Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointiputka: Matkapuhelimille oma CSS

Sivun loppuun

kayttaja-2791 [10.07.2007 00:56:01]

#

Tästä on keskusteltu ennenkin, mutta laitanpa sen kunniaksi että käyn täällä kännykällä asiasta muistutuksen. Eli kännyköille voisi tehdä oman css-tiedoston. Eniten ongelmia aiheuttaa ainakin tälle 9300:lle liian leveät sivut, esimerkiksi tämä tekstiboksi on yli ruudun levyinen, joka vaikeuttaa sivun katselua, sekä kirjoitusta, huomattavasti. Lisäksi ylälogo on turhan iso handheldille ladattavaksi, ja näytettävästi (varaa muutenkin niukkaa muistia). Myös navigaatiota auttavat sivupalkit ovat kännykkäselaajalle rasite, joka tästäkin 640px leveästä näytöstä haukkaa hyvän osan leveyssuunnasta. Niitäkin voisi siis karsia, niiden sisällön ollessa (kirjautumista lukuunottamatta) aika turhia.

Muutoksen toteutuksen pitäisi olla aika kivuton, kiitos css-taittoisen ulkoasun. Itseasiassa laitoinkin uuden layoutin tullessa oman ehdotukseni handheld-css:ksi, mutta se taisi painua kommentoimattomana unholaan.

Antti Laaksonen [10.07.2007 13:32:59]

#

Täytyypä tutustua silloiseen ehdotukseesi, aika helposti unohtaa, että nettisivuja katsellaan myös kännykällä.

kayttaja-2791 [10.07.2007 13:41:49]

#

JTS kirjoitti:

Tässä handheld.css:ksi:

div#logo img, div#sivupalkki form, div#sivupalkki p, div#sivupalkki h2, div#sivupalkki ul {
    display: none;
}
body {
  background-color: white;
}
p#kirj {
    display: block !important;
}

ul#linkkipalkki {
    padding: 0;
}
ul#linkkipalkki li {
    display: inline;
}

Tuo olikin näemmä aika typistetty, esimerkiksi näiden tekstiboksien leveyksiin ei tehty parannuksia. Tosin ne onkin näemmä määritelty html:llä eikä css:llä, joten niiden muuttaminen voi olla ongelmallista...

Voisi myös miettiä josko yli ruudun levyiset koodi-tagien sisällöt muuttaisi kännykällä automaattisesti rivitettäviksi, jottei sivuttaissuuntaista selaamista tarvitsisi tehdä.

No, itse en nyt oikein voi tuota jatkokehittää, kun en olen lomailemassa tuttuni luona... Mutta viikon/parin viikon sisään voisin tehdä tuosta hieman paremman version, mutta toki vain jos sen yleensäkin käyttöönottoa ainakin harkitaan vakavasti.

Merri [12.07.2007 01:09:24]

#

Onkos mitä kaikkia oikeasti luotettavia softia, joilla näkisi pikselitarkkuudella prikulleen sen mitä puhelinselaimet näyttävät? Tosin, olen aika varma ettei Kontua kukaan tahdo oikeasti kahlata puhelimella. Paitsi ehkä juurikin foorumia.

feenix [12.07.2007 10:33:58]

#

Merri kirjoitti:

Onkos mitä kaikkia oikeasti luotettavia softia, joilla näkisi pikselitarkkuudella prikulleen sen mitä puhelinselaimet näyttävät? Tosin, olen aika varma ettei Kontua kukaan tahdo oikeasti kahlata puhelimella. Paitsi ehkä juurikin foorumia.

Ne kännykkäselaimet? Tuskin kukaan jaksaa testata kaikkia miljardeja vaihtoehtoja CSS-asetuksille ja tehdä niitä softaan.

