Hei,
Täällä ehkä yksi tulevaisuuden nörtti, mutta vielä on koodipeukalo keskellä kämmentä. Haluaisin tehdä yksinkertaisen blogin omille sivuilleni. Yritin ihan kauheasti googlettaa, mutta en löytänyt mitään sopivaa. Varmaan php:llä ja mysql:lä saisi paljon aikaiseksi, kumpikin löytyy palvelimeltani. Olen käyttänyt kumpaakin hyvin hyvin vähän, joten ihan perustason vinkkiä tai jos jostain löytyisi ihan valmista koodia, niin sekin kelpaisi. Entä kuvien lisääminen, onnistuuko se helposti?
Kiitos kaikille avusta!
Teet tietokantaan taulun, jossa on vaikka sarakkeet pvm, teksti, otsikko tai mitä haluatkaan siinä olevan. Sitten teet sivun josta pystyt kirjoittamaan artikkelin, eli lomake josta välität haluamasi tiedot php-skriptille joka lisää tiedot tietokantaan.
Sitten teet sivun joka tulostaa tekstin, vaikka niin että se saa GET:n kautta artikkelin otsikon ja hakee taulusta rivin jonka otsikko on sama, jonka jälkeen tulostaa artikkelin haluamallasi tavalla.
Sitten teet sivun jonne php:n avulla (luonnollisesti) tulostetaan linkit kirjoituksiin. Eli haet loopissa tietokannasta kaikki otsikot, ja joka kierroksella tulostat vaikka näin: echo "<p><a href='tulosta_kirjoitelma.php?a=$otsikko'>
En jaksa millään nyt kertoa tarkemmin kun väsyttää ja kone on ylikuumenemispisteessä, mutta ohjeet tähän kaikkeen löytyy Putkan oppaista. Jos kukaan muu ei ehdi niin kirjoitan huomenna vaikka tarkemmankin romaanin asiasta... Todennäköisesti joku viitsivämpi ehtii ensin. :]
Lisäys: Tein tänään lupauksen, että pyrin kyselemään vähemmän ja neuvomaan enemmän. En ole jaksanut toisten ongelmiin perehtyä mutta lupaan että aion nyt auttaa jos suinkin pystyn ja jos suinkin kone on viileämmässä tilassa. Nyt boot kutsuu. ->
Asenna vaan suoraan Wordpress, niin pääset vartissa bloggaamaan. Muutenkaan ei tarvitse itse alkaa koodaamaan, jos ei kerran ole kokemusta. Kaikki kommentoinnit, Rss-feedit yms. perusominaisuudet on valmiina.
Kannattaa aloittaa ihan rauhallisesti. Esimerkiksi siitä, että tekee lomakkeen, jossa on tekstikenttä, jonka sisältö talletetaan kantaan ja näytetään toisella sivulla.
Jos et vielä ole, kannattaa täältä Putkasta löytyvä PHP-opas kahlata läpi.
Edit: niin tietty, jos sinua kiinnostaa vain se blogaaminen, on se WordPress (tai vaikka Blogger) oikea ratkaisu. Minä kyllä ymmärsin, että nimenomaan se koodaaminen olisi se mielenkiintoinen asia, veppikoodauksen perusteiden harjoittamiseen blogi on mitä mainioin harjoitustyö.
Muutamia juttuja olen php:llä tehnyt, esim. puoliksi copypasteilemalla vieraskirjan sekä simppelimpiä harjoituksia, mutta haluaisin hiljakseen opetella tai ainakin ymmärtää vähän enemmän php:ta. Mietin sitä, että miten saan tehtyä niin, että pystyn tekemään itse "the jutut" ja muut pystyvät vain kommentoimaan niitä.
Askel kerrallaan. Ensin haluat varmaan saada juttuja lisättyä sinne, ja myös saada ne näkymään jotenkin. Elin vaihe 1 on vaikka että teet lomakkeen jolla voit lisätä uuden blogimerkinnän sinne Mysql-kantaan.
Joo, eli ensin sinun pitää saada tehtyä tietokanta. Mieti mitä kaikkea tietoa jokaisesta artikkelista haluat talteen. Otsikko ja artikkeli ainakin, tarviiko muuta? Henkilökohtaisella blogilla ei varmaan kirjoittajan nimeä tarvitse tallentaa tietokantaan koska kirjoittaja lienee aina sama.
Missä sinulla on sivutila? Yleensä hallintapaneelista löytyy jokin kohta missä voi suorittaa MySQL-kyselyjä, tietysti olettaen että olet luonut tietokannan. Eli ensin luot tietokannan haluamallasi nimellä, sitten luot tietokantakäyttäjän eli tunnus ja salasana joilla myöhemmin tekemäsi php-skripti pääsee tietokantaan käsiksi. Näin, seuraavaksi sinun pitää luoda tietokantaan taulu joka sisältää blogisi artikkelit ynnä muun tiedon. Tämä tapahtuu antamalla seuraava MySQL-kysely: "CREATE TABLE blogi (otsikko TEXT, artikkeli TEXT)". Annat kyselyn siis hallintapaneelista kohdassa josta voi antaa MySQL-kyselyitä. Jos tällaista ei ole niin homma mutkistuu...
Jos et ole vielä sisäistänyt MySQL-tietokantoja kunnolla, niin ajattele että tietokanta on lukollinen kaappi, jossa on paljon tilaa. Kaapin voi avata vain oikealla avaimella, eli salasanalla ja tunnuksella. Kun kaappi on avattu, sinne voi lisätä kirjoja (eli MySQL-tauluja) tai voit ottaa jonkin kirjoista ja muokata sitä, lukea sitä tai tuhota sen kokonaan. Tässä tapauksessa 'blogi' olisi kirja, ja 'otsikko' sekä 'artikkeli' olisivat kirjan otsikoita, joiden alta löytyy tietoa taulukoituna.
Onko homma selvä tähän asti?
Moi,
Selvältä vaikuttaa. Sivutila on koulun palvelimella, himasta oon ollut sinne yhteydessä WinSCP:llä ja PuTTylla. Tietokannan luonti mysql:lään onnistuu, oon tullut joskus kokeiltua.
Tumpelo - olet todella hyvä selittäjä niin että aloittelijakin ymmärtää: Kiitos!
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.