Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: C++: Graafinen C++

Sivun loppuun

punppis [22.04.2007 03:43:37]

#

Nyt kun on koulussa tullut opeteltua tuota C++ komentorivipuolella, eli ihan tekstiseikkailuja sun muita matemaattisia ohjelmia on tullut tehtyä, niin olisi mukava opetella niitä graafisiakin. Opettajalta kysyin, että onko meille tulossa graafisia ohjelmia, eli siis ikkunallisia ohjelmia niinkuin esim. Visual Basicilla voi helposti tehdä, niin vastaus oli ei :(.

Haluaisin siis opetella koodailemaan C++:n puolelta näitä graafisia käyttöliittymiä. Mitkä kirjastot olis hyviä tähän hommaan ja löytyykö niihin ohjeita netistä helposti?

Gaxx [22.04.2007 07:36:47]

#

Helppoja vaihtoehtoja ovat ainakin
-SDL
-Allegro

Sitten kehittyneempiä ja ehkä vaativampia ovat esimerkiksi
-OpenGL
-DirectX

Jälkimmäiset soveltuvat sitten jo 3D-grafiikan luontiin. SDL:lle löyttyy oppaita aloittelijoille myös täältä putkasta.

Markus [22.04.2007 09:39:58]

#

SDL, Allegro ym. ovat tarkoitettu lähinnä peleihin. Normaaleihin käyttöliittymiin suosittelen (ja käytän myös itse) wxWidgets kirjastoa: http://www.wxwidgets.org/

Muita:

GTK - www.gtk.org ja sen c++ versio GTKmm - http://www.gtkmm.org/
Qt - http://www.trolltech.com/products/qt/

moptim [22.04.2007 09:59:05]

#

SDL loisi ikkunan, ja siihen saisi muitakin kuin pelejä hieman säätämällä. Ei liene aivan mahtava hommeli tavalliseen GUI-ohjelmointiin, mutta mahdollinen se voisi ollakin. En suosittele kuitenkaan.

Jalmari91 [22.04.2007 12:01:02]

#

Win32 on hyvä jos windows ohjelmia teet =D Ja se on kohtuun helppokin.

Markus [22.04.2007 12:46:01]

#

Win32-API aika hirveä käyttää (tiedän omasta kokemuksesta), ja mikä pahinta, jos teet ohjelman käyttäen Win32-API:a, toimii ohjelma ainoastaan Windows käyttöjärjestelmässä. Ei ole mitään syytä olla käyttämättä jotain korkeamman tason kirjastoa (kuten esim. wxWidgets), se tekee ohjelman teosta paljon helpompaa, ja mikä parasta, ohjelma toimii millä tahansa käyttöjärjestelmällä (Windows, Linux, Mac OS, jne).

punppis [22.04.2007 13:37:19]

#

Kiitosta vaan erittäin paljon ;)

Vielä sitten sellanen kysymys kun latasin nyt tuon wxWidgets-2.8.3 Windowsille, ja se sitten asentui tuonne C:\wxWidgets-2.8.3 ihan defaulttina. Miten mä sitten voin ruveta tekeen ohjelmia noilla kirjastoilla? Riitääkö, että kopioin tuon include-kansion vain esim. Dev-Cpp:n kansioon?

exAtuu [22.04.2007 13:59:14]

#

WxWidgetsin taitaa saada asennettua sillä Dev-C++:n asennustyökalulla. Sinun ei siis tarvitse ladata sitä erikseen netistä.

Markus [22.04.2007 18:21:55]

#

Voit myös kokeilla wxDev-C++ ohjelmaa, joka on varta vasten wxWidgets ohjelmien kehitystä varten tehty versio Dev-C++:stä: http://wxdsgn.sourceforge.net/
Se on hieman buginen, mutta siinä tulee wxWidgets mukana ja lisäksi vielä "Visual Basic"-tyylinen GUI-editori, jota tosin en ole kokeillut)

moptim [06.05.2007 12:15:39]

#

#ifdef Linux //tms. what ever
#include <X11/X11.h>
void alusta_akkuna(void) {
    tahan_x11_ikkunan_luonti_koodi();
}
#endif
#ifdef windows //tms.
#include <windows.h>
void alusta_akkuna(void) {
    tahan_win_ikkunan_luonti_koodi();
}
#endif

:)


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta