Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: C++ linuxissa

Sivun loppuun

verho88 [10.01.2007 16:29:21]

#

Eli voisiko joku linux-guru opettaa ja neuvoa, miten saan käännettyä jonkun c/c++-koodin linuxissa? gcc:stä jotkut on puhunut, mutta en tiedä mistä sen löytää ja miten käytetään. :) Päätteestä? OpenGL-kirjastot pitäis myös saada toimimaan, ellei ne toimi suoraan vaan asentamalla. Vai onko ne jopa suoraan asennettu ubuntuun, ku en löytäny synapticilla paketteja..

rndprogy [10.01.2007 17:00:07]

#

En ole ubuntisti, mutta jos ei gcc:tä ole vielä valmiina niin se asennetaan komentoriville kirjotettuna; apt-get install build-essential.
Ja se gcc toimii näin: gcc sorsafilu.c -o binaarifilu

jpa [10.01.2007 17:01:20]

#

apt-get install build-essential

Tuosta tulee make, gcc yms. tarpeellinen.

tn [10.01.2007 17:03:24]

#

C-koodi kääntyy komennolla:

gcc ohjelma.c -o ohjelma

C++ vastaavasti:

g++ ohjelma.cpp -o ohjelma

Jos parametria "-o ohjelma" ei anneta, kääntyy ohjelma "a.out"-nimiseksi.

Monissa linux-jakeluissa tulee kääntäjä automaattisesti mukana, mutta esimerkiksi Ubuntussa se täytyy asentaa erikseen (vaikkapa asentamalla paketti build-essential.)

OpenGL:ää (ja useita muitakin kirjastoja) käytettäessä täytyy toki muistaa linkittää kirjasto mukaan kääntämisen yhteydessä:

g++ ohjelma.cpp -o ohjelma -lGL

Jos esimerkiksi käyttää myös GLU-kirjastoa, täytyy tämäkin linkittää erikseen:

g++ ohjelma.cpp -o ohjelma -lGL -lGLU

En muista, tulevatko OpenGL:n kehitystiedostot vakiona mukana, mutta jos eivät, saa homman luultavasti pelaamaan asentamalla paketin libgl1-mesa-dev.

verho88 [10.01.2007 17:12:02]

#

Selvä.. Eiköhän nyt ala luonnistua. Linuxille on varmaan myös joku linux.h niinkuin windowsissa windows.h... Pitäis oppia tekemään ikkunoita ja käsittelemään näppistä ja hiirtä linuxissa.. Mutta luultavasti käytän SDL:ää, joka ei kyllä hirveästi innosta. :)

jpa [10.01.2007 17:17:18]

#

Linuxille on aika monta eri toolkittiä graafisten ohjelmien tekemiseen, tärkeimpinä QT ja GTK(2). Lisäksi on kaikenlaisia wrappereita, jotka osaavat käyttää useampia eri toolkittejä, kuten wxWidgets.

verho88 [10.01.2007 17:22:37]

#

Niin just. Tiedä sitten mitä alkaa opetella.. :) Helpoin sitte vissiin käyttää sitä SDL:ää niin saa pienellä hommalla ohjelman windowsillekin käännettyä.

jpa [10.01.2007 20:10:12]

#

Joo, SDL on ihan kiva peleihin. Porttautuviin GUI-softiin wxWidgets lienee kivoin.

Nikotiini [10.01.2007 23:12:26]

#

Linux on paras ohjelmointiympäristö(ainakin minun mielestä). Usemmiten pakettihallinasta saa kaiken tarvittavan, toisin kuin Windowsissa. Ja tiedostotkin ovat pienempiä. Itselle ei tule mieleen, olisiko paljon(tai mitään) kirjastoja, jotka toimisivat ainoastaan Linuxissa.

feenix [12.01.2007 14:06:00]

#

Nikotiini kirjoitti:

Linux on paras ohjelmointiympäristö(ainakin minun mielestä). Usemmiten pakettihallinasta saa kaiken tarvittavan, toisin kuin Windowsissa. Ja tiedostotkin ovat pienempiä. Itselle ei tule mieleen, olisiko paljon(tai mitään) kirjastoja, jotka toimisivat ainoastaan Linuxissa.

Itse en ole vielä löytänyt yhdenkään distron paketinhallinnasta kunnon IDEä kylläkään (nämä ovat mielipiteitä, huom). Ja tiedostojen koot eivät ole kyllä näyttäneet kovinkaan erilaiselta ellei sitten linkkaile staattisesti miten sattuu kuten jotkut kääntäjät tekevät.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta