Lueskelin nyt näitä MySQL oppaita ja rupesi ihmetyttämään pari asiaa:
https://www.ohjelmointiputka.net/oppaat/opas.
Elikkäs, kun minulla on erikseen serveri, jossa jyskyttää php:t ja MySQL, niin mitenkä voin tehdä tietokannan sinne?
Serverille en pääse fyysisesti itse tekemään mitään, joten pitäisi vissiin etänä jotenkin saada tämä tietokanta tehtyä.
Tietokantaa vissiin osaisin kyllä käyttää, eli lukea, lisäillä, poistaa ja muutella arvoja kunhan vain saisin itse tietokannan ensin alulle. ;)
Harvassa tunnosti olevan tutoriaalit missä neuvottiin itse tietokannan perustus, aina vaan hypättiin suoraan taulujen luontiin.
CREATE DATABASE nimi;
USE nimi;
CREATE TABLE ...;
Kai nuo toimii ihan PHP:lläkin ajettuna, itse oon ajanu ne mysql-komentoriviltä.
Mitenkä ihmeessä tähän mystiseen komentoriviin pääsee käsiksi kun siitä aina lukee tutoriaaleissa?
Pystyykö sinne edes mennä jos ei pääse servukoneelle ihan fyysisesti näpläämään?
Hoover kirjoitti:
Mitenkä ihmeessä tähän mystiseen komentoriviin pääsee käsiksi kun siitä aina lukee tutoriaaleissa?
Avaamalla komentorivin ja komentamalla mysql
Hoover kirjoitti:
Pystyykö sinne edes mennä jos ei pääse servukoneelle ihan fyysisesti näpläämään?
Ottamalla pääteyhteyden (SSH) palvelimelle.
Mikäs se olisi sellainen helppo/riittävä ohjelma?
Noniin, tämä ei nyt enää suoraan liity tähän asiaan kun pääsin tämän yli. Eli nyt tuli ongelmaksi, että kun luon taulua tietokantaan, niin mitenkä ihmeessä voin komentoriviin pistää n. 5000 merkkisen käskyn?
Commandpromptissa kun nyt testailin tuota MySQL konsolia, niin sinne ei voi kirjoittaa mitenkään noin pitkää riviä. Ihan välttämättä kuitenkin pitäisi saada suuri(?) määrä erilaista tietoa erääseen tauluun. N. 70 saraketta tulisi aina yhdelle riville.
Tässä on vielä esimerkin tynkä tuosta lauseeesta:
CREATE TABLE jupjup(tieto1 VARCHAR(10) NOT NULL, tieto2 INT(3), ..... joku 70 kertaa vastaava);
Olisiko sellaisesta apua jos pystyttäisit kotikoneellesi(?) palvelimen ja tekisit tietokannan sen avulla ja sittemmin vain lähettäisit tietokannan varsinaiselle palvelimelle?
Joo, mutta tämä ongelma juuri tuli tässä omalla koneella. :/
Pystyykö näitä tietokantoja sitten tekemään muuten kuin tuossa command promptissa?
Hoover kirjoitti:
Noniin, tämä ei nyt enää suoraan liity tähän asiaan kun pääsin tämän yli. Eli nyt tuli ongelmaksi, että kun luon taulua tietokantaan, niin mitenkä ihmeessä voin komentoriviin pistää n. 5000 merkkisen käskyn?
Sulla on tuo SQL varmaan jossain tekstitiedostossa? Lukaseppa täältä pari viimeistä viestiä.
Joo, .txt -tiedostossa minulla on jemmassa tuo lause. Tuo ohjehan ei kertonut, kuinka saan tämän tosi pitkän taulun luontilauseen suoritettua. Kerrottiin vain varmuuskopioinnista. :o
Pystyisikö tuota taulua jotenkin osissa sitten syöttämään? Vai mikäs purkkaviritelmä tähän pitäisi ottaa käyttöön.
Onko nyt siis niin, että sinulla on kotikone johon on asennettu PHP, MySQL ja Apache. Eli kone pyörii serverinä, mutta sinä et syystä tai toisesta voi fyysisesti koskea aparaattiin? No siinä tapauksessa ehdotan, että otat yhteyttä sellaiseen henkilöön joka voimakentistä huolimatta pääsee koskemaan kyseiseen serveriin ja puolestasi lisää tuon .txt tiedoston sisällön phpMyAdminilla importia käyttäen. Jos sieltä tekstitiedoston sisältä löytyy skandeja, niin muistuta kyseistä henkilöä sitten ottamaan sekin huomioon, ettei tule keskenmenoa sitten myöhemmässä vaiheessa.
Hoover kirjoitti:
Tuo ohjehan ei kertonut, kuinka saan tämän tosi pitkän taulun luontilauseen suoritettua.
Samalla tavalla kuin sen varmuuskopiointilauseenkin (MySQL-varmuuskopiot on SQL:ää siinä, missä sun luontilausekki), mistä tuolla puhuttiin.
HellCome, jeps. Eli minulla on nyt tässä koneella missä soodailen Apache + PHP + MySQL asennettuna.
Nyt sain tuon lauseen kirjoitettua tuossa konsolissa. Se näymmä osasi kiksata itsestään tuon lauseen kun otin muistiosta Copynä sen tauluntekolauseen ja sitten konsolissa vaan pistin Paste. Viimeksi yritin kirjoittaa tuossa konsolissa pitkää lausetta, niin se ei antanut tietyn merkkimäärän jälkeen kirjoittaa.
Kiitos neuvoista ja kärsivällisyydestä, melko nuubi olen vielä näissä webbiohjelmoinneissa niin ei oikein kaikkea hoksaa heti. :)
Asenna PhpMyAdmin, se on PHP:llä toteutettu MySQL tietokannan hallinta ohjelma.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.