Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: QB: Äänen voimakkuus SOUND-komennossa

Sivun loppuun

Juhko [28.04.2007 11:52:13]

#

Miten saan tai saanko mitenkään säädettyä SOUND-komennon äänenvoimakkuutta?

Tai miten ylipäätään saa ääniä eri voimakkuuksilla?

ps. jos tarttee jotakin outtailua niin annattehan linkin johonkin oppaaseen?

KIITOS VASTAUKSISTA!

t. Juhko

pieslice [28.04.2007 14:01:18]

#

Ei mitenkään.

gamehouse [29.04.2007 15:03:47]

#

Minun tietääkseni SOUND- komennolla ei saa vaihdettua äänenvoimakkuuksia, mutta ääniä eri taajuuksilla voi tehdä näin:

SOUND 100,5 (*1
SOUND 200,5 (*2
SOUND 300,5 (*3

Tuosta pitäisi tulla erillaisia ääniä. (*1 = aika matala (*2 = keskitaso (*3 = vähän korkea...

Emt onko nuo nyt ihan hyvin selitetty, mutta ainakin yrittänyttä ei laiteta...

muokkaus: Okei... ja muokkasin nuo pisteet pilkuiksi.

Grez [29.04.2007 15:47:54]

#

gamehouse kirjoitti:

ääniä eri voimakkuuksilla voi tehdä näin

Tuo säätää äänen taajuutta, ei voimakkuutta.

Ja tuon pisteen tilalla pitäisi varmaan olla pilkku (SOUND 100,5 jne.)

Juhko [29.04.2007 17:36:50]

#

Joo, kyllä minä SOUNDissa nuo taajuudet osaan, harmi vain ettei ole sitten sitä voimakkuutta.

Muuten, eikö ääniä saa tungettua kaiuttimeen (ei siis piipperiin) johonkin porttiin? Mikä tämä portti olisi?

gamehouse [29.04.2007 20:54:39]

#

Ei minun tietääkseni saa.

Grez [29.04.2007 21:49:45]

#

Siis jos puhutaan PC:n ulkopuolisesta kaiuttimesta, niin siinä täytyy olla jokin äänikortti tai D/A -muunnin välissä. Äänikortti saattaa toki olla emolevylle integroitu. Yksinkertaisimmillaan esimerkiksi Covoxilla saa ääntä samalla tavalla kuin yleensäkin tavaraa laitetaan kirjoitinporttiin. Covox on tosin aika CPU-intensiivinen viritys.

Eli kyllähän QB:llä saa ääntä tehtyä äänikortin avullakin. Itse en silti lähtisi äänikorttien ohjaamista tekemään suoraan QB:llä. Sanotaanko että siinä ei oikein ole nähty vaiva suhteessa hyötyyn millään mittarilla mietittynä.

pieslice [29.04.2007 21:56:13]

#

Joo ei noi QB-äänikortti viritykset edes toimi ilman dosboxia tai win95/susikasi konetta jossa on joku vanhahko dos-yhteensopiva äänikortti. Perus SoundBlasterin (siis se vuonna 1989 julkaistu) FM-synan saa ainakin vinkumaan QB:lla outtaamalla. Mutta työtä se vaatii ihan julmetun paljon, ja jos ei ole äänisynteesin perusteet hallussa niin parhaimmatkin ohjelmointiyritykset kuulostaa melko onnettomilta.

Käytännössä sun pitää kirjoittaa ajuri FM-synalle ja uskon että se on sun taitojen ulkopuolella.

Tossa linkki. Äläkä kysy suomenkielistä ohjetta.
http://www.gamedev.net/reference/articles/article447.asp

Dude [04.05.2007 15:48:04]

#

Jossai täälä ohjelmointiputkas on qb ohojeet soundblasterilla soittoon.

pieslice kirjoitti:

Joo ei noi QB-äänikortti viritykset edes toimi ilman dosboxia tai win95/susikasi konetta jossa on joku vanhahko dos-yhteensopiva äänikortti.

Ja winme(windows me joka on kaikista paskin windows)varmaan myös kävis.

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta