Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: 3D:n opiskelu

Sivun loppuun

Triton [16.12.2008 16:14:13]

#

Pystyykö Helsingin Yliopistossa tietojenkäsittelytieteen laitoksella opiskella 3D-grafiikan tekemistä, vai täytyykö sitä varten mennä jonnekkin Taikkiin :D?

Grez [16.12.2008 17:53:39]

#

Riippuu varmaan mitä tarkoitetaan 3D-grafiikan tekemisellä. 3D mallien luonti => taide, 3D-grafiikkaengine => tiede.

En silti tiedä olisiko Helsingin Yliopisto paras paikka jos sitä grafiikkaengineä haluaisi oppia tekemään, mutta luulisin että jos nimenomaan "piirtää" niitä malleja yms. niin ei ole oikea paikka.

Triton [16.12.2008 17:56:24]

#

No siis tietojenkäsittely kiinnostaa lähinnä, mutta jonkin verran tuo peliohjelmointikin kiinnostaa ja olisi kiva saada jonkinlaista tietoa/taitoa 3D puoleltakin...

Jackal von ÖRF [16.12.2008 18:12:18]

#

3D-engineiden puolella tarvitaan paljon matematiikkaa, joten yliopistossa ja matematiikan sivuaineopinnoissa on etunsa.

groovyb [17.12.2008 11:43:50]

#

hommaa autodeskin 3d max. kirjoja, oppaita ja tutoriaaleja on miljoonia.

Triton [19.12.2008 10:50:11]

#

groovyb kirjoitti:

hommaa autodeskin 3d max. kirjoja, oppaita ja tutoriaaleja on miljoonia.

Juu...lahjotatko mulle kolme tonnia, niin sit voin ostaa...:D

tgunner [19.12.2008 12:30:25]

#

groovyb puhui kylläkin hommaamisesta. ;)

crafn [19.12.2008 13:33:22]

#

groovyb kirjoitti:

hommaa autodeskin 3d max. kirjoja, oppaita ja tutoriaaleja on miljoonia.

Itse suosittelisin ilmaista 3d-mallinnus ja -animointiohjelmaa, Blenderiä.

Triton [19.12.2008 13:37:09]

#

tgunner kirjoitti:

groovyb puhui kylläkin hommaamisesta. ;)

Niin no...saahan sen joko netistä tai sitten Virosta xD

MR.Coodari kirjoitti:

groovyb kirjoitti:

hommaa autodeskin 3d max. kirjoja, oppaita ja tutoriaaleja on miljoonia.

Itse suosittelisin ilmaista 3d-mallinnus ja -animointiohjelmaa, Blenderiä.

Blender onkin minulle jo ennestään tuttu...

Janezki [20.12.2008 22:07:55]

#

Siis jos et ole alkamassa mallintamaan primäärisesti niin kannattaa varmaan lueskella vain netistä kolmiulotteisteoriaa, tutustua moottoreihin (ehkä itsekin ohjelmoida pelejä jollekin 3D-moottorille) sekä mallintaa vaikka sitten blenderillä. Ainakin minusta kuullostaa että olet hakemassa käytännön taitoa teorian sijaan, joten harjoittelu on siihen paras lääke. Myös vektorit ja matriisit ovat tärkeässä roolissa kun puhutaan kolmiulotteismatematiikasta, joten niihinkin kannattaa tutustua syvemmin, muuta niihinkään ei välttämättä tarvita yliopiston kädenojennusta.

Joka tapauksessa ei todellakaan kannata edes "hommata" 3dMaxia jos mallinnus ei ole elämää suurempi asia.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta