Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Tietokoneiden nimet

Sivun loppuun

Blaze [13.08.2007 13:45:57]

#

Gallupit jatkuu (hei, eikö se oo kiva, että on jotain eloa!)

13:20 <+jpa> jee, raichu up 2min, squirtle up 60d, vaikka ne on samalla koneella :)
13:21 <+kekimmo> Serverien nimeäminen Pokemonien mukaan = o_O

Jokainen tietty nimeää koneensa, mutta millä perusteella? Kerro se meille. (Ja leveile samalla omistamies koneiden määrällä ^^;;)

Itselläni on Sakura ja Tomoyo, nimetty erään animesarjan henkilöiden mukaan.

aegis [13.08.2007 13:47:34]

#

erik@xwing ~ %

nimeämislogiikasta: sitä ei ole. tietysti star-warsista pöllitty xwing, mutta piti vaan nopeasti keksiä joku hieno nimi, ja xwing tuli ekana mieleen... kai.

str4nd [13.08.2007 13:48:39]

#

Mulla kataja, koivu, pihlaja, kuusi, roska ja str4nd-laptop. Neljän ensimmäisen nimet ovat varmaan kaikille selvät. Roskan nimeämisessä perusteena hitaus (alle 100MHz prosessori, ehkä jopa 64MB muistia jne.), str4nd-laptop on uusin läppäri (ylläri). ;)

tgunner [13.08.2007 13:50:10]

#

Yleeeensä on tullu nimettyä koneet omalla nimellä tai sitten jollain "hölmöllä", suomalaisella miehen nimellä (jorma, pera, mika). Uusin nimeäminen on "laura" yhen tärkeen tyttösen mukaan. ;)
Varsinaista logiikkaa ei ole.

edit. nii, koneita on kolme: laura, nyrhinen ja sdgsdjk

moptim [13.08.2007 13:52:03]

#

Labra7 on irggauskone (isä sen nimen antoi!) ja moptimkone on läppärin nimi, kekkasin sen kun ei 8D oikein toiminut. (Samalla tuli asennettua kentoo käsiasennuksella, kun se 8D-nimi tuhos koko systeemin, tuhottu systeemi oli installerilla tekastu). Sitten ei keksinyt mitään muuta, kunnes keksin nimen "moptimkone".

Hassusti muuten soodan pastessa kävi, kun pastasin virheraporttia siitä, mitä 8D teki emergettäessä. Koko hoidon indeksiksi tuli xDC. Hommelin voit katsoa tästä.

jpa [13.08.2007 13:52:21]

#

Jooh, löytyyhän näitä:
- articuno mökin palomuuri/nettijako
- bulbasaur viritys
- farfetch läppäri
- metapod viritys
- mew pöytäkone
- raichu fileserveri
- squirtle www-palvelin, shell
- vulpix palomuuri
- zapdos pöytäkone

Ja käytöstä poistettu on sandshrew (vanha pöytäkone) ja charmander (vanha palomuuri).

kayttaja-4976 [13.08.2007 14:00:07]

#

Koneita on neljä:

-Pieni palvelin, jonka nimi ylläri ylläri servukone
-286 mummolassa, nimeltään w wanhuutensa vuoksi.
-Jalkoja lämmittävä vanhahko DIGITALin penaprolla varusteltu kone, joka syksyllä menee kouluun säädettäväksi. DSL olisi tarkoitus asentaa.
-Pääkone, nimi laakkonen-desktop.

TODO: parempia nimiä

Merri [13.08.2007 14:06:16]

#

Minulla nuo koneen nimet vaihtelevat ihan kivasti, tämmöisiä nimiä on tullut käytettyä:

- Sonata (Antecin Sonata-koteloon kasattu Vista-kone)
- Kontu (kannettavan XP)
- Yotsuba (edellisen pöytäkoneeni XP)
- Osaka (Virtual PC:ssä oleva XP)
- Kamichu (Virtual PC:ssä oleva 2000)
- Chiyo (Virtual PC:ssä oleva 98SE)
- Sakaki (Virtual PC:ssä oleva Xubuntu)
- Naapurinne_Totoro (WLAN, välilyönnillä ei suostunut toimimaan Wiin kanssa)

K_L [13.08.2007 14:41:42]

#

Kolaboxi
KakeBoxi
Hunajapurnukka

Duunissa vanhoille Vax koneille annettu hyviä naisten nimiä.
Se on aiheuttanut lievää hilpeyttä, kun joku välillä huutaa avokonttorissa: "Meen tuuppaamaan Hannaa!"

KimmoKM [13.08.2007 14:45:34]

#

Minun tietokoneeni on nimetty Jupiterin kuiden (ja sen itsensä) mukaan: Jupiter, Ganymedes, Io, Kallisto ja Europa.

sooda [13.08.2007 14:49:06]

#

Kaks konetta mulla on käytössä, ja aika mielikuvituksettomasti nimetty, pääkoneena soodakone ja serverinä servukone. Yks 100 MHz (tjsp) romu on tuolla jalkatukena pöydän alla, sen taisin ihan nimetäkin jalketueksi. Palvelimeen asentelen joskus hamassa tulevaisuudessa uuden kiintolevyn (nykyinen on melkoisen äänekäs ja varmaan hajoilee joskus), siinä samassa arch linuxin gentoon tilalle ja varmaan nimeän sen kans uusiks jotenki hienommin, hutera vois olla aika osuva kun mokoma kaatuilee randomisti, syytän emolevyä.

Dude [13.08.2007 14:57:23]

#

Meillä koneitten nimet tulevat peleistä(siis joku peli on ollu siinä ensimmäisenä) ja huoneista jois ne on.
Tätä konetta sanotaa olohuoneenkoneeksi ja sierrapöpityskoneeksi(sierran oikea nimi on mother goose). Ja mun omaa jolla mä ohjelmoin ja pelaan mä sanon munkoneeks ja prehistorik (2) koneeks(ei yleensä). sitten mun 386 on erkkikone tai mahajookakone/mahjonggkone. sitten mun siskolla on areenakone ja sierrakone(siis ne on kaks eri konetta). ja sitte toisella siskolla on pauliinankone/slickskone. ja sitte tehokkain kone meillä 500mhz(kyllä, se on tehokkain) on kellarinkone. Meillä siis on 7män konetta.

ajv [13.08.2007 15:04:12]

#

Windows-koneen nimi on MiniPC (nimensä mukaisesti sellanen matolaatikon kokonen media-PC) ja linux-koneet ovat aina kulkeneet kaverini edesmenneen mustan kissan nimellä "kuukerinnelli" :)

jcd3nton [13.08.2007 15:17:14]

#

Hikari ja Akari, nimetty erään animesarjan mukaan.

Myös kovalevyjen osiot on nimetty pöytäkoneella.
Sakura, Mahoro, Hirai ja Shana. :]
(Löytyy vielä jadroot, mutta se ei sopinut listaan!)

Lumpio [13.08.2007 15:35:31]

#

Omasta verkostani löytyy tällä hetkellä nimet chiyo, osaka, yukari, kagura, tomo, excel ja nana.

Gwaur [13.08.2007 15:50:00]

#

Tietokoneeni nimi on Rapsutin. Tietokone on lattialla vasen kylki auki aivan jalkojeni oikealla puolella, joten joskus käytän laitetta jalanrapsuttimena. Nimi on myös väännös nimestä Rasputin.

Muita tietokoneitani (Commodore 64 ja 128) en ole nimennyt, koska en käytä niitä. Aikaisemmat nimeämäni käyttökoneet olivat Hauto ja sitten Lauko. En muista harrastaneeni nimeämistä sitä aiemmin. Veikkaisin, että Hauto ilmestyi joskus vuosien 2002 ja 2003 paikkeilla.

Jos joskus tulevaisuudessa omistan ja työllistän samanaikaisesti useampia koneita, alan todennäköisesti käyttää yhteistä viitekehystä nimeämiselle. Voisin antaa nimiksi esimerkiksi joidenkin historian suurimpien säveltäjien sukunimen; muun muassa Bach, Vivaldi, Mozart, Mendelssohn, Beethoven, Tshaikovski (sic), Shostakovitsh (sic) ja Sibelius olisivat hyviä nimiä.

tkarkkainen [13.08.2007 16:02:33]

#

Pöytäkoneeni päätin nimetä jonkin pöydällä näkyvän esineen mukaan, ja niin siitä sitten tuli paristo. Ihan sopiva nimi sähköteekkarin koneelle. Läppärini nimeä en ole vielä jaksanut vaihtaa, esiasennuksen jäljiltä se taitaa olla jokin IBM-30. Jonkinlaisen nimeämiskäytännön yllläpitämisen vuoksi siitä voisi tulla vaikka akku, vaikka eipä se Windows-koneessa juuri missään näy.

nomic [13.08.2007 16:05:45]

#

Tietokoneet:
Ensimmäinen servu: Skynet.
Kone, jolla hoidan kaiken, mikä ei liity nettiin: Paska hiilivoimalaitos.
Pääkone: Skynet2-turbo
Läppäri: Crusher-motor!½!
Kone jonka rakensin ylijäämäjätteistä: Mordorin vitsaus

Ja sitten muut laitteet:
DJ-cd-soittimet + mikseri = Master mind
Midi-kiippari: Slave
Ulkoinen äänikortti: NPC
Huone: Database

Kelmi [13.08.2007 17:38:18]

#

Miekäläisellä nykyään ainut käytössä oleva kone on nimeltään Hiekkalaatikko. Testipenkki kun kärähti liiallisella leikkimisellä :)

T.M. [13.08.2007 17:52:21]

#

Vittusaatanaperkele, sitä tulee hoettua niin usein tämän koneen ääressä, että se on varmaan sitten tämän koneen nimi. :D

Tumpelo [13.08.2007 18:18:46]

#

Ei oo nimee, se on vaan kasa rautaa.

Latska [13.08.2007 18:41:44]

#

Pääkone on ollut pitkään (vuodesta 2004) Peku. Kun edellinen HP:n häkäpönttö otti ja hajosi tässä kesäkuussa, jouduin hankkimaan uutta rautaa niin paljon, että harkitsin uudelleennimeämistä. Pääkoneeni on siis teoriassa Peku II, mutta käytännössä Peku. Nimen alkuperää en todellakaan osaa sanoa.

Muita koneitakin toki löytyy. Kaksi alitehoista läppäriä, Ami ja Makoto (nimetty erään animesarjan mukaan). Ja sen lisäksi löytyy Wolfgang (W. A. Mozartin mukaan nimetty 500 MHz:n häkäpönttö) sekä Allende (täysikokoiseksi irkkikoneeksi kasvanut omenaläppäri, nimetty Chilen entisen presidentin Salvador Allenden mukaan)

Kipperi [13.08.2007 19:34:54]

#

Heip kaikille pitkästä aikaa, ei ole oikein joutanut Putkassa lusimaan.

Oma pääkoneeni on nimeltään

-Manteli. Ensimmäinen järkevän kuuloinen sana mikä tuli mieleen.

Kakkoskone on nimeltään

-Kakkoskone. Persoonallista, vai mitä?

Olohuoneen pöytäkone on m´nimeltään

-Olkkari. Yllätys yllätys.

Ja läppärin nimeä en muista, oiskohan se ollu läppäri

kwanttitatti [13.08.2007 19:40:44]

#

No onhan tuolla koneella nimi Kassunkone tai jotain sinne päin.Sitte non näitä muita koneita jotka ovat meidän yhteisiä eikä niiden nimiä tiedä vai onko niillä.No tavallaan yläkone on saanut nimesä siitä kun se on yläkerrassa.

Grey [13.08.2007 19:57:56]

#

Omien koneitteni nimet ovat [sensuroitu], [sensuroitu], [sensuroita] ja [sensuroitu]..

-Grey-

miiro [13.08.2007 20:06:49]

#

str4nd kirjoitti:

str4nd-laptop on uusin läppäri (ylläri). ;)

Niin, nimesit sen vaatimattomasti itsesi mukaan? ;)

Omat koneeni olen merkinnyt pizzojen nimien mukaan, vaikka luultavasti kaikki sen huomaavatkin. Nimeämisperusteen keksin vain mietiskellessäni hyviä nimiä:
- quattro (toinen eniten käyttämistäni koneista)
- opera (toinen eniten käyttämistäni koneista)
- hawaii (vähemmän käyttämäni kone)
- pepperone (kone jonka otin assyille, ei oma)
- mexicana (virtuaalipalvelin, virtuaalikoneita hoitava palvelin ei oma)

Tempfile [13.08.2007 20:15:11]

#

Pariin kertaan on tullut vaihdettua nimiä ja kohta varmaan voisi taas kun pitänee systeemit piakkoin järjestellä, mutta tällä hetkellä nimet on poimittu scifikirjailijoilta:

Asimov = päädesktop-kone
Lem = rupuinen (irssi)serveri (nimi valkattu lyhyen kirjoitusasun perusteella)
Clarke = tällä hetkellä käytöstä poistettu mediapeesee-ikuisuusprojekti

Muitakin koneita talosta kyllä löytyy vielä puolisenkymmentä, mutta ne ovat joko toimintakunnon ulkopuolella tai muiden käytössä, eikä siksi ole tullut kummemmin nimettyä.

tesmu [13.08.2007 21:36:12]

#

Oon kai tylsä ku mulla on vaan serveri1 - serveri5 :S

Vasta_alkaja [14.08.2007 12:43:38]

#

Vielä tylsempi olen minä kun en nimiä ole antanut enää 5 vuoteen :D

Silloinkin taisin napata nimet jostain näytön tekstistä tai keskusyksikön kylestä!!

Vailla mielikuvitusta olen :D

Olga [14.08.2007 13:57:09]

#

Koneiden nimet taitavat olla Olohuone ja Jossun kannettava. Nimeämissyitä voi kukin miettiä itsekseen :) Tosin Olohuone sijaitsee tätä nykyä makuuhuoneessa, joten nimi on hieman harhaanjohtava. Koneeni levyosiot olen kylläkin nimennyt aina huolellisesti. Tällä hetkellä nimet taitavat olla Paul, John, George ja Ringo :)

Sharph [14.08.2007 14:35:17]

#

Kaksi konetta minulla, nimet jostain vaan vetästyjä, servukone on siis laikka ja desktoppi on sorvi.

temu92 [14.08.2007 16:40:49]

#

Hiukka mielikuvituksellista, masiinan nimi on totta kai Romukasa. Tulee kyl kutsuttua sitä masiinaks, mopoks ja koneeks (eli ei romukasaks)

Jorgga [22.08.2007 10:29:45]

#

Itse en ole koskaan jaksanut nimetä oikein koneita... Tosin tuo ubuntukone on poikkeus... nimenä sillä on: linukspontto :D

BadSource [22.08.2007 12:42:38]

#

Peli- ja koodauskoneena toimiva pöytäkoneeni kantaa nimeä ChromeSource. File-serverinä toimiva vanha romu on SilentBob, ja pitäähän sillä olla kaverina kannettavani Jay. Vanhempi kannettava on Chrome.

Cornix [25.08.2007 14:05:15]

#

Mulla on omat koneet j2, sarana ja kammo.

j2-nimeen J-kirjain tulee mun etunimen ekasta kirjaimesta ja numero 2 siitä, että tää oli joskus mun toinen samalla logiikalla nimetty kone.

sarana on mun läppärin nimi. Se tulee ihan siitä, että kannettavassa on sarana (tai no pariki). Acer Aspire 3100 se on, vaikka koneen suomenkielinen nimi viittaiski Pivottiin.

kammo tulee omistamastani domain-nimestä kammo.net. Tarttis joskus vaihtaa serveriä ja keksiä tolle nykyselle joku parempi nimi.

Metabolix [25.08.2007 14:13:22]

#

Mielikuvituksellisesti k-piste (palvelin), desktop (pöytäköne), deskbot (toinen) ja nakspoks (toisaalla) sekä muutama anonyymi tai välillä nimeä vaihtava. Joskus voisi ehkä investoida läppäriin, mutta juuri nyt ei tunnu ajankohtaiselta.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta