Oon onnistunut tekemään yhden Q-basic jutun valmiiksi mutta en voi kääntää sitä kun Q-basic Fin kääntäjässä ei ole kääntö juttua ja kun koitan kääntää 4,5 tulee virhe ilmoitus... ideoita?
Asiaa helpottaisi ratkaisevasti jos kertoisit millainen virheilmoitus tulee?
EXE:ksi tallennus: Input file not load ja
virheilmoitus: Tämä ohjelma tarvitsee enemmän perusmuistia. poista ohjaimia tai muistiin jääviä ohjelmia etc. etc.
Pystyykö Q-basicissa laittamaan koko ruutua mustaksi?
lainaus:
EXE:ksi tallennus: Input file not load
Siis käänsitkö ohjelman siitä File->Make EXE file kohdasta (jos muistin valikon nimet oikein)?
lainaus:
virheilmoitus: Tämä ohjelma tarvitsee enemmän perusmuistia. poista ohjaimia tai muistiin jääviä ohjelmia etc. etc.
Tämä ei ole QB45:n virheilmoitus vaan käyttöjärjestelmän. Sinun pitäisi saada vapautettua lisää perusmuistia (sitä 640 kt:n muistia) jotta QB käynnistyisi. Kokeile käynnistää kone MS-DOS tilaan jos ei Windowsin DOS Promptista ("DOS kehote" taisi olla suomeksi?) toimi.
Saisinko paremmat ohjeet? Olen vähän "huono" näisää tietokone hommissa!
lainaus:
Pystyykö Q-basicissa laittamaan koko ruutua mustaksi?
no jos tajusin niin CLS tyhjentää ruudun. voisit edes vähän kattoa ohjelmointiputkan hyviä oppaita. https://www.ohjelmointiputka.net/oppaat.php
Ei vaan silleen hienosti että koko näyttö on musta!
no just silleen. kirjotat vaan CLS sinne QBasicciin :) ja tadaa koko näyttä on musta
DOh! Siis että KOKO ruutu tulee mustaksi kun se on normaalisti pelkästään pieni boksi eli SE TÄYYTTÄISI KOKO RUUDUN SE IHMEEN BOKSI!!!
lainaus:
...Siis että KOKO ruutu tulee mustaksi kun se on normaalisti pelkästään pieni boksi...
Minulla siitä tulee aina koko ruudun kokoinen vaikka käytänkin DOS- kehotetta. Joku asetus siinä varmaan...
Huoh... Kun olen kääntänyt tiedoston exeksi. niin laitan sen päälle ja tadaa! siitä tulee pieni laatikko. onko mitään koodia jolla sen pienen laatikon saisi tulemaan koko ruudun mittaiseksi!
alt+enter vaihtaa ikkunan ja kokonäytön välillä.
Voit myös valita ohjelman asetuksista (paina ohjelman nimeä hiiren oikealla näppäimellä ja valitse valikosta alin vaihtoehto, Properties), näytetäänkö ohjelma ikkunassa tai koko ruudulla.
Joo yksi ongelma... Mulla ei toimi mikään englannin kielinen Qbasic joten joudun käyttämään FIN kieltä. Mites toi trinitin neuvoma juttu toimii?
Screen komento!
Screen <numero>
esimerkiksi
screen 12
Noita numeroita on 0-13
No jos haluu kääntää ohjelman ni voi hankkia vaikka First Basicin, sillä ainaki onnistuu kääntämään jos tekee suomenkielisellä qbasicilla...
Mistäs sen löytää?
No ehit vain googlella ni pitäis löytää...
http://www.mpoli.fi/files/software/PROGRAMM/BAS/
Tuolta osotteesta pitäs saaja kans...
Onkos se First Basicin bugi toi SLEEP käsky?
Jos et onnistu kääntämään sitä ni pistä zippiin ja postita: teemu.ikonen@nic.fi, paluupostissa tulee valmis EXE.
First Basicissa ei käännä SLEEP käskyä tosiaan :(
jep, first basicissa on vielä ainakin muutamia muitakin vikoja kuin tuo sleep. Ja ollistudio voisit vähän ensi kerralla ajatella parempaa otsikkoa keskusteluun... ;-D
Juu, First Basic onneksi ainakin muuten toimii suhkoot hyvin. Noi viat laskee vaan sen arvosanaa, mutta kyllä ihan hyvän puolelle First Basic mielestäni jää...
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.