Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointiputka: Projektit-sivun kohtalo, osa 54231

Sivun loppuun

Janezki [28.07.2008 13:53:38]

#

Aloitin kunnianhimoisen projektin luoda faniversiota legendaariselle TK -pelisarjalle. Tekijöiltäkin sain luvan nimikeiden käyttämiseen. Sitten jos ja kun saan jotain julkaisukelpoista valmiiksi niin haluaisin ehdottomasti lisätä projektinseurannan tänne.

Projektit-sivu näyttää päivittyneen ja uusia projekteja sinne lennelleen. Ihan yleisestikin kysyn että pitäisikö olettaa että sivu on aktiivinen? Mitä vaatii että saan projektini sinne?

Antti Laaksonen [28.07.2008 20:02:30]

#

Tosiaan äskettäin on tullut muutama uusi projekti, ja lisää mahtuu mukaan. Kun projektisi alkaa olla valmis esiteltäväksi, lähetä vain minulle sähköpostia, jossa kerrot hieman projektistasi.

tgunner [28.07.2008 20:05:20]

#

Pohjautuuko pelisi errorfreen julkaisemiin lähdekoodeihin vai aiotko toteuttaa aivan uuden pelimoottorinkin?

Janezki [28.07.2008 20:12:10]

#

tgunner kirjoitti:

Pohjautuuko pelisi errorfreen julkaisemiin lähdekoodeihin vai aiotko toteuttaa aivan uuden pelimoottorinkin?

Peli pohjautuu uuteen moottoriin. Teen ensin Bloodshedin tapaisen moottorin, jota lähden sitten mieleni mukaan muokkailemaan. Tällä hetkellä työstän editoria. Siitä puuttuu enää mahdollisuus asettaa viholliset, pelaajan aloitus ja efektit (valo, höyry). Seinät tein myös Bloodshedin 'kolmiulotteis'mallilla, ja yritän jossain välissä saada niihin oikeat tekstuurin. Nyt ne on yksiväriset.

Näiden lisäksi vihollisten 3d-mallit ja animointi on siviiliä lukuunottamatta valmiit, työkalutkin sain edellisestä projektista joilla voin pyöräyttää renderöinnit suoraan spriteiksi. Tein edellisenä projektina myös ylhäältäpäin kuvattua mätkintää, mikä auttaa aika paljon.

User137 [28.07.2008 20:55:14]

#

Aiotko tehdä oman kenttäformaatin?

Tein kerran editorin uusimpaan TK peliin, errorfreeltä sain tallennusformaatin tiedot ja vähän lähdekoodia. Se on tosin Delphillä mutta koodi olis vapaa jos ottaa yhteyttä...

kayttaja-2791 [28.07.2008 21:13:30]

#

Hieno homma, ja laita toki projektit sivuille niin pääsee seuraamaan edistymistä.

Itsekin yritin vasta alle 6kk sitten parantaa uusinta TK:ta (yksinkertaisesti parantamalla moninpeliä, että toisen kuollessa kuitenkin syntyisi uudestaan seuraavaan kenttään), mutta en oikein päässyt koodiin sisälle. Rajallinen C++ osaaminen ja dokumentoinnin puute olivat paha yhdistelmä.

Edit:
Kyse varmaankin tästä: http://www.errorfree.eu.org/forum/viewtopic.php?t=1655
?

Tuohon threadiin voisin lisätä mitä lopussa sanottiin

lainaus:

Lisäksi mitä arvosteluja ole lukenut TK:sta, niin aikaisempia versioita vaivaa sellainen pieni yksityiskohta kuin että pelkkä järjetön tappaminen on pidemmän päälle tylsää. Rakennan siis jotain muutakin huvitusta mukaan.

Kannattaa mielestäni panostaa moninpeliin (jos vain rahkeet riittää niin tcp/ip, mutta myös samalla koneella pelattavaksi) tuossa peli-idean rakentamisessa. Ei välttämättä tarvitse olla hirveän paljon "huvitusta" kun moninpelissä muut pelaajat luovat sitä itsestään. Erityisesti tiimipohjaiset pelit tuntuvat olevan kysyttyjä, missä voi kavereiden kanssa koittaa pärjätä haastetta vastaan (oli se sitten vaikka kampanja tietokonevastuksia vastaan, tai toisia ihmisiä).

Pekka Karjalainen [28.07.2008 21:25:57]

#

Offtopic, sorry. Voisi varmaan laittaa itse projektisivun alkuunkin tiedon, miten uuden projektin voi sinne listata, jos sellaisen omistaa :)

Antti Laaksonen [28.07.2008 21:32:22]

#

Nyt kirjoitin projektisivun esittelytekstin uuteen uskoon.

Janezki [28.07.2008 21:52:26]

#

User137 kirjoitti:

Aiotko tehdä oman kenttäformaatin?

Tein kerran editorin uusimpaan TK peliin, errorfreeltä sain tallennusformaatin tiedot ja vähän lähdekoodia. Se on tosin Delphillä mutta koodi olis vapaa jos ottaa yhteyttä...

Pascalilla se minäkin koodaan, mutta en tule käyttämään tk:n kenttäformaattia. Se sitoisi minut käytännössä kloonaamaan bloodshedin. Yritän nimenomaan, ainakin tässä vaiheessa, tehdä faniversiota.

JTS kirjoitti:

Kannattaa mielestäni panostaa moninpeliin (jos vain rahkeet riittää niin tcp/ip, mutta myös samalla koneella pelattavaksi) tuossa peli-idean rakentamisessa.

Kaveri onnistui jopa tekemään ircciclientin, joten käännyn varmaan hänen puoleensa tässä. Tietääkseni Delphille on saatavissa hyviä komponentteja tähän tarkoitukseen, mutta moninpeli on vielä aika kaukainen ajatus, tosin hyvin tärkeä sellainen.

Grafiikkakirjastona käytän Graphics32:sta. Kirjasto on nykyään jo suht. monipuolinen ja nopea, ainakin sen perusteella kun päivitin sen n. 3 vuotta vanhasta distrosta uusimpaan :). Ainoa huolenaihe on tuo nopeus, mutta ei tk kuitenkaan mikään Crysis ole. Jospa se GR32 riittää.

Janezki [30.07.2008 13:11:09]

#

Mikä olisi muuten hyvä paikka hostia tiedostoja projekteihin. Osalla näyttää olevan omilla kotisivuilla, ja tk on sourceforgella. Joku paikka olisi hyvä minne voisi nopeasti ladata aina uuden distron, sekä screenshotteja ja tekstiä ilman että tarvitsee alkaa itse koodaamaan nettisivuja. Nettisivujen ylläpitäminen ei sovi ainakaan minulle.

User137 [30.07.2008 14:47:49]

#

Janezki kirjoitti:

Grafiikkakirjastona käytän Graphics32:sta. Kirjasto on nykyään jo suht. monipuolinen ja nopea, ainakin sen perusteella kun päivitin sen n. 3 vuotta vanhasta distrosta uusimpaan :). Ainoa huolenaihe on tuo nopeus, mutta ei tk kuitenkaan mikään Crysis ole. Jospa se GR32 riittää.

Ei se kuitenkaan voi mitenkään päihittää alkuperäistä TK:ta nopeudessa ja grafiikan laadussa. OpenGL käyttö ei ole järisyttävän hankalaa Delphilläkään :)

Janezki [30.07.2008 16:27:18]

#

User137 kirjoitti:

Ei se kuitenkaan voi mitenkään päihittää alkuperäistä TK:ta nopeudessa ja grafiikan laadussa. OpenGL käyttö ei ole järisyttävän hankalaa Delphilläkään :)

Voi olla että ei pärjää framerateissa Bloodshedille puhuttaessa suuremmista näyttöresoluutioista, mutta tuo laatu on aika hurja väite. Graphics32:ssa on kuitenkin aika jumalattomat ominaisuudet. Resamplerit, alpha-kanavat, kustomoidut pikselioperaatiot, polygonit, vektorit, valmiit frag'n'frog -komponentit yms... En nyt keksi miten GR32 ei voisi yltää tk:n tasoiseen grafiikkaan, kun se on yltänyt jo tässä kehitysvaiheessa.

Voihan toki olla että vaihdan moottoria jossain vaiheessa, mutta teen ainakin yhden julkaisun nykyisellä. Uuden moottorin käytön opettelu tahtoo kuitenkin olla työlästä, ja silloin projektin eteneminen voi olla vaakalaudalla.

Janezki [01.08.2008 16:57:52]

#

User137 kirjoitti:

Ei se kuitenkaan voi mitenkään päihittää alkuperäistä TK:ta nopeudessa ja grafiikan laadussa. OpenGL käyttö ei ole järisyttävän hankalaa Delphilläkään :)

Kiitos kuitenkin kun vihjasit. Aloin tutkimaan OpenGL-mahdollisuuksia Delphillä ja löysin kuin löysinkin GLScenen. Voi olla että vaihdan vielä alustaa TKE:lle, näyttää niin kätevältä. Pitää kuitenkin pitää päämäärä mielessä. Uusia kirjastoja löytäessä löytää yleensä myös uusia viehättäviä ideoita, ja vanhat jäävät taakse.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta