Katselin tuota putkan opastarjontaa ja en löytänyt sieltä esimerkiksi yhtään assembly -opasta. Mietinkin, että jos itse kokeilisi jonkinlaista x86-assemblyyn liittyvää opasta värkätä. Mietin vain mikä olisi ihmisistä kiinnostava aihe ja ajattelin, että kysymällä se selviäisi. Mistä siis haluaisitte oppaita (tai koodivinkitkin käy).
Täällä voi myös esittää toivomuksia uusista vinkeistä ja joku voi sitten tarttua niihin.
Toivottavasti ei tälläistä aihetta jo ole, kun en jaksanut selailla noita taaksepäin ja tällä alueella etusivulla näkyvätkin ketjut ovat osa jo kovin vanhoja. Ajattelin, että parempi vaikka uutta tehdä.
itseä kiinnostaisi ainakin ihan perusteet ja sit jotain miten vaikka jotai USB-porttia yms hardware kamaa käsiteltäs jonkun c++:n kanssa.. ku oon käsittäny et noihin tarvii just assemblyy
Hyvä suomenkielinen assembly-opas olisi luultavasti menestys. Moisia kun saa etsiä kissojen ja koirien kanssa heikoin tuloksin.
Voisin kyllä itse koittaa jonkinlaista 32-bittisen x86-assemblyn oppaan ihan perusasioista. Tai sitten vaikka opasta gcc:n inside-assemblystä tai at&t-syntaksista. On kyllä totta, että netistä ei suomenkielisiä (x86-)assembly oppaita löydy. Ainoa minkä tiedän on Mureakuhasta löytyvä Maniacen jo hieman vanhahko assembly opas. Monet perusoppaat keskittyvät myös jo vanhoihin DOS:n com-ohjelmiin. Itsekin kun nykyään vain Linuxilla assemblyä väännän.
Vaikka pitikin vinkkejä ehdotella, niin esim. Merri voisi tehdä oppaan CSS:ästä. Ei niinkään kaikkien komentojen esittelyä vaan kehittyneemmille hieman monimutkaisempia asioita. Perusteita löytyy yllinkyllin suomeksikin.
Minua kiinnostaisi lukea tarkemmin erilaisista tiedostoformaateista, niiden käsittelyä kun tulee silloin tällöin tarvinneeksi ohjelmoinnissa. Kaikkeen ei aina löydy valmista kirjastoa ja muutenkin kiinnostaisi tietää, millaisin tietorakentein asiat on esitetty. Esim. png-, avi- ja wav-formaateista olisi kiva tietää enemmän.
Ruby ja Ruby on Rails olisi myös mielenkiintoinen. Ei juuri löydy mitään suomeksi, alkeet edes olisi paikallaan.
Hakoulinen: yleistä opasta CSS:n "kehittyneistä" asioista on vaikea tehdä, sillä pakostakin esille nousee vain tiettyjä yksittäisiä esimerkkejä. Käytännössä kehittynytkin CSS on sinällään hyvin yksinkertaista ja monimutkaisuus syntyy vasta sivurakenteen kautta, tai selainongelmien ja rajoituksien kiertelystä. Lisäksi tyylittely on aina hyvin projektikohtaista: tietyn peruskaavan tyylittelyyn oppii itsekukin, mutta oikeastaan kaikki erikoisemmat jutut ovat aina jollakin tapaa sen verran erilaisia, että luovuudella ja kekseliäisyydellä on suuri rooli. Näitä ei voi oppaan keinoin opettaa.
Käytännössä nähdäkseni toimivin opas olisi sellainen, joka on suunnattu niitä varten jotka haluavat tosissaan opetella ymmärtämään ja tuntemaan CSS:ää sen sijaan että lätkivät tyylejä opettelematta tyylin aiheuttamia kaikkia seurauksia. Opas ei kuitenkaan pystyisi esittelemään kaikkien eri tyylien kaikkia puolia, sillä pikkunippelitiedon määrä on varsin valtava. Noin muuten toimivinta olisi sarja koodivinkkejä, jotka esittelisivät aina jonkin yksittäisen hieman monimutkaisemman asian toteuttamisen.
Toisaalta, minä en tiedä mikä on yleisin ongelma CSS:n opettelussa/käytössä/ymmärtämisessä. Ehkä on jokin ihan oppaan arvoinen aihe, jota en vain huomaa tai tule ajatelleeksi sen takia, että se on minulle niin itsestäänselvä.
Uusille kirjoittajille tiedoksi, että oppaat lähetetään sivustolle erillisen opasjärjestelmän kautta ja ennen julkaisua oppaista saa palautetta oppaiden kirjoittajien omalla keskustelualueella.
Opasjärjestelmään ja opaskeskusteluun saa oikeudet lähettämällä minulle sähköpostia. Sopiva hetki ottaa yhteyttä on, kun ensimmäinen opas on lähellä valmistumista ja sitä voi jo esitellä muille kirjoittajille.
Ja koodin optimoinnista olisi myös kiva saada opas.
Olisikohan herra ylläpitäjästä kova homma mahdollisesti luoda järjestelmää, jonka avulla sivuston käyttäjät voisivat ehdottaa vinkkien ja/tai oppaiden aiheita ja josta muut käyttäjät voisivat niitä sitten valita. Tällöin saataisin sivustolle ainakin tarpeeseen tulevia vinkkejä ja myös suomenkielisen ohjelmointimateriaalin määrä lisääntyisi. Tietysti pieni ennakkotarkastus noille ehdotuksille olisi tarpeen, jotta järjestelmä pysyy laadukkaana ja mielekkäänä.
Itse nyt olen miettinyt oppaiden kirjoittamista ja mielessä on kaksi aihetta ollut:
1. Suomenkielinen opas (gas:n) at&t syntaksin käytöstä. Noita en muista yhtään vielä tavanneeni.
2. Suomenkielienen 32-bittisen x86-assemblyn opas (koodiesimerkit Linuxille). Näitäkään ei paljoa ole, varsinkaan Linuxille suunnatuin vinkein.
Lisäksi jos aikaa ja innostusta riittäisi kahlata läpi gcc:n manuaalia, niin voisin kirjoittaa pientä opasta myös gcc:n inline-assemblystä. Joskus sen osasin, mutta nyt on hieman päässyt unohtumaan. Kertaaminen ei olisi pahasta itsellekään.
Voisin jopa tänään koittaa hahmotella jotakin.
http://wiki.mureakuha.com/
http://wiki.mureakuha.com/wiki/Mureakuha:Toiveet
Tuonnekin niitä voi lisäillä kun kerran valmiit systeemit löytyy.
tsuriga kirjoitti:
Mikäköhän oli viestin idea. Näyttää, että Mureakuhalla on oma wiki, jossa on oppaita? Vai pitäisikö mielestäsi putkallakin olla oma wiki? Ei voi käsittää.
Jos toivoo opasta Ohjelmointiputkaan, paras paikka ehdottamiseen tuskin on Mureakuhan wiki.
Opastoiveita voi kirjata tähän keskusteluun, niin kuin on jo tehtykin. Jokin pysyvämpi ehdotuslista olisi kyllä hyvä, jotta vanhat toivomukset eivät unohdu. Yritän toteuttaa tällaisen järjestelmän jossain vaiheessa.
EDIT: "Tuonnekin niitä oppaita voi lisäillä..." (.)(.)
Ja alla odotettu vastaus, mää arvasin.
Watashi wa oppai ga suki desu!
Asm-oppaassa yksi hyvä aihe käsiteltäväksi on usein käytettyjen korkean tason kielten rakenteet ja niiden toteutuminen konekielen tasolla. Tarkoituksena olisi opastaa lukijaa ymmärtämään vaikkapa se, mitä oikeasti tapahtuu, kun C-kielessä kutsuu funktiota tai kirjoittaa tyypillisen switch-lauseen. Muitakin kieliä voi vähän tarkastella.
Tätä voisi tarkastella esim. joidenkin ohjelmanpätkien käännösten disassemblystä. Jossain vaiheessa korkean tason kielen käyttäjänkin on syytä oppia yleisesti, mitä se kääntäjä oikein tekee siitä koodista.
Tämä voisi olla ehkä luonteva jatko asialle, jossa kerrotaan miten kutsua C-kieltä assystä tai toisinpäin.
Oma toiveeni olisi jotakin asiaa äänen käsittelystä & ohjelmoinnista. OpenAL tai mikä ympäristö vain.
Voisin ensi viikon aikana koittaa jonkinlaisen (kattavan) perusrungon assembly-oppaasta kirjoittaa ja laittaa vaikka tänne putkaan näytille sinne opasalueelle. Siitä sitten hieman muokata sitä palautteen mukaan ja iskeä esille. Kiinnostusta kumminkin itselläkin olisi kokeilla, minkälaista opasta saa aikaan ja jos siitä vielä olisi hyötyä jollekulle, joka haluaa assemblyä oppia (tai oppia paremmin).
Katsomaan mitä siitä syntyy vai syntyykö mitään. Pientä hahmotelmaa jo sisällyksestä aloin tekemään.
Hyvältä kuulostaa! Luetko profiilissasi olevaa sähköpostiosoitetta, eli voiko sinne esim. lähettää tietoa opasasioista?
No profiilissani olevan sähköpostin olen luonut lähinnä vain erilaisia nettipalveluita varten, mutta kyllä sitä luen koitan välillä muistaa lukea. Nyt tietysti sitä voin enemmän lueskella, jos sinne postia laitat. Sitä kautta tai ircissä on ehkä helpoiten kysellä ja udella muutenkin, jos on jotain. Foorumille koitan postata vain "asiaa".
Kekkaisin CSS:n suhteen sopivan aiheen oppaalle, se on kyllin monimutkainen ja ongelmallinen, jotta suurimmalla osalla yrittäjistä menee hermot viimeistään siinä vaiheessa, kun testaus laajenee useampaan selaimeen.
Nyt se on sitten siitä kiinni, jaksanko alkaa kirjoittaa siitä.
Mitä aihetta ajattelit? Toivottavasti alat kirjoittaa!
Minusta olisi hyvä saada asm opas suomeksi... Kyllä englantikin menee, mutta mielummin suome luen.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.