Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Rauta ruostuu

Sivun loppuun

K_L [13.06.2007 15:35:53]

#

Olen tässä koko päivän yrittänyt metsästää vikaa eräästä koneesta. HP kävi eilen vaihtamassa prosun, kun epäiltiin vikaa siinä. Ajan kahta Super PI:tä kuormittaakseni Dual Coren 100 %, ja samalla ajan koneeseen isoja paketteja, sekä pingiä kahdesta paikasta. Koneessa vielä lisäksi pyörii laskuri ja pingi ulos. HP on aiemmin vaihtanut emolevyn koneeseen, jossa integroidut NIC:t.

Kone jumittaa mielenkiintoisesti. Prosessoritehot (molemmat coret) laskevat noin 1 sek. ajaksi nollille. Samalla jokaisesta pingistä tippuu 3 pakettia, mutta kopiointi ei katkea. Laskuri pysähtyy. HP:n diagnostiikkatyökalut eivät löydä mitään vikaa. Eventtejä ei synny. Mutta koneella ajettava softa kaatuu jokaisen jumin jälkeen. Kadonneiden pingien määrä on 0 % kokonaisuudessaan.

Olisiko käynyt niin huono mäihä, että prosu olisi toisen kerran mäsänä. Toisaalta tutkailua tehdään verkon yli (iLO). Olisiko mahdollista, että verkkovika aiheuttaa katkoksen. Katkos sitten näyttäisi siltä, että prosu hyytyy. Ei kenelläkään ollut vastaavaa vikaa? Ideoita? HP:llä ei tunnu olevan ainakaan…

Kokoonpano: ProLiant BL460c G1, Intel Xeon, 3000 MHz

tesmu [13.06.2007 16:33:20]

#

Ensinnäkin mitä käyttöjärjestelmää käytät?

Itselläni on kakkos koneessa todella ovela prosessori AMD Sempron 3400+ 64bit.

Windowsilla ohjelmat kaatuilee todella oudosti ja mikään ei oikein toimi kunnolla.
Olen asentanut windowsin uudestaan ja silti tuolla puhtaalla asennuksella ohjelmat kaatuilee oudosti.

Linuxilla ohjelmat pyörii loistavasti eikä mitään ongelmaa ole.

Olen tullut siihen tulokseen että vika on osaksi prosessorissa sekä käyttöjärjestelmässä...

(Linux sekä windows ovat kummatkin 32bittisiä)

Claw [13.06.2007 17:27:22]

#

Minulla on vähän sellanen mielikuva, että n. 99% tapauksissa joissa prosessori on rikki/viallinen, koko kone ei edes POSTaa.

Niissä tapauksissa joissa kuitenkin POSTaa, se kaatuu jo käyttöjärkestelmän latautumisessa.

En ekana lähtis prossua epäilemään. Muistit kunnossa? Aja MemTestiä. Käyttöjärjestelmä uusiks, onko jäähdytys kunnossa?

Blaze [13.06.2007 18:02:23]

#

K_L kirjoitti:

Olisiko käynyt niin huono mäihä, että prosu olisi toisen kerran mäsänä.

Tai emo rikki?

tesmu kirjoitti:

Windowsilla ohjelmat kaatuilee todella oudosti ja mikään ei oikein toimi kunnolla.
Olen asentanut windowsin uudestaan ja silti tuolla puhtaalla asennuksella ohjelmat kaatuilee oudosti.

Linuxilla ohjelmat pyörii loistavasti eikä mitään ongelmaa ole.

Varmaan joku ajurivika. Ainakin rikkinäisten muistikampojen tapauksessa homma menee juuri toisinpäin: Windows usein porskuttaa menemään kun Linux jumittuu jo boottiin.

K_L [13.06.2007 18:52:04]

#

tesmu kirjoitti:

Ensinnäkin mitä käyttöjärjestelmää käytät?

Windows 2k3 enterprice

Blaze kirjoitti:

Tai emo rikki?

HP vaihtoi emon jo kerran. Silloin jätettiin prosessori. Nyt vaihdettiin prosu vielä. HP:n diagnostiikka ei löytänyt vikaa prosusta eikä muisteista.

Jäähdytys on kunnossa. BL460c on Blade serveri, ja sen jäähdytyksestä vastaa blade-kehikko. Kehikossa 6 toimivaa palvelinta.

Onneksi on next bisnes day takuu. Saa joka toinen päivä viritellä kaikki uusiksi.

gamehouse [13.06.2007 19:09:30]

#

Voi olla myös tuuletusvika, vaikka olisi blade-kehikko. Kannattaa tarkistaa jäähdytyksen toiminta. (vai oletko jo tarkastanut?)

K_L [14.06.2007 08:59:03]

#

Joo, pelkkä bladen irroittaminen riittää. Nimittäin hyvin tuulee tyhjästä aukosta ilma ulos.

Ja tietenkin monitorointi työkalut ilmoittavat kaikki tarpeelliset lämpötilat ja tuulettimien pyörimisnopeudet. ISEE välittää moiset ongelmat välittömästi HP:lle.

ByteMan [14.06.2007 09:36:06]

#

ootko kattonu et virtalähde toimii kunnolla? jos viallinen virtalähde sotkee koneen muuta toimintaa jollain epätasasella jännitteellä tai jotain?


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta