Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Naapurin koneelle murtautuminen

Sivun loppuun

ZerDzo [11.02.2007 12:20:11]

#

Vähä meijän naapurissa asuu tyhmää porukkaa, nillä linksys langaton verkkoyhteys käytössä ja se on meillekki ihan vapassa käytössä. Eli ei tarviis ees omasta liittymästä maksaa ku voi niittenkin liittymää käyttää. Miten voisin murtautua jotenkin niitten koneelle ja kertoo sitten et kuinka helposti se tapahtuu ja näyttää niille niin tajuis neki suojata oman yhteytensä.

Jaska [11.02.2007 12:28:32]

#

Murtautuminen on aina rikos. Tuskinpa kukaan viitsii antaa palstalla ohjeita rikoksen tekoon. Juttele naapurisi kanssa ja kerro ongelmasta. Tai lähetä vaikka sähköpostia. Ja varmasti on naapurisovun kannalta parempi kertoa ongelmasta kuin murtautua koneelle. Tosin en sitten tiedä mitä mieltä naapurisi on siitä, että hän tietää sinun pääsevän koneensa tietoihin käsiksi. Minä en ainakaan pitäisi kauheasti siitä, jos naapurini soittaisi olikelloa sanoen "Moi! Olen naapurin Jussi. Kävin katsomassa koneesi tietoja omalta koneeltani käsin. Oletko huomannut, että gradussasi on sivulla 5 rivillä 17 kirjoitusvirhe joka olisi syytä korjata. Hyvää päivänjatkoa!"

tesmu [11.02.2007 13:37:08]

#

Oletan että joku mode poistaa tämän aiheen...

tsuriga [11.02.2007 14:23:26]

#

Mitä tätä nyt poistamaan, ehkä tästä vielä joku toinenkin ottaa neuvosta vaarin.

FooBat [11.02.2007 16:49:52]

#

Mainittakoon nyt vielä, että langattomissa verkoissa yleisesti käytetty WEP-salaus on niin heikko, että kuka tahansa pystyy kuitenkin halutessaan käyttämään sitä. Tosin salauksen murtaminen taitaa rikkoa muutamia lakipykäliä ja antaa siten verkon haltialle valtteja käräjille. En nyt ole varma mitä laki sanoo avoimen yksityisen verkon luvattomasta käytöstä, mutta harmaalla alueella tuossa ainakin liikutaan.

Jaska [11.02.2007 17:10:34]

#

Enpä minäkään ole varma siitä, onko kyseessä rikos. Saatoin olla turhan äkkipikainen. En kuitenkaan itse tekisi moista. Periaatteessahan samalla tempulla voisit saada tietoosi vaikkapa Suomen armeijan salaisia suunnitelmia, yksittäisten ihmisten kaikki sairaskertomukset ja kaikkea muutakin salaista materiaali, vaikka eiköhän tärkeimmät valtiosalaisuudet ole hieman paremmin suojattuja. Siksi epäilen murtautumisen olevan kiellettyä. Mutta jos haluat liikkua varmemmilla vesillä, neuvo naapuriasi muuten kuin demonstroimalla haittavaikutuksia.

Blaze [11.02.2007 17:34:46]

#

Jaska kirjoitti:

Enpä minäkään ole varma siitä, onko kyseessä rikos.

Toisen koneelle tunkeutuminen – tai edes sen yrittäminen – on rikos.

Avoimen verkon käyttämisestä en mee takuuseen, mutta kyllä nyt ainakin hyviin tapoihin kuuluu kysyä lupa.

Axle [11.02.2007 18:50:17]

#

ZerDzo kirjoitti:

Vähä meijän naapurissa asuu tyhmää porukkaa, nillä linksys langaton verkkoyhteys käytössä ja se on meillekki ihan vapassa käytössä. Eli ei tarviis ees omasta liittymästä maksaa ku voi niittenkin liittymää käyttää. Miten voisin murtautua jotenkin niitten koneelle ja kertoo sitten et kuinka helposti se tapahtuu ja näyttää niille niin tajuis neki suojata oman yhteytensä.

Ensin sanot sitä helpoksi ja sitten kysyt neuvoa muilta :) Sanottakoon, että melko mutkitta onnistuu jos kerran ei salausta ole (ja eipä nämä WEPpien murtaminen muutenkaan hankalaa ole).

ZerDzo [11.02.2007 20:18:23]

#

No.. tuskin mitään salaista tietoa on kysessä koska naapurinani sattuu olemaan samuli vasala :D

Jaska [11.02.2007 20:41:16]

#

Perustuslaissa sanotaan (http://www.yliopistojentt.fi/VAHTI-CD/Sivusto/lait/perustuslaki10.htm)

"Jokaisen yksityiselämä, kunnia ja kotirauha on turvattu."

Mielestäni tuo toteaa yksiselitteisesti, että myöskään avointa verkkoa ei saa käyttää koneelle tunkeutumiseen, sillä eiköhän jokaisen koneelta löydy yksityiselämää koskevaa tietoa. Toisaalta (http://www.yliopistojentt.fi/VAHTI-CD/Sivusto/lait/rikoslaki38.htm)

Rikoslaki (19.12.1889/39)

38 luku 8 § (21.4.1995/578)

Tietomurto

Joka käyttämällä hänelle kuulumatonta käyttäjätunnusta taikka turvajärjestelyn muuten murtamalla oikeudettomasti tunkeutuu tietojärjestelmään, jossa sähköisesti tai muulla vastaavalla teknisellä keinolla käsitellään, varastoidaan tai siirretään tietoja, taikka sellaisen järjestelmän erikseen suojattuun osaan, on tuomittava tietomurrosta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.

Aargh! Toivottavasti en itse rikkonut sitaattioikeuden lakia.

Heikki [11.02.2007 20:59:58]

#

Jaska kirjoitti:

Aargh! Toivottavasti en itse rikkonut sitaattioikeuden lakia.

Kukaan ei omista tekijänoikeutta lakiteksteihin, joten lakitekstiä saa käyttää vapaasti.

ZerDzo kirjoitti:

No.. tuskin mitään salaista tietoa on kysessä

Toisen henkilön tietokoneella oleva tieto on salaista siinä mielessä, että sinulla ei ole mitään oikeutta saada niistä tietoja murtautumalla.

Ja vaikka koneelle olisi mahdollisuus murtautua nappia painamalla, se on silti rikos ("--käyttämällä hänelle kuulumatonta käyttäjätunnusta--"). Yhtälailla on rikos "murtautua" naapurisi kotiin, vaikka hän jättäisi oven auki.

ZerDzo [14.02.2007 20:24:13]

#

Selväksi tuli..

K_L [15.02.2007 10:14:29]

#

Tietenkin sitä voisi olla niin kiltti, että kävisi sille tyhmälle naapurille sanomassa siitä asiasta.

E.K.Virtanen [15.02.2007 12:26:46]

#

@ K_L: näin on. Uskoisin (toivoisin) ainakin että itse vastaavassa tilanteessa soittaisin ovikello.

Eikä se että kyseessä on S.Vasala tee siitä sen sallitumpaa. Yksityishenkilö se hänkin.

peg [15.02.2007 14:43:00]

#

Oma wlan verkkoni on ollut 6 vuotta avoin ja tarkoitus on ollut, että kukavaan
saa sitä käyttää, ei ole ongelmia ollut, itse olen joskus lainannut naapureiden
verkkoa kun oma on ollut poikki. Kai maalaisjärkikin sen sanoo ettei toisen
avoimesta verkosta elokuvia ladata..

Pekka Karjalainen [15.02.2007 15:12:50]

#

Asiaan väljästi liittyen kuvakertomus siitä, mitä luvattomasti nettiyhteyttä lainaaville voi tehdä.

http://www.ex-parrot.com/~pete/upside-down-ternet.html

Kirjoittaja harrasti vain pientä opettavaista kiusaa, eikä esim. mitään shokkikuvia. Sivu on ihan turvallinen katsoa.

K_L [16.02.2007 08:21:15]

#

Heheheh.... Loistavaa piruilua!


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta