Kuinka voi tehdä arpojan joka antaa aina eri luvun?
Löysin joskus jonkun INT(RND(1) * 100 mutta kun peliä testataan se antaa aina saman luvun.
CLS RANDOMIZE TIMER satunnaistin = INT(RND * 5) + 1 IF satunnaistin = 1 THEN PRINT "Teksti 1" IF satunnaistin = 2 THEN PRINT "Teksti 2" IF satunnaistin = 3 THEN PRINT "Teksti 3" IF satunnaistin = 4 THEN PRINT "Teksti 4" IF satunnaistin = 5 THEN PRINT "Teksti 5"
Tolla voi tehdä ainakin sellaisia pieniä satunnaistin juttuja.
Muttei kannata alkaa tekemään mitään isoa juttua tolla. =)
Tuo Willen juttu toimii muuten, mutta laita jonnekin koodin alkuun RANDOMIZE TIMER, joka alustaa satunnaistajan keskiyöstä kuluneiden sekuntien (ja niiden murto-osien) määrällä.
Juu ja tosiaan, muista että satunnaislukugeneraattori tulee alustaa ainostaan yhden kerran.
Ja lisätietoa satunnaisluvuista QBasicissa löytyy tuolta:
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.