Moro. Ajattelin tässä ruveta tekemään jonknnlaisia sähellyksiä C++/SDL-yhdistelmällä. Asensin tuon Dev-Cpp:n ja siihen tietysti tuon SDL:n DevPakia käyttäen, Dev-Cpp:llä kääntäminen onnistuu, mutta haluaisin kääntää tuon komentoriviltä, koska Dev-Cpp:n tekstieditori on mielestäni todella huono. Eli: Miten saisin nyt kansiossa C:\asd\asd.cpp käännettyä asd.exe:ksi samaan kansioon.
kääntäjä\polku\g++.exe -o asd.exe c:\asd\asd.cpp -lkirjasto1 -lkirjasto2
Tämän oppaan kommenttiosiosta löytynee tarkempaa tietoa noista parametreista:
https://www.ohjelmointiputka.net/oppaat/opas.
Eihän sinun muuten ole pakko käyttää Dev-Cpp:n editoria, vaikka käännätkin projektisi sillä.
Suosittelen poistamaan koko Dev-C++:n ja asentamaan pelkän MinGW:n ja siihen sitten käsin SDL:n. MinGW:n kotisivuilta löytyy ohjeet miten sen saa toimimaan suoraan komentorivin kanssa. Itse käytän MinGW + Notepad++ -yhdistelmää, ja olen enemmän kuin tyytyväinen. Kaikki testaamani IDE:t ovat tehneet ohjelmoinnin vain hankalammaksi helpottamisen sijaan.
IDEjen käyttö kyllä helpottaa huomattavasti yhtä tiedostoa isompien ohjelmaprojektien kehitystä, ainakin Windowsilla. Pelkkä nimi (Integrated Development Environment) kertoo, mihin nämä ohjelmat on tarkoitettu. Kaikki toiminnot on sisällytetty samaan ohjelmaan, parin hiirenklikkauksen tai napinpainalluksen päähän sen sijaan, että kaikkia työkaluja pitäisi käyttää erikseen, mikä varsinkin Windowsin surkean komentorivin kanssa on ihan täyttä tuskaa.
Dev-C++:n editori on kyllä huono ja ohjelma muutenkin kaatuilee, mutta IDE on paljon muutakin kuin pelkkä tekstieditori. Integroidut debuggerit ja versionhallinat (myös Dev-C++:ssa), automaattitäydennysominaisuudet, yksikkötestaukset, refaktoroinnit yms. tekevät ohjelmoinnista paljon näppärämpää IDEjen kanssa. Unix-pohjaisissa järjestelmissä ohjelmointityökalujen käyttö onnistuu aika hyvin erikseenkin, mutta Windowsissa en kyllä lähtisi näiden kanssa pelleilemään.
Kannattaa kokeilla esimerkikisi Eclipseä (Javalle, näyttää käännösvirheet editointivaiheessa) tai Visual Studiota (nykyään opiskelijoille ilmainen), ja vasta sen jälkeen sanoa, onko IDEistä oikeasti pelkkää haittaa.
Hyvä ratkaisu on lisätä PATH-ympäristömuuttujaan ohjelmien polku (Dev-Cpp\bin). Pysyvästi lisäyksen voi tehdä Windowsin asetuksista. Komentorivillä väliaikainen lisäys onnistuu jokseenkin näin:
SET PATH=C:\Dev-Cpp\bin;%PATH%
Yksi Dev-C++:n suurimpia valtteja on pakettien helppo asentaminen, joka ei ainakaan minulla ole koskaan tuottanut ongelmia (vaikka ilmeiseisti jotkut onnistuvat sen avulla hajottamaan koko asennuksensa). Myös debug-ominaisuudet ovat varsin käytännöllisiä, joten kannattaa ehkä harkita kuitenkin pariin kertaan ennen IDEtöntä ohjelmointia. Kääntäminen on murheista pienimpiä, sen saa Windowsissakin hoidettua komentoriviltä aivan hyvin.
os kirjoitti:
Visual Studio
Tuo oli niin järkyttävä kokemus että oksat pois. Surkein kaikista IDE:istä joita olen nähnyt, ja se on kyllä paljon. Jokainen tavallaan, mutta minä en kaipaa isoa ohjelmaa joka tekee ohjelmoinnin hankalaksi omilla kummallisilla asetuksillaan, valmiin ohjelman levittämisen hankalaksi kun mukaan pitää lisätä ämpärillinen merkillisiä roskatiedostoja, ja joka ei tunnu edes tuottavan vakaata exeä. Sama koodi pelkän MinGW:n läpi ja ai että toimii, eikä tarvi mitään turhanpäiväisiä roskatiedostoja (copyright Microsoft) laittaa valmiin ohjelman mukaan.
Tumpelo kirjoitti:
Jokainen tavallaan, mutta minä en kaipaa isoa ohjelmaa joka...
Tämä on kyllä ihan totta. En itsekään käsitä, miten Microsoftilla on pokkaa tehdä ihan varmasti pariin sataan megaan mahtuvista toiminnallisuuksista kuuden gigan ohjelma. Ehkä silloin kehtaa laskuttaa enemmän.
Tumpelo kirjoitti:
... valmiin ohjelman levittämisen hankalaksi kun mukaan pitää lisätä ämpärillinen merkillisiä roskatiedostoja, ja joka ei tunnu edes tuottavan vakaata exeä. Sama koodi pelkän MinGW:n läpi ja ai että toimii, eikä tarvi mitään turhanpäiväisiä roskatiedostoja (copyright Microsoft) laittaa valmiin ohjelman mukaan.
Itse ainakin saan tuosta ohjelmasta ulos parinsadan kilotavun kokoisia täysin toimivia exe-tiedostoja. Ja tuo IDE on mielestäni muutenkin todella hyvä, vaikka onkin raskas ja Microsoftin tekemä.
os kirjoitti:
Itse ainakin saan tuosta ohjelmasta ulos parinsadan kilotavun kokoisia täysin toimivia exe-tiedostoja. Ja tuo IDE on mielestäni muutenkin todella hyvä, vaikka onkin raskas ja Microsoftin tekemä.
Seconded! =)
EDIT: Visual Studio on mielestäni todella helppo käyttää, kun vain oivaltaa pari perusasiaa. VS hakkaa esim Dev-Cpp:n ihan 100000-0, vaikka jotkut toista väittävät. Aloittelijan näkökulmasta VS voi kyllä vaikuttaa aivan utopistiselta ja oudolta, mutta kokeneemmalle koodaajalle VS on mielestäni taivas yhtään monimutkaisempia projekteja tehdessä. <3
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.