Tarkoituksena olisi jossain vaiheessa kasata oma nettipalvelin esim. Apachen avulla, mutta jos mä teen yleisen palvelimen, niin alkaako laajakaistan tarjoaja urputtamaan mulle? Eli miten se palvelin tulisi asentaa? Ja mitä mieltä olette siitä, että kannattaako olla erillinen palvelin kone, vai kannattaako tehdä ihan omasta koneesta palvelin?
Erillinen *nix-kone niin voit vapaammin muokkailla alustaa ja ohjelmia. Tuskin alkaa valittamaan jos et mitään IRC-Galleria-kloonia sinne yritä tunkea. Siinähän sen näet kun kokeilet kepillä jäätä.
tsuriga kirjoitti:
Siinähän sen näet kun kokeilet kepillä jäätä.
Juu, niinhän sen näkee. Toivon mukaan yllätyksenä ei ole sakot! :D
Enkä todellakaan ole tekemässä mitään IRC-Galleria -kloonia EVVK... Ajatellin tunkee kotisivuni sinne tai jotaina.
EDIT. Luin jostain, että Linuxkin toimii netti palvelimen käyttiksenä. Mitä ootte mieltä?
Triton kirjoitti:
EDIT. Luin jostain, että Linuxkin toimii netti palvelimen käyttiksenä. Mitä ootte mieltä?
Jos on haluja värkätä niin toki Linux. Jos haluaa päästä helpolla niin kyllä se Wikatoosakin asiansa ajaa... Itse laittaisin Linuxin.
ei linuxia ny hirveen vaikeeta oo palvelimeks laitaa...
Joskus oon iteki testannu..
Ja jos palveluntarjoaja urputtaa, niin urputa takaisin. Liittymässäsi sinulla on oikeus pitää nettipalvelinta, jos siltä tuntuu. Tästä on jonkin kuluttajaviraston tai muun virallisen tahon päätöskin olemassa.
Helpoimmalla pääset kun Ubuntun ihan Desktop versio koneeseen, Apache 2 ja tarvittaessa php ja mysql. Ohjelmat helpoiten komentoriviltä suurinpiirtein näin:
Apache: sudo apt-get apache2 Php: sudo aptitude php5
Kyllä se Linux ihan hyvin serverikäytössä toimii. Jotkut tosin suosittelevat palvelinkäyttöön FreeBSD-järjestelmää (ainakin aikaisemmin oli Linuxia luotettavampi ja hakkasi verkkokäytössä) tai OpenBSD:tä, joka panostaa turvallisuuteen. Itse olen joskus pyörittänyt palvelinta FreeBSD-alustalla ja hyvin toimi silloin.
Puhuinkin nyt vain yksinkertaisesta vaihtoehdosta, lisäksi kyllä uskoisin Linuxin olevan erinomainen palvelinkäyttöön. Jos turvallisuutta ja vakautta kaipaa, olen ymmärtänyt Debianin olevan erinomainen jakelu siihen.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.