S60-selaimia kylläkin voi ajella emulaattorin sisällä jos haluaa testailla.

atomimalli [13.07.2007 00:37:13]

#

Mulla näkyy nää opera minillä ihan niin hyvin että suosittelen muillekkin. Sivut esikäsitellään ,joten muistia ja tiedonsiirtoa säästyy.
Selaimessa toimiva testi-apletti löytyy kotisivuilta.

parasta aikaa kännykällä :p

kayttaja-2791 [15.07.2007 15:19:38]

#

Tässä paranneltu versio:

div#logo, div#sivupalkki form, div#sivupalkki p, div#sivupalkki h2, div#sivupalkki ul {
    display: none;
}
body {
  background-color: white;
}
p#kirj, p#omasivu {
    display: block !important;
}

textarea, code {
    max-width: 100% !important;
}

ul#linkkipalkki {
    padding: 0;
}
ul#linkkipalkki li {
    display: inline;
}

-Poistin koko yläpalkin (siinä on vain kuva muutenkin, jota ei kannattane moobilille näyttää)
-textarean ei pitäisi voida olla nyt ruutua leveämpi, eikä myöskään koodilistausten (voi olla jossain mielessä huono, nuo kooditagit)

En kokeillut vielä omalla kännykälläni.. Vaatisi nimittäin aika paljon säätöä. Voisi kuitenkin mielestäni kokeilla. En usko kuinka se nyt huonompi voisi olla kuin nykyinen. Tällöinhän nykyisten css-tiedoston mediatypeksi tulee laittaa screen (ja ehkä print myös?), ja tämän uuden typeksi handheld.

ajv [17.07.2007 08:52:01]

#

Testasin tuota JTS:n CSS-tiedostoa omalla mobile-Operallani, niin näemmä ei vaikutusta leiskaan, jos käyttää Operaa teksti-moodissa. Ja harvoinpa tuleekaan selattua kännyllä sivuja renderöitynä. Tosin onhan niitä muitakin selaimia kun Opera.

kayttaja-2791 [17.07.2007 13:19:03]

#

ajv kirjoitti:

Testasin tuota JTS:n CSS-tiedostoa omalla mobile-Operallani, niin näemmä ei vaikutusta leiskaan, jos käyttää Operaa teksti-moodissa. Ja harvoinpa tuleekaan selattua kännyllä sivuja renderöitynä. Tosin onhan niitä muitakin selaimia kun Opera.

Jos yleistetää (Operaakin on niin monenlaista ;), niin tietty :P Tosin itse suosin omassa 9300:sessa (jossa siis Operan tekemä selain, ei tosin varsinaisesti Mini) renderöityjä sivuja. Eikä tuossa taida olla edes optiota käyttää sitä Minin välityspalvelinta, joka siis suodattaa ne sivut valmiiksi sille pikkuruudulle sopivaksi.

No, ehkä tällä uudistuksella olisi vain aika harvoille hyötyä... Mutta enpä näe että uudistus mitenkään suuri olisi työmäärältään, enkä toisaalta keksi miten siitä jollekulle voisi haittaa olla.

ajv [17.07.2007 22:41:00]

#

Joo, ei ole missään nimessä haittaa, eikä ole hirveän työn takana. Automaattisesti toimiva tai sessiokohtainen valinta jonnekkin, että tekstiversio vai normaali. En missään nimessä ole vastaan, totesin vain, että ei valitettavasti mua/kohtalotovereita hyödytä :(

miiro [28.07.2007 13:06:40]

#

Opera Minillä on demo netissä jossa on aika pieni ruutu:
http://www.operamini.com/demo/?url=https://www.ohjelmointiputka.net
Ai niin, tuohan optimoi niitä sivuja itse.
Mutta ratkaisunahan kaikki voisi alkaa käyttää opera miniä :))

Toisaalta, testatessani tuota stylesheettiä tässä operassa pienentämällä ruudun kokoa ja sivu näytti perin ikävältä taulukon takia. kirjautumisboksi kaventaa keskustelua niin, että se täyttää todella ikävältä. Melkein pitäisi sekin piilottaa :/.

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta