Päätinpä kerran saada aikaan tälläisen pikavalikon. Esimerkki kyseisestä pikavalikosta löydät osoitteesta http://codeprofile.bdsm.fi/
Pikavalikkoon tarvitaan kaksi tiedostoa; valikko.js ja valikko2.js. Näiden tiedostojen lähdekoodit löydät seuraavista osoitteista:
http://codeprofile.bdsm.fi/valikko.js
http://codeprofile.bdsm.fi/valikko2.js
Muutoksia kannattaa tehdä vain valikko2.js -tiedostoon.
Tuon pikavalikon kanssa suosittelisin käyttää linkin alleviivauksenpoistoa, jotta pikavalikko ei näyttäisi liian sekavalta.
lainaus:
Selaimesi ei tue JavaScriptiä tai JavaScript on kytketty pois päältä. Tästä syystä jotkin Codeprofilen osat eivät toimi kunnolla. Esimerkiksi vasemmassa reunassa oleva pikavalikko jää kokonaan pois.
Tuomio: huono pikavalikko.
Pari sanaa itse sivusta: Ethän vain ole tehnyt noita tositarkoituksella kotisivuiksesi? Minulta kesti kaksi minuuttia löytää tuo kyseinen valikko kaiken tuon roinan keskeltä. :P On muuten hieman kyseenalaista näyttää sivuilla vierailleiden IP:t kaikelle kansalle. En nyt laittomaksikaan sitä väitä, mutta rikkoo yksityisyyttä kuitenkin ikävästi.
Kaksi minuuttia?! Olenhan minä ne ihan tositarkoituksella kotisivuikseni tehnyt. Mutta Codeprofile on ollutkin vasta kuukauden pystyssä.
Mutta kyllä Codeprofilen sisältö muuttuu täysin 01.03.'07. Käy ossas: http://www.s8.createphpbb.com/codeprofileforu/
Tuolta löydät syyn siihen, miksi Codeprofilen sisältö muuttuu täydellisesti ( vähintään 10x suuremmaksi ).
Tosta IP-listasta saat syyttää sitten kotisivuille.fi -sivustoa.
Nyt sitten HIUKAN selvennystä noille sivuille. Itse väittäisin tuota melkeinpä esimerkiksi, millainen sivu EI saa olla
Codeprofile kirjoitti:
Tosta IP-listasta saat syyttää sitten kotisivuille.fi -sivustoa.
Ei kai ne nyt sentään pakota sua laittamaan tota sinne?
Mutta he sen palvelun käytettäväksi tarjoavat! Mitäs sitten tarjoaa simmosii. Mun mieli kyllä pakottaa laittamaan sen IP-listan sinne.
Millä tavalla sitä nyt sitten selventää. Käytä sivukarttaa, jos eksyt. Tosiaan, olen kyllä harkinnut selventää sitä hieman, mutta alkaa olemaan melkeinsanoen mahdottumuus mulle! hmmm...
Joh, olen kyllä squidin kanssa ihan samaa mieltä.
JS-navigointi: ei hyvä. Lisäksi termistöä katsellessa paistoi muutama virhe silmään, ActiveX on vain Internet Explorerin ominaisuus, (onneksi) ei muiden selainten. Lisäksi muistaakseni ADSL:län downstreamin maksiminopeus on 8Mbps eikä 4Mbps. Voisi myös mainita että DirectX-rajapinta on pelkästään Windowsille. Leiska oli mielestäni melkoisen räikeä ja kuten todettu, epäselvähkö... Mielestäni sivukartat ovat täysin väärä tapa navigointiin, sivuston navigoinnin pitäisi olla niin selkeä että moista ei tarvitse.
Karmea Java/Animaatio/Kuva kikkailu sivu. Ei jaksa edes ottaa selvää löytyykö sieltä sisältöä.
p.s Mielestäni kävijöiden ip osoitteita ei saa paljastaa noin. Tarjoavat palvelun kyllä mutta tokkopa se on tarkoitettu etusivulla julkaistavaksi. Otahan poika asiasta selvää ennen kuin joku muu sen tekee ja antaa sulle vi**umaisen opetuksen.
Anteeksi nyt, jos kuulostan karulta, mutta minusta olet yrittänyt tehdä noita sivuja aivan liian paljon omien kykyjesi yli. Ennen muinoin tuollaisia näki pelottavan paljon, mutta nykyään sivuista pyritään tekemään selkeitä, käytettäviä ja standardinmukaisia. Valtava määrä kuvia ja javascript-kikkareita eivät tee sivuista mitään noista. Jos sivut on tehty oikein, ne toimivat kunnolla kaikilla kunnollisilla selaimilla, joita on muitakin kuin IE ja Firefox.
Suosittelisin sinua ottamaan käteen jonkin nykyaikaisen, kunnollisen oppaan ja tekemään nuo sivut aivan uusiksi nykyaikaisilla tavoilla kysyen vaikkapa välillä neuvoa täältä. Squid on nimittäin valitettavasti aivan oikeassa.
En myöskään kehota julkaisemaan sivuilla oppaita, jotka pikaisesti vilkaistuna sisältävät sekavaa, vanhentunutta ja monilta osin virheellistä tietoa.
Jeesh, nyt ne toimii jotenkin.
Ihan mielenkiinnosta pitää kysyä Codeprofilelta että mistäs olet oppinut nuo selitteissä olevat ActiveX ja Basic tekstit? Nuo nyt päällimmäisinä on mielessä, ei suinkaan laadun tai oikeellisuuden takia.
Toi Testlab on ihan päällikköosio: taustakuva reilut 300 kt sekä puhutaan jännitteestä ja virrasta komeasti sekaisin. Lisää tuollaista!!! =D
hunajavohveli kirjoitti:
Anteeksi nyt, jos kuulostan karulta, mutta minusta olet yrittänyt tehdä noita sivuja aivan liian paljon omien kykyjesi yli.
Pitää se suurimmaksi osaksi paikkaansa...
Meitsi kirjoitti:
...termistöä katsellessa paistoi muutama virhe silmään, ActiveX on vain Internet Explorerin ominaisuus, (onneksi) ei muiden selainten. Lisäksi muistaakseni ADSL:län downstreamin maksiminopeus on 8Mbps eikä 4Mbps. Voisi myös mainita että DirectX-rajapinta on pelkästään Windowsille.
Yritän korjata nuo parin kk:n päästä.
lurah kirjoitti:
Karmea Java/Animaatio/Kuva kikkailu sivu. Ei jaksa edes ottaa selvää löytyykö sieltä sisältöä.
Saa kelvata ainakin vielä vähintään puoleks vuodeks.
lurah kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta pitää kysyä Codeprofilelta että mistäs olet oppinut nuo selitteissä olevat ActiveX ja Basic tekstit? Nuo nyt päällimmäisinä on mielessä, ei suinkaan laadun tai oikeellisuuden takia.
Puolet olen kopsannu, ja puolet osaan ennestään.
Wiwwe kirjoitti:
...taustakuva reilut 300 kt...
Taustakuvan koolla ei ole mulle vielä mitään merkitystä. Sitten vasta rupeaa olemaan, kun kotisivutila alkaa täyttyä.
Codeprofile kirjoitti:
Yritän korjata nuo parin kk:n päästä.
Saa kelvata ainakin vielä vähintään puoleks vuodeks.
Anteeksi nyt mutta nuo vastaukset saivat viimeisetkin toivon rippeet häipymään ajatuksesta että noista sivuistasi voisi vielä tulla mitään.
Yrität korjata parin kk:n päästä? Olisiko sittemmin hyvä sulkea ko. sivut siksi aikaa ettei nyt aivan typeryyksiä väitä siellä ja näin ollen tee itsestäsi typerän miehen legendaa?
Puolet olet kopsannut ja puolet tiedät ennestään? Siis puolet olet kopsannut katsomatta onko kopsatussa tektissä päätä tahi häntää ja tuo puolet minkä itse "tiedät" on kyllä aivan täyttä skeidaa. Edelleen, typerää puhua p**kaa sivuillaan mutta jos välttämättä haluat moisen itsestäsi tehdä, ole hyvä vaan.
Codeprofile kirjoitti:
Taustakuvan koolla ei ole mulle vielä mitään merkitystä. Sitten vasta rupeaa olemaan, kun kotisivutila alkaa täyttyä.
On sillä se merkitys että harva jaksaa odottaa että sivu edes latautuu kun tuo kuva on niin hemmetin iso. Totta mooses se omalla koneella latautuu nopsaa mutta harmi vaan kun minullakin sivun lataus kestää puolisen minuuttia. Saat kerran arvata viitsinkö minä tai moni muut odottaa moista aikaa, varsinkaan kun sivuillasi nyt ei oikeasti ole kummoista asiaa ja sekin vähän mitä siellä on, on varsin virheellistä. Animoitu susi joka suutaan aukoo ei nyt mielestäni ole syy odottaa puolta sekuntiakaan. Jos kuvien koolla olisi merkitystä vain sen kannalta kuinka nopeasti sivutila täyttyy, olisi internet hyvinkin erillainen kuin se nyt on.
Mutta vastauksesi osoitti vain sen ettei sinusta kyllä ihan vielä ole sivuston pitäjäksi. Laatu, ulkoasu ja väärät informaatiot sivuilla sen osoittikin jo.
ugh, olen puhunut.
Se on teidän mielipide, ja saa mun puolesta ollakkin.
Ja moni muu sivusto muuten latautuu paljon hitaamminkin, vaikka niihin ei pitäisikään vedota, mutta silti!
No kerroppa sitten itse tarkalleen, minkälainen sen sivuston sitten pitää olla.
Ja eikös keskustelu pitänyt olla alunperin siitä JScript-pikavalikosta.
Codeprofile kirjoitti:
Kenties. Ja asia tuli jo selväksi, JavaScript-valikoita EI saisi käyttää, viimeistään sen takia, että kaikilla ei JavaScript ole päällä.
Pyydän, kerro, että tuo on samaa sarjaa kuin Pelulamun Kotskabortaali.
Jos suoraan pitää sanoa niin sivusi ovat aivan abysmaaliset, jos ei olisi ollut jotain ajankohtaista tietoa niin olisin ajoittanut sivut johonkin 90-luvun puoliväliin. Niin reilusti on animoituja GIF-kuvia jne.
Ja mikä ihmeen idea on leveillä sillä että on osannut pölliä jostain huonon pikavalikon? Esimerkiksi osoitteesta http://www.codingforums.com/archive/index.php?t-4691.html löytyy omasi kanssa melko identtinen koodinpätkä.
Niin ja vielä, eivätkös nimipäivät ole jotenkin kopiosuojattuja? Listaa kaikista nimipäivistä ei tietääkseni saa julkaista ilman jonkinlaista rojalttimaksua ja sivujesi lähdekoodista löytyy kyseinen lista.
Ja viimeinen btw, JScript on Microsoftin viritelmä, sano vaan mieluummin JavaScript...
Edit: Pakko lisätä foorumikansallekin linkki tähän: http://www.s8.createphpbb.com/codeprofileforu/
Edit2: Ja melkoisen mielenkiintoista on, että kaikki foorumissasi postaamasi koodinpätkän on pöllitty jostain muualta. Suureksi osaksi nähtävästi täältä Putkasta. Esim. http://www.s8.createphpbb.com/codeprofileforu/
Codeprofile kirjoitti:
Se on teidän mielipide, ja saa mun puolesta ollakkin.
Ja moni muu sivusto muuten latautuu paljon hitaamminkin, vaikka niihin ei pitäisikään vedota, mutta silti!
No kerroppa sitten itse tarkalleen, minkälainen sen sivuston sitten pitää olla.
Kyllä, kyse oli kait alunperin tuosta valikosta joka nyt on kyllä jo pahasti tuomittu. Syyt selviävät kyllä kun viestejä lukee.
Sinuna ottaisin kyllä huomioon sen asian että noissa jotka sinulle jo palautetta antoivat, on mukana henkilöitä jotka ovat sivuja varmaan väsänneet yhtä kauan kuin sinä olet elänyt, joten kannattaa kuunnella mitä sieltä suunnalta sanotaan.
En kerro millainen sivustosi pitäisi olla. Sinun sivusi se on, sitä kenenkään muun pidäkään tehdä. Jos olet sitä mieltä että sivusi pitää tuollaiselta näyttää niin olkoon sitten niin.
Niin ja JavaXXX valikot sukkaavat syystä että läheskääb kaikilla ei moista ole käytössä syystä tai toisesta.
p.s Kokeillut tänään noin 100 eri sivustoa ja jokainen niistä latautuu paljon nopeammin kuin sinun.
Pistivät tämmöiset silmään, kun foorumiasi tuossa selailtiin:
http://www.s8.createphpbb.com/codeprofileforu/
Tuossa on vain osa koodinpätkistä, jotka olet kopioinut täältä Ohjelmointiputkasta, ja esität foorumilla kuin ominasi. Mukana taisi olla yksi minunkin tekemäni koodivinkki. Olen toki imarreltu, mutta eikö tuo ole vähän härskiä luvatta kopioida suuri määrä koodeja toiselta sivustolta?
No taisi löytyä jampan chät-osiosta muutama "aukko", joten "paha" sai palkkansa...
better luck next time ;)
...ja ainakin HTTP-ilmoituskoodit -opas on suora kopio.
http://www.sivut.org/palvelin/vinkit/
Koodivinkeistä:
No pitääkö mun ilmoittaa että se on täältä. Eih'n kukaan nyt usko että mä noin viisas muka olen.
HTTP-ilmoituskoodeista:
Niin se kyllä onkin kopio. Ja moni muukin Codeprofilessa.
Mutta jouduin estämään syyttömiä teidän takianne Codeprofilen chatissä. Se vandalismi saa luvan loppua.
"No pitääkö mun ilmoittaa että se on täältä."
Olisi kiva juu. Erityisen kivaa olisi jos et erityisesti pistäis niihin omaa nimeäsi etteivät jotkut luule että oikeasti teit ne :P
Minusta kyllä vaikuttaa aika törkeältä vaihtaa vinkkiin tekijän nimen tilalle oma nimi ja julkaista se sitten. Sen vielä ymmärtää, että kopioit niitä, mutta kun vielä väität tehneesi ne itse.
Ota Codeprofile lähtökohdaksi sellainen pointti, että kaikki mikä ei ole oikeasti omaa tuotostasi, on jonkun toisen ja silloin aina pistä merkintä lähteestä josta ko. tuotoksen olet saanut. Äläkä missään tapauksessa mene muuttamaan Author, Credit tms. mainintoja koska silloinhan kyseessä on jo mielestäni jonkinasteen varastaminen.
