Tarvitsisin hieman apua. Kun QB 7.1:ää ei saa enää mistään, niin voisiko joku vähän auttaa kääntämällä minulle tekemiäni ohjelmia ja lähettämällä ne minulle sähköpostilla. Eihän siitä paljon vaivaa ole, vai?
Vastapalvelukseksi voisin vaikka tehdä auttajalle joitakin QB-ohjelmia/efektejä/pelejä/jne. kun osaan jo QB:tä melko hyvin.
Olisi minulla muutama isokin ohjelma, esim. Nalletappelu-peli pikkulapsille, Kauhumäen koulu -peli ja JuJaPaX (jokin käyttöliittymän tapainen), ja ne ainakin pitäisi saada käännettyä.
Jos joku haluaa auttaa, niin kiitos jo etukäteen.
PS: Onko tämä muuten ihan varmasti laillista?
PPS: Modet saavan muuttaa otsikkoa, en keksinyt parempaa.
Huhu sanoo että moinen löytyy googlella helposti vaikkapa hakusanoilla "qbasic 7.1 compiler download".
Ohos, heti ensimmäisestä linkistä ;)
Tiedän kyllä, mutta kun se ei ole laillista.
Juhko kirjoitti:
Tiedän kyllä, mutta kun se ei ole laillista.
Väliäkö hällä? Jos sitä ei myydä missään, on varmaan järkevintä imasta se sieltä. Tai sitten voit soittaa valmistajalle ja pyytää sieltä lisenssiä ja ja ja...
En nyt halua provosoida, mutta *IIK kamalaa!*. Lataa vaikka FreeBASIC, jos BASIC kiinnostaa. Tai jos haluat ehdottomasti QB:n: 1) Matkusta kirjastoon. 2) Lainaa QBASIC-ohjelmointia käsittelevä kirja, jossa on mukana jokin QBASIC-kääntäjä CD-levyllä. :-)
Milläs niitä sorsia muuten sitten olet testaillut jos itselläsi ei sitä kääntäjää ole?
lurah kirjoitti:
Milläs niitä sorsia muuten sitten olet testaillut jos itselläsi ei sitä kääntäjää ole?
Ilmeisesti Juhkolla on demo versio jolla voi testata koodin, mutta ei käänätää sitä exeksi.
Minulla on QBasic 1.1, jolla ei voi tehdä EXE:jä, mutta se kuitenkin ajaa ohjelmat loistavasti. FreeBASICiakin voisi kokeilla, mutta eikö se ole jonkin kamalan GNU General Public Licensen ja muun alainen? Ja missä kirjastossa olisi (täysin laillinen) QBasic-kääntäjä, ilman mitään ilmoitustauluja alussa, kuten "Saat käyttää tätä ohjelmaa vain omassa tietokoneessasi"?
Lueppas se GNU-lisenssi. :-)
Juhko kirjoitti:
eikö se ole jonkin kamalan GNU General Public Licensen ja muun alainen?"?
Hihih, hyvin on Microsoftin FUD näköjään menny perille :)
Saat käyttää GPL-lisensoitua ohjelmaa vaikka kaupallisen sisällön tuottamiseen. GPL-lisenssi ei velvoita mihinkään, ellet levitä muokattua versiota GPL-lisensoidusta ohjelmasta.
Get the facts: http://fi.wikipedia.org/wiki/GPL
"Saat käyttää tätä ohjelmaa vain omassa tietokoneessasi"?
Siis tuota noin siis eikös noin lue juuri niissä Mikkisoftan tuotteissa eikä suinkaan GPL tms. lisensoiduissa tuotteissa? :D
Mitäs patentit sanoisivat siitä, että tekisi oman kääntäjän tuolle? :P Tokihan siihen voisi jotain pientä säätöä heittää, ettei se aivan tismalleen samaa kieltä tukisi...
www.qbasic.com ainakin jakaa tuota QB 4.5 versiota tuolla aivan avoimesti ja sillähän pystyy jo exe filuja tekemään.
7.1 on turha saalis kun pekka peruskoodaajan sorsat kääntyvät kyllä tuolla 4.5 versiollakin.
Siis FreeBASIC-ohjelmaa saa levittää vapaasti, aion kyllä myös antaa sorsat. Ja QB 4.5:ssä on se vika, että niiden exejen ajamiseen tarvitsee BRUN45.EXEä, eivätkä 4.5 saati sitten 7.1 edelleenkään ole laillisia, ja minä en ole rikollinen! Onko missään muuten tuota GPL-lisenssiä suomeksi, kun en osaa oikein hyvin mitään muita kieliä.
Juhko kirjoitti:
Siis FreeBASIC-ohjelmaa saa levittää vapaasti
Saa, saa.
Juhko kirjoitti:
Onko missään muuten tuota GPL-lisenssiä suomeksi, kun en osaa oikein hyvin mitään muita kieliä.
Et sitten viitsinyt tuota Wikipedia-linkkiä katsoa? Siellä linkataan mm. tuonne: http://www.turre.com/licenses/gpl_fi.php
Lisäksi kannatta tsekata mm. http://www.gnu.org/home.fi.html, missä ilmaistaan kohtuuselkeästi mm. "Vapaus 0: Käyttää ohjelmaa mihin tahansa tarkoitukseen."
GPL on ystävä, ei peikko. Sen alla on julkastu mm. seuraavat tuntemattomat ( ;) ) ohjelmistot: Linux-ydin, gcc-kääntäjä, OpenOffice -toimisto-ohjelmapaketti ja GIMP-kuvankäsittelyohjelma.
Saat levittää vapaasti tai myydä ohjelmaa joka on freebasicilla tehty. Saat levittää ohjelmasi binaarina tai sorsana. Saat siis tehdä ohjelmallasi juuri mitä itse haluat ilman että yksikään lisenssi sinun ohjelmaasi vaikuttaisi millään tavalla ellet itse määrää ohjelmallesi lisenssiä.
Saat jopa muuttaa freebasic kääntäjänkin koodia jos haluat mutta sitä et saa myydä ja tekemäsi muutokset pitää olla vapaasti saatavilla.
Öö, tuossa GPL-lisenssissä luki, että kaikki materiaali, joka perustuu ohjelmaan, pitää lisensoida kolmansille osapuolille. Mitä se tarkoittaa?
Eli jos siis muutat vaikkapa tuon FreeBASIC kääntäjän sorsaa, joudut sen muillekin antamaan. Se ei koske millään tapaa sitä ohjelmaa jonka itse luot alusta alkaen ja käännät FreeBASIC:lla.
Juhko kirjoitti:
Ja QB 4.5:ssä on se vika, että niiden exejen ajamiseen tarvitsee BRUN45.EXEä
Eikös siinä ole vaihtoehdot "Create executable requiring blablabla" ja "Create standalone executable"... Ainakin minulla on QB4.5:ssa.
EDIT: ja FB ei kai toimi kuin Win32 / DOS32 -alustalla. Ehkä myös Macissa, mutta ei missään nimessä DOS16-alustalla.
No mutta sittenhän minulle kelpaa kai 4.5:kin, jos se joskus menee lailliseen ilmaislevitykseen. Elikkä siis FreeBASICilla tehdyllä ohjelmalla saa tehdä mitä huvittaa, OK.
Onko Macille muuten jotakin DosBox32-ohjelmaa tai jotakin sellaista?
Juhko: emt ja miksi muka saisit tunnontuskia / haasteen Mikkisoftalta, jos lataat jostain 18 vuotta vanhan ohjelmointiympäristön? Jos sitä levitetään esim. www.qbasic.comissa, niin miksi sitä ei olisi jo suljettu ja tekijöitä haastettu? Ja QuickBasicin latasin minäkin, enkä vielä tähän mennessä ole haastetta saanut. En luultavasti tule saamaankaan. QuickBasicin oikeuksista Micro$oft ei näytä välittävän.
P.S. En tietenkään pakota latailemaan sitä, mutta ei siitä mitään harmeja tulisi sinulle.
...Enemmän extreme fiilistä basic-ohjelmointiin löytyy täältä ...ja täältä (löytyy muutakin)
No kyllä FreeBASIC minulle kelpaa, en ehkä edes tarvitse koko QuickBasicia. Microsoftin tyypit ovat kyllä vähän hönttejä, kun eivät piittaa ohjelman oikeuksista, mutta pitävät lataamista kumminkin laittomana.
Tietääkö joku muu jostain Mac-Dos-32-ohjelmasta?
M$ kyllä vielä seuraa kuinka vanhoja kääntäjiä on tarjolla. mm. juuri tuo qbasic.com sai ukaasin mikkisoftalta, mutta Mark (sivuston ylläpitäjä) totesi ykskantaan ettei aio poistaa noita ohjelmia sivultaan.
Aikaa tästä on jo vierähtänyt eikä mitään ole kuulunut joten tiedä sitten haluaako M$ oikeasti nähdä vaivaa noiden takia vai onko kyseessä pelottelu ilman oikeudellisia takeita.
Koko hommanhan takana on idea ettei vanhoja kääntäjiä myydä/anneta jotta saadaan ain uutta ja kallista myytyä.
@Juhko. Jos haluat 100% varmuuden ettei M$ silmille hypi niin käytä FreeBASIC:ia. Se on lähes identtinen QB:n kanssa joten uutta ei käytännössä tarvitse paljoa opetella.
Jos suostut ottamaan hyvin minimaalisen riskin että QB:n kopioinnista ja käytöstä jotain seuraisi, niin voit toki sitäkin käyttää.
Tuosta GNU-lisensseistä sen verran, että ovathan kaikki Wikipediankin artikkelit julkaistu GNU Free Documentation Licencellä.
Ehkä hieman eri, mutta GNU sekin.
Itse en ole näihin lisensseihin & käyttöehtoihin niin perehtynyt, useimmiten ohjelmien käyttöehdotkin menee plärätessä, että näkyykö missää $-merkkiä :) jne. Lähes kaikki sitä samaa "En_vastaa_jos_koneesi_menee_paskaksi_tätä_käyttäessä"-juttua. Luet yhden, olet lukenut lähes kaikki.
lurah kirjoitti:
Saat jopa muuttaa freebasic kääntäjänkin koodia jos haluat mutta sitä et saa myydä ja tekemäsi muutokset pitää olla vapaasti saatavilla.
Muuttaa saa eikä muutoksia tarvitse jakaa kenellekään, jos ohjelmaakaan ei jaeta. Mutta jos joku on saanut käsiinsä muutetun version, on muutoksen tekijä velvollinen antamaan muutetun version lähdekoodin sitä pyytävälle.
GPL:n alaisesta ohjelmasta saa pyytää rahaa ihan niin paljon kuin haluaa. Tosin kuka tahansa ohjelman käsiinsä saanut voi edelleen jakaa ohjelmaa haluamallansa hinnalla (vaikka ilmaiseksi). Lähdekoodi on toimitettava kohtuullisia kuluja vastaan.
Juhko kirjoitti:
Öö, tuossa GPL-lisenssissä luki, että kaikki materiaali, joka perustuu ohjelmaan, pitää lisensoida kolmansille osapuolille. Mitä se tarkoittaa?
Kaikki mikä perustuu ohjelmaan ja joka on jaettu muille. Jos teet ohjelmasta muokatun version omaan käyttöösi, niin sitä ei ole pakko antaa muille. Kääntäjällä käännettävä oma ohjelmasi ei perustu kääntäjään, joten tästä ei tarvitse välittää.
Juhko: Jos et kerran halua sitä 4.5-versiota ladata, voit lähettää kyllä minulle JuJaPaXin, Nalletappelun ja Karhumäen koulun (jos minä saan myös pitää yhden kopion sorsista)
OK hyvä, mutta onko sinulla laillinen versio 4.5:stä?
EDIT: Se peli ei muuten ole Karhumäen koulu vaan Kauhumäen koulu
EDIT: Ja saat pitää vaikka kaikki sorsat koneellasi!
EDIT: Teen niihin aina vähän väliä parannuksiakin, voitko kääntää parannellutkin? Ja Kauhumäen koulu ei ole vielä valmis...
Sori tuo typo... Ei minulla ole kuin netistä vetäisty versio.
Ei sitä kukaan tule katsomaan onko sinulla laillinen vai epälaillinen versio.
Kun ajattelee, miten korruptoitunut ja rikollinen nykymaailma suuremmassa mittakaavassa on, ei yhden ikivanhan QuickBasicin lataaminen netistä ole mitään verrattuna vaikkapa niihin rikoksiin, mihin itse Herra Bush on syyllistynyt...
Eihän kaupasta varastaminenkaan ole mitään verrattuna kaupan polttamiseen.
En kuitenkaan viitsi rikkoa lakia.
*JA HYVÄÄ UUTTA VUOTTA*
Paljon todennäköisemmin joku tulee pistämään syytettä "raa'asta" nalletappelusta, jonka jonkun vihaisen päättäjän lapsi on saanut autuaan mistään tietämättömänä käteensä, kuin siitä, että teit sen netistä ladatulla qb:llä.
Ja eipä sekään olisi hierveän todennäköistä, että joku tulisi pykälää silmään pistämään nalletappelusta, ei ollenkaan.
Mutta ihan miten vaan...
No eipä voi moittia jos joku tässä maailmassa vielä haluaa lakia noudattaa. Yritähän saada ohjelmasi käännetyksi tai siirry vaikka siihen freebasicciin, miten vaan. Itselläni kun on häijysti netistä imutettu qb ja gwbasic niin en voine auttaa.
Voithan levittää ohjelmias pelkästään lähekoodimuodossaki, jos et freebasicilla saa niitä käännettyä :)
...niin ja dosboxista on olemassa mac-versio:
http://dosbox.sourceforge.net/download.php?main=1
Kentti > Öh, niin mitä tarkoitat raa'alla Nalletappelulla, lähdekoodiversiota vai "veri roiskuu" -tyyppistä peliä? Nalletappelu ei ole lainkaan väkivaltainen, ja mitä lähdekoodiversio netissä haittaisi? En tainnut ehkä ihan ymmärtää viestiä.
Corniz > DosBoxin tiedän, mutta haluaisin 32-version, jotta voisin käyttää FB:tä.
Muuten, öö, onko QBasic 4.0:n tai alempien lataaminen laillista? Kun jollain nettisivulla puhuttiin QBasic 1.1 - 4.0 ja sitten QuickBAISC 4.5, 7.1:stä.
QB 1.1 löytyy mikkisoftan omaltakin sivulta, sillä tosin ei pysty tekemään binäärejä. Kaikki muut versiot ovat ainakin mikkisoftan itsensä mielestä edelleen heidän omaansa jota ei saa kopioida tms. netistä tai kaverilta.
Joissain maissa on jo lain mukaan QB abandonwarea, joissain ei. Suomessa se ei sitä ole joten jos imutat sen palvelimelta joka sijaitsee maassa jossa QB on abandonia niin rikot lakia koska QB ei sitä suomessa vielä ole. Ellet sitten muuta siihen toiseen maahan kääntämään koodiasi.
Entäpä, jos minulla on jo yksi ja sama QB 1.1, ja lataan sen abandonsivulta, niin onko se laitonta.
Etkö voisi jo antaa olla :p
Lataa vaan se qbasic, ei sulle mitään tapahdu.
1.1 on saatavilla laillisesti mikkisoftan sivuiltakin jo joten voinemme luokitella sen freewareksi. Jos ohjelma X on laillisesti saatavilla sivustolta Y niin sen saa laittaa jakoon omallakin sivulla ellei sitä erikseen sivulla Y kielletä.
Näin ainakin maalaisjärjellä, korjatkaa jos olen pahasti metsässä asian suhteen.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.