Onko kukaan onnistunut piilottamaan/salaamaan excel makrojen lähdekoodia. En ole tekemässä mitään salaista juttua, mutta silti tuntuu hölmöltä, että mahdollisesti joku toinen pääsisi muokkaamaan koodia tai yleensä näkemään sen.
Mikä siinä niin hölmöltä tuntuu? Voit nähdä ja muokata vapaasti esimerkiksi veppiselaimen, toimisto-ohjelmapaketin tai käyttöjärjestelmän koodia. Miks yks makro pitäis olla siihen poikkeus?
Kyse on hiihtokilpailujen tuloslaskennasta, joka sisältää esim. toiminnon lähtöjärjestyksen arvontaan. Jos käyttäjä olisi epärehellinen se pystyisi muokkaamaan sen edukseen.
Olet ihan oikeassa, ettei tämän eteen hyvin suurta vaivaa kannata nähdä, mutta ajattelin kuitenkin kysyä, jos siihen olisi jokin helppo keino.
No ei varmaan kannata antaa tuloslaskentaa sellaisen henkilön tehtäväksi, kehen ei tuon vertaa luota.
Kyllä sen makron koodit voi salasanalla suojata. Tähän hätään en muista miten, mutta onnistuu kyllä.
Edit: Tools => VBAProject properties, Protection-välilehti ja täppä kohtaan Lock the project for viewing. Sitten alla oleviin kenttiin vain salasana.
Kiitti avusta, en ois uskonu, että se on noin helppoa
Muista sitte pistää pitkä salasana. Lyhyet on nopea hakkeroida jos oikee kiinnostaa.
Moikka!
@JussiR - pituudella ei ole väliä eikä mitään hakkeroida vaan ohitetaan...
Aijaa.. Mutta nuo ohjelmat mitä mä oon nähnyt tuota tarkoitusta varten on brute forcella arvannut salasanan.
No todennäköisesti se mitä tehdään riippuu ihan siitä, että mitä pystyy milloinkin tekemään. Brute Forcella murtuu varmiten, ellei sitä pysty kiertämään muuten, mutta kyllä olen sitä mieltä, että salasanan pituus vaikuttaa...
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.