Koitin päivittää atp-getillä Linuxiani uudempaan versioon Ubuntu 6.10:aan. Luin Ubuntu-wikistä kuinka temppu tehdään ja se alkoikin asentaa uutta versiota. Kun nyt viikon lopuksi katsoin konetta, se olikin pyyhkinyt mm. Gnomen pois kovalevyltä. Kokeilin asentaa sitä komennolla sudo apt-get -f install gnome, mutta apt-get valittaa paketeista, jotka pitää asentaa ensin. Voiko apt-getiä pakottaa hakemaan automaattisesti tarvittavat paketit, vai täytyykö minun käsipelillä kokeilla, mitä paketteja tarvitsen Gnomen asentamiseen?
Kyllähän sen pitäisi itse ne hakea. Onhan sources.list kunnossa, säädetty edgyn repositoryt jne? Ja apt-get uusimmassa versiossa?
Tuossa päivityksessä on esiintynyt monilla muillakin ongelmia. Yleensä ongelmat ovat johtuneet siitä, että paketti ubuntu-desktop on jostain syystä poistettuna. Eli asennappa tuo ubuntu-desktop (tai kubuntu-desktop jos käytät kubuntua) ja sen jälkeen aja päivitys uudelleen: apt-get dist-upgrade.
Mä olen ihan tumpelo tän päivittämisen kanssa. Heikin ohjeilla päivitin distron ja Gnomen (sudo apt-get upgrade gnome). Buuttasin koneen nyt se näyttää komentokehotteessa (initrams)-tekstiä. Esimerkiksi komento ls toimii, mutta sudo tai apt-get ei. Miten kannattaa koittaa jatkaa päivitystä?
Ei kannata päivittää uusimpaan ennenkuin on stable... Muistan ennen dapperin stable versiota kun yritin instaloida dapperia niin eihän se käyntiin lähtenyt... :) Suosittelen vain pysymään dapperissa siihenasti kun stable on julkaistu. Niin ja gnomen saat asennettua käyttämällä komentoa sudo apt-get install gnome-desktop jos sources.list on kunnossa.
koitapa toimiiko seuraava:
/usr/bin/sudo /usr/bin/apt-get install ubuntu-desktop /usr/bin/sudo /usr/bin/apt-get dist-upgrade
Jos toimii, sulla on varmaan jostain syystä PATH-ympäristömuuttuja tyhjentyny, eli komentotulkki ei tiedä, mistä etsiä ohjelmia, ellei niiden koko polkuja kerro.
Miten saan sudon asennettua? Miten amerikkalaiselta (?) näppäimistöltä saan merkin "/"?
loggaamalla sisälle roottina komennolla su
ja sitten apt-get install sudo
Eipä toimi ainakaan komento login.
Jaska kirjoitti:
Miten amerikkalaiselta (?) näppäimistöltä saan merkin "/"?
Painamalla "-" näppäintä (ilman lainausmerkkejä).
tesmu kirjoitti:
Ei kannata päivittää uusimpaan ennenkuin on stable...
Edgy on stable. Ja minulla ainakin pyörii jo seuraava kehitysversio alla, Feisty Fawn.
Alkuun kannattaa tutustua varmasti Ubuntu tutuksi wikikirjaseen:
http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi
Tarvittaessa Ubuntu Guideen:
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy
Ja jos ei millään vieläkään toimi, niin Ubuntun suomenkieliseen foorumiin:
http://forum.ubuntu-fi.org/
Vaikka tokihan sinne ollaan tervetulleita muutenkin :)
Minä kirjoitti:
tesmu kirjoitti:
Ei kannata päivittää uusimpaan ennenkuin on stable...
Edgy on stable. Ja minulla ainakin pyörii jo seuraava kehitysversio alla, Feisty Fawn.
onko edgy muka julkaistu :o jos on niin itse en ainakaan ole tiennyt
Jep jep. "Released October 26th 2006"
Kiitti vinkistä - päivitys 6.06:sta lähti latautumaan.
eikös nuo ubuntun versiot julkasta 6kk välein onko muka dapperin julkasusta jo 6kk :o
Niin se aika kuluu kun on kivaa ;)
squid kirjoitti:
Niin se aika kuluu kun on kivaa ;)
näköjään :D
Eikös Dapper ilmestynyt kesäkuussa (kuten versio 6.06 kertoo)... tuo Edgyhän onkin ilmeisesti sellainen "testiversio", jossa kokeillaan uusimpia tekniikoita tulevaa Feistyä varten. Korjatkaa toki jos muistelen väärin.
Dapper ilmestyi muistaakseni aivan kesäkuun alussa, jolloin se oli myöhässä. Tekijät lupasivat kiirehtiä seuraavaa versiota niin, että se ilmestyisi kuitenkin aikataulussa. Edgy ei ole enää testing-versio, vaan siitä tuli nyt hiljattain vakaa.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.