Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Ohjelmointialalle töihin?

Sivun loppuun

Touho [11.09.2007 21:42:06]

#

Minkälaista on olla töissä ohjelmoijana jossain firmassa? Tuleeko turhauttava olo, kun pitää olla joka päivä kokoajan koodirivien ääressä, kun on aikarajoituksia? Onko palkka sen arvosta? Onko helppoa saada töitä?

Mitä hyviä/huonoja kokemuksia teillä on työkseenohjelmoimisesta?

ajv [11.09.2007 22:02:17]

#

No itse en ole peliteollisuudessa töissä, ihan tavallisen teollisuuden palveluksessa ja kyllä se ohjelmointikin alkaa puulta maistumaan siinä missä ojan kaivaminenkin. Itse piristän tylsiä ohjelmointiprojekteja yrittämällä aina oppia jotain uutta ja tekemällä asioita eri tavoilla (tuntipalkalla kun teen :P). Palkka on mitä on. Huomattavasti paljon enemmän saisi pistämällä oman firman pystyyn, mutta siinä vaiheessa katkeaa ne viimeisetkin sosiaaliset kanssakäymiset, kun päivät pitkät istut kotona pimennysverhojen takana ja unohdat käydä edes syömässä :)

Ainakin omalla alalla osaaville koodareille löytyy aivan varmasti töitä.

Edit. Hmm... olen ihan varma että äsken otsikossa luki peliteollisuus...

zacura [12.09.2007 16:22:04]

#

Onhan ohjelmointi työtä siinä missä muutkin, siinä on hyvät ja huonot puolensa. Huonoina puolina voisin mainita sen että välillä koodin kirjoittaminen on aika tylsää ja rutiininomaista, mutta kun saa oppia jotain uutta tekemällä itse niin työ on paljon mielekkäämpää ja aikaa kuluu kuin siivillä. Minulla on vielä opinnot kesken joten sivutoimisesta ohjelmoinnista saa vähän lisää euroja taskuun opintotuen lisäksi, tosin aika epä-sosiaalista istua yksin kotona koodamassa :P.

Työstä olen samaa mieltä ajvn kanssa, kunhan hoitaa hommat kunnolla ja on valmis tarttumaan haasteisiin niin työpaikkoja on aika paljon tarjolla.

Touho [12.09.2007 17:10:25]

#

Peliteollisuus siinä luki, mutta muutettiin, koska sisällössä ei puhuttu peliohjelmoinnista. Olen eniten juuri pelialasta kiinnostunut. 2003 olen aloittanut ohjelmoinnin ja minulla on TKK:lla 6v tietotekniikan opiskelua edessä. Kovin vaikuttaisi siltä, tämä olisi tuleva ammatti.

Onko pelkästään peliteollisuudessa turvallinen määrä työpaikkoja?

Antti Laaksonen [12.09.2007 17:22:21]

#

Joo, muutin otsikkoa vähän yleisemmäksi muun viestin perusteella. Aihe on kyllä kiinnostava, kun minäkin satun opiskelemaan tietojenkäsittelyä. Erityisesti olisi hauska tietää, kuinka paljon yliopiston opit projektin suunnittelusta yms. pitävät paikkansa tosielämässä. Jossain kurssilla mainittiin, että ohjelmointityön osuus koko projektista olisi alle 20 %, mikä on minusta oudon alhainen luku.

kayttaja-2791 [12.09.2007 17:27:31]

#

Täytyy huomata että "ohjelmointityö" on paljon monipuolisempaa kuin pelkkää koodin naputtelua. Isoin työ oikeastaan on ottaessa selvää että mitä asiakas haluaa, ja miten se oikeastaan kannattaisi tehdä. Eli siis iso osa projektista koostuu ohjelmiston määrittelystä ja suunnittelusta.

Toki voi olla että joudut jossain vaiheessa "koodiapinan" asemaan missä muut vain nakittavat sinulle koodia toteutettavaksi. Tähän ei tosin tarvitse tyytyä, ja hienoa on tosiaan se ettei alalla tarvitse sinänsä ottaa hirveitä riskejä jos vaikka haluaa oman yrityksen pistää pystyyn.

Sinänsä ei kokemusta ole ohjelmoinnista kokopäivätyönä vielä ainakaan ole. Mitä tulee työllistymiseen, jos vain hommaa osaat, ja eritoten jos erikoistut johonkin vahvasti, niin ei työstä tule varmasti olemaan pulaa. Jos ei muuta niin sitten vaikka sitä Symbiania ohjelmoimaan, monet ohjelmoijat kun nähtävästi ovat jostain syystä äänestäneet jaloillaan kyseisen alustan softakehityspuolelta :)

temu92 [12.09.2007 17:38:08]

#

Itteä kiinnostaa kanssa peliohjelmointi, tosin nettiohjelmointi sujuu vielä ainakin paremmin. Kaikki on tällähetkellä itseopiskeltu kirjoista ja netistä. Suurinpana apuna on ollut ohjelmointiputka :D

Mutta paljonko peliohjelmoinnista saisi palkkaa tyyliin oot töissä jossain kohtuullisen suositussa firmassa? Luin pelit lehdestä et vuosipalkka olis jotain 30000€ luokkaa. Hieman vähemmän ohjelmoijilla kuin graafikoilla, suunnittelijoilla/käsikirjoittajilla jne. :P

Ja paljonkos on nettisivujen teosta sitten palkka? Itte on pitäny väsätä oman pelitalon/softatalon nettisivut ja tunkee nettiin ja siel sitten mainostettas et tekisin sivut maksusta. Esim. onko 15-20 sivun nettisivusta kuinka paljon "tarpeeksi"?

ajv [12.09.2007 19:18:18]

#

Oma koulutukseni on automaatiotekniikan inssi ja työni varmasti poikkeaa paljonkin perinteisestä ohjelmistokehityksestä. Edellisessä viestissä puhuin nimenomaan ohjelmointiprojekteista. Omaan työhöni kuuluu paljon muutakin: spesifiointia, dokumentointia, turhia palavereja, tuotetukea, testausta. Lisäksi on sitten noita koodiapinan hommia ja ihan piuhan kuorimista ja johdottamista (eli "johtotehtäviä") :) Ohjelmoinnin osuus vaihtelee, mutta viimeaikoina ollut ehkä ~30% ajasta.

Silloin ohjelmointityö antaa eniten, kun työn alla on joku haastava projekti. Oikeissa töissä tällaiset projektit tuntuvat vain olevan vähän kiven alla. Suurin osa ajasta menee rutiininomaisissa tehtävissä.

Leipätyöni lisäksi teen webbisovelluksia freelancerina. Se on paljon raskaampaa (tosin myös tehokkaampaa) kuin tuo leipätyö. Totuus ei ole kaukana noista mainitsemistani pimennysverhoista. Ite ainakin viihdyn paljon paremmin työssä, jossa saa heittää sitä tyhmää läppää sermin yli ja muutenkin saa olla tekemisissä ihmisten kanssa :)

Tumpelo [12.09.2007 20:18:52]

#

Itse olen kiinnostunut web-ohjelmoijan urasta. Olisiko kenelläkään tietoa missä yliopistoissa olisi alalla parhaiten kouluttava "linja"? Olen katsellut jotain opasta mutta niissä puhutaan jotain alienkieltä, ettei ota edes selvää mitä siellä oikeasti oppii. :D

ajv [12.09.2007 20:33:06]

#

Tumpelo kirjoitti:

Itse olen kiinnostunut web-ohjelmoijan urasta. Olisiko kenelläkään tietoa missä yliopistoissa olisi alalla parhaiten kouluttava "linja"? Olen katsellut jotain opasta mutta niissä puhutaan jotain alienkieltä, ettei ota edes selvää mitä siellä oikeasti oppii. :D

Oikeat avainsanat lienevät viestintä- ja mediatekniikka. Tosin webbikoodareilta nyt harvemmin vaaditaan yliopistotason koulutusta ja tuohon ammattiin tuskin onkaan mitään suoranaista koulutusohjelmaa... Joku kurssi ennemminkin :)

Tumpelo [12.09.2007 21:35:19]

#

ajv kirjoitti:

Tosin webbikoodareilta nyt harvemmin vaaditaan yliopistotason koulutusta ja tuohon ammattiin tuskin onkaan mitään suoranaista koulutusohjelmaa... Joku kurssi ennemminkin :)

Kannattaa se nyt hyödyntää tuo yliopistokin. Ei se ainakaan rispektiä laske työmarkkinoilla.

ajv [12.09.2007 21:45:06]

#

Itseasiassa ylikoulutus kyllä monestikkin laskee rispektiä työmarkkinoilla... Kärjistettynä esimerkkinä kauppaoppilaitoksen käynyt vastavalmistunut on varmasti etusijalla tohtoriin nähden kun valitaan siihen läheiseen siwaan uutta kassaa.

squid [12.09.2007 22:03:27]

#

Moisella rohvessorilla onpi todennäköisesti palkkapyyntö isompi kuin kauppiksesta vastavalmistuneella :)

Tumpelo [13.09.2007 16:24:07]

#

ajv kirjoitti:

Itseasiassa ylikoulutus kyllä monestikkin laskee rispektiä työmarkkinoilla... Kärjistettynä esimerkkinä kauppaoppilaitoksen käynyt vastavalmistunut on varmasti etusijalla tohtoriin nähden kun valitaan siihen läheiseen siwaan uutta kassaa.

Niin, sehän on selvää että joku rohvessoori ei taida mihinkään käsityöammattiin päästä vain sillä että osaa polynomin toisen potenssin vektorimuodon derivaatan... ;) Mutta olettaisin, että ohjelmointialalla olisi aika haluttu työntekijä sellainen, joka on opiskellut tuota viestintä- ja mediatekniikkaa yliopistossa ja siihen päälle vielä joku tarkemmin kohdistettu kurssi. Mutta mistäs minä voin mennä vannomaan, katellaan sitte tulevaisuudessa joudunko työttömyyskortistoon vai palkkalistoille. :)

Jaska [13.09.2007 18:01:19]

#

Tumpelo kirjoitti:

Niin, sehän on selvää että joku rohvessoori ei taida mihinkään käsityöammattiin päästä vain sillä että osaa polynomin toisen potenssin vektorimuodon derivaatan... ;)

No eipä taida, sillä vektorimuodot eivät liity polynomeihin. :)

K_L [14.09.2007 15:02:04]

#

Sen voin sanoa, että sovellushommat pieksee 100/0 nää järjestelmä ja verkkohommat.

Kommentoisin tuohon ylikouluttamiseen hieman. Pitää ajatella tulevaisuuten. Jos et halua että kaveri kehittyy organisaatiossa, niin ota henkilö joko on koulutusta vastaava. Jos työpaikassa on mahdollisuus kehittyä organisaatiatasolla, niin ota ylikoulutettu. Organisaation laajetessa voidaan tämä ylikoulutettu kaveri siirtää organisaatioportaassa esim. esimieheksi. Näin hänet on jo sisäänajettu firmaan. Sama pätee kaveriin, joka on valmis kouluttamaan itseään lisää. Tilanteen mukaan tietenkin eletään. Ylikoulutettu voi olla sijoitus tulevaisuuteen, tai rahareikä jolla ei ole motivaatiota tehdä työtään.

Nythän on tullut uus muotitermi boreout, jossa ylikoulutettu henkilö palaa loppuun tylsyyden takia.

Matso [20.09.2007 15:17:50]

#

temu92 kirjoitti:

Ja paljonkos on nettisivujen teosta sitten palkka? Itte on pitäny väsätä oman pelitalon/softatalon nettisivut ja tunkee nettiin ja siel sitten mainostettas et tekisin sivut maksusta. Esim. onko 15-20 sivun nettisivusta kuinka paljon "tarpeeksi"?

Harva varmaan palkkaa koodaria tekemään sisältöä sivuilleen. Sivumäärä ei merkitse mitään, vaan se, kuinka monimutkainen järjestelmä se on. Nettiohjelmoijat ei koodaa jokasta sivua erikseen HTML:llä vaan koodaa sen järjestelmän jolla sitä koko sivustoa sitten hallitaan. Ja kun ykse on webohjelmoinnista kysehän ei välttämättä ole sivustosta, vaan ihan mistä tahansa selainkäyttösistä järjestelmistä.

Ja tosiaankin jos ajattelit pelkkiä nettisivuja tehdä ilman varsinaista ohjelmointia, niin sillä et kyllä itseäs elätä :)

pieslice [20.09.2007 16:38:05]

#

Touho kirjoitti:

Minkälaista on olla töissä ohjelmoijana jossain firmassa? Tuleeko turhauttava olo, kun pitää olla joka päivä kokoajan koodirivien ääressä, kun on aikarajoituksia? Onko palkka sen arvosta? Onko helppoa saada töitä?

- Aika normaali toimistotyö.
- Tulee jos projekti ei etene tai se on huonosti johdettu. Ei koko aikaa todellakaan olla koodirivien ääressä.
- Usein on.
- On helppoa jos on hyvä.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta