Okkei eli olen aloittelija C++:an käytössä ja tarkoitus olisi tehdä pieni RPG "tileset" peli, tässä vähä listaa mitä se sisältää.
-3 Eri Hirviötä.
-3 Eri Esinettä.
-3 Eri Asetta.
-Radan teko ohjelma jolla teen radat peliin.
-Oma hahmo liikkumaan nuolista ja lyö W,A,S,D ohjauksilla sinne suuntaan mihin
kirjaimet näyttävät.
-Oma hahmo pysähtyy seiniin.
-Hirviöt liikkuu satunnaisesti sinne tänne ja jos pelaaja on lähellä niin ne lyö.
-Hirviöt kääntyy seinistä.
-EI inventorya, vaan kun koskee esineeseen tai aseeseen se pelaaja ottaa sen automaattisesti käyttöön
Tarvisin helppiä päästä alkuun aika kiprakasti!
Pelistä olisi tarkoitus tulla samantapainen niinku Erkki RPG, mutta kun runnaan Erkkiin se valittaa että 1 Error, joten apua kaipailen. Miten teen editorin? Miten teen mitäkin, Apua!
Kiitos -Jarski
Näyttää siltä, että ohjelmoinnin perusasiat eivät vielä ole tarpeeksi hyvin hallussa. Pelin tekeminen on iso projekti, ja jos et tiedä miten lähteä liikkeelle, et luultavastikaan ole valmis aloittamaan peliprojektia.
Opettele jonkin ohjelmointikielen perusteet, hauska C++-opas on hyvä lähtökohta. Sen jälkeen tee yksinkertaisia pikkupelejä alkaen perinteisistä "arvaa luku" -tyyppisistä peleistä ja siirry sitten pikkuhiljaa grafiikkaohjelmointiin ja sitä kautta vaikka RPG-peliprojekteihin.
Nonni nyt rupes jo luonnistumaan!
kaikki lähtisi varmasti käyntiin jos vain löytäisi jostain miten saa simppelisti kuvan ladattua tuohon ohjelmaan, liikuttelun osaisin varmaankin, Ja kuten sanoin tarvin "vähän" helppiä :P hehe
Toinen asia, tuon taulukko hommelin avulla tein taulukon 4 kertaa 4,
nyt täytys saada vinkki miten tallennan nuo luvut tiedostoon, ja jos tallentaa txt tiedostoon ni eikös se ole vähän typerää koska muut voivat muokata sitä, elikäs jos tallentaisi sen vaikka Level1.emt niin pystyykö toinen ohjelma ottamaan siitä selvää?
Sitten vielä yks, varmasti helppo jutska!
kun mulla on näin koodi pätkää joka tulostaa tekstiä
cout << "Omena"; cout << "Kirja";
Miten saan että Omena on ekalla rivillä (se on kyllä ekalla rivillä), mutta Kirja sana pitäisi olla toisella rivillä mutta on heti omenan perässä, eli miten onnistuu rivin vaihto?
Väärin
OmenaKirja
Oikein
Omena Kirja
Lähde liikkeelle perusteista. Ihan oikeasti. Jos aloitat C++:n opettelun tekemällä alkuun vähänkään suurempaa peliprojektia, ajaudut varmaankin piakkoin hakkaamaan päätä Karjalan mäntyyn. Jos rivinvaihdon tekeminen ei onnistu, on todennäköistä, ettei kuvan lataaminenkaan tai esittäminen onnistu sen paremmin, varsinkin kun otetaan huomioon ettei c:ssä eikä c++:ssa ole mitään kieleen sisäänrakennettua kuvanlataussysteemiä.
Mitä rivinvaihtoon tulee, se tehdään merkillä \n.
cout << "Omena\nKirja";
Ei tämä mikään suuripeli projekti ole, ihan sellanen pikkiriikkinen ja simppeli vain...
Se tosiaan ihmetyttää minua että eikö ole keksitty helpompaa konstia kuin 682 riviä koodia yhden kuvan lataamiseen ^.^
Ja tkarkkainen, kiitoksia rivinvaihdosta, jatkan pelini tekoa...
Ei sen suuri tarvitsekaan olla, se on liikaa silti. Ei peliä voi tehdä, jos joutuu kysymään "miten teen mitäkin". Jotain omatoimisuutta edes! Opettele C-oppaan sisältö ja tutustu sitten vaikkapa SDL:ään. Jauha niitä, jauha, kunnes osaat. Kysely on kyllä sallittua, mutta omatoimisuus on vielä sallitumpaa. Liialla kyselyllä saat vain ikuisen osaamattoman leiman ja aiheutat yleistä hämminkiä, kun et osaa opetella edes perusasioita oppaasta.
Kiitoksia!
Olen minä jotain itekki tehny ^.^ nimittäin sitä rata editoria 39 riviä! :O
Jartsala kirjoitti:
Oon ihan pihalla ku näitä ohjelmointi kieliä on 100 ja jokaisessa lukee C++
On vain yksi C++ (kieli), mutta on useampia kääntäjiä (ohjelmia), jotka osaavat muuttaa C++:aa tietokoneen ymmärtämään muotoon.
Lisäksi kääntäjien päälle on kasattu noita graafisia työkaluja (IDEjä, Integrated Development Environment).
Visual C++ ja Dev-cpp ovat molemmat IDEjä, kääntäjänä ensimmäisessä on Microsoftin oma ja jälkimmäisessä gcc, joka on melko standardi Linux-puolella.
Molemmilla saa homman tehtyä, ja valinta on aika pitkälle makuasia. Dev-cpp:n etuna on gcc-kääntäjä, jolloin on helpompi lähteä porttaamaan ohjelmaa muillekin käyttiksille kuin Windowsille. VC++ taas on ympäristönä parempi kokonaisuus.
Noni nyt on SDL asennettu (kai ^.^)
Yrtitin kääntää sitä koodia joka oli oppaan lopussa mutta ei tajua ni ei tajua, hmm...
Miksi tossa on 2 koodia? Miksi? Miksi? Miksi? Miksiiii argh...!
Ja kun aloittaa projektin pitääkö ottaa Win32 blaa blaa?
Ottaa päähän niin runsaasti!
Pliis helpatkaa perinpohjasesti ja kunnolla kerralla eikä mitään
"Tää on nyt sulle liian vaikee, koittappas sitä ja tätä"
Avustamme ei ole mitään hyötyä jos et osaa niitä perusteita... Tee meille ja ennen kaikkea ITSELLESI palvelus ja opettele ne perusteet ensiksi. Muuten tuo sinun RPG-projektisi on kuin kiipeäisi perse edellä, jalat ja kädet katkaistuna 50 metriseen kuuseen... ;)
Jartsala kirjoitti:
Pliis helpatkaa perinpohjasesti ja kunnolla kerralla eikä mitään"
Tää on nyt sulle liian vaikee, koittappas sitä ja tätä"
Älä ota sitä loukkauksena, mutta tosiasia on, että pelin tekeminen on vaikeaa. Helposti voi tuntua, että jonkun "yksinkertaisen RPG:n/supermarion/..." tekee aika helposti, mutta valitettavasti asia ei ole niin simppeli. Aluksi pitää olla vahva perustaito jostain ohjelmointikielestä, sen jälkeen voi pikku hiljaa siirtyä tekemään grafiikkaa ja yksinkertaisia pelejä.
Aloita vaikka tuo RPG-projekti avaamalla C tai C++-opas ja tekemällä yksinkertainen numeronarvauspeli. Sitten keksi jotain muita yksinkertaisia pikkuohjelmia joita tekemällä tutustut kielen ominaisuuksiin. Jahka koet osaavasi kielen perusteet riittävän hyvin, voit tutustua vaikka SDL:ään ja tehdä hyvin yksinkertaisia pelejä, tyyliin piirrä ruudulle kuva jota voi liikutella nuolilla. Sitten monimutkaista ohjelmaasi pikku hiljaa, opettele matematiikkaa opasalueelta löytyvästä Ohjelmoijan matematiikka -sarjasta ja tämän jälkeen oletkin jo hyvässä vauhdissa RPG-projektissasi :)
Peliohjelmoinnissa tarvittavia taitoja ei valitettavasti opi hetkessä. Mutta kärsivällinen opettelu kyllä palkitsee!
Noni nyt etenee iha hyvi ku ajattelin että teen teksti RPG:n niinku sillein että vaikka esim näin
"Edessäsi seisoo iso vihreä mörkö, mitä teet?"
1)Panen vastaan
2)En pane vastaan
3)Pieraisen
2_ (laitetaa joku luku tähä 1-3
Mutta sitte taas kysyn helppiä hehee ^,^
Jos vaikka ekassa haarautuis kahteen osaan
1Menee lumeen
2Menee ruohoon
on vaihto ehdot, ni kun katon että if choice on 1 ni tekisinkö voidien avulla jotenkin että GO TO LUMIVOID, voisko sen tehä sillain vai miten ehdottaisitte?
If 1 then go to kelpaa ihan passelisti mulle jos neuvvotte sen!
Tässä yksi esimerkki tekstiseikkailusta (haulla löytyi nopeasti, joten laadusta en tiedä, mutta rittänee näin alkuun)
Juu nyt on pelin teko täydessä vauhdissa, kiitoksia vuan!
Duddiin sain pelin valmiiksi tssä hiljattain ja totean että jätän C++ hommat tähän koska se on surkea keksintö, hehee... Nunnii, moro teille kaikille vaan!
*hrhm* Mua itseäni kiihottaisi ihan tavattomasti kuulla miksi se on niin surkea keksintö. Elä kieltä syytä, vaan käyttäjää. ^_^
Onnittelut pelin valmistumisen johdosta, mutta pääsisikö sitä kokeilemaan. kun on niin tylsä matikan tunti niin vois vähän naureskella että mitä sait räpellettyyn kasaan.. :)
Jartsala kirjoitti:
Duddiin sain pelin valmiiksi tssä hiljattain ja totean että jätän C++ hommat tähän koska se on surkea keksintö, hehee... Nunnii, moro teille kaikille vaan!
pebkac ^^
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.