Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Ongelma kaiuttimen kanssa

Sivun loppuun

Jaska [15.06.2008 15:20:27]

#

Mistä johtuu, että kun päivitin Ubuntuni versiosta 7.10 versioon 8.04, kaiutin alkoi säristä? Särinä on jatkuvaa, mutta ääni kyllä kuuluu särinän läpi. Se vain häiritsee. Mihinkään ääniasetuksiin en omatoimisesti päivityksen yhteydessä koskenut.

Dude [16.06.2008 20:21:21]

#

Vika voi ehkä olla ajurissa. Koita käynnistää vanhan version kernelillä jos se on vielä olemassa.

Blaze [16.06.2008 21:19:50]

#

Mulle tuli ekana mieleen, että joku ylimääränen ääni... öö... mitähän nuo on... laitteita? on päällä surisemassa (esim. mikki).

Avaa alsamixer termikseen, ja käy nuo kaikki itemit läpi (nuolet sivuille, ja huomaa, niitä on todennäkösesti enemmän ku yhteen ruutuun mahtuu) ja muteta ne (paina m) yks kerrallaan ja kato, jos surina loppuu. Muista lopuks unmutettaa (edelleen sillä ämmällä) ne ei-surisevat laitteet.

Tumpelo [17.06.2008 12:11:55]

#

Minun kokemusteni mukaan Ubuntun ääniajurit ovat melko peestä. Minullakin oli särinäongelmia, ja särinä oli niin pahaa ettei käyttistä pystynyt käyttämään ollenkaan.

rndprogy [17.06.2008 12:24:35]

#

Särinä saattaa johtua myös siitä, että PCM-vipu on tapissaan. (Sitä pääsee säätämään jostakin mixeristä, kuten KMix:stä.) Se kannattaa pitää ehkä jossain puolivälissä tai alempana.
Taitaa olla muistaakseni oletksena täysillä.

Jaska [18.06.2008 01:56:47]

#

Alsamixer auttoi ongelmaan. Aina sitä oppii uusia asioita Linuxista. Kiitos!

Juice [22.06.2008 22:10:04]

#

Tätä viestiä ei ole tarkoitettu käyttissodan lietsomiseksi.

Tumpelo kirjoitti:

Minun kokemusteni mukaan Ubuntun ääniajurit ovat melko peestä.

Harvemmin nyt Linux-jakeluiden kohdalla joutuu noin sanomaan - taitavat aika pitkälle samat, toimiviksi todetut koodiripsut olla joka distrossa. Yleensä vika on juurikin asetuksissa. Itselläni on Ubuntun kanssa toiminut kaikki äänilaitteet ongelmitta. Ajuritappelua sai Windows-aikana harrastaa senkin edestä, varsinkin kun tuli pelailtua 3D-pelejä.

E.K.Virtanen [22.06.2008 22:29:58]

#

Nuo ääniajurit ovat linuxissa yksi heikoimmista lenkeistä jos totta puhutaan. Kikkailemalla tosin saa käytännössä kait kaikki kortit toimimaan, ainakin jotenkin. Itse olen joutunut lähes joka kortin ja distron kanssa hetken meuhaamaan ennen kuin on ääntä tupannut.

Tosin, äänet eivät ole minulle niin tärkeitä joten vaikka ei 100% toimisikaan niin ei haittaisi.

progo [27.06.2008 12:51:10]

#

Linuxin ääniajurit ovat bittitarkkoja, toisin kuin windowsin kmixerin kautta pyörivät, pakkosamplatut äänet. Eli jotain se tekee oikein, näin hifistin näkökulmasta katsoen. Linuxissa toimii heittämällä, windowsissa joudutaan menemään esimerkiksi ASIO:n tai kernel streamingin puoleen.

Juice [27.06.2008 14:46:41]

#

E.K.Virtanen kirjoitti:

Kikkailemalla tosin saa käytännössä kait kaikki kortit toimimaan, ainakin jotenkin.

Voi toki olla, että joidenkin hieman eksoottisempien äänikorttien kanssa tulee ongelmia. Kaikki perus-AC-97-audiot (joita valtaosalla on koneessaan) toimivat ihan suoraan, kuten myös oma Terratecini.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta