Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Ensimmäinen Linux

Sivun loppuun

kpzpt [12.08.2007 12:51:26]

#

Hei!

ongelmani on Linuxien runsaus,
tämä ei nyt varsinaisesti ole putka aihe, mutta,
ajattelimpa nyt käynnistää pienen ketjun kuiteskin..

mikä Linux sopisi ensimmäiseksi koti Linuxixsi,
Linuxin pitäisi pyörittää java peli serveriä ja TomCattia ja samalla palvella
selaimena ja WMA/NetRadio musiikin kuuntelu koneena, NetBeans ja JDKoot JOGLit,
kenties myös DVDeitä voisi katsella, sitähän on jo 3D ikkunoihin kykeneviä
Linux versioita, kannattaako sellainen laittaa tälläiseen serveri
koneeseen vai ovatko epävakaita..

jos sinulla on jo linux käytössäsi, niin kiitos, jos kirjoitat pienet ohjeet minulle kysymykseeni mikä linux kotiini..

[edit] käynnistin Ubundun bootti levyltä, jonka poltin, mutta, ainakaan
käynnistys versio ei tunnistanut mun pci adsl modeemiani, eli, en päässyt
nettiin :( :(
ei mikään hurraa alku..

kiitos,

//----

JariTapio / Helsinki

squid [12.08.2007 12:58:47]

#

debianin asensin eilen, kun ubuntu ei jostain kumman syystä tyksinyt mun läppäristä :(

Blaze [12.08.2007 13:01:52]

#

kpzpt kirjoitti:

jos sinulla on jo linux käytössäsi, niin kiitos, jos kirjoitat pienet ohjeet minulle kysymykseeni mikä linux kotiini..

Mulla on Gentoo. Sopii se ensimmäiseksikin, mutta vain, jos tietää, mitä tekee. Sulle voisin suositella vaikka juurikin tuota Ubuntua.

kpzpt kirjoitti:

ainakaan
käynnistys versio ei tunnistanut mun pci adsl modeemiani, eli, en päässyt
nettiin :( :(

Sisäiset DSL-modeemit on tunnetusti hankalia, niille ei juuri ole ajureita :(

Voisinki heti ehottaa, että hävität sen, ostat ulkosen boksin ja koneesees verkkokortin (hyvällä tuurilla emolla on sellanen jo integroituna).

kpzpt [12.08.2007 13:14:44]

#

Toi Ubundu on varmaankin mun valinta alkuun, MB suositteli sitä ja nyt te,
mutta haluaisin myös Linuxiltani 3D ikkunat,
mikä Linux silloin olisi hyvä ratkaisu..

Tarkoitus olisi että Linux myöhemmin palvelisi 3D ikkunoittensa kanssa,

Java ohjelmointi käytössä ( JDK JOGL )
Java serveri käytössä ( TOMCAT ja omat Java serverit )
Multimedia käytössä ( DVD AVI MP3 WMA lossless )
ja vielä netti surffailua, eli
Java/Flash animaatioitten/Pelien tulisi kaikkien toimia..

eli Ubundu ensin, mutta, mikä olisi tämä 3D ikkuna Linuxini ??

kiitos,

[edit] kenties Fedora7, hmmm.. olikohan se nyt 3D ??

//----

JariTapio / Helsinki

Mika9 [12.08.2007 13:25:56]

#

Ubuntuun 3d-työpöydän saa ainakin Berylillä jota on paljon kehuttu, mutta saattaa aiheuttaa ongelmia jos on 3d-pelien kanssa yhtäaikaisesti päällä.
Ohjeita käyttöönottoon löytyy: http://forum.ubuntu-fi.org/

Edit:
Beryl-video: http://www.youtube.com/watch?v=ZD7QraljRfM

eebro [12.08.2007 13:29:28]

#

kpzpt kirjoitti:

Toi Ubundu on varmaankin mun valinta alkuun, MB suositteli sitä ja nyt te,
mutta haluaisin myös Linuxiltani 3D ikkunat,
mikä Linux silloin olisi hyvä ratkaisu..

Tarkoitus olisi että Linux myöhemmin palvelisi 3D ikkunoittensa kanssa,

Java ohjelmointi käytössä ( JDK JOGL )
Java serveri käytössä ( TOMCAT ja omat Java serverit )
Multimedia käytössä ( DVD AVI MP3 WMA lossless )
ja vielä netti surffailua, eli
Java/Flash animaatioitten/Pelien tulisi kaikkien toimia..

eli Ubundu ensin, mutta, mikä olisi tämä 3D ikkuna Linuxini ??

kiitos,

[edit] kenties Fedora7 ??

//----

JariTapio / Helsinki

Itselläni oli ekana distrona debian, ja sen asennus oli hieman sekava aloittelijalle.
Seuraavaksi kokeilin Fedora Corea. Se oli jo helpompi käyttää ja asennuskin sujui vaivatta.
Sen jälkeen ajauduin taas Windowsiin pelien takia.
Windowsin jälkeen sain jostain tietoa Ubuntusta. Sen jälkeen asensin sen. Asennus oli helppo ja se tunnisti kaiken koneessani. Hieman sain kyllä kikkailla tätä nVidian näyttistä kuntoon mutta sekin on kuulemma helppoa verrattuna ATIn ajureiden asentamiseen.
Ubuntussa toimii 3D ikkunat vakaasti ja kaatumatta. Riippuu tietysti näyttiksestäsi miten se pyörii, mutta ainakin vanhemmalla nVidia GeForce 7600GS:llä pyöri vallan mainiosti ja kaikki asetukset pystyi laittamaan täysille.
Java ja Flash toimii vallan mainiosti Ubuntulla, Multimediaa pyörittää aivan hyvin. Eiköhän Nuo ohjelmointityökalut ja java serverikin toimi. Luulisin että toimii mainiosti.

PS. Se on Ubuntu, ei Ubundu ;)

Juice [12.08.2007 13:33:01]

#

kpzpt kirjoitti:

eli Ubundu ensin, mutta, mikä olisi tämä 3D ikkuna Linuxini ??

Kannattaa suomenkielisten Ubuntu-foorumeiden lisäksi katsastaa englanninkielisen aihe "One thread to rule them all v2: Beryl & Official Compiz".

kpzpt [12.08.2007 13:40:08]

#

Hei!

Mulla on korttina GF5200FX se pyörittää kyllä kaikkia pelejäkin joita olen pelannut, oli pakko mainita kun mr eebro sanoi että vanhempi nVidia GF7600GS,
suhteellista on tämä tietokone käyttö kun sanotaan mikä on vanha ja mikä on uusi, minä koen että korttini GF5200FX on vielä OK..

heh,

//----

JariTapio / Helsinki

kayttaja-2791 [12.08.2007 14:49:51]

#

Itse olen Mandrivaan jostain syystä tykästynyt. Ubuntussakaan ei sinänsä muuta vikaa ole kuin Gnome (siis tämä on henkilökohtainen mielipide, joku tykkää Gnomesta, joku KDE:stä, joku jostain muusta), ja Kubuntu oli vielä vuosi/pari sitten melkoisen epävakaa... Mandriva myös sisältäisi valmiiksi Berylin/Compizin. Ihan ok vaihtoehto mielestäni.

Tuntuu aika epätodennäköiseltä että mikään distro tunnistaisi PCI ADSL modeemiasi. Ne kun ovat nykyään jo niin harvinaisia (ja ulkoiset toimivat paljon fiksummin ja vakaammin), että niiden Linux tuki on aika olematonta.

kpzpt [12.08.2007 18:45:14]

#

Hei!

Mikä on Gnome ja mikä on KDE ??

entäs, mitenkä toi Linuxin errorin hoito,
jos jokin ikkuna/application jämähtää niin jumittaako se koko koneen, vai,
onko Linux myös multithread ohjelma jonka eri threadeja voi sulkea myös niitten
jämähdettyä ilman reboottia..

ja sitten, sain aika paljon positiivisempaa palautetta kuin odotin..
jos teiltä jotka nyt sitten jo olette tuttuja Linuxin kanssa, kysyy että,
minkä takia henkilön ei kannata siirtyä Linuxiin, niin, onko syitä ??

kiitos,

//----

JariTapio / Helsinki

Latska [12.08.2007 19:03:52]

#

kpzpt kirjoitti:

Mikä on Gnome ja mikä on KDE ??

Gnome ja KDE ovat suosituimpia työpöytäympäristöjä. Molemmilla on omat vahvat ja heikot puolensa sekä fanaattiset kannattajakuntansa. Näiden lisäksi on olemassa esimerkiksi kevyempi xfce4.

kpzpt kirjoitti:

entäs, mitenkä toi Linuxin errorin hoito,
jos jokin ikkuna/application jämähtää niin jumittaako se koko koneen

Linux on lähtökohtaisesti aika virhesietoinen järjestelmä. Jumiutuminen on harvinaista, muttei mahdotonta. Se vähän riippuu jakelupaketista ja järjestelmän tuoreudesta.

Palatakseni vielä tuohon alkupään distrosotaan, olen sitä mieltä, että Ubuntu, Fedora ja Mandriva ovat ne parhaimmat aloitusdistrot. Ubuntu on vähän yliarvostettu, mutta hyvä vaihtoehto.

Blaze [12.08.2007 19:05:15]

#

kpzpt kirjoitti:

Mikä on Gnome ja mikä on KDE ??

Molemmat on työpöytäympäristöjä, eli ohjelmakokonaisuuksia, jotka tarjoaa käyttäjälle (näin Windows-termeillä) tehtäväpalkin, ohjauspaneelin ym. perusohjelmia.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Työpöytäympäristö
Kumpaa käyttää (tai käyttääkö kumpaakaan!) on makuasia.¹ Linuxin puolella on aina vaihtoehtoja, toisinku suljetuissa käyttiksissä.

kpzpt kirjoitti:

entäs, mitenkä toi Linuxin errorin hoito,
jos jokin ikkuna/application jämähtää niin jumittaako se koko koneen, vai,
onko Linux myös multithread ohjelma jonka eri threadeja voi sulkea myös niitten
jämähdettyä ilman reboottia..

Windows-tyylisiä "explorer vie koko koneen alas" ei Valoisalla Puolella kohtaa. Ja jos jokin softa onnistuis jumittamaan esim. X-palvelimen ("graafisen tilan"), voi tekstimoodissa logata sisään ja tappaa tuon jumittavan prosessin ja/tai käynnistää X-palvelimen uudelleen.

Millä Linuxin saa kokonaan jumiin on, jos jokin ajuri (usein näytönohjaimen) kusee (koska näillä on suora pääsy käyttiksen ytimeen).

kpzpt kirjoitti:

ja sitten, sain aika paljon positiivisempaa palautetta kuin odotin..

Mitä muuta ootit kaks vuotta yksinomaan Linuxia käyttäneeltä? :)

kpzpt kirjoitti:

jos teiltä jotka nyt sitten jo olette tuttuja Linuxin kanssa, kysyy että,
minkä takia henkilön ei kannata siirtyä Linuxiin, niin, onko syitä ??

Jos on pakottava tarve saaja pelata uusia Windows-pelejä.
Tai aivan välttämättä tarvii jotain Windows-ohjelmaa (tyyliin AutoCAD), jota ei saa toimimaan winellä tms.
Tai jos Billin kätyrit pitää asetta ohimolla ~_^

¹) Dragons' favorite food is gnomes.

Grez [12.08.2007 20:07:46]

#

kpzpt kirjoitti:

onko Linux myös multithread ohjelma jonka eri threadeja voi sulkea myös niitten jämähdettyä ilman reboottia..

Harvemmin Linuxissa tai Windowsissa kannattaa monisäikisen (multithreaded) ohjelman yksittäisiä säikeitä lähteä tappamaan. Tietenkin koko ohjelman voi kummassa tahansa tappaa ilman että koko konetta tai käyttöjärjestelmää täytyy käynnistää uudelleen eli rebootata.

Blaze kirjoitti:

Windows-tyylisiä "explorer vie koko koneen alas" ei Valoisalla Puolella kohtaa. Ja jos jokin softa onnistuis jumittamaan esim. X-palvelimen ("graafisen tilan"), voi tekstimoodissa logata sisään ja tappaa tuon jumittavan prosessin ja/tai käynnistää X-palvelimen uudelleen.

Millä Linuxin saa kokonaan jumiin on, jos jokin ajuri (usein näytönohjaimen) kusee (koska näillä on suora pääsy käyttiksen ytimeen).

Eipä noita kyllä ole Windowseissakaan ollut sen jälkeen kun niistä W9x:stä päästiin eroon kun siirryttiin NT-pohjaisiin versioihin. Ja Windowsinkin saa tosiaan jumiin ajureilla, eli sikälikään ei ole suuremmin eroa.

Tuossa olet oikeassa, että jos Linuxissa jokin jumittaisi graafisen puolen, niin tekstipuolella voisi kirjautua sisään ja tappaa prosessin. Toisaalta ei tule Windowsissa nyt tilannetta mieleen viimeisen 10 vuoden ajalta, jossa graafinen systeemi olisi mennyt jumiin - aina se on ollut korkeintaan jokin ohjelma ja sen on aina saanut tapettua ilman boottausta. Siis poislukien tietty ne kerrat kun on eksynyt laatuvapaita ajureita koneeseen.

Pekka Karjalainen [12.08.2007 21:04:18]

#

Blaze kirjoitti:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Työpöytäympäristö

Onko tässä linkissä joku Putkabugi, kun tuo ö muka tipahtaa siitä pois (ainakin Blazen alkup. viestissä).

Modet siirtänevät viestin parempaan paikkaan, jos tuosta on puhumista.

Antti Laaksonen [13.08.2007 23:32:52]

#

Kopeekka kirjoitti:

Onko tässä linkissä joku Putkabugi, kun tuo ö muka tipahtaa siitä pois - -

Nyt vian pitäisi olla korjattu, linkin tunnistuksessa oli ääkkösongelma.

A-P [14.08.2007 11:03:57]

#

kpzpt kirjoitti:

Mikä Linux sopisi ensimmäiseksi koti-linuxeksi? Linuxin pitäisi pyörittää java peli serveriä ja TomCattia ja samalla palvella selaimena ja WMA/NetRadio musiikin kuuntelu koneena, NetBeans ja JDKoot JOGLit, kenties myös DVDeitä voisi katsella, sitähän on jo 3D ikkunoihin kykeneviä Linux versioita, kannattaako sellainen laittaa tälläiseen serveri koneeseen vai ovatko epävakaita?

Kuvaus kuulostaa työpöytäkäyttöiseltä, mutta lopussa on maininta palvelinkoneesta. Jos ensisijainen käyttötarkoitus on työpöytäkäyttö, niin suosittelen Opensuse 10.2:ta. Jos käyttö on enemmän palvelinkäyttöä, niin suosittelen CentOS 5:sta.

kpzpt kirjoitti:

Jos teiltä jotka nyt sitten jo olette tuttuja Linuxin kanssa, kysyy että,
minkä takia henkilön ei kannata siirtyä Linuxiin, niin, onko syitä ??

Ensimmäinen syy miksi Linuxin käyttöön ei kannata siirtyä on asenne. Jos ei ole valmis Linuxin tuomaan muutokseen käyttämässään sovellusvalikoimassa, työpöydän tuntumassa, oheislaitteiden valikoimassa jne, ei kannata siirtyä Linuxin käyttäjäksi. Toinen hyvä syy jättää Linux asentamatta on se, että haluaa Linuxista Windowsin Windowsin tilalle.

kpzpt [14.08.2007 18:12:24]

#

Hei!

No joo, olen nyt sitten päätynyt Ubuntu Linuxin käyttöön,
minun nykyinen PCI ADSL ei ole sellainen kortti joka toimisi Linuxin kanssa, eli,
edessä on uuden modeemin ja verkkokortin hankinta,
olisin kiitollinen jos joku jolla on Linux käytössä voisi suositella minulle
ADSL modeemia ja verkkokorttia jotka sitten varmasti toimisisivat Linuxin kera..

[edit] tää mun nykyinen linja on 8m/1m mutta nostan sen seuraavaksi 24m/1m ja sitten kun vaihdan sonerani nebulaan niin otan 12m/3m ADSL2/Annex..

[edit2] myös mahdollista että siirryn Mandrivan/Kubuntun käyttöön..

kiitos,

//----

JariTapio / Helsinki

squid [14.08.2007 18:22:34]

#

Voisin suositella vaikkapa Telewellin EA510:ä. Verkkokorteista ei niinlään ole tietoa, sillä ne tuppaavat nykyään olemaan integroituina emolevyissä(?)

kpzpt [14.08.2007 19:50:55]

#

Hei!

Mitenkäs toi INTEL PRO/DSL 3220 ADSL USB hinta olisi 25 euroa..
onko ihan lelu joka ei toimi Linuxissa ??

kiitos,

//----

Nikotiini [14.08.2007 23:18:47]

#

Taitaa kuule olla melko lelu. Muutenkin noitten USB-laitteiden toimivuus on Linuxissa niin ja näin.

Grez [15.08.2007 00:46:36]

#

Kyllä minulla kaikki USB-laitteet mitä olen Linuxissa käyttänyt ovat toimineet moitteetta. Tosin en yllättäen ole mitään roskia käyttänytkään, jotka toimivat juuri ja juuri tuurilla jossain yksittäisessä Windows-versiossa kun kuu on sopivassa asennossa.

Juice [15.08.2007 07:46:33]

#

Verkkokortit on hyvin tuettuja, joku Realtekin piirillä oleva on varma valinta. Siihen sitten perään käytännössä mikä tahansa ADSL-modeemi Ethernet-liittimellä.

Nikotiini [15.08.2007 17:22:22]

#

Kyllä net laitteet, joille valmistaja on tehnyt Linux-ajurit toimivat. Muistitikut
kyllä toimivat suoraan.

Blaze [18.08.2007 12:34:25]

#

squid kirjoitti:

Voisin suositella vaikkapa Telewellin EA510:ä.

En jaksa uskoa, että toi ois yhtään parempi ku tää EA500, joka on täyspaska. Pysy kaukana.

kpzpt [18.08.2007 12:52:08]

#

Blaze kirjoitti:

squid kirjoitti:

Voisin suositella vaikkapa Telewellin EA510:ä.

En jaksa uskoa, että toi ois yhtään parempi ku tää EA500, joka on täyspaska. Pysy kaukana.

Vai että kaukana olin jo lähes matkalla komponentti liikkeeseen, mitäs
modeemia herra blaze sitten suosittelisi, entäs verkkokortti..

jos sitä sanoo että joku on "täyspaska" ni olisi todellakin mukava kuulla/lukea
edes muutama syy noin totaalisesti laitteen tyrmäävän lauseen käyttöön..

tkarkkainen [18.08.2007 13:09:17]

#

Kaverin EA5xx:ssä oli ongelmana ainakin kuumeneminen, joka johti laitteen epävarmaan toimintaan ja lopulta hajoamiseen. Kaveri osti tilalle jonkin Zyxelin, joka ilmeisesti on toiminut luotettavammin.

Porukoiden luona on TW:n EA715, joka on toiminut jo vuosia moitteetta.

Blaze [18.08.2007 13:13:41]

#

kpzpt kirjoitti:

mitäs modeemia herra blaze sitten suosittelisi

Valitettavasti en osaa suositella mitään, tämä Telehell on ainoa, joka mulla on ollu.

kpzpt kirjoitti:

entäs verkkokortti..

Noi (langalliset) kai on järjestään melko toimivia. Tässä on joku vanha 3Com, läppärissä Intelin piiri.
Langattomien kans joutuu oleen tarkempi.

kpzpt kirjoitti:

jos sitä sanoo että joku on "täyspaska" ni olisi todellakin mukava kuulla/lukea
edes muutama syy noin totaalisesti laitteen tyrmäävän lauseen käyttöön..

Tuota modeemia joutuu säännöllisesti boottailemaan kun se menee "tukkoon". Vanhat avoimet yhteydet kyllä toimii, ja vikkelästi, mutta uusia yhteyksiä ei saa avattua ennenku iskee virrat pois ja takas.
Aina yhtä hauskaa huomata jossain kauempana kotoa, että koneeseen ei saakkaan yhteyttä ku ei huomannu bootata modeemia ennen lähtöä -_-

lapm [22.08.2007 01:14:07]

#

Blaze kirjoitti:

kpzpt kirjoitti:

entäs verkkokortti..

Noi (langalliset)

Ainakin verkkokauppa comista saa ihan Linux tuettua G standardin ymmärtävää wlan korttia. Valmistajaa en tähän hätään muista, mutta oli ihan hyllytavarana ja Linux tuki oli mainittu ihan valmistajan toimesta paketissa. :)

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=15723

No tuollainen ainakin löytyi ihan hakusanalla linux tuolta.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta