Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Murtolukutesti

Sivun loppuun

Antti Laaksonen [06.07.2008 16:07:08]

#

Uutisissa on kauhisteltu, että nykynuoriso ei osaa murtolukulaskuja. Vaan miten on putkalaisten laita?

Tein pienen murtolukutestin asian selvittämiseksi:

http://koti.mbnet.fi/pllk/mluku.php

Tehtävät täytyy laskea päässä tai kynällä ja paperilla. Laskimet ja muut apuvälineet ovat sen sijaan kiellettyjä. Vastaus täytyy ilmoittaa yhtenä murtolukuna tai kokonaislukuna.

Osallistukaa ahkerasti tutkimukseen, niin kerron sitten tuloksista myöhemmin.

Blaze [06.07.2008 16:32:48]

#

Lähetä sama kysymys Demiin tai jonnekki, ja katotaan sitte ^_^;;

makas [06.07.2008 16:53:51]

#

Murtoluvuthan oli lukioaikaan iha perusjuttuja :) Jätin tosin vahingossa supistamatta kymmenellä 3 tehtävän muuten kyl oikein :P

jormi [06.07.2008 18:02:13]

#

Tulee eri tulos riippuen siitä ovatko luvut int- vai float-lukuja. JVM

sqwiik [06.07.2008 18:14:44]

#

Sentään vielä kaikki oikein vaikka murtolukulaskennasta 6+ vuotta onkin...

TsaTsaTsaa [06.07.2008 18:19:07]

#

Jee, kaikki oikein.

Grez [06.07.2008 20:48:51]

#

Käyttöliittymää jos haluaisi viilata niin se voisi sanoa että tulos on oikein tai tulos on väärin. Nythän pitää itse verrata. (olenko laiska?)

Dude [06.07.2008 21:13:10]

#

Sain kaksi ensimmaista oikein mutta viimeinen oli vaarin(taisin lisata ne 1/3 ja 1/8 vaikka olisi pitanyt vahentaa).

ByteMan [06.07.2008 22:20:01]

#

helppo oli.. on niitä vaikeampiakin laskettu..
uutistoimittajilla on käynyt huono(tai hyvä..) tuuri löytää just ne huonoimmat laskijat..

vehkis91 [06.07.2008 22:29:06]

#

Viimeinen meni väärin... Aika outoo ku kuitenkin matematiikka on 10... :S

Jaska [06.07.2008 23:00:14]

#

Osaan sentään vielä jotain, kun yliopistossa luen matikkaa. Mitenkähän jos vaikkapa ensimmäisessä kohdassa oikea vastaus on x/y ja vastaa 2x/(2y), tulkitaanko oikeaksi tulokseksi? Kokeilin tuollaistakin piruuttani.

Antti Laaksonen [06.07.2008 23:05:55]

#

makas kirjoitti:

Jätin tosin vahingossa supistamatta kymmenellä 3 tehtävän muuten kyl oikein :P

Jaska kirjoitti:

Mitenkähän jos vaikkapa ensimmäisessä kohdassa oikea vastaus on x/y ja vastaa 2x/(2y), tulkitaanko oikeaksi tulokseksi?

Tämä ei haittaa, koska missään ei ole vaatimusta, että vastausta pitäisi supistaa mahdollisimman pitkälle.

Grez kirjoitti:

Käyttöliittymää jos haluaisi viilata niin se voisi sanoa että tulos on oikein tai tulos on väärin.

En tehnyt tarkistusta, koska oikean vastauksen voi ilmoittaa monella tavalla (esim. välivaiheineen) ja sivu voisi väittää oikeaa vastausta vääräksi.

ByteMan kirjoitti:

uutistoimittajilla on käynyt huono(tai hyvä..) tuuri löytää just ne huonoimmat laskijat..

Tai sitten putkalaiset ovat poikkeuksellisen taitavia. Uutisissa viitattuun tutkimukseen olivat osallistuneet aloittavat insinööriopiskelijat.

tgunner [06.07.2008 23:35:50]

#

Jes, sainpahan vähän toivoa onnettomaan lukiomatikkaani tästä testistä. Kaikki oikein (onneksi) :)

Blaze [06.07.2008 23:39:03]

#

Antti Laaksonen kirjoitti:

aloittavat insinööriopiskelijat.

No sehän selittääki kaiken.

Juice [07.07.2008 09:54:52]

#

Mitä murtolukujen osaamiseen tulee, niin luulen, että jäljet johtavat sylttytehtaalle - yläasteelle. Itse sain kaikki oikein.

K_L [07.07.2008 10:50:41]

#

Noh 2. meni pieleen, kun huomasin virheeni liian myöhään.
Ihmettelen kyllä suuresti, että kaksi ekaa meni oikein. Itseasiassa ihmettelen suuresti, että olen yleensäkkin päässyt koulusta läpi.

Lukio ja AMK surffattu läpi ilman minkäänlaista laskutaitoa.

ajv [07.07.2008 14:36:28]

#

Jättävätköhän ne henkilöt, jotka tietävät etteivät osaa ko. laskuja ratkaista ottamatta osaa testiin?

Metabolix [07.07.2008 14:52:13]

#

Juice kirjoitti:

Mitä murtolukujen osaamiseen tulee, niin luulen, että jäljet johtavat sylttytehtaalle - yläasteelle.

Kuka missäkin oppinut. Meillä nuo käytiin ala-asteella jakolaskun yhteydessä eli kai 2. tai 3. luokalla, kun taas niiden vaihtoehto eli desimaaliluvut käytiin vasta ala-asteen päätteeksi. Ei sillä, etteikö matematiikan kehittämishankkeen testiryhmä olisi siinä vaiheessa niitä osannut jo omin avuin. ;)

Yläaste ei siis ole välttämättä täydessä vastuussa asioista, mutta toisaalta se lienee viimeinen paikka, jossa useimmat ovat asian varsinaisesti kohdanneet.

K_L [08.07.2008 07:59:26]

#

Meillä leikittiin rosvoa ja poliisia ala-asteella. Kisataanko siitä kuka oppi ensimmäiseksi potalta pytylle.

Teuro [08.07.2008 08:44:28]

#

Kaikki meni oikein - päässälaskuja sanoisin. Hiukan joutuu muisti koville, koska en ole oikein aikoihin laskenut murtolukuja. tästä voinee syyttä alskinta ainakin osittain. Koulussa ala- ja ylä-asteella laskettiin paljonkin ihan vaan päässä ja kynällä ja paperilla.

Hassua, että asiat on vielä kuitenkin muistissa näin hyvin. Onkos muuten mitään väliaikatietoa tuloksista miten meillä menee?

Gwaur [08.07.2008 09:49:55]

#

Unohdin supistaa viimeisen tehtävän vastauksen mutta muuten sain oikeasuhteisen murtoluvun vastaukseksi. Kaksi ensimmäistä meni nappiin.

Ja minä kun luulin, etten enää ikinä halua olla tekemisissä matematiikan kanssa.

E.K.Virtanen [09.07.2008 09:33:34]

#

Yksi jopa oikein. Pitänee palata koulun penkille.

punppis [14.07.2008 03:51:34]

#

Päässä laskin ja viimeinen väärin :( En muistanut miten murtolukujen kertolaskut menivät :D

@vehkis91: Eipä tuo outoa ole. Itse en osaa laskea enää edes allekain, ja peruskoulussa matikka oli aina 9 (kymppikin olis lähteny, mutta enpä jaksanut boonustella tai olla aktiivinen). Nykyäänkin olen ihan pulassa kun yritän laskea geometria-juttuja (cos, sin, tan), vaikka peruskoulussa ei tuottanut ongelmia :/

Grez [14.07.2008 04:09:52]

#

No, eipä näy loppujen lopuksi olevan helppoa mullekaan.

Tein tuollaisen oman version, kun toi Antin testi on sikäli tylsä, kun siinä on aina ne samat laskut.

Eli tuo nyt arpoo aina 5 eri laskua ja pisteyttää ne automaattisesti.

Itse kokeilin kaksi kertaa ja sain keskimäärin 85% oikein.

TsaTsaTsaa [14.07.2008 11:25:37]

#

Kaksi kertaa kokeilin Grezin testiä ja molemmilla kerroilla täydet pisteet. Oonks hyvä vai mitä?

Grez [14.07.2008 12:38:37]

#

Joo, itselläni ei valvotun yön jälkeen riittänyt huolellisuus nopeaan päässälaskuun. Vähän kun keskittyy, niin menee oikein.

Grez [15.07.2008 05:31:13]

#

Huomasin ja korjasin pikku bugin tuossa testissä. Eli se antoi 1 pisteen vastauksesta 0/0 ja samasta syystä myöskin esim. pelkästä välilyönnistä tai muusta numeroita sisältämättömästä vastauksesta.

Samalla laitoin kokonaistuloksen näkymään jo etusivulla.

Antti Laaksonen [15.07.2008 22:23:20]

#

Nyt vastauksia lienee tullut sen verran, että on sopiva aika julkaista tulokset.

Kelvollisten vastausten yhteismäärä: 104

Tästä on poistettu tyhjät vastaukset, täysin vääränmuotoiset vastaukset sekä oletetut saman henkilön uudet yritykset.

Oikeita vastauksia 1. tehtävään: 98 (94,2 %)
Oikeita vastauksia 2. tehtävään: 88 (84,6 %)
Oikeita vastauksia 3. tehtävään: 68 (65,4 %)

Kaikista testin virhelähteistä huolimatta voinee epäillä, että ohjelmointiväki taitaa murtoluvut hieman tavallista paremmin.

Jos omissa taidoissa paljastui puutteita, Grezin laatima muuttuva testi on oivallinen apuväline harjoitteluun.

JussiR [17.07.2008 10:31:21]

#

Helppoahan tuo oli vaikka amiksessa ei noita vielä ole : DDD

Kaiki oikein.

Grez [17.07.2008 12:48:07]

#

No kai ne pitäisikin osata jos amiksessa on. Nehän kuitenkin opetetaan kaikille peruskoulussa.

Latska [17.07.2008 13:03:34]

#

Itse en testiä aiemmin huomannut, joten en sitä taida nyt tehdäkään kun tulokset on jo julkistettu. Kynällä ja paperilla laskeminen on kyllä vähän unohtumaan päin. Eilen yritin laskea jakokulmassa jotain, mutta siitä ei tullut yhtään mitään. (~250,42 oli oikea muuten vastaus siihen laskuun)

Grez [17.07.2008 13:08:48]

#

En kyllä keksi mitä oikein lasket sillä jakokulmalla. Siis supistuksissa siitä tietysti voi periaatteessa olla hyötyä. Jos vastausta pyydettäisiin muodossa 2+2/3 (eli 8/3 tuolleen kokonaiset erikseen ilmoitettuna) niin siinäkin voisi olla jakokulmasta apua.

~ 250,42 ei pitäisi kyllä olla oikea vastaus mihinkään noista Antin kolmesta tehtävästä eikä myöskään tuonne minun systeemiin voi tulla noin isoa tulosta.

Latska [17.07.2008 13:15:42]

#

Grez kirjoitti:

~ 250,42 ei pitäisi kyllä olla oikea vastaus mihinkään noista Antin kolmesta tehtävästä eikä myöskään tuonne minun systeemiin voi tulla noin isoa tulosta.

Se "jotain" oli tässä tapauksessa jotain ihan muuta kuin näitä murtolukuhommia. Kännykästä oli akku loppunut ja piti nopeasti yrittää selvittää auton polttoainekulutusta tien päällä.

Kokeilin tuota Antin murtolukutestiä sitten kuitenkin. Kaksi ensimmäistä oikein, kolmatta en edes jaksanut ruveta miettimään.

K_L [17.07.2008 13:51:25]

#

Grez kirjoitti:

No kai ne pitäisikin osata jos amiksessa on. Nehän kuitenkin opetetaan kaikille peruskoulussa.

Ai siellä missä ylivilkkauden takia vedettiin pillereitä ja opeteltiin tupakinpolttoa?

Muistan kyllä ne legendaariset yläasteen matikantunnit.

Kaikessa viisaudessaan matematiikan ryhmät jaettiin A, B ja C ryhmiin. Jakoperuste oli matemaattiset taidot. A-ryhmässä oli kaikki lapsinerot. B-ryhmässä oli kaikki 7-8 arvoiset oppilaat. C-ryhmä oli armeijasta tunnettu rangaistuspataljoona. Sinne ängettiin kaikki häiriköt ja huonot matemaatikot. Kun Einolla oli paha päivä, niin sitten keskityttiin Einon häiriköintiin. Siinä sitten jäi oppimatta koko jakolasku.

Että ei voi väittää että olisi opetettu!

Blaze [17.07.2008 14:39:28]

#

K_L kirjoitti:

Kaikessa viisaudessaan matematiikan ryhmät jaettiin A, B ja C ryhmiin.

Harmi kun nykyään ei taida saada tehdä noin kun se on "syrjintää" :/
"Miksei meidän Petteri saa samaa opetusta kuin naapurin Liisa?! "

K_L [18.07.2008 08:55:12]

#

No ei se kuule kovin mukavalta tunnu, kun itse joutuu sinne paskasakkiin...

Grez [18.07.2008 14:03:02]

#

K_L kirjoitti:

Että ei voi väittää että olisi opetettu!

Ja olet tällä hetkellä amiksessa?

Chaosworm [18.07.2008 14:21:46]

#

1. ja 3. oikein, toinen väärin (koska en ymmärtänyt tehtävänantoa o_O).
@K_L: [sarcasm]Kyllä Einolle olisi pitänyt syöttää vessaharja[/sarcasm]. Minä olen saanut opiskeltua ihan hyvin vaikka luokassa on kokoajan ihan tajuton melu. Mutta tavallaan ymmärrän kyllä että saattaa vituttaa seeluokalle joutuminen. Vai mikä ryhmä se nyt sitten olikaan.

K_L [19.07.2008 23:08:17]

#

Grez kirjoitti:

K_L kirjoitti:

Että ei voi väittää että olisi opetettu!

Ja olet tällä hetkellä amiksessa?

Kyllä kävin ihan lukion. Asiantuntija on työtitteli, ja palkka enemmän kuin kuukaudessa kerkee hassaamaan lainojen lyhennysten jälkeenkin.

Mua vaan niin riepoo tää vähän huonommin koulussa pärjänneiden parjaaminen. Vaikka koulupapereilla voi pyyhkiäkkin tässä vaiheessa per..:ttä, niin en minä halua, että minun lapseni joutuu sinne c-ryhmään. Jos vaan meidän sukuun tulee, niin ei varmaan osaa laskea päässään. Ei kaikki voi oppia yksinään laskemaan.
Joten siis ei voi väittää, että on opetettu koulussa laskemaan, jos kerran ei ole opetettu.

@£${£4tti minä palauttaisin lievän fyysisen kurituksen kouluun. Olisi tehnyt ainakin minulle ihan hyvää.

Uskotteko muuten, että saa uskomattoman hyvän fiiliksen, kun näkee kaupan kassalla entisiä lukio"kavereita" töissä. Kannatti nauraa hevarille. Kuka nauraa nyt? Niin ja Eino taitaa istua linnassa...

Grez [19.07.2008 23:57:59]

#

Niin siis kommentoin henkilölle, joka on tällä hetkellä amiksessa, että hänellehän pitäisi olla nuo opetettu jo yläasteella. Kun sitten kommentoit että sinulle ei oltu opetettu, niin ihmettelin vaan että oletko tosiaan myös tällä hetkellä amiksessa, eli myös saman ikäinen.

Sitten kuten huomaat, sanoin myös että pitäisi osata. Tuolla että ne opetetaan peruskoulussa kaikille tarkoitin, että ne kuuluu yläasteen opetussuunnitelmaan, en toki sitä että kaikille ne väkisin päähän taottaisiin.

En sitten tiedä milloin on ollut yläasteella käytäntö jakaa opiskelijat eri matematiikan ryhmiin, ei ainakaan reilu kymmenen vuotta sitten kun olin itse yläasteella. Ehkä se sitten on ollut käytäntönä joissakin paikoissa, vaikka käsittääkseni se ei ole yleinen käytäntö.

Meillä oli kyllä luokalla oppilaita, joita ei matematiikka hirveästi kiinnostanut ja sitten myös niitä joita kiinnosti keskivertoa enemmänkin. Joskus opettaja joutui poistamaan luokasta jonkun oppilaan joka oikein kovasti häiriköi, mutta kuitenkin sama kaveri sai taas seuraavalle tunnille tulla. Eli sikäli ainakaan meillä ei syrjitty sen enempää kuin voisi opetuksen kannalta yleisesti ottaen katsoa välttämättömäksi. Lisäksi oli ns. tarkkailuluokka, jolla oli yleensä kerralla 2-5 oppilasta, joilla oli ongelmia normaaliopetuksessa. Mutta sekään ei ollut mikään pysyvä "luokka" vaan kokoonpano muuttui koko ajan tarpeiden mukaan.

En ole tutustunut käytäntöihin laajemmin, joten voi olla että nykyisin tilanne on huonompi tai tietysti silloinkin saattoi olla toisissa kouluissa huonompi tilanne.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta