tarkistuspiste...
Mikäli sulla pyörii jokin raskas virustorjuntapaketti esim. F-Secure tai Norton niin ennen palauttamista: nappaa nettipiuha irti ja sulje virstorjuntaohjelma...kun kone taas boottaa niin lätkäse piuha takas...

tkarkkainen [31.12.2008 12:19:25]

#

Ilmeisesti siis katsoit, että tuulettimet pyörivät, mutta katsoitko vielä sen, että kaikki tuulettimet pyörivät normaalia vauhtia? Eräässä lämpövikaisessa koneessa prosessorin tuuletin oli hidastunut ihan silminnähden.

En tiedä, mikä sen olisi voinut muuttaa, mutta tarkista myös biosin asetuksista, että shutdown temperature tai vastaava asetus on järkevissä lukemissa. Jos saat koneen sammumaan myös bios-valikossa odottamalla, niin mene ihmeessä odottamaan siihen ruutuun, josta näet lämmöt. Tällöin pitäisi huomata, mikä lämpenee muita enemmän.

AeH:lle tiedoksi, että emolevyn paristo ei pyöritä tuulettimia, kun ei noissa nappiparistoissa oikein virta riitä siihen. Nean veikkaisin myös olevan hakoteillä.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta