Miksi Ohjelmointiputkassa ole palautelomaketta? Miksi pitää lähettää palaute sähköpostilla?
Saisi kyllä olla!
Juhko kirjoitti:
Miksi Ohjelmointiputkassa ole palautelomaketta? Miksi pitää lähettää palaute sähköpostilla.
En tiedä, mutta palautelomakkeen kautta saa ainakin helpommin törkyviestejä, kun taas sähköpostilla tuskin moni vaivautuu lähettämään peeloiluviestiä tai muuten tyhjänpäiväistä viestiä. Olisiko tällä osansa asiaan?
Ei se sähköpostin kirjoittaminen ole yhtään vaikeampaa kuin sen palautelomakkeen käyttökään. Tuleehan samalla varmistettua että ylläpito saa sinuun yhteyttä jos heillä on tarvetta kysyä lisätietoja asiasta josta annat palautetta.
Minusta sähköpostin lähetys on parempi tapa. Viesti jää talteen itsellekin ja saa kirjoittaa viestin mielensä mukaan. Lomakkeesta ei voi koskaan tietää, minne se palaute lopulta menee. Palautetta saa kirjoittaa myös keskusteluun, jolloin siihen pystyvät ottamaan kantaa sivuston muut käyttäjät.
Eikös sitä palautetta voi jättää myös keskusteluaiheeseen?
kas kas, Juhko aloittanut taas aiheen. Koskahan se tekee aiheen siitä, ettei putkassa ole yksityisviestejä... "niitä vaan pitäisi olla"
edit:
Miksi putkasta puuttuu aihe "Juhkon aloittamat aiheet", semmonen pitäisi olla.... :p
Juhko kirjoitti:
En ole edes TOP 10 aiheenaloittajissa!
Neljä kuukautta ekan viestin jälkeen ei tarvi ollakaan. Putka nyt on ollu pystyssä kuitenki sen viis vuotta.
Edit: ja on sulla enemmän alotettuja aiheita ku mulla :)
Juhko kirjoitti:
Uloskirjautuminen bugaa hassusti. Kun kirjaudun ulos, ja menen uloskirjautuneena keskustelualueelle, niin Sisällä-luettelossa lukee yhä nimeni Juhko. Yläreunassa taas ei lue "Kirjautuneena: Juhko". Mikäs tässä nyt on?
Ei bugi, vaan feature. Nimi näkyy listassa viis minuuttia viimisestä sivulatauksesta.
Juhko kirjoitti:
Taidat sanoa tuon vain siksi, että itse olet aloittanut vain yhden aiheen, kun, heh, sinulla ei ole yhtä paljon kysyttävää
No eikös just ne oo parhaita keskustelelijoita, jotka ei kysele, vaan neuvoo? :)
1) ÄKKKKRRRRRHHHHHH, mitä se haittaa, jos on paljon asiaa muille... Ja Lebe80 on ainoa, joka on valittanut siitä...
2) Jaa, no okei...
3) Lause jatkui:
lainaus:
...tai asiaa muille, tai sitten ehdotuksia Putkaan.
Ja eikös foorumi ole juuri kyselyä varten? Ja minä kyllä pyrin vastaamaan kysymyksiin, joihin vain osaan vastata.
Juhko kirjoitti:
1) ÄKKKKRRRRRHHHHHH, mitä se haittaa, jos on paljon asiaa muille... Ja Lebe80 on ainoa, joka on valittanut siitä...
En kyllä ole, olen kyllä ainoa joka siitä on maininnut sinulle foorumilla. Aihetta tästä on "saattanut" olla myös #muualla.
Ja itseäni hieman häiritsee tuo jatkuvien "turhien" aiheiden luonti. "Mikä tämä on? Miksi tämä tekee näin? Miksi miksi miksi? Mikä mikä mikä?". Kuulostat ihan naapurin 6v pojalta...
edit:
ja nyt mua alko kaivertaan minkä ihmeen aiheen olen aloittanut.... :X
Lebe80 kirjoitti:
"turhien" aiheiden luonti
Kuinka niin turhia? Minusta Ohjelmointiputka-alueelle kuuluvat Ohjelmointiputkaan liittyvät kysymykset, huomautuksen tai ehdotukset. Ja muille alueille vastaan kysymyksiin ja kysyn ratkaisua sattuneisiin ongelmiin.
EDIT: Öö, ei tästä nyt sentään aihetta aloiteta, keskustelualue-laatikossa lukee "turhi en aiheiden luonti". Minun mielestäni tuota lootaa kannattaisi parantaa, olen huomannut siinä jo pari bugintapaista. Tai ehkä sen uuden ulkoasun myötä voisi parantaakin. Niin, että avuksi vain nämä huomautukset.
Uuden aiheen aloitus ei ole mikään rikos, kunhan aihe on kunnollinen. Aiheita saa aloittaa vaikka sata päivässä, jos jokainen on kunnollinen. Tietysti samaan asiaan kuuluvia kysymyksiä kannattaa koota samaan aiheeseen. Vastaan myös sähköpostilla, jos jokin asia Ohjelmointiputkassa askarruttaa, mutta siitä ei tohdi tiedustella keskustelussa. Toisaalta keskustelun kautta myös muut saavat asian tietoonsa.
Blaze kirjoitti:
Ei bugi, vaan feature. Nimi näkyy listassa viis minuuttia viimisestä sivulatauksesta.
Näin on, mutta aika on kymmenen minuuttia.
Lebe80 kirjoitti:
ja nyt mua alko kaivertaan minkä ihmeen aiheen olen aloittanut
Tämän: https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/
Öh, Antti, ovatko minun aiheeni sinusta kunnollisia?
EDIT: Antti muuten, onko HTML-opas jo varattu, vai lähetänkö minä omani sinulle lähiaikoina?
No, minä jo lähetinkin sen niin ihan sama. Mutta olis se kiva tietää, tuleeko se Putkaan vai ei...
Juhko kirjoitti:
No, minä jo lähetinkin sen niin ihan sama. Mutta olis se kiva tietää, tuleeko se Putkaan vai ei...
Hienoa, saammeko sitä esikatseltavaksi jonnekin (esim. pastebiniin ja linkki tänne)?
Vastaus kysymykseen "Julkaistaanko Juhkon HTML-opas putkassa?".
Oraakkeli kirjoitti:
Kyllä. Annan oraakkelin sanani. Pythia, oraakkeli sanoo KYLLÄ, ja vastaukseeni voit luottaa.
Pelottavaa..
-Grey-
Antti lähetti minulle vastauksen ja sanoi, että opas on ihan hyvin kirjoitettu, mutta että sellaisia on internetissä pilvin pimein..
>Juhko
Tee sitten HyperCard-opas :-P
-Grey-
Okei, ellen oo sitten unohtanu kokonaan sitä HyperTalk-kieltä, mikä siinä on. :P
Lebe80 kirjoitti:
Aihetta tästä on "saattanut" olla myös #muualla.
Heh. Vihjailua? ;)
Öh, muuten, jos kirjoitan HyperCard-oppaan, niin hyväksyyköhän Laaksonen sen, hän kun sanoi, että olen vähän nuori oppaan kirjoittajaksi?
Juhko kirjoitti:
Öh, muuten, jos kirjoitan HyperCard-oppaan, niin hyväksyyköhän Laaksonen sen, hän kun sanoi, että olen vähän nuori oppaan kirjoittajaksi?
Se oli varmaan kauniiksi puettu vihjaus siitä että Ohjelmointiputkassa ollaan ikärasisteja ja pennut ei oppaita kirjoittele! :P
No ei vaiteskaan. :)
Yleinen editointimahdollisuus rekisteröityneille käyttäjille olisi poikaa, silloin oppaiden parantelu olisi nopeampaa ja vaivattomampaa.
tsuriga kirjoitti:
Yleinen editointimahdollisuus rekisteröityneille käyttäjille olisi poikaa, silloin oppaiden parantelu olisi nopeampaa ja vaivattomampaa.
Hui, joku saattaisi peeloilla. ;)
Tai joku saattaisi jopa päivittää oppaita.
Noh, pastesitko?
tsuriga kirjoitti:
Tai joku saattaisi jopa päivittää oppaita.
Kuten vaikka Juhko ja hänen kaksisataa sieluntoveria?..
-Grey-
Juhko kirjoitti:
Kirjoittajan ikä ei vaikuta oppaan julkaisuun, vaan oppaan laatu. En tahtonut loukata sinua viestilläni, mutta olen varma, että jonkin ajan kuluttua kirjoitat paljon parempia oppaita.
tsuriga kirjoitti:
Yleistä muokkausta ei ole tulossa, koska opas on aina tietyn kirjoittajan (tai kirjoittajien) näkemys asiasta. Kukapa kirjailija haluaisi, että hänen teokseensa kajottaisiin kertomatta. Suomenkielinen ohjelmointiwiki on jo olemassa: Kuhan wiki.
Vaikka näin, jos vain tietoa löytyy. Ja onhan Ohjelmointiputkassa muitakin käyttäjiä, kuin vain Juhko. Nykyinen systeemi on siltä osin huono, että usean henkilön on hankala työskennellä yhden oppaan kimpussa. Esim. minulla ei ole aikaa / kiinnostusta oppaideni ylläpitoon ja päivittelyyn. Ts. kun joku kielellisesti vähemmän lahjakas tahtoisi jakaa tietotaitoaan muille.
Antti Laaksonen kirjoitti:
Kirjoittajan ikä ei vaikuta oppaan julkaisuun, vaan oppaan laatu. En tahtonut loukata sinua viestilläni, mutta olen varma, että jonkin ajan kuluttua kirjoitat paljon parempia oppaita.
Mutta itsehän sanoit, että opas on ihan hyvin kirjoitettu. Mikä siinä sitten oli vikana? Minäpä voisin ehkä sitten kirjoittaa vaikkapa HyperCard-oppaan, jos Antti haluaa semmoisen.
Jos Juhko haluat suoraa palautetta, laita se opas jonnekkin luettavaksi. Esim. tonne soodan pasteen.
Antti Laaksonen kirjoitti:
Suomenkielinen ohjelmointiwiki on jo olemassa: Kuhan wiki.
Niin myös coodaus wiki. Sinne juhko saa vapaasti mennä sekoilemaan!
Mut joo, kantsii laittaa jonneki pastebiniin vaikkapa se opas niin et sit ihan turhaan sitä kirjottanu.
tejeez: Jee.
CW on kyllä kiva, joskus jaksaa käydäkin! CoodausWebiinkin saisi myös oppaan. Keskustelussakin minua neuvottiin lähettämään opas tejeezille.
Hyvin kirjoitettu ei vielä välttämättä tarkoita sisällöltään tarpeeksi hyvää. Ikä ja kokemus tuovat mukanaan kykyä hahmottaa, mitä asioita tulee painottaa ja mitä jättää jopa kokonaan pois. Sisältö todennäköisesti syvenee ja laajenee.
Asiantunteva kirjoittaja ei kysykään itseltään "Mitä vielä lisäisin?" vaan "Mitä ihmettä tästä vielä voisi jättää pois?" Kun päässä risteilee ajatusta suuntaan ja toiseen, juttu lähteekin helposti tangentin suuntaan.
Pastesin sen hukkaan menneen oppaan sitten tänne. Sieltä voitte käydä kattomassa. Sori, se on kirjoitettu Ohjelmointiputkan kooditageilla, kun se oli tarkoitettu alunperin tänne, muttei Laaksonen sitä halua. :(
Olen Antin kanssa samaa mieltä, muutaman vuoden päästä kirjoitat paljon paremman oppaan. Oppaasi menettelee, jos kohderyhmänä on ikätoverisi (~11-vuotiaat), mutta kirjoitusasu puutteellisine / virheellisine tietoineen ei ole ihan samalla tasolla putkan muiden oppaiden kanssa.
Sanopa, mitä tuohon kannattaisi lisätä, jos se on virheellinen?
Kaikkiaan oppaasta jäi sellainen kuva, ettet aivan itsekään tiedä, mistä kerrot. Perustat tietosi selvästi omiin käsityksiisi ja ainakin vielä hyvin niukkaan kokemukseesi. Et kerro lainkaan HTML:n eri versioista ja DOCTYPE-tagista etkä vaivaudu edes mainitsemaan XHTML:ää ja CSS:ää. XML:stä olisi syytä hieman kertoa myös. Asiavirheitä ja puutteita ei joudu kauan etsimään. Esimerkiksi tuo väitteesi, että rivit tulee erotella br-tagilla, ei pidä aivan paikkaansa. Tokihan se on rivinvaihto, mutta se ei tosiaan ole oikea väline tekstin muotoiluun. Kuva eli img-tagi vaatii alt-tekstin, et mainitse tästäkään mitään. Mahdoitko edes tietää? Kyllä puutteita on, on vaikka kuinka noinkin lyhyessä oppaassa. Asioiden esitys noin yleensäkin on hieman suurpiirteistä, ei aivan sitä, mitä Ohjelmointiputkan oppaalta toivoisi. Kovin lyhytkin tuo on, paljon tärkeää jää käsittelemättä ja sisältö on niukka. Mutta ei kukaan ole seppä syntyessään, vähän myöhemmin vasta.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.