Mistä voi ladata PDCursesin? Sehän on ilmainen. Kirjoitetaanko se muuten PD Curses vai PDCuses? Kiitos vaustauksista etukäteen.
Wisva kirjoitti:
Mistä voi ladata PDCursesin?
Et kyllä ees yrittäny. Ensimmäinen hakutulos Googlesta hakusanalla pdcurses
Wisva kirjoitti:
Kirjoitetaanko se muuten PD Curses vai PDCuses?
Ei kumpikaan :) PDCurses
Kyllä minä yritin, tosin en googlella, vaan www.fi:llä. Sain ladattua jotain, mutta kun tulen tälle sivulle: http://sourceforge.net/project/showfiles.php?
en tiedä mitä pitäisi ladata, ainakaan se, jonka latasin ei toiminut.
Wisva kirjoitti:
en tiedä mitä pitäisi ladata, ainakaan se, jonka latasin ei toiminut.
Sun kehitystyökalulles sopiva paketti. En tiiä, mitä työkalua käytät, enkä lähe arvailemaan.
Jos Dev-C++:aa käytät (kuten tuntuisi useimmilla kysyjillä olevan laita), käytä sen omaa päivitystyökalua (Tools > Check for Updates/Packages). Palvelimeksi kannattaa valita devpaks.org, ja PDCurses on osiossa Text console.
Minulla tosiaan on Dev-C++. Jostain syystä en kuitenkaan löydä Tools-valikosta kohtaa Check for updates/packages. Voiko tämä johtua Dev-c++:ani versiosta, vai onko vika ihan muualla?...
Voi johtua. Suosittelen kaikesta bugisuudesta huolimatta sitä uusinta (4.9.9.8 kai)...
Sitten vielä Blazen viestistä: Dev- c++:aan ei löytynyt versiota. Minkä siis valitsen? Vai onko siihen PD Cursesia ollenkaan?
Dev-C++ käyttää alla MinGW:tä, oikea paketti on siis ilmeisesti "pdc30_ming_w32.zip"
Eikös sen paketin voinut myös imaista selaimen kautta http://www.devpaks.org -sivuilta ja sitten omassa koneessa asentaa sen package managerin kautta? (En osaa enää noita outoja idejä.)
Tarkka linkki: http://devpaks.org/details.php?devpak=5
Kopeekka, mitä tuolle tiedostolle pitäisi tehdä?
"pdc30_ming_w32.zip" ei toimi, eikö C Header filet pidä lykätä kääntäjän kirjasto kansioon (LIB).
Jos sinulla on se DevPak-päätteinen tiedosto, niin sitä klikkaamalla pitäisi aueta se Package manager -ohjelma. Tai sitten ei. En voi neuvoa, koska minulla ei ole tuo DevC++ käytössä. Olen joskus nähnyt, että jotenkin niin se toimi.
Headerit laitetaan include-hakemistoon. Lib-tiedostot laitetaan lib-kansioon.
Kääntäjälle voi myös kertoa, mistä kansioista header-tiedostoja laitetaan, jolloin ne voi pistää kirjastokohtaisesti omiin kansioihinsa. IDE:ssä se tieto on jossain konfiguroitavissa kääntäjän optioissa. Jälleen anteeksi, mutta en voi neuvoa tarkasti, koska en käytä kys. ohjelmaa.
Ja edelleenkin pääsisit luultavasti helpoimmalla hankkimalla Dev-C++ 4.9.9.8:n ja lataamalla PDCursesin sen omalla päivitystoiminnolla, kuten aiemmin neuvoin.
Minä latasin dev-c++ uusimman version. Nyt tuo kopeekan neuvoma tiedostokin alkoi toimia. Asensin sen, ja ymmärtääkseni Dev-C++ katsoo PDCursesin olevan asennettu. Kuitenkin, kun kirjoitan ohjelmaani seuraavan rivin:
# include <curses.h>
ohjelma ilmoittaa että määriteltyä tiedostoa ei löydy. Missä vika on. Jatkan asian tutkimista itse, mutta ideoita otetaan vastaan
(Mod. Edit. Kooditagit.)
Katso https://www.ohjelmointiputka.net/oppaat/opas.
#include <ncurses.h>
on siellä neuvottu tapa.
// PDCurses: #include <curses.h>
Oletko varma, että kirjasto asentui oikeaan paikkaan?
Nyt taisi löytyä todellinen ongelman syy: asentamani Dev-C++ ei "tiedä", mistä hakea tiedostot, kuten iostream.h tai curses.h. Kuinka tämän voi kertoa kääntäjälleni. (jos sillä on merkitystä niin nuo koodi tiedostot ovat omat tiedostot-kansion kansiossa LIB)
Huhuu! tietääkö kukaan vastausta kysymykseeni? Olenko kysynyt jotenkin huonosti, vai eikö vain ole halukkaita/osaavia vastaajia? Kiitos kaikille vastauksista, erityisesti Metabolixisille, joka jaksoi toistaa, että kannattaa ladata uusin Dev-C++.
En tiedä, kun ei ole Dev-C++:ssaa, mutta oisko Tools -> Compiler options -> Directories
Kiitos TsaTsaTsaa, kun annoit tuon vinkin. Tämä vaikuttaa toimivalta, tosin minä en vieläkään saa hommaa toimimaan. Kirjoitan ongelmastani tarkemmin myöhemmin, nyt en ehdi. Kiitos vielä kerran!
Muistaakseni devcpp:ssä piti antaa linkerille parametri -lpdcurses tai -lcurses että tuo toimisi
Kuulostaa lupaavalta, tesmu. Miten se siis tehdään? Olen siis laittanut directoriesiin kohtaan C++ librarys (tms.) kansion nimeltä LIB jossa on mm. iostream. Binariesiin laitoin kansion BIN, jossa jossa muutama outo tiedosto, ja pari exeä. C librarysiin en antanut mitään, kun en käytä c-kieltä.
Jossaki niistä valikoista pääsi säätää kääntäjän asetuksia sitten siellä on joku tekstikenttä nimeltä "Linker parameters" niin ruksitat sen että niitä käytetään ja heität sinne -lpdcurses tai -lcurses en nyt oo varma että kumpi
Onko kyseessä se tekstikenttä, joka löytyy projct optionsin kohdasta parameters, ja jonka yllä lukee linker. Jos on, homma ei toimi vaikka tein sen. Muussa tapauksessa en löytänyt oikeaa teksti kenttää. Jos seuraavalla on merkitystä, niin kone antaa ilmoitusta: "There doesn't seem to be GNU Make file in PATH or in Dev-C++'s Bin path. Please make sure that you have GNU Make and adjust Bin setting or system path eviroment variable and that make setting in compiler option contains correct file name, otherwise you will not be able to compile anything."
Muistaakseni se oli sittenkin compiler parametreihin johon tuo piti laittaa siinä pitäisi olla 2 tekstikenttää toinen on linker ja toinen compiler parameters...
missä on compiler parametrien tekstikenttä?
Siinä linkkerin parametrien vieressä, mutta linkkerille nuo kyllä kuuluvat.
Onneksi olkoon, olet onnistunut särkemään Dev-C++:n totaalisesti. Mitäpä jos vain poistaisit _kaikki_ versiot siitä ja asentaisit sen uudestaan? Asetusten pitäisi kyllä olla oletusarvoisesti kohdallaan. Kuten tuo nyt sanoi, Bin-polussasi ei ole sellaista hakemistoa, jossa olisi oikea Make-ohjelma. Tällä ei ole mitään tekemistä noiden mainittujen parametrien kanssa.
Poistin kummankin dev-c++ohjelmani ja asensin uudemman uudelleen, mutta se ei auttanut. Mitä nyt voin tehdä?
Vieläkin valittaa samaa? Latasithan varmasti sen Dev-C++-version, jossa on kääntäjä mukana? Siellähän on hyvin selvästi kaksi versiota, kääntäjällinen ja kääntäjätön.
Se on varmaan se jossa ei tule kääntäjä mukana. Kokeillaanpa sitä toista...
Asensin Devin min-gw:n kanssa, ja ncurses tuntuu toimivan! Kiitos kaikille, jotka jaksoitte nähdä vaivaa neuvoaksenne minua. Teistä todella oli apua. Kiitos!
Siltä varalta että joku etsii tästä keskustelusta apua oman PDCursesin hankkimiseen, teen pienen yhteen vedon:
-Aluksi minun tuli hankkia uusin Dev-C++. Kirjoittaessani tätä se on versio 4.9.9.2 (joka on dev-c++ vitosen beta). Mikäli Dev-c++ 5 on tätä lukiessasi ilmestynyt suosittelen sen lataamista.
-Sitten piti ladata itse PDCurses se löytyi valmiina Dev-pakettina osoitteesta http://devpaks.org/details.php?devpak=5
-Tämän jälkeen vain asennat PDCurses paketin ja homman pitäisi toimia.
Vielä kohtasin ongelman. Aloin kirjoittaa ensimmäistä ensimmäistä PDCurses ohjelmaani. Kirjoitin aluksi vain:
include <curses.h> int main (int argc, char** argv) { initscr(); endwin(); return 0; }
Kääntäjä ei tuntunut tunnistavan initscr(); ja endwin(); funcktioita. Missä vika?
Sulta puuttuu #-merkki includen edestä ja todennäköisesti et muistanut linkittää projektiasi. -lcurses
tgunner kirjoitti:
todennäköisesti et muistanut linkittää projektiasi. -lcurses
Linkittäjä tosiaan valitti jotain. Kuinka projekti linkitetään?
Ei ole kyseistä ohjelmaa nyt tässä, mutta minusta se meni project-ylävalikon kautta. Sitten sieltä varmaan linker options tms.
Sain annettua sille ne parametrit, ja virheilmoitusten määrä kutistui yhteen, mutta niitä siis on vielä yksi. Se menee näin: "[Build error] ["PD] error 1" Itse en ymmärtänyt sanaakaan, mutta jos joku ymmärtää, niin kerro ihmeessä.
Kääntäjässähän on myös Compile Log. Jos siitä olisi jotain apua, lisään sen tähän:
Compiler: Default compiler Building Makefile: "C:\Dev-Cpp\Makefile.win" Executing make... make.exe -f "C:\Dev-Cpp\Makefile.win" all g++.exe -c "../Documents and Settings/Joh/Omat tiedostot/PDC-T koodi.cpp" -o "../Documents and Settings/Joh/Omat tiedostot/PDC-T koodi.o" -I"C:/Dev-Cpp/lib/gcc/mingw32/3.4.2/include" -I"C:/Dev-Cpp/include/c++/3.4.2/backward" -I"C:/Dev-Cpp/include/c++/3.4.2/mingw32" -I"C:/Dev-Cpp/include/c++/3.4.2" -I"C:/Dev-Cpp/include" g++.exe "../Documents and Settings/Joh/Omat tiedostot/PDC-T koodi.o" -o "PDCurses-testi.exe" -L"C:/Dev-Cpp/lib" Icurses g++.exe: Icurses: No such file or directory make.exe: *** [PDCurses-testi.exe] Error 1 Execution terminated
Oma huomioni kiinnittyi seuraavaan riviin:
g++.exe: Icurses: No such file or directoryx
Sehän sanoo ettei löydä tiedostoa tai kansiota nimeltä Icurses, eli antamissani parametreiissa on jotain vikaa. Vai mitä?
Jos joku tietää edes esim. sivuston jolta voisi löytyä apua, pyydän laittamaan viestiä.
Pitäisikö sen olla -lcurses?
Se on -lcurses eikä -Icurses. Eli ällä.
(hidas)
Vaihdoin kirjaimen... ja yksinkertainen testiohjelmani toimii! Kiitos kaikille vastanneille. Teistä oli suuri apu. Ja kiitos myös ohjelmointiputkan ylläpitäjälle. Teidän avullanne voin vihdoin alkaa toteuttaa ohjelmaideoitani.
Hmm... alkaakohan jotakuta ärsyttää tämä jatkuva kiittely? Jos alkaa, niin koeta kestää!
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.