Miten saan tai saanko mitenkään säädettyä SOUND-komennon äänenvoimakkuutta?
Tai miten ylipäätään saa ääniä eri voimakkuuksilla?
ps. jos tarttee jotakin outtailua niin annattehan linkin johonkin oppaaseen?
KIITOS VASTAUKSISTA!
t. Juhko
Ei mitenkään.
Minun tietääkseni SOUND- komennolla ei saa vaihdettua äänenvoimakkuuksia, mutta ääniä eri taajuuksilla voi tehdä näin:
SOUND 100,5 (*1 SOUND 200,5 (*2 SOUND 300,5 (*3
Tuosta pitäisi tulla erillaisia ääniä. (*1 = aika matala (*2 = keskitaso (*3 = vähän korkea...
Emt onko nuo nyt ihan hyvin selitetty, mutta ainakin yrittänyttä ei laiteta...
muokkaus: Okei... ja muokkasin nuo pisteet pilkuiksi.
gamehouse kirjoitti:
ääniä eri voimakkuuksilla voi tehdä näin
Tuo säätää äänen taajuutta, ei voimakkuutta.
Ja tuon pisteen tilalla pitäisi varmaan olla pilkku (SOUND 100,5 jne.)
Joo, kyllä minä SOUNDissa nuo taajuudet osaan, harmi vain ettei ole sitten sitä voimakkuutta.
Muuten, eikö ääniä saa tungettua kaiuttimeen (ei siis piipperiin) johonkin porttiin? Mikä tämä portti olisi?
Ei minun tietääkseni saa.
Siis jos puhutaan PC:n ulkopuolisesta kaiuttimesta, niin siinä täytyy olla jokin äänikortti tai D/A -muunnin välissä. Äänikortti saattaa toki olla emolevylle integroitu. Yksinkertaisimmillaan esimerkiksi Covoxilla saa ääntä samalla tavalla kuin yleensäkin tavaraa laitetaan kirjoitinporttiin. Covox on tosin aika CPU-intensiivinen viritys.
Eli kyllähän QB:llä saa ääntä tehtyä äänikortin avullakin. Itse en silti lähtisi äänikorttien ohjaamista tekemään suoraan QB:llä. Sanotaanko että siinä ei oikein ole nähty vaiva suhteessa hyötyyn millään mittarilla mietittynä.
Joo ei noi QB-äänikortti viritykset edes toimi ilman dosboxia tai win95/susikasi konetta jossa on joku vanhahko dos-yhteensopiva äänikortti. Perus SoundBlasterin (siis se vuonna 1989 julkaistu) FM-synan saa ainakin vinkumaan QB:lla outtaamalla. Mutta työtä se vaatii ihan julmetun paljon, ja jos ei ole äänisynteesin perusteet hallussa niin parhaimmatkin ohjelmointiyritykset kuulostaa melko onnettomilta.
Käytännössä sun pitää kirjoittaa ajuri FM-synalle ja uskon että se on sun taitojen ulkopuolella.
Tossa linkki. Äläkä kysy suomenkielistä ohjetta.
http://www.gamedev.net/reference/articles/
Jossai täälä ohjelmointiputkas on qb ohojeet soundblasterilla soittoon.
pieslice kirjoitti:
Joo ei noi QB-äänikortti viritykset edes toimi ilman dosboxia tai win95/susikasi konetta jossa on joku vanhahko dos-yhteensopiva äänikortti.
Ja winme(windows me joka on kaikista paskin windows)varmaan myös kävis.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.