Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Kannettavaa ostamaan

Sivun loppuun

Päärynämies [08.07.2008 18:42:32]

#

Tarkoituksena olisi ostaa uusi kannettava tietokone. Budjetiksi arvioisin sellaiset 800-1000 euroa. Käyttötarkoituksena olisi ihan normaali nettisurffailu, ohjelmointiharrastus ja mitä nyt opiskelun ohella tarvitseekaan sillä tehdä. Pelailua tai jotain 3d-mallintelua en harrasta.

Elikkäs grafiikkakortilla tuskin niin paljoa vaaditaan, kunhan toimii hyvin ja jouhevasti peruskäytössä.

Mahdollisesti Linuxia tulen pääasiallisena käyttöjärjestelmänä käyttämään, kun se tällakin hetkellä sellainen on. Onko jotain erityistä huomioitavaa Linuxin toimivuuden kannalta esim. jotkut komponentit.

Ilman käyttöjärjestelmää myytävien tai esiasennetun Linuxin kanssa myytävien kannettavien valikoima taitaa olla aika suppea vieläkin, joten se ei ole välttämätön edellytys.

Osaisitteko suositella jotain valmistajaa ja/tai mallia? Itsellä ei kauheasti ole kannettavien hankinnasta kokemusta, joten kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.

jormi [08.07.2008 18:51:52]

#

Katso, että on tarpeelliset portit lisälaitteille, skanneri, tulostin, onko muita. JVM

map_ [08.07.2008 19:03:42]

#

Olen ollut erittäin tyytyväinen ThinkPadiini. Hyvä näppis, kestävän tuntuinen, hiljainen (muttei kuumene liikaa) ja linux-yhteensopiva. R-mallit taitavat olla nykyään jossain 1000€ hintaluokassa. Ainoa huono puoli on, että lähinnä yrityskäyttöön tarkoitettuina ne maksavat vähän turhan paljon eikä niitä löydä ihan jokaisesta tietokoneliikkeestä.

Töissä meillä käytetään joitain HP-kannettavia linuxilla. Ihan hyvin nekin näyttävät toimivan, mutta mallia en nyt muista.

Kannettavan linux-yhteensopivuus kannattaa joka tapauksessa varmistaa ennen ostamista. Aika monella mallilla ei esimerkiksi nukutus tai virransäästö toimi kunnolla yms. Esimerkiksi thinkpadeille on olemassa oikein hyvä linux-tukisivusto http://www.thinkwiki.org/

Blaze [08.07.2008 19:30:43]

#

Mulla on kans ollu ilo käyttää yhtä ThinkPadia, erinomainen laite, eikä mitään ongelmia Linuxin kans.

Töissä meilläkin on nykyään HP:tä. Muuten pätevän olonen laite, mutta ainakaan tämä mulle sattunu malli ei rautansa puolesta ollu paras valinta Linuxille (ATI, Broadcom...)

Ja kävi miten kävi, pysy loitolla Fujitsu-Siemenseistä. Kertakäyttöroskaa.

vehkis91 [08.07.2008 19:32:33]

#

Minulla on Acer TM 5512AWLMi, niin Linuxissa toimii kaikki muut suoraan paitsi wlan...

Edit: ainakin Ubuntu 8.04

jimi-kimi [08.07.2008 19:46:13]

#

Blaze kirjoitti:

Ja kävi miten kävi, pysy loitolla Fujitsu-Siemenseistä. Kertakäyttöroskaa.

Perustelut? Fujitsu-Siemensin taso on parantunut huomattavasti viime vuosina. Hintalaatusuhdekin on jokseenkin kunnossa, kunhan pysytään yritysmalleissa.
Kovin turhaa aloittaa "kertakäyttöroskaa", jos vaikka omalle kohdalle on sattunut juuri se sekundamalli.

On niissä ibareissakin vikansa. Esimerkkinä mainittakoon nyt vaikka T30 malli. Jonkin ajan kuluttua muistipaikka numero kaksi lakkaa toimimasta. Asiahan on helppo korjata esim. pahvinpalalla. Tästä pääsemmekin tulokseen, että IBM / Lenovo valmistaa kertakäyttöroskaa?

Blaze kirjoitti:

Töissä meilläkin on nykyään HP:tä. Muuten pätevän olonen laite, mutta ainakaan tämä mulle sattunu malli ei rautansa puolesta ollu paras valinta Linuxille (ATI, Broadcom...)

HP:ta tunnutaan nykyään suositeltavan kotikäyttöön ja miksei yrityski. Uusissa HP:n malleissa on jotain ihme venkslaamista XP:n kanssa. Ajurit löytyy, mutta asentaminen ei onnistu.

Blaze [08.07.2008 20:04:28]

#

jimi-kimi kirjoitti:

Blaze kirjoitti:

Ja kävi miten kävi, pysy loitolla Fujitsu-Siemenseistä. Kertakäyttöroskaa.

Perustelut?

Mulla on henkilökohtasta kokemusta kahesta mallista. Molempien rakennetta vois kutsua lähinnä lelumaiseks. Ensimmäinen poltti mun polvia, piti kovempaa meteliä ku tää pöytäkone ja sano sittemmin työsopimuksensa irti. Toinen on vielä hengissä, mut siitäkin on kärähtäny verkkokortti. Eikä se paljon kylmempi tai hiljasempi oo ku ensimmäinen.

K_L [08.07.2008 20:16:20]

#

Noh jos saa sanoa mielipiteensä, niin pysykää poissa IBM (levono), Fujitsu-Siemens ja Acerin läppäreistä.

Dell ja HP on taas sitten minun suosikkeja. Molempien tuki on aivan loistavaa luokkaa. HP:lle pitää antaa vieltä pointsit tuesta. Siellä ei turhia idiootteja vastaa puhelimeen, vaan hommat hoidetaan ammattimaisesti.

Perustelut? 5+ vuotta hell deskerinä edellisessä elämässä. Nykyisessä duunissa eniten ongelmia on FS:n koneiden kanssa.

E.K.Virtanen [08.07.2008 20:47:04]

#

Allekirjoitan myös tuon että ainakin Fujitsusta kannattaa pysyä erossa. Halpoja ne on mutta laatukin sitten varsin heikko.
Eukolla 3kk vanha kone. Akku täysin kuollut vaikka sopivin välein sitä käytetty. Kone kuumenee aivan tautisesta ja melukin on kasvanut aika pahasti. Oli alkuunsa hiljainen mutta nyt kuulee jo viereiseen huoneeseen.

Ei ole yksittäistapaus. Töissä kuullut useammaltakin henkilöltä aivan vastaavaa juuri Fujitsu Siemens härveleistä.

Tosiasiahan on että hyvää ei saa halvalla. Ja toisaalta, köyhän ei kannata halpaa ostaa.

jimi-kimi [08.07.2008 20:47:36]

#

Molempien rakennetta vois kutsua lähinnä lelumaiseks. Totta, suurimpaa osaa käyttäjistä tuskin kuitenkaan haittaa, koska kone on ostettu lähinnä pöytäkoneen korvaavaksi, vähemmän tilaa vievänä.

Ensimmäinen poltti mun polvia. Kyseisen ongelman olen huomannut lähes jokaisessa kannettavassa pidempiaikaisessa matkustamisessa.

piti kovempaa meteliä. Kannettavat ovat varsin hiljaisia mallista / valmistajasta riippumatta, kunnes lämpö nousee liikaa --> Tuulettimet päälle + kovalevyn raksutus saattaa haitata joitakin.

Toinen on vielä hengissä, mut siitäkin on kärähtäny verkkokortti. Takuu?

Noh jos saa sanoa mielipiteensä, niin pysykää poissa Acerin läppäreistä. Ainakin tämä totta.

Dell ja HP on taas sitten minun suosikkeja. Molempien tuki on aivan loistavaa luokkaa. HP:lle pitää antaa vieltä pointsit tuesta. Siellä ei turhia idiootteja vastaa puhelimeen, vaan hommat hoidetaan ammattimaisesti.

Näistä kahdesta merkistä olen huomannut ainakin sen, että ovat nostaneet leukaansa varsinkin yritysmaailmassa.

Acerista tuli mieleen mielenkiintoinen ongelma takuun kanssa. Ostettu läppäri + porttitoistin. Porttitoistin täysin mykkä. Soitto takuuseen --> Annetaan sarjanumerot yms. --> HelpDesk vastaa, että kyseistä laitetta ei ole olemassa.

tkarkkainen [08.07.2008 22:11:52]

#

jimi-kimi, opettele quottaamaan.

jimi-kimi kirjoitti:

Esimerkkinä mainittakoon nyt vaikka T30 malli. Jonkin ajan kuluttua muistipaikka numero kaksi lakkaa toimimasta. Asiahan on helppo korjata esim. pahvinpalalla.

Tuota pitääkin kokeilla :)

Töissä olevassa Lenovossa on muuten myös ollut viime aikoina pientä häikkää. Ei nimittäin aina tahdo pysyä sleepissä, vaan käynnistyy itsestään. Toisaalta sleeppiin mentyään se ei ole monesti suostunut käynnistymään. Ja ikää koneella on ~kuukausi.

Blaze kirjoitti:

Mulla on kans ollu ilo käyttää yhtä ThinkPadia, erinomainen laite, eikä mitään ongelmia Linuxin kans.

Itsellänikään ei ole ollut muuta ongelmaa Linuxin kanssa, mitä nyt Broadcomin wlan-kortin kanssa sai tapella.

jimi-kimi kirjoitti:

Acerista tuli mieleen mielenkiintoinen ongelma takuun kanssa. Ostettu läppäri + porttitoistin. Porttitoistin täysin mykkä. Soitto takuuseen --> Annetaan sarjanumerot yms. --> HelpDesk vastaa, että kyseistä laitetta ei ole olemassa.

Kuulostaa melkeinpä tuoteväärennökseltä tai pahasti lahonneelta softalta helpparissa. Vaikuttaako siltä, että siinä porttitoistimessa edes on muuta kuin liittimet? :P


Itse taidan seuraavan koneen oston aikoihin katsella Dellin suuntaan.

ByteMan [09.07.2008 09:08:40]

#

itse suosittelen HP:ta niin kauan kun pysyy erossa mallista Pavilion DV6000
se. on. syvältä. tai sitten itsellä kävi huono tuuri kun sattui saamaan juuri sen mallin mikä ei toimi ongelmitta..
onneksi on kokemuksia muistakin HP:n malleista jotta luottamus kyseiseen firmaan on säilynyt.
sitten mitä arvosteluja on lukenut tulee mieleen macbookit, jos linuxin puuttuminen ei haittaa.

tkarkkainen kirjoitti:

Itse taidan seuraavan koneen oston aikoihin katsella Dellin suuntaan.

itse jättäsin väliin.. ne on liian paljon yrityskoneita.. tosin varmaan siksi kohtalaisen varma valinta :)

hevonen [09.07.2008 17:16:45]

#

Suosittelen käytetyn Thinkpadin ostamista. Itse ostin kokoperheelle 3 thinkpadia ja yks kone maksoi noin 350e. Huutohan on noita pullollaan. Tehokkaita laitteita, varsinkin jos ubuntun laittaa sisään. XP ny hidastelee kalliimmillakin koneilla.

Päärynämies [10.07.2008 01:05:59]

#

Kiitoksia jo tähän menneissä tulleista neuvoista. Täytyy vielä tarkemmin selailla ainakin noita HP:n läppäreitä, kun kovasti ovat ainakin tässä ketjussa kehuja saaneet, ja miksei muidenkin. HP ainakin näytti verkkosivuillaan kovasti mainostavan noita kotikäyttöön tarkoitettuja läppäreitä viihdekannettavina. Hinta-Laatu -suhteestahan en kauheasti tiedä, mutta kivoilta kokoonpanoilta ainakin vaikuttivat. Ilmeisesti Linuxikin saattaa suuremmitta ongelmitta noissa toimia? Kokemuksia noista HP:n malleista?

Dellin kannettavat taitavat olla nettisivujen perusteella vain yrityskannettavia(onko näin?), joten hintakin taitaa olla hiukan korkeampi.

ThinkPadienkin hinta taitaa olla kohtuu korkealla.

Applen koneita en oikein vaihtoehtona tällä hetkellä pidä, kun niistä ei kokemusta ole.

Hankala valita noista malleista, kun tuppaa niin paljon olemaan. Näytön koostakaan kun en vielä tiedä, mutta todennäköisesti joko 15'4 tai 17 tuuman näyttö. Pienempään ei mitään syytä ole ja isommalla varmaan joutuu sitten nousevan hinnan takia muiden komponenttien tasosta tinkimään. Auki kuitenkin on vielä. Kuvittelisin, että kauheasti ei kuitenkaan tarvetta ole roudailla konetta ympäriinsä, kun koulullakaan sitä tuskin tulee tarvitsemaan.

Lisää mielelläni kuulisin mielipiteitä eri merkeistä ja malleista ja muitakin neuvoja. Koneostoksista kun itsellä ei kokemusta oikein ole tosiaankaan, varsinkaan läppäreiden osalta.

TsaTsaTsaa [10.07.2008 08:04:50]

#

Kerronpa kokemuksia omasta läppäristäni.

Ostin viime syksynä Fujitsu Siemensin Amilo Pro V3205 -mallisen läppärin (12.1" näyttö), hinta Multitronicissa n. 850 euroa. Ensimmäisen käynnistyskerran yhteydessä esiasennettu Windows Vista Business asentuu vielä loppuun, jonka jälkeen käynnistän Vistasta löytyvän osiointityökalun ja pienennän Windows-osion kolmasosaan koko kiintolevystä ja loput formatoin Linuxia varten.
Sitten ei muuta kuin Kubuntun asennuslevy sisään. Asennus sujuu ongelmitta. Dualboot toimii ongelmitta. Kubuntu starttaa. Kaikki toimii muuten, mutta näytön resoluutiota en saa säädettyä oikeaksi heti, vaan pitää asentaa joku ohjelma joka korjaa tilanteen (ei samaa ongelmaa enää Kubuntu 8.04:ssa).

Nyt olen konetta melkein vuoden käyttänyt (useimmiten kone on päällä 2-5 päivää putkeen jonka jälkeen yksi yö lepoa) ja Linux on toiminut moitteettomasti, paitsi välillä pientä häikkää WPA-suojattujen langattomien verkkojen kanssa. Eikä koneesta itsestään muutenkaan pahaa sanottavaa ole; pieni, näppärä, nätti, hiljainen, kevyt, akku pysynyt hyvänä, ei lämpene ainakaan minun mielestä mitenkään mahdottoman paljoa.

Niin sitä vaan, että ei kaikki Fujitsut kertakäyttöroskaa ole.

Blaze [10.07.2008 09:18:01]

#

Pitääkö sitä nyt oikeen review kirjotella :/

Tämä on HP Compaq 6715b (Turion64 X2 2,2GHz, 3Gt, Mobile Radeon X1200, 15,4" (1680x1050), käyttiksenä openSUSE 11.0.
Mitä EI toimi out-of-the-box: näyttiksen 3D-ominaisuudet (ATI on Infernosta), WLAN (Broadcom suks) ja noi multimedia-äänenvoimakkuuden/mutensäätönapit (saattaa olla SUSE11:n outouksia, Novellin mukaan 10.3:ssa ei oo mitään ongelmia).
Mitä en oo testannu: sormenjälkilukija, muistikortinlukija.
Hibernate toimii vähän epäluotettavasti (pane kone meneen nukkumaan ja lyö kansi kiinni, niin nukkumaanmeno keskeytyy), mut se lienee joku tän SUSEn asetus, joka pitäis keksiä käydä vääntämässä toisin.

Näppiksessä on tosi hyvä tuntuma, näyttö on nätti ku sika pienenä ja tuuletin on tarpeeksi hiljanen. Sylissä ei oo tullu pidettyä, mut ainakaan näppis ei kuumene raskaammassakaan käytössä. Akkukestoa en oo tosissaan testannu, mut jos heittäsin 3h, saattais tuo osua aika lähelle.

Hinta näyttäis olevan tuohon tonnin pintaan kahen gigan muistilla (tässä on ekstrakampa).

vehkis91 [10.07.2008 09:50:38]

#

Oman koneen review:

Acre TravelMate 5512AWLMI: Turion64 MK-38 2.2Ghz, 3Gt, Mobile Radeon x1100, 15.4"(1280x800), Käyttikset: Windows Vista ja Linux Fedora (Vaihdoin eilen Fedoran Ubuntun tilalle).
Ainakaan linux ubuntussa ei toiminut ilman säätöä tän wlan. Akku kestää n2h.

Kone ostettu kesäkuussa 07 ja jouluna 07 pistetty keskusmuisti 1Gigasta 3gigaan.

Kyllä tällä koneella pystyy pelaamaan.esim oblibion pyörii low-asetuksilla kunolla.

Edit: Hinta oli 650e multitronicilla + 70e keskusmuistit.

Pekka Karjalainen [10.07.2008 10:36:50]

#

Tältä sivulta kannattaa katsoa ainakin pari HOWTO-dokumenttia. Ovat Components-linkin takana. Googlellakin niitä toki löytää.

http://www.linux-laptop.net/

Power Management on sellainen aihe, josta kirjoitetuista oppaista olen itse ollut erityisen kiitollinen läppärin käyttäjänä. Jos hankit ensimmäistä kannettavaasi, kannattaa lukea siitä mahd. pian.

map_ [14.07.2008 01:19:22]

#

Ja jottei lukeminen loppuisi kesken: http://www.notebookreview.com/

punppis [14.07.2008 04:08:52]

#

Itsellä ainakin tulee numerot syötettyä numeronäppiksellä, joten sellaistakin läppäriä kannattaa harkita (jossa siis numeronäppis myös). Tosin niissä sitten lähes poikkeuksetta näytön koko kasvaa ja niistä syntyy raahattavia.

Grez [14.07.2008 07:40:44]

#

Niin, toisaalta USB-paikkaan meneviä numeronäppiksiä saa ihan pikkurahalla.

Tosin omassani on kyllä numeronäppis, mutta myös 17" näyttö, joten tilaa numeronäppikselle on muutenkin.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta