Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Peliä tekemässä

Sivun loppuun

jesse123 [16.04.2008 20:13:09]

#

Eli tällaisia aiheita on varmasti se sata, mutta kysyn nyt kummiskin, eli millä ohjelmointikielellä on parasta tehdä pienimuotoinen peli, mikä ei käytä grafiikkaa. En aio opetella c(++), sillä sitä on tullut kertaalleen kokeiltua ja en ymmärtänyt yhtään.
Olen tässä tutustunt myös hieman pythoniin ja se vaikuttaa jo ihan ajateltavalta aiheelta, mutta sitten nämä basicit, eli olen testannut muutamaa ja olen todennut ne ihan mukaviksi. Joten kysyn, että millä kielellä saisi seuraavanlaisen pelin toteutettua helpoiten?

Peli tulee olemaan seikkailu/roolipeli, missä, en tule käyttämään kuvia, vaan teen sen merkkikrafiikka pohjaiseksi. Tähän syynä ovat se, että en usko taidoillani kovin mahtavaa grafiikka tekemään ja on sitä opettelemistakin ohjelmointikielessä. (käytän sen opetteluun tätä) Ja koska varmasti joku sanoo, että ideat täytyy olla valmiina, niin ne ovat ja ainoastaan tämä koodauspuoli pitäisi tehdä.

Mobel [16.04.2008 21:29:04]

#

No jos Basicit tuntuivat sopivilta, niin kokeile toteuttaa peliä vaikkapa QBasicilla. Samalla voit hakea inspiraatiota vaikkapa putkan aihetta käsittelevästä oppaasta: https://www.ohjelmointiputka.net/oppaat/opas.php?tunnus=qbmgpo1

TsaTsaTsaa [17.04.2008 14:49:06]

#

QBasicin sijaan suosittelisin FreeBASIC:ia, lähes täysin sama muuten mutta toimii muillakin kun DOS:silla.

jesse123 [17.04.2008 15:52:50]

#

Okei, mistäköhän tuon FreeBASIC:in saa ja toimisiko tuo täällä oleva opas jotenkin sillä?

tgunner [17.04.2008 16:04:37]

#

www.freebasic.net - varmaan toimii ilman muutoksia

jesse123 [17.04.2008 17:15:09]

#

Joo sain asennettua tuon, joten kiitoksia ja nyt vain kokeilemaan, kuinka onnistuu.

jesse123 [17.04.2008 19:53:23]

#

Selvä pieni ongelma tässä nyt on, netistä kun ei löydy oikein suomekielistä opasta freeBASIC:in käyttöön, voisiko joku viisaampi ja kokeneempi kertoa, mistä sellaisen löytää?

tgunner [17.04.2008 20:03:33]

#

Mitä tarkoitat "käytöllä"? Siis kuinka ohjelmat käännetään vai yleinen opas kielen suhteen?

jesse123 [17.04.2008 20:06:12]

#

ylinen opas kielen suhteen, mistä kävis ainakin toiminnot esiin, eli mikä tekee mitäkin. Eli opasta siis haen, olisi hyvä jos olisi esimerkkejäkin mukana. Omalla englanninkielen taidoilla ku ei oikein englanninkielisiä oppaita lueskella.

tgunner [17.04.2008 21:08:50]

#

No lue pari qb-opasta. Ihan samoja ne basicit on :-D

Tzaeru [17.04.2008 22:16:37]

#

jesse123 kirjoitti:

ylinen opas kielen suhteen, mistä kävis ainakin toiminnot esiin, eli mikä tekee mitäkin. Eli opasta siis haen, olisi hyvä jos olisi esimerkkejäkin mukana. Omalla englanninkielen taidoilla ku ei oikein englanninkielisiä oppaita lueskella.

No nyt on hyvä aika oppia? ;) Englanti on suht simppeli kieli, tarkoituksen yleensä pystyy ohjelmointioppaista hoksaamaan ihan kokeilemalla koodiesimerkkejä ja ahkeralla sanakirjan käytöllä. Monet "suomenkieliset" IT-termit ovat oikeastaan vain englannista lainattuja..

Tosin ei pahalla, mutta jos ei onnistu C/C++:sasta -mitään- tajuamaan, niin en kyl tiedä kuinka hyvin pelin teko vielä onnistuisi.. Melko nopsaa yksinkertainenkin peli muuttuu datarakenteiltaan, karttojen lataukselta, pelitilanteen tallentamisilta jne. monimutkaiseksi..

jesse123 [18.04.2008 07:49:45]

#

No tätä peliähän minä tehen juuri siksi, jotta oppisin lisää ja nyt siis eiku sanakirja käteen ja lukeen.

jormi [18.04.2008 10:36:41]

#

Hauskoja pelejä pystyy tekemään ihan yksinkertaisella Basicilla. Muistan että ensimmäinen pelini VIC20:llä oli pujottelurinne, jossa tähdenmutoista pujottelijaa ohjattiin nuolilla vasempaan ja oikeaan, nopeutta lisää tai pois ylös alas nuolilla. Rinnettä tuli satunnaisluvuilla 100 riviä, joten rata oli joka kerta vähän erilainen. Pisteet laskettiin ajan ja radan reunaan törmäysten perusteella. Olisko tässä vieläkin vihjettä aloittelijalle. JVM

jormi [18.04.2008 12:44:47]

#

Vielä tuohon englanninkieleen. Itse luin koulussa saksaa ja 'pakkovenäjää'. Tärkein sanasto jostain ohjelmointikielestä tarttui vähän kerrassan päähän, mutta vieläkin ( olen nyt 75+ v ) luen vaikeampaa manuaalia sanakrja sylissä. JVM

Metabolix [18.04.2008 13:47:55]

#

Täytyy kyllä aivan erikseen antaa tekijälle kunniamaininta: kerrankin on asenne kohdallaan ja asia kunnolla harkittu loppuun asti, tavoite asetettu oman tason mukaan ja opettelumotivaatiotakin ilmeisesti paljon paremmin kuin monilla. Tuolla pääsee varmasti eteenpäin, kun jättää liiat hienostelut pois. Menestystä projektille! :)

jesse123 [18.04.2008 14:26:22]

#

Kiitoksia kannustuksesta ja jos joku tietäisi sen manuaalin (selkeä kiitos, freebasicin sivuilla oleva näytti hieman vaikeasti tajuttavalta)

Newb [18.04.2008 14:39:12]

#

Jos kiinnostaa vielä vaihtaa kieltä, CoolBasic vois olla sopiva. CoolBasic on suomalaisten kehittämä ohjelmointikieli pelintekoon, jonka manuaali on melko laadukas ja kokonaan suomenkielinen.
Esimerkkejä/tutoriaaleja löytyy myös.

Metabolix [18.04.2008 14:44:39]

#

Käsittääkseni voit käyttää lähes täysin QuickBasic-oppaita, esimerkiksi Ohjelmointiputkan QBasic-opasta ja jo aiemmin mainittua merkkipeliopasta.

Suosittelen ennemmin FreeBasicia kuin CoolBasicia. FreeBasic tarjoaa enemmän vapauksia ja toimii esimerkiksi eri käyttöjärjestelmillä. Lisäksi se on enemmän ohjelmointia kuin CoolBasic, joka taas on melkeinpä vain suoraan pelinteko-ohjelma.

jesse123 [18.04.2008 15:49:33]

#

Olen itse aloittanut BASIC:in kokeilun CoolBasicilla ja se ei oikein ollut hyvä, koska sillä ei voi oikeastaan tehdä muutakuin pelejä ja siitä ei ole sitten hyötyä muuhun.
Tota QBasic opasta olen katellut, mutta olisi hyä olla myös laadukas opas pelkästään FB:lle, sillä noissa kun on niitä eroja...

kwanttitatti [18.04.2008 18:24:10]

#

Itse olen aloitellut pelinteon sellaisen ohjelman kanssa kuin Greenfoot.Se muistuttaa hyvin paljon joitain pelinteko ohjelmaa mutta on oikeasti paljon vaativampi.Sen käyttö vaatii Javan hallitsemista koska pelit ohjelmoidaan käyttäen Javaa avuksi.Metodit ovat helppoja käyttä jonka takia sillä pääsee hyvin alkuun peliohjelmoinnissa.Sillä on aika helppo tehdä pelejä mutta kyllä siinä on oma haasteensakkin luoda Javalla pelimaailma.Sillä on hyvin helppo tehdä pelejä koska tyypit ja muut ukot tehdään vain nappuloita painamalla jonka jälkeen joudut ohjelmoimaan kaiken liikkee yms. muun.Pelkkien nappuloiden painamisella ei pääse muuta kuin sellaisen tilaan jossa on kartta ja pelityyppi jota ei voi ohjata.Greenfoot ei ole todellakaan sieltä vaikeimmasta päästä olevalle ohjelmalle mutta itsäni se avitti aloittamaan pelinteon.Sen kanssa tuöskentelen ja tulen työskentelemään vielä pitkään kunne siirryn vaikeampaan asteeseen pelinteossa.Greenfootilla pystyy tekemään hyvin monipuolisiakin mutta vain 2d pelejä.Ja ohjelma löytyykin www.greenfoot.org Itse opettelin Javaa hieman alle vuoden pelkästään että pääsisis tekemään omia pelejä ja tämä auttoi hurjasti.Esimerkit avittavat hyvin paljon ja manuaali ja tutoriaaleja tehdään koko ajan.Eli jos Java kiinnostaa niin Greenfoot on hyvä valinta.

jesse123 [18.04.2008 20:22:37]

#

Noniin, vihdoinkin aloitin tekemisen ja käytän nyt alussa apuna ohjelmointiputkan oppaita. kyllä (FB, QB) ne ovat melkein samoja, paitsi että jotkut toiminnot ovat yksinkertaisempia FB:ssä, kuin QB:issa. (moni voi olla eri mieltä). Eli joudin hakemaan joitakin toimintoja FB:n documentaatiosta, mutta ihan hyvin toimii muuten, ja tämä on mahtava asia ainakin minulle, koska sain jotain toimimaan. (Jee)

Javasta en ole sitten kiinnostunut, mutta ehkä joskus tulevaisuudessa sitäkin tulee testattua.

Mobel [18.04.2008 20:45:10]

#

jesse123 kirjoitti:

Javasta en ole sitten kiinnostunut, mutta ehkä joskus tulevaisuudessa sitäkin tulee testattua.

Javan syntaksi vastaakin lähes täysin "käsittämätöntä" C:tä ;) Onnea vain pelin koodaukseen.

jormi kirjoitti:

Vielä tuohon englanninkieleen. Itse luin koulussa saksaa ja 'pakkovenäjää'. Tärkein sanasto jostain ohjelmointikielestä tarttui vähän kerrassan päähän, mutta vieläkin ( olen nyt 75+ v ) luen vaikeampaa manuaalia sanakrja sylissä. JVM

Jos nyt kunniamainintoja aletaan jakelemaan, niin mielestäni tämä herra ansaitsee myös sellaisen.

PS Mielenkiintoiset kotisivut.

Blaze [18.04.2008 23:04:05]

#

Mobel kirjoitti:

PS Mielenkiintoiset kotisivut.

Joo, heti etusivulla tutunnäkösiä rakennuksia _o/

jesse123 [19.04.2008 11:13:52]

#

function haenappi () as string
    do
        a = inkey
    loop until a <> ""
    haenappi = a
end function

nyt tuossa functiossa on pieni ongelma, sillä se valittaa noista a muuttujista, eli mitä pitäisi tehdä? ja tässä on koodi, millä sen kutsun:

declare function haenappi overload () as string

ja sitten yksi koodi vielä, mikä liittyy funktioon.

a = haenappi

Noin, miten tuon saisi toimimaan, sillä itse en pähkäilystä huolimatta saanut toimimaan...

sqwiik [19.04.2008 19:42:02]

#

Mitäs masiina valittaa noista muuttujista?

Kysymys kuuluisi kyllä mielestäni aiheensa puolesta Basic-osastolle...

jesse123 [19.04.2008 20:28:15]

#

laitoin kysymyksen basic osastolle.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta