Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Kerro kokemuksia ohjelmointikursseilta

Sivun loppuun

jormi [22.05.2008 10:02:21]

#

Ensimmäinen ohjelmointikurssini oli Fortran-peruskurssi IBM koulutuskeskuksessa keväällä 1964. IBM:n oma väki puhui keskenään sellaista slangia, josta en mitään ymmärtänyt. Kokeissa silti pärjäsin.
Viimeinen ohjelmointikurssini oli C-ohjelmoinnin perusteet verkkokoulutuksena Keski-Pohjanmaan aikuisopistossa 40 vuotta myöhemmin eli keväällä 2004. Opettajan tapasin vain sähköpostilla, tietokone tarkasti harjoitusohjelmat. Joskus harmitti se, että ohjelma piti olla viimeistä puolipistettä myöten tietokoneen haluamassa muodossa, muuten se ei kelvannut.
Tähän väliin mahtuu esimerkiksi kurssi Valtion Tietokonekeskuksen isossa konesalissa, jossa oli 'jääkaappikylmyys' ja kova veto. Kurssi oli keskellä kesää ja sairastuin flunssaan, vaikka mukanani oli kehoituksen mukainen lämmin villapaita. JVM

Antti Laaksonen [22.05.2008 10:42:31]

#

Ainoa varsinainen ohjelmointikurssini on ollut Helsingin yliopiston kaksiosainen Java-kurssi syksyllä 2006. En ollut aiemmin käyttänyt Javaa, joten opin kurssilla uutta ohjelmointikieltä. Kurssin harjoitukset tehtiin tietokoneella mutta kokeet kynällä ja paperilla. Kurssi oli muuten hyvin järjestetty, mutta minua hämmästytti keskittyminen olio-ohjelmoinnin erikoisuuksiin. Kun moni kurssilainen ohjelmoi ensimmäistä kertaa, minusta olisi tärkeämpää opettaa ohjelmoinnin yleisiä periaatteita eli ongelmien ratkaisua tietokoneella.

hunajavohveli [23.05.2008 22:44:19]

#

Antti Laaksonen kirjoitti:

Ainoa varsinainen ohjelmointikurssini on ollut Helsingin yliopiston kaksiosainen Java-kurssi syksyllä 2006.

Tämän saman kurssin olen käynyt minäkin. Antti siitä jo sanoikin kaiken olennaisen. :)

Yläasteella minulla oli puolivuotinen kurssi Visual Basicia. Kurssin sisällöstä ei kuitenkaan jäänyt juuri muistikuvaa, koska Basic oli minulle ennestään tuttua ja etenin pitkälti omaa tahtiani. Samoin kävi lukion Delphi-kurssilla, jolla opiskelu sujui siten, että opettaja selitti ensin asioita, minkä jälkeen opiskelijat tutkivat itsekseen kurssimateriaalia ja tekivät tehtäviä. Loppukurssista osallistuin itsekin opetukseen neuvomalla niitä, joille ohjelmointi ei ollut ennestään tuttua.

jormi [24.05.2008 10:40:39]

#

Minulta kysyttiin sähköpostilla, miksi tietokonekeskuksen kurssi oli 'jääkaapissa'. Oppilaitten käyttöön harjoitusten syöttöä varten varattu reikänauhan lävistyslaite oli 'jääkaapissa', luennot olivat ilmastoimattomassa kuumassa salissa. JVM

K_L [24.05.2008 11:06:19]

#

En tuosta ekasta kerrasta niin paljoa muista. Taisi olla aika hätiköityä toimintaa ja paljon meni pieleen. Ei kuitenkaan ennenaikaista keskeytystä tullut....

Logoa taidettiin opettaa ihan ekana yläasteen seiskalla. Jos itse olisin ohjelmoinnin opettaja, niin voisin harkita Logoa alkeisiin. Siinä oppii vähän tietokoneen käskyttämisestä.

Deffi [24.05.2008 13:15:56]

#

Lukion ensimmäinen ATK-kurssini oli aika mieleenpainuva. Homman nimi oli se, että kurssilla oli tarkoitus aloittaa jonkin sortin ohjelmointiprojekti (ja mielummin saattaa myös loppuun). Kieli ja aihe olivat vapaat. Kurssi oli kokonaan itsenäistä työskentelyä, eikä mitään varsinaista opetusta annettu.

Kuulostaa ehkä melko karulta lukion ensimmäiseksi kurssiksi, mutta toisaalta se saattoi olla todella toimivakin systeemi. Mukavahan se oli tehdä jotain minkä itse tunsi haasteelliseksi, sen sijaan että olisi joutunut opiskelemaan turhauttavilta tuntuvia BASIC-kielen perusteita. Rankintahan se oli niille, joilla ei ollut aikaisempaa ohjelmointikokemusta lainkaan.

pipo [29.05.2008 19:25:01]

#

K_L kirjoitti:

Logoa alkeisiin.

Ihan asiaa, varmasti suuri(n) osa nuorista on visuaalisesti oppivia. En ole koskaan moisesta Logosta kuullukkaan mutta päältä päin näyttää ihan opetteluun tarkoitetulta kieleltä (?).
Yläkoulun atk-kurssilla kirjoitettiin muistiolla html-koodia joskus 1997...98, eikä ollut mitenkään mielenkiintoista, että kirjoittamalla toiseen tiedostoon koodia, syntyy toiseen tekstiä mitä painamalla pääsee jonnekkin nettisivulle. Nauratti vaan tämmöset sanonnat kuten leipäteksti ja palvelin.

Toista oli sähköalan ammattikoulun valinnaisilla ohjelmointikursseilla, joissa oli niin rautainen opettaja ettei voinut olla oppimatta. Heti kärkeen lyötiin c- sekä windows-ohjelmointia Borlandin C++ Builder tjsp ympäristöllä. Lisäksi koottiin omronilta tilatuista palikoista logiikka piirilevyn jumppereita myöten, ja piirilevyn ledejä käytettiin demonstroimaan ohjelman outputtia. Nykyjään ihmetyttää silloin suoritettu Linux-käyttöjärjestelmä kurssi, jossa vain ja ainoastaan asennettiin tietokoneeseen Linux-käyttöjärjestelmä.

Vähän mietityttää miksen ryhtynyt opiskelemaan tätä alaa, jossa tuolloin tunsin olevani lahjakas. Toisaalta ohjelmointi/tietokoneilu taitaa olla antoisampaa harrastuksena kuin työnä.

Antti kirjoitti:

Ainoa varsinainen ohjelmointikurssini on ollut Helsingin yliopiston kaksiosainen Java-kurssi syksyllä 2006.

Tä? Mä luulin että te ootte kaikki ammattikoodareita 8¤

E.K.Virtanen [29.05.2008 20:27:38]

#

Ainoa kurssi oli yläasteella joskus v.1991 kun opettaja sanoi minulle ettei basicilla kannata ohjelmoida koska se tulee kielenä kuolemaan parissa vuodessa :)

lainaus:

Tä? Mä luulin että te ootte kaikki ammattikoodareita

Kaikki kunnia ammattilaisille mutta käydyt kurssit kertovat aika vähän todellisesta taitotasosta. Näen noita ammattilaisia kuitenkin työssäni joka päivä ja skaala on...noh, sanotaan vaikka että kirjava.

tkarkkainen [29.05.2008 21:25:04]

#

Varsinaisia ohjelmointikursseja takana on kaksi, molemmat Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa. Ohjelmoinnin perusteissa tutustuttiin ohjelmoinnin perusteisiin Pythonilla. Uutta tuolla kurssilla ei varsinaisesti tullut. Seuraavalla kurssilla perehdyttiin tietorakenteiden ihmeelliseen maailmaan c-kielellä. Siellä tulikin jo joitain uusia asioita esille. Helppoja kursseja molemmat.

Lisäksi on tullut koodattua mikroprosessorit-nimisellä kurssilla. Pääpaino oli prosessoreiden rakenteessa, toiminnassa ja lisälaitteiden liittämisessä. Harjoitustyössä joutui kuitenkin koodaamaan lämpömittarin atmega128-pohjaiselle demolaudalle.

Pollapoju [31.05.2008 16:55:54]

#

lainaus:

Tä? Mä luulin että te ootte kaikki ammattikoodareita

melkein 14v ei olla ihan vielä ammattilaisia vaikka muutama ohjelmointiopas hyllystä löytyykin ja useat alle 17v eivät käy töissä

GimPeltzi [31.05.2008 17:19:14]

#

Ainoa virallinen ohjelmointikoulutus käsittää yläasteen lyhyen valinnaiskurssin Delphiä. Silloin en tiennyt ohjelmoinnista mitään... enkä juuri sen enempää sen jälkeenkään. Kurssi oli lähes pelkästään sitä, että opettaja (jonka omatkin ohjelmointitaidot kyseenalaistin hiljaa mielessäni) kirjoitti koodia omalla koneellaan heijastettuna projektorilla kankaalle ja oppilaat kopioivat sen ja testasivat. Rankka ohjelmointiura jos kaikki vain koittaa muistaa ulkoa ilman, että osaa tuottaa mitään itse. Kurssista en saanut juuri mitään irti.

Pari vuotta myöhemmin tartuin omin toimin PHP -oppaaseen/kirjaan. Opin kielen perusteet viikossa.

Kannattanee siis varoa ennakkoluuloja itseoppineisuutta kohtaan.

neau33 [31.05.2008 17:32:16]

#

Heippa taas!

Datanomilinjalla tuli oltua 2-vuotta ja koko ajan puhuttiin täyttä soopaa ohjelmoinnin ollessa kyseessä...siis ei sitten minkäänlaista haastetta...kyllästyin ja sain tietty open vihat, kun tuli sanottua, että lopettaa jatkuvan paskanpuhumisen...


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta