Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: Kuinka tehdä roguelike (C++)?

Sivun loppuun

Wisva [17.04.2007 18:55:19]

#

Olen vasta aloittelija c++ohjelmoinnissa (ja ohjelmoinnissa muutenkin) ja tarvitsen keinon tehdä ns. roguelike-pelejä. Luin aiempia keskusteluja aiheesta, muttei juttu vielä selvinnyt. Jos joku viitsii vastata niin selittäkää neuvonne kohtuullisen tarkasti, en tiedä vielä täysin perus asioitakaan, kuten olioiden käyttämistä.

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

tgunner [17.04.2007 19:47:11]

#

Lue putkan qbasicille kirjoitettu rogue-tutoriaali. Opettele käyttämään ncursesia (tai pdcursesia windowsissa) ja lue uusiksi ne vanhat keskustelut.

Ja tietenkin kannattaa opetella koodaamaan ennen pelien tekemistä!

Aruviel [17.04.2007 20:52:20]

#

PaulKP:n viisauksia:

http://koti.mbnet.fi/paulkp/articles/rlcrash.htm

Hyvin mukavaa luettavaa.

Wisva [18.04.2007 16:13:45]

#

Kiitos vastauksesta TGunner, mutta kun se opas on qbasicille, niin en tiedä millä sanalla pitäisi korvata, vaikka WIDTH tai CLS.
Kiitos Aruvielillekin, mutta taidan olla liika huono englanninkielessä, että tarpeeksi ymmärtäisin tota sivua.

tgunner [18.04.2007 16:19:14]

#

No en meinannutkaan sitä, että lukisit qbasicin mukaan. Teoria ja toteutuskeinot siitä oppaasta kantsii lukea.

Metabolix [18.04.2007 18:12:39]

#

Kuten lukuisista aiemmista aiheista selviää, peliä ei tehdä periaatteella "moi, aloitin juuri koodauksen, auttakaa minua tekemään peli". Pelinteosta on turha haaveilla, jos ei ensin osaa tehdä vaikka silmät kiinni kaikenlaisia perusasioita. Edes pienikokoinen "iso projekti" ei ole oikea paikka opetella kielen komentorakenteita, ja käytettävistä kirjastoistakin kannattaa olla jonkinlainen peruskäsitys. On syytä osata itse etsiä niitä "komentoja" eli tässä kielessä funktioita. Sekään ei vielä riitä, koska varsinainen ohjelmointi ei ole vain hassujen komentojen lätkimistä peräkkäin vaan toiminnallisten kokonaisuuksien ymmärtämistä.