Olen aloittanut C:n opiskelemisen, ja käytän Dev-C++:aa.
Käänsinpä kerran tekstin, ihan testiksi vain, ja huomasin että äät ja ööt ovat jotain ihme ufo merkkejä! Mistäs tämä johtuu, ja onko mahdollista korjata asia?
Oliko se windows- vai dos-ohjelma, jonka käänsit?
Kokeilin itsekin Dev-C++:saa, mutta en saanut toimimaan kaikkia esimerkkejä edes Ohjelmointiputkan-FAQ:n kehumasta c++ oppasta. Missähän on vika?
lainaus:
Oliko se windows- vai dos-ohjelma, jonka käänsit?
Kokeilin molempia, mut ei toiminu. :(
Ei se kääntäjästä kiinni ole. Dev-C++:n IDE:llä koodia väännettäessä sorsiin tulee "Windows ä ja ö", DOS:in charsetissä ä ja ö ovat eri paikoissa. Eli: väännä koodisi kunnon editorilla (lue: UltraEdit). Voit myös kokeilla Dev-C++:n sorsaikkunan fontin vaihtamista vaikkapa Terminal:iksi.. jos Dev-C++ osaa mapata kirjaimet oikein, homma toimii.
"Sorsiin"? Ja mistä sen UltraEdit:in voi lukea?
Ja miten "sorsaikkunan" fontin voi vaihtaa Devissä?
Jos mä vaikka vaihdan sen Times New Romaniksi, niin onko se Times New Roman myös muissa koneissa?? Huhhuh, kylläpäs oli kysyttävää :)
Sorsa = lähdekoodi, väännös englannin sanasta source (=lähde). Source code = lähdekoodi
Sorsaikkuna = se ikkuna missä muokataan koodia. Sen fontin vaihto EI vaikuta siihen ohjelmaan mitä teet. Sen fonttia voi vaihtaa valitsemalla valikon Tools/Editor Options ja kun esiin pomppaa valintaikkuna, ottaa ikkunan yläosasta lehden Display.
fawkz tarkoittaa tuolla "kunnon editorilla (lue: UltraEdit)" sitä, että hänen mielestään kunnon editori on UltraEdit, joka lieneekin ihan hyvä muttei ilmainen. Sen saa luultavasti osoitteesta http://www.ultraedit.com .
Kokeilin nyt sitten itse Dev-C++:alla, ja ilmeni että se ei mappaa Terminalia ("DOS-fontti") oikein. Voit itse testata, ja todeta että Dev-C++:an editori näyttää Terminal-fontilla äät ja ööt päin persettä jo itse editointivaiheessa.
Eli, enpä sitten tiedä. Voithan tietysti näppäillä ään ja öön kunnon editoriin, ja kopypastailla niitä sieltä tarpeen vaatiessa ;-) Tai sitten eskeippaa:
ä = \x84 ö = \x94 Ä = \x8e Ö = \x99
Eli vaikkapa:
printf("olen \x8ell\x94pylly ja \x99rvel\x94-\x84iti!\n");
lainaus:
Kokeilin nyt sitten itse Dev-C++:alla, ja ilmeni että se ei mappaa Terminalia ("DOS-fontti") oikein. Voit itse testata, ja todeta että Dev-C++:an editori näyttää Terminal-fontilla äät ja ööt päin persettä jo itse editointivaiheessa.
Eli, enpä sitten tiedä. Voithan tietysti näppäillä ään ja öön kunnon editoriin, ja kopypastailla niitä sieltä tarpeen vaatiessa ;-) Tai sitten eskeippaa:
ä = \x84 ö = \x94 Ä = \x8e Ö = \x99Eli vaikkapa:
printf("olen \x8ell\x94pylly ja \x99rvel\x94-\x84iti!\n");
Kiitti ihan hirveesti! Nyt se toimii! Jee! :)
... olikos se typedef vai mikä millä sai muutettua vaikka unsigned charin byteksi? mut eikös sama toimist tässäkin..
typedef \x84 ä
vai miten.. onnistuiso näen?
P ei toi \x84 jne. toimi (ainakaan minulla mutta se onkin vähän eri asia kun kyseessä on minä... saan tietokoneen sekaisin lähes aina vaikka no onhan sekin neljä vuotta vanha ollu viiden hengen käytössä ja ohjelmia on kopioitu miljoonia(ainakin vertaus kuvallisesti).
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.