Tuonne vaikkapa että "Tämä vinkki löytyi [osoite]Ohjelmointiputkasta[/osoite]..."
niin olet jo paremmin oikealla tiellä. Tuskin kukaan pahastuu jos heidän tekemiään artikkeleita/sorsia levität ja julkaiset kunhan mainitset mistä ja kuka sen on tehnyt.
Ja vaikka et ihan linkkiä annakaan, niin ainakin kerrot oikeasti ja selvästi kenelle se kunnia ja copyright tuotoksesta kuuluu. Nyt tuo meininkisi on vain sama kuin kaivaisi verta omasta nenästään. (karrikoitu esimerkki)
Joten hoida homma nyt tyylillä ja korjaa nuo kohdat ainakin. Ne jotka on joko pahasti ajastaan jäljessä tai vääriä, voitkin suosiolla poistaa. Itsekin jo noista aiemmin mainitsin.
Selvä. Mä pistän ne huomenna sinne, tai tänään jos ehtii.
Hahahah mitkä sivut !
Olen omasta mielestäni huono tekemään sivuja, mutta tämä sivu antaa toivoa ja saa omat tekeleet näyttämään kerrassaan loistavilta !
Mielipidekysymys!
Ei tässä tapauksessa.
Sekin vähän riippuu mielipiteistä.
Minun nähdäkseni ei kyllä ole kauheasti järkeä tehdä sivustoa vain kopioidakseen sinne materiaalia toisilta sivustoilta, varsinkin kun alkuperäisissä lähteissään materiaalista saa paljon luotettavamman kuvan. Vai pystytkö jotenkin perustelemaan, miksi siinä olisi jotain järkeä? Äläkä höpötä mistään mielipiteistä, niistä tässä ei ole alkuunkaan kysymys. Vähintä mitä voisit tässä tilanteessa tehdä, on laittaa sivuille selkeät lähteet kaikkeen, mitä olet kopioinut muualta, ellet tietysti ole saanut poikkeuslupaa alkuperäiseltä julkaisijalta. Järkevintä olisi kuitenkin kylmästi poistaa esimerkiksi nuo vinkit, varsinkaan kun sinulla ei tunnu oikein olevan edes tietoa niiden toiminnasta. Mitä järkeä esimerkiksi olisi löytää sivuiltasi tuon tiilenmurskauspelin koodi, kun se kerran vaati toimiakseen LameVGA-kirjaston, josta sivuillasi ei ole mitään mainintaa? Parempi siis jättää nuo vinkit sinne, minne ne on tarkoitettukin. Minusta ei myöskään ole mukavaa opettaa kenellekään vääriä asioista, joita nuo oppaasi tuntuvat olevan täynnä. Edelleenkin, olen pahoillani, jos kuullostan tylyltä, mutta miksi kirjoittaa opas aiheesta, jota ei itsekään kunnolla hallitse?
Kyllä mä niitä vinkkejä olen kokeillut. Kaikkia muita paitsi kahta niistä.
Ei ne oppaat varmaan ihan täynnä ole.
Laitoin muuten niihin koodivinkkeihin että ne on ohjelmointiputkasta.
Onko muuta mainittavaa? Eihän tässä ole vielä ees paljon vastauksia...
lurah kirjoitti:
Äläkä missään tapauksessa mene muuttamaan Author, Credit tms. mainintoja koska silloinhan kyseessä on jo mielestäni jonkinasteen varastaminen.
Eikä pelkästään sinun mielestäsi. Tuollehan on hienompikin nimi, plagiarismi. Ainakin yliopistomaailmassa siitä on jaossa suhteellisen koviakin sanktioita. Yritin etsiskellä Finlexistä, mutta en ainakaan tuolla nimellä löytänyt mitään. Mutta pakko kait tuon jokin rikos on olla, muutenhan Picassoja voisi myydä omina töinään (vaikka tuottavampaahan olisi toki myydä omia töitä Picassoina :) )
Muoks:
Codeprofile kirjoitti:
Laitoin muuten niihin koodivinkkeihin että ne on ohjelmointiputkasta.
Mutta ainakin tuossa yhdessä komeilee vieläkin oma nimesi author-kommentissa. Lisäksi muissa ei mainita alkuperäisen tekijän nimeä. Ja kohteliastahan olisi myös pyytää tekijältä lupa koodin julkaisuun.
Vielä toinen muokkaus: Kiellän IP-osoitteeni ja muiden tietojeni julkaisun sivuillasi.
http://koti.mbnet.fi/~cpf/kasite.html
lainaus:
Copyright: Emil Tuomi ©
TÄMÄ DOKUMENTTI PITÄISI LÖYTYÄ VAIN OSOITTEESTA http://koti.mbnet.fi/~cpf/kasite.html - tai osoitteesta http://codeprofile.daa.fi/kasite.html - JOS TÄMÄ SIJAITSEE JOSSAIN MUUALLA NIIN OSOITTEEMME ON cpf@mbnet.fi - Ilmoita tekijänoikeuslain rikkomisesta välittömästi ko.osoitteeseen!
Jos käyttäjä kopioi tätä dokumenttia ilman lupaa, hänen tulonsa Codeprofileen estetään IP-osoitteen perusteella!
Ja aiemmin itse vastasit kysymykseeni tuon sivuston sisällöstä
lainaus:
Joten ihan suomeksi nyt sanon asian. Avaa se ftp yhteys palvelimellesi, poista tuo sivu. Se että annat siellä todella virheellistä tietoa on törkeää ja tekee sinusta typerän on vielä vähän siihen verrattuna että _omit_ nuo tekstit sieltä, joita et kaikkia ole siis edes itse tehnyt.
http://koti.mbnet.fi/~cpf/kasite.html:
BASIC
Beginners All-Purpose Symbolic Instruction Code
BASIC -on opetteluun tarkoitettu ohjelmointikieli. Se on yksi vanhimmista ohjelmointikielistä. Sitä on melko helppo oppia, ja omienkin pc-ohjelmien tekeminen käy suhteellisen nopeasti. Ohjelmakoodia ei tarvitse välttämättä edes kirjoittaa itse, sillä sitä voi tuottaa Microsoft Visual Basic -ohjelmalla, jossa ohjelmoidaan hiirellä vetämällä ja pudottamalla. Huono puoli BASIC -kilellä tehdyissä ohjelmissa on se, että ne ovat hyvin yksinkertaisia. Useimmiten BASIC -kielellä toteutettuja ohjelmia, ohjataan näppäimistöllä ja ne sisältävät vain tekstiä ja väriä. Linkkejä BASIC -kielen ohjelmissa verkkoon, ei ole. Yksi hyvä esimerkki BASIC -kielen ohjelmista on BIOS -piirin ohjelmisto.
Opiskelehan hieman lisää ennen kuin alat moisia kirjoittamaan. Tämä nyt vain yhtenä esimerkkinä.
Codeprofile kirjoitti:
Kyllä mä niitä vinkkejä olen kokeillut. Kaikkia muita paitsi kahta niistä.
No miksi ne kaksi sitten piti laittaa? Ja kannattaako niitä ylipäätään kopioida omalle sivulleen, kun niistä on kommentteineen paljon enemmän hyötyä täällä? Minusta olisi paljon kätevämpi ratkaisu laittaa vaikka linkki Ohjelmointiputkaan tai sitten vain kyseisiin vinkkeihin, jos pidät niitä mainostamisen arvoisina.
Codeprofile kirjoitti:
Ei ne oppaat varmaan ihan täynnä ole.
No kyllä ne itse asiassa ovat. Olet vieläpä itse nimennyt niitä tyyliin "sekava opas", "keskeneräinen opas", sellaisista oppaista nyt vain ei ole kauheasti hyötyä. En halua lannistaa sinua, jos todella haluat kirjoittaa oppaan, mutta sitä varten asia pitää ensin itse osata kunnolla.
Siis yritän sen avulla jakaa jonkun-näköistä tietoa. Joten en kyllä sitä ainakaan poista.
Väärä tieto on pahempaa kuin tiedon puute.
Siis että parempi jakaa virheellistä tietoa kuin olla jakamatta? Jos siis ei itse ulkoasu karkoita vieraita niin viimeistään nuo älyttömän virheelliset "informaatiot" sen tekevät.
Have a nice day.
Codeprofile kirjoitti:
Siis yritän sen avulla jakaa jonkun-näköistä tietoa.
Jos tietoa haluat tarjota, niin sen teet parhaiten laittamalla sivuille linkin kunnolliseen oppaaseen. Sisältöä ei kannata yrittää tehdä näennäisesti vain, jotta saisi sivuilleen tavaraa. Varsinaiset sivut kannattaa tehdä vasta sitten, kun oikeasti on jotain sisältöä, mitä niille laittaisi, paitsi tietenkin jos ihan harjoittelun vuoksi sivupohjaa tekee.
Enkä usko että kukaan on kiinnostunut lukemaan keskeneräisiä ja osittain epäselviä oppaita "mun ekat kotisivut" -tyylisestä pamauksesta.
Arvoisa Codeprofile. Tunnut kuuluvan juuri siihen henkilöryhmään, joka omasta mielestään oon suuri tietotekniikka/ohjelmointi guru. Todellisuudessa et tiedä mitään tietokoneista ja itseasiassa sinunlaisiasi ei välttämättä saisi päästää edes tietokoneen lähelle. Toisaalta voi olla niinkin että todellinen ikäsi on alle 10vuotta jolloin tämmöinen esittämäsi kotisivusoopa on ihan sallittua leikkiä.
Vastauksesi tähän on todennäköisimmin se että olen katkera ja kateellinen paskiainen. Näin ei kuitenkaan ole, koska minä en kadehdi sinulta mitään! Todennäköisimmin olet oikein mukava ihminen ja hyvä tyyppi ja tulisin varmasti kanssasi hyvin toimeen. Sinua ei kuitenkaan ole luotu tekemään tietokoneen kanssa yhtään mitään, joten suosittelenkin muunlaisten harrastusten etsimistä!
EDIT: Tietenkin tässä saattaa olla kyseessä erittäin ansioitunut trolli. :D
En mä nyt itteäni millään gurulla ajattele. Kyllä mä tiedän mitä osaan, mutta paljon paljon on mullakin opittavaa. esim. ohjelmoinnista en paljoakaan ymmärrä, mutta ehkä vielä joskus.
Otahan Codeprofile nyt oppia tästäkin ketjusta. En epäile hetkekään etteikö sinulta voisi syntyä varsin mainioita sivuja tulevaisuudessa kunhan hieman ja hieman enemmän vielä opettelet sekä teknistä että sisällöllistä toteutusta. Tuo sinun palavan hurjalta tuntuva innostuksesi pitää vain kohdistaa paremmin.
Nyt keksisin hyvän idean. Perustan myös toiset sivustot, mutta teen niistä paljon selvemmät ja paremmat. Tai ainakin yritän. Mutta mikä ois joku terävä ja yksilöllinen nimi?
Mietihän ensin että miksi teet ne sivut. Sitten sitä kuinka tuotat sisällön ja millainen on ulkoasu + toimivuus ja onko moisilla sivuilla jotain annettavaa kenellekään. Nimeä voit miettiä vaikka myöhemminkin
hunajavohveli kirjoitti:
On muuten hieman kyseenalaista näyttää sivuilla vierailleiden IP:t kaikelle kansalle. En nyt laittomaksikaan sitä väitä, mutta rikkoo yksityisyyttä kuitenkin ikävästi.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2004/20040516 - 4 § - Viestin, tunnistamistietojen ja paikkatietojen luottamuksellisuus
hehh....
str4nd kirjoitti:
hunajavohveli kirjoitti:
On muuten hieman kyseenalaista näyttää sivuilla vierailleiden IP:t kaikelle kansalle. En nyt laittomaksikaan sitä väitä, mutta rikkoo yksityisyyttä kuitenkin ikävästi.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2004/20040516 - 4 § - Viestin, tunnistamistietojen ja paikkatietojen luottamuksellisuus
Tuonhan perusteella joku voisi vaikka ottaa yhteyttä codeprofilen palveluntarjoajaan ja vaatia sivusto suljettavaksi.
heh itelles.
lurah kirjoitti:
Tuonhan perusteella joku voisi vaikka ottaa yhteyttä codeprofilen palveluntarjoajaan ja vaatia sivusto suljettavaksi.
Tarviiko syytä sulkemiselle edes perustella kun palveluntarjoaja vain näkisi ulkoasun. ;)
Mutta kuten olet huomannut, kuka tahansa osaa tehdä tsätin yms. mutta se mistä firmatkin maksavat tehdessää ammattilaisilla sivujaan on laatu (tietoturva, ylläpitotyökalut, yms.). Eli kun katsot vaikka irc-galleriaa, niin sellaisenhan sivuston tekisi päivässä ilman ylläpitotyökaluja. Mutta kun ihmiset ovat erilaisia, niin käyttäjien tulosteista pitää siivota mahdolliset kiusanteot, yms.
Joopa joo!! Kyllä sitä itekkin vasta aloitellaan näitä hommia, mutta eipä tuommoista kehtaisi kovin esitellä. Ei millään pahalla, mutta ulkoasua voisi kyllä vähän hioa. Siitä se sitten alkaa paremmin lutviutumaan.
Mulla ois asiaa. Ja tärkeää. Joku on mennyt ja väärentänyt koko mun sivuston. Siis aivan kaikki. Väärennös Codeprofilesta löytyy http://www.pelulamu.net/codeprofile/ - Kattokaapa tonne. Eikös tuo oo laitonta. Okkei, sanon että itsekin olen väärentänyt kaksi opasta. Mutta tuo Pelu Lamuranta on väärentänyt koko sivustoni, ja väittää minun väärentäneen hänen sivustonsa.
Codeprofile kirjoitti:
Mulla ois asiaa. Ja tärkeää. Joku on mennyt ja väärentänyt koko mun sivuston. Siis aivan kaikki. Väärennös Codeprofilesta löytyy http://www.pelulamu.net/codeprofile/ - Kattokaapa tonne. Eikös tuo oo laitonta. Okkei, sanon että itsekin olen väärentänyt kaksi opasta. Mutta tuo Pelu Lamuranta on väärentänyt koko sivustoni, ja väittää minun väärentäneen hänen sivustonsa.
Kauheata, kannattaisi ilmoittaa poliisille noin törkeästä tuhotyöstä!! :O
Codeprofile kirjoitti:
Tuohan on niin vakava rikos, että voit vaikka lähteä valittamasta. Näin säästyisi tietokannasta tilaa ja keskustelun asiallisuuskin täällä pysyisi parempana, kuten se aikaisemmin oli. Itsekin joudut varmaan syytteeseen tekijänoikeusrikkomuksesta.
Draiz kirjoitti:
Kauheata, kannattaisi ilmoittaa poliisille noin törkeästä tuhotyöstä!! :O
...mutta älä hauku väärää puuta, kuten Codeprofilen foorumeilla teet :)
En tokikaan lähde mitään tekemättä!! Nyt meinaa palaa hermot! Ilmoitin jo kytille sähköpostitse. Huh. Nyt vain odottelen lopputulosta.
Kyllä ainakin pitäisi olla laitonta monistaa tuon kaltaisia internet sivuja.
Ennustan vastauksen: "Tässä on muutakin tekemistä".
Kielsin IP-osoitteeni julkisen esittämisen jo toissapäivänä. Missä toimenpiteet?
Ja miksi omilla foorumeillasi on vieläkin Ohjelmointiputkasta plagioituja ohjelmia?
Pistin jo niihin, että ne ohjelmat ovat ohjelmointiputkasta. Siis pistin niin jokaisen vinkin alkuun.
Poistin sen IP-listan jo sivuiltani, ja pistin oppaisiin niiden alkuperäiset lähteet.
Vastaus ei ollut: tässä on muutakin tekemistä. Ihme kyllä.
Unohdit jotain.
Codeprofile kirjoitti:
Pistin jo niihin, että ne ohjelmat ovat ohjelmointiputkasta. Siis pistin niin jokaisen vinkin alkuun.
' 3D-starfield with antialiased pixels and camera
' Author: Emil Tuomi <emtuomi@hotmail.com>
'Planeetta-animaatio
' Perustuu er??nlaisen kartan valmiiksi laskemiseen. Planeettaa piirrett?ess?
' katsotaan kartasta, mik? kohta pintakuvioinnista piirret??n.
'
' Versio: 1.1 y |
' Tekijä: Emil Tuomi
lainaus:
Poistin sen IP-listan jo sivuiltani, ja pistin oppaisiin niiden alkuperäiset lähteet.
Hyvä juttu.
lainaus:
Vastaus ei ollut: tässä on muutakin tekemistä. Ihme kyllä.
Saakos udella, mitä sieltä sitten vastattiin?
Jäsenkorteissa näkyy yhä IP-osoite.
Edit:
Kannattaisi myös antaa ihan suora linkki eikä "ohjelmointiputkasta". Tosin, silloin on vielä vähemmän ideaa levittää niitä omilla sivuillaan..
Siellä näyttäisi yhä lukevan muutamassa vinkissä väärä tekijä. Ei riitä, että kerrot kopioineesi Ohjelmointiputkasta. Se ei oikeuta kirjoittamaan vinkkiin omaa nimeä.
' Author: Emil Tuomi <emtuomi@hotmail.com>
Tuollaiset saisit luvan ottaa pois heti paikalla, niitä voisi melkeinpä väittää laittomiksi.
Siis ihan oikeasti, kannattaa vähän miettiä, mitä tekee.
Niin ja eipä näkynyt mitään valikkoa, en päässyt etusivulta minnekään kuin muiden antamien linkkien avulla. JS oli kyllä päällä.
Codeprofile kirjoitti:
Tyjensipä välimuistin ja latailin sivusi. Lopputuloksena se "kaunis" laatikko viestin kera.
lainaus:
Hei 84.250.170.117!
Vannot Linux i686:n mimeen ja tulit tänne Firefox 1.5:n avulla
En vanno linuxin _mimeen_.
Chatissaskin on vielä iipeet. Korjaa jo se roska äläkä itke sitä kun ihmiset hajottaa. Toinen vaihtoehto että poistat kokonaan, vaikka ihan kaiken, alat alusta ja koitat tehdä selkeät ja asialliset sivut.
Lainaus sivuiltasi: "Selaimesi ei tue JavaScriptiä tai JavaScript on kytketty pois päältä. Tästä syystä jotkin Codeprofilen osat eivät toimi kunnolla. Esimerkiksi vasemmassa reunassa oleva pikavalikko jää kokonaan pois. Jotta sivusto toimisi kunnolla, kytke JavaScript päälle tai hanki parempi selain."
Aiheutti kyllä ihan hilpeitä hetkiä. Kiitos siitä. :)
Onko tuo sivustosi omasta mielestäsi toimiva? Sekava punasävytteinen taustakuva, minkä päällä punaista teksitä. Ei kauhean helppolukuista. Myös navigaatio on aika rasittava. Linkit on linkkejä uusiin html-dokkareihin (joo ei siinä mitään jos haluaa montaa tiedostoa ylläpitää) ja nämä uudet dokkarit eivät sisällä mitään navigointia. Sivustolla liikkuminen pitäisi tehdä aina etusivun kautta. Selaimesta kuluu back-nappula puhki tai sitten käyttäjät vaan lähtevät muualle :D
Ja tuo ainut navigointimahdollisuus on etusivulla oleva JavaScript-hässäkkä. Ei kauhean toimivaa.. Myös jokasella sivulla oleva _erilainen_ taustakuva ärsyttää. Ei mitään yhtenäistä ulkoasua. Ja ihan tiedoksesi, taustakuva sivulla ei useinkaan tarkoita sitä, että sivu olisi hieno. Samaan kategoriaan menevät nuo liikkuvat kuvat, joilla ei ole mitään käytännön (eikä kyllä viihteellistäkään) hyötyä.
Minua ei myöskään kiinnosta lukea sivultasi, että mikä käyttikseni on. Tiedän sen kyllä itsekin ;)
Jotenkin tuntuu tuo koko touhu siltä, että yritetään mennä perse edellä puuhun. Ja vieläpä äärettömän kovaa vauhtia. Mitä hyötyä on aloittaa jokin sisällönlaajennusprojekti, jossa väkipakolla lisäät joka päivä tietyn määrän asiaa? Väistämättä joukkoon tulee turhaa asiaa. Ei se määrä, vaan se laatu... ;)
Sama homma tuossa "arvotaulukossa".. Kauhea litania erilaisia arvonimiä. Tulee suuruudenhulluus -fiilis.
Kannattaisi ensin miettiä, että mitä tarjottavaa sinulla on. Ja jos toteat, että ei mitään, mutta sivut haluat silti tehdä, niin tee ne ensin itsellesi. Sellainen oma hiekkalaatikko, missä voit kokeilla kaikenlaista. Sitä ei ole pakko näyttää kenellekään muulle. Ja sitten kun alkaa perushommat olla hallussa, voit siirtyä vaativampiin juttuihin. Sivut saa tehtyä ilman JavaScriptiä. Usko pois. Ja sitten kun vaativammatkin hommat toimii ja jos tuntuu siltä, että nyt olisi jo jotain annettavaakin, niin sitten ei muuta kuin teet sivut ja julkaiset ne vasta sitten kun ne ovat oikeasti toimivat. Tällöin puuhun kiipeäminen tapahtuu oikein päin ja sopivalla nopeudella.
Niin, ja tuossa tiilenmurskauspeli-topikissa lukee pelin olevan LameVGA, vaikka LameVGA on kirjasto, mitä peli käyttää...ehkä kannattaisi ottaa asioistakin selvää ennen kuin kirjoittaa tuollaista. Lisäksi chattiäsi varmaankin "terminoitaisiin (mitä hittoa se on tarkoittavinaan)" vähemmän, jos pistäisit sen suodattamaan html-tagit.
Kiitos viznut muuten sivun talteen ottamisesta, tuolle naureskellaan vielä monen vuoden päästäkin :)
Codeprofilelle voisin suositella seuraavia sivuja:
http://air-conditioned.org/tietokoneet/websuunnittelu.shtml
http://air-conditioned.org/tietokoneet/syote.shtml
lurah kirjoitti:
Codeprofile kirjoitti:
lainaus:
Hei 84.250.170.117!
Vannot Linux i686:n mimeen ja tulit tänne Firefox 1.5:n avulla
Kyllä. Meitä kiinnostaa kovasti nähdä ruudullamme bloatti kuva, jossa itseämme informoimme ja saamme tietoon oman selaimemme! En varmasti itse olisi tiennyt omaa selaintani, joka tässä tapauksessa on Opera. Myöskään käyttämäni käyttöjärjestelmä ei itseäni kiinnosta. Jos haluat ihan oikeasti tehdä sivut, niin ei näin! Katso mallia esimerkiksi Ohjelmointiputkan selkeästä ja toimivasta ulkoasusta - ilman JavaScriptin pakollisuutta, suuria kuvia tai mitään muuta täysin turhaa, joita olet sivuillesi pistänyt.
Häpeä, älä pilaa mainettamme!
Ai niin. foorumillasi mainitaan, että olisit kopioinut oppaan täältä, mutta tehnyt sen itse. Todella törkeää tekijänoikeuksia ja Antti Laaksosta loukkaavaa toimintaa sinulla. Hyi. (Edit: Metabolix ja tkarkkainen mainitsivat jo tämän)
Jos haluat tehdä sivuja, muttet keksi sisältöä niin tässäpä olis minun idea:
Tee sivupohjia. Hyviä sellasia. Ei mitään sisältöä, ulkoasu vaan, niin että näkee mihin tulee tekstii, millasta tekstii se on, millaset linkit tulee jne... näitä sivupohjia voit tehdä enemmänkin. Sitten teet yhden siistin ja asiallisen sivun, jonne laitat linkit noille sivupohjillesi, sillon sulla on sivusto, jonka aiheena on sinun omat designit. ;)
jcd3nton kirjoitti:
Tee sivupohjia. Hyviä sellasia. Ei mitään sisältöä, ulkoasu vaan, niin että näkee mihin tulee tekstii, millasta tekstii se on, millaset linkit tulee jne... näitä sivupohjia voit tehdä enemmänkin. Sitten teet yhden siistin ja asiallisen sivun, jonne laitat linkit noille sivupohjillesi, sillon sulla on sivusto, jonka aiheena on sinun omat designit. ;)
No sanonpa että ensin asiallinen sisältö itse (kielioppivirheiden korjauksessa sinulla, Codeprofile, menee aikaa) ja sitten myöhemmin (siis todellakin myöhemmin) ulkoasun suunnittelu ja toteutus.
Jos suunnittelet pelkkiä sivupohjia, ei niihin varsinaista sisältöä tule.
"Tämä on otsikko"
"Tässä on perustekstiä"
"Linkki1 Linkki2 ..."
Ideana siis oli tehdä näitä sivupohjia, kun ei oikeaa sisältöä keksi.
HAHAHAHAHAHAAA...
"Kuinka laaja Codeprofile on?
En uskalla suoraan sanoa Codeprofilen laajuutta, sillä Codeprofile laajenee ja kehittyy hyvin nopeasti. Tällä hetkellä Codeprofile on kuitenkin pelkkä sivusto. Yksi hyvä esimerkki: Kun Codeprofile tehtiin, se oli ulkonäöltään karmiva. Ja sisältöön kuului alle megatavun käytettyä tilaa. Tänään 25.10.2006, Codeprofile vie hieman yli 60Mt tilaa. Foorumi taitaa olla ainut joka kuuluu Codeprofileen, mutta ei käytä Codeprofilen kotisivutilasta juurikaan mitään tilaa. "
Onhan se tietenkin mittari että sivuston "hyvyyttä" mitataan sillä kuinka paljon se vie levytilaa... :D:D:D:D
Sen sivutilaa vie ie7.exe ynnä muut ihanat ohjelmat mitä siellä jaetaan :)
Meitsi kirjoitti:
JS-navigointi: ei hyvä. Lisäksi termistöä katsellessa paistoi muutama virhe silmään, ActiveX on vain Internet Explorerin ominaisuus, (onneksi) ei muiden selainten. Lisäksi muistaakseni ADSL:län downstreamin maksiminopeus on 8Mbps eikä 4Mbps. Voisi myös mainita että DirectX-rajapinta on pelkästään Windowsille. Leiska oli mielestäni melkoisen räikeä ja kuten todettu, epäselvähkö... Mielestäni sivukartat ovat täysin väärä tapa navigointiin, sivuston navigoinnin pitäisi olla niin selkeä että moista ei tarvitse.
Tuo on kopioitu Kotimikro-lehden sivuilta...
Tällainen ilmoitusluontoinen asia tuli selville:
lainaus:
wget -q -O /tmp/file http://koti.mbnet.fi/cpf/logo.jpg ; file /tmp/file
/tmp/file: PC bitmap data, Windows 3.x format, 299 x 200 x 24
W3C Validator kirjoitti:
Failed validation, 87 errors
No Character Encoding Found! Using iso-8859-1.I was not able to extract a character encoding labeling from any of the valid sources for such information. I will use the character encoding iso-8859-1, which you have chosen via the Encoding override option, for tentative validation.
Read the FAQ entry on character encoding for more details and pointers on how to fix this problem with your document.
DOCTYPE Override in effect!The DOCTYPE Declaration for "HTML 4.01 Strict" has been inserted at the start of the document, but even if no errors are shown below the document will not be Valid until you add the new DOCTYPE Declaration.
Näin... Oli jopa hankaluuksia saada tuo validatorin tarkastettavaksi. Siitä ei selvinnyt kuvauskieltä eikä varsinkaan merkistökoodausta. Voisit korjata virheet, että selaimetkin osaisivat tulkita "sivujasi".
Turha tuollasia suojauksia vääntää ku ne voi purkaa hujauksessa.
Millä hitolla sä olet ton suojauksen purkanut. Ja toi on tekijänoikeuslain vastaista. Ensin käsketään kunnioittaa toisten tekijänoikeutta ja sitten itse sitä epäkunnioittaa.
HTML-koodia ei pysty salaamaan. Selaimen on saatava purettua se selvätekstiksi niillä komennoilla, jotka ovat tuolla sivulla olevassa Javascriptissä. Silloin se on myös ihmisen murrettavissa.
Ja aika heikossa asemassa olet tuota sivua koskevista tekijänoikeuksista jankkaamaan.
Codeprofile kirjoitti:
Millä hitolla sä olet ton suojauksen purkanut.
Selaimen pitää se jossain vaiheessa purkaa, jotta se voi näyttää sivun, ja on triviaalia kysyä selaimelta sitä purettua versiota. Oma metodini meni näin:
Firefoxiin Web Developer -laajennus, View Source > View generated source, File > Save Page As
Tulos: http://blaze.dyndns.ws:8080/~blaze/codeprofile.
Tällaset sivut joutais roskakoppaan, tai ei ainakaan tänne mainostettavaks.
Codeprofile kirjoitti:
Päätimme näin avaukseksi testata prosessorituulettimen virransiedon.
En kyllä näe puhuttavan mitään virrasta.
Codeprofile kirjoitti:
Kyllä tuo tuuletin vielä liikahtelee 0,5mm edes'takaisin virran ollessa 9v
Virtaa mitataan nykyään voltteina?
Codeprofile kirjoitti:
Tämä opas on kopsattu ohjelmointiputkasta. https://www.ohjelmointiputka.net/
Onko jotain järkeä tehdä näin:
Copyright (c) Codeproject !!!TÄMÄ OPAS ON KOPSATTU OHJELMOINTIPUTKASTA!!! include("http:\\www.ohjelmointiputka.net");
Tässäkin olisi ehkä jotain hiomista?
Mielestäni "Hyvä sivu" on juuri päinvastainen tästä.
Tämä aihe ehkä kannattaisi kyllä jättää tähän...
EDIT: ...vaikka hyvät naurut tästä onkin saatu.
EDIT2: Pitäisikö minun nyt ilmoittaa poliisille, että http://www.info.tampere.fi/~lhpheikk/hakemisto.
Kappas, väärästä tiedosta johtuen luulin tuon sanaston olevan Codeprofilen itse tekemä. Ei sitten ollutkaan..
Dodii.. röllejä äidin oomme kaikki....
Justiinsa, nyt omat sivuni näyttävät loistavilta (vaikka niistä 99+1 prosenttia on kesken)
Mutta tuon olen kylä ihan itse ehnyt tuon sanaston. Kopsasin hieman muunneltuna ja lisättynä eräästä kirjasta Codeprofileen. Eli kuitenkin olen sen ihan itse tehnyt.
Oletetaan, että "kopsasin hieman muunneltuna" tarkoittaa "käytin lähteenä muiden oikeuksia kunnioittaen." Lähdeviitteet puuttuvat siitä huolimatta. Missä kirjassa on muuten noin paljon virheitä?
Codeprofile kirjoitti:
Mutta tuon olen kylä ihan itse ehnyt tuon sanaston. Kopsasin hieman muunneltuna ja lisättynä eräästä kirjasta Codeprofileen. Eli kuitenkin olen sen ihan itse tehnyt.
Tapaus on selkeä. Haluat kunnioitus mahdollisimman vähällä vaivalla. Tämä ei todellakaan kannata (kuten taisit jo tämän threadin aikana huomata). Jos kopioit muiden ohjelmia omiin nimiisi ja oletat saavasi instant-respectiä niin .. ehh ei tule onnistumaan. Suosittelen että aloitat sivujen tekemisen aivan alusta ja mietit, kannattaako uhrata oma uskottavuus muutaman sadan koodirivin tähden.
Codeprofile kirjoitti:
Millä hitolla sä olet ton suojauksen purkanut. Ja toi on tekijänoikeuslain vastaista. Ensin käsketään kunnioittaa toisten tekijänoikeutta ja sitten itse sitä epäkunnioittaa.
Se, mikä näytöllä näkyy, on jo periaatteessa murrettu ja kopioitu. Jos sivuillasi olisi vedenpitävä suojaus, niitä ei voi edes katsella. Ja minusta se olet kylläkin sinä, joka tässä käskee kunnioittaa tekijänoikeuksia ja kuitenkin itse törkeästi rikkoo niitä, minkä ehtii.
KingOfTheWorld kirjoitti:
Justiinsa, nyt omat sivuni näyttävät loistavilta (vaikka niistä 99+1 prosenttia on kesken)
Vaikka tämä menee nyt vähän offtopiciksi, minusta sininen teksti sinisellä taustalta ei näytä koskaan hyvältä.
Codeprofile kirjoitti:
Jaa, no mielestäni tuon sisältö näytti aika paljon kotimikron sanakirjalta
http://www.kotimikro.fi/Crosslink.jsp?word=ac&a=2379:
ActiveX:llä tarkoitetaan pieniä sovelluksia tai "komponentteja", joita voi upottaa muihin ohjelmiin etenkin Internetissä.
..mielestäni sivuillasi on asia kerrottuna samalla tavalla...
Codeprofile kirjoitti:
ActiveX:llä tarkoitetaan pieniä sovelluksia tai ''komponentteja'', joita voi upottaa muihin ohjelmiin etenkin Internetissä.
EDIT: vastaus codeprofilelle
Tiedän... Taidan korjata
Pelulamukin teki itse sanaston! Eli kopsasi sen hieman muunneltuna Codeprofilelta (search-replace). Search-replacet toivat mukanaan myös omaperäistä sisältöä (eli lisää virheitä), joten kyseessä on täysin Pelulamun itse tekemä sanasto. Myös etusivu on kopsittu hieman muunneltuna Codeprofilelta, joten sekin on Pelulamun kokonaan itse tekemä, eikä lähteitä tarvitse mainita!
Hupaisa tapaus kyllä kaikenkaikkiaan. Luulin jo, että tämäntyyppiset aloittelijawebbisivut olisivat jääneet sinne 90-luvulle, mutta ilmeisesti jokaisen webbisukupolven täytyy aina keksiä "ysärisivut" uudestaan ja oppia aina kantapään kautta, ettei se koko intternetti aina pyöri "seiskaluokan kovimman tietsikkagurun" ympärillä eikä jokaista vastaantulevaa rumaa kilkutinta tarvitse laittomasti kopioida sinne omalle "maailman parhaalle kotskaporttaalille".
Nooh, kivahan se on verestää vanhoja muistoja.
Argh, huomasin juuri katsellessani str4nd:n validointivinetystä, että fontti on comic sans >_<
viznut: tarkoittanet muuten jysärisivua :D
No joo...
viznut kirjoitti:
Hupaisa tapaus kyllä kaikenkaikkiaan. Luulin jo, että tämäntyyppiset aloittelijawebbisivut olisivat jääneet sinne 90-luvulle
...
Nooh, kivahan se on verestää vanhoja muistoja.
Itsellä sama nyrkki pamahti kasvoilleni, kun eksyin eräille mySpace-sivustoille. Musiikki pauhasi automaattisesti, ja joka hemmetin jS-kikkare seurasi hiirtäni, samoin samalla sivulla lähti toisen musiikin säestyksellä videot pyörimään.
Codeprofile:
Sinun kannattaisi oikeasti jo poistaa ne ip-osoitteet ja laittaa niiden tilalle vaikka kellon aika.
Sinun myös selvästikin kannattaa oppia virheistäsi, kysellä miten sinun pitää jokin asia tehdä toisin.
Nytkin sinulle tarjoillaan (käytännön esimerkkien kautta) vastauksia ja (esimerkiksi "tsättisi" kautta) sivustosi heikkouksia.
Lisäksi viestien tallennustiedosto löytyi erittäin nopeasti (omaperäisesti nimetty viestit.txt). Myös aikasemmin kerrottu strip_tags toimisi jo pelkästään erittäin hyvin javaScript-"vandalismia" vastaan.
Ip-osoitteen voit kyllä tallentaa, mutta älä näytä sitä tavallisille "tsättääjille".
Mieti myös, että keskusteluun voi lähettää viestejä myös muilta sivuilta (voin kopioida sivusi html-lähdekoodin vaikka työpöydälleni ja lähettää viestin siitä), joten antamasi "bannit" ei välttämättä aina toimi.
Lisäksi keskustelujen viestien sisältö (nimimerkki ja viesti) ei välttämättä sisällä tekstiä, joten tarkista aina (huom! aina) syötteen sisältö ja siivoa se.
my two cents
Hmm... Tuo kuvapankissasi http://koti.mbnet.fi/~cpf/kuvapankki.html oleva kuva (karhu) on kopioitu, sillä kuvan tiedoissa lukee:
Kuvan luonut henkilö: Staffan Widstrand
Tekijänoikeuksien omistaja: © Corbis. All Rights Reserved
ja kuva löytyy osoitteesta http://www.staffanwidstrand.se/gallery/detail.
Mikä tämän kuvapankin (ja koko sivuston) tarkoitus oikein on?
Näkyy muutakin kuvamateriaalia ihan suoraan netistä kaivettuna. "Tsätin" taustan tekijä @ bluespeed9.com tuskin on tarkoittanut sitä käytettäväksi noin.
"Content & Images are copyright © 2005 Derek Simeone a.k.a bluespeed9 unless otherwise noted."
Ja voisit ehkäpä koittaa ottaa opiksesi tuosta chatistasi, sehän on ihan susi kun saa html:ää tunkea mukaan. Sen sijaan että itket siellä spämmäilyä ja "Chatin terminoimista" voisit koittaa vaikka ... tehdä siitä toimivan?
Kotimikron se kirjakin oli.
Codeprofile kirjoitti:
Kotimikron se kirjakin oli.
Haha, hyvä oli lainata suoraan kirjasta ja COPIRAIGT C EMIL TUOMI! Aivan kuten kukaan ei tietäisi että rikot todella paljon tekijänoikeuksia. Vielä valitat siitä, että joku rikkoo "sinun" tekijänoikeuksiasi.
Oomituisten ootusten kerho...
Muistelen vielä kaiholla niitä päiviä, kun uskalsi jättää lelun hiekkalaatikolle tai ulko-oven lukitsematta.
Skolioosi, tuo nykyajan lavantauti..
Onneksi tämäkin aihe on "sulkeutunut". Ehkä toisella kertaa trollausta enemmän. Muistelen vielä niitä aikoja kun tein marquee-blink -virityksiä yhtä lailla kuin Codeprofile... siitä on jo aikaa.
Tuota noin. Parahin Codeprofile.
Näen tässä tapauksessa osittain itseni viiden tai kuuden vuoden takaa, kun olin innostunut web-sivujen teosta ja halusin toteuttaa itseäni. Olin tuolloin yläasteella ja juuri aloittanut GMK:n, sivuston joka käsitteli kristillistä hevimetelimusiikkia. Niihin aikoihin kirjoittamaani tekstiä ei voinut minkään mittapuiden mukaan kutsua hyväksi journalisimiksi, jos yleensä journalismiksi ensinkään ja sain osakseni paljon pilkallisia kommentteja. Oli kuitenkin myös niitä jotka kritisoivat sepustuksiani asiallisesti ja hyväntahtoisesti, joskin usein hyvin ankarasti. Haistatin paskat kaikille ja olin sitä mieltä, että minua ei arvostella. Ei siinä mitään, jatkoin omaa juttuani ja aloin sitten siinä jossain vaiheessa vähän kypsymään (joopa joo) ja kokemuksen myötä ymmärtämään mitä tein väärin ja kuinka asiat piti tehdä ja miten kirjoittaa.
Erään oivalluksen tein kuitenkin jo aika aikaisessa vaiheessa: Ei ketään kiinnosta mikään TriskalWeb, jossa on kuvia finninaamaisesta rillipäisestä itsestäni, ehkä koirastakin, ja tekstiä siitä kuka ja mikä olen, mistä olen kiinnostunut ja muusta jonnijoutavasta. Sivustoni olemassaololla piti olla merkitys; tarvittiin sisältö ja kohderyhmä. Lisäksi sivuston piti vastata johonkin tarpeeseen. Näin syntyi GospelMetal Kotisivu, jonka sisältönä olivat levyarviot ja haastattelut, kohderyhmänä kristillisestä metallimusiikista kiinnostuneet ja sitä kuuntelevat ja se vastasi myös tarpeeseen: suomenkielistä internet-mediaa, joka kirjoitti kyseisiä juttuja, ei ollut siihen aikaan.
Tuumasta toimeen siis vaan ja toteuttamaan. Jo mainitsemani sisältöasiat korjaantuivat ajan saatossa, mikäli nyt tekstityylin vaihtumista naiivista diipadaapasta asteittain ylikriittiseen musiikkipurismiin voi korjaantumiseksi kutsua. GMK:n ulkoasun rakenne oli alusta lähtien selkeä, mutta värimaailma oli ensimmäiset kolme tai neljä vuotta mitä onnistunein: tumman vihreää tekstiä mustalla pohjalla. Ja minä neropattihan käskin kaikkia liian tummasta tekstistä ipisijöitä ostamaan paremman näytön.
Vasta GMK:n elinkaaren viimeisenä vuotena aloin ajatella toteutuksen parantamista pelkästä HTML:stä ja CSS:stä tehokkaampiin ratkaisuihin. PHP:lla ja MySql:llä toteuttaminen ei osoittautunut mitenkään mahdottomaksi ja mukiinmenevän ulkoasun myötä aloin visioida GMK:sta web-palvelua. Toteutin tietokantapohjaisen sisällönhallinnan ja kömpelö hakukonekin sivuilla oli. Sitten kiinnostukseni loppui. 19.8.2005 suljin GMK:n, syistä jotka sivulla, osoitteessa http://gmk.suomigospel.net, mainitsen. Eräs mainitsematon syy oli myös kävijöiden puute ja/tai se, että kävijämäärä ei ottanut kasvaakseen. Ihmettelen edelleen sitä, kuinka eräs myöhemmin ilmestymään alkanut saman aihealueen lehti meni kuin kuumille kiville, kun se sisällöltään oli (ja on edelleen) kaikkea sitä, mistä yritin itse päästä eroon. GMK:n jälkeen muut jutut ja projektit ovat tulleet tilalle, mutta ne ovat oma lukunsa. Enää minulla ei ole mitään tarvetta tahi halua perustaa mitään multipurpose-portaalia.
Mitä voimme sisäistää tästä?
x) Olet nuori. Sinulla on aikaa kehittyä, mutta ota silti vaari siitä mitä kokeneemmat sanovat.
x) Pohdi sivustosi Sisältöä, Kohderyhmää ja Markkinarakoa. On usein järkevämpää unohtaa oma ego ja omat sivut ja oma sitäjatätä, ja auttaa rakentamisessa. Voit vaikka kehittää ja tuottaa omaa koodia ja postata sen tänne Putkaan, jolla on jo kaikki kolme: Sisältö (kaikkinainen sisältö, joka auttaa sählääviä koodareita), Kohderyhmä (kaikenmoista kokemusta omaavat ohjelmoijat) ja Markkinarako (en itse ainakaan tiedä paremmin tarkoitustaan täyttäviä sivustoja). Kuka tahansa, joka kehittää jonkin koodinpätkän ja lähettää tänne, saa nämä kolme boonuksena!
x) Jos ensisijainen kiinnostuksen kohteesi on web-suunnittelu ja -toteutus, niin keskity siihen ensin ja lähde liikkeelle staattisista, yksinkertaisista ratkaisuista. Lelut ja hilavitkuttimet tehdään sivuille itse, eikä niitä voi tehdä ennen kuin osaa.
x) Jos sensijaan ensisijainen kiinnostuksen kohteesi on ohjelmointi, niin kannattanee keskittyä siihen ja jättää weppipuoli vähemmälle.
x) Kaikkea ei voi, eikä kannata osata. Eikä mitään voi osata heti. Jos haluat tehdä kaikkea ja osata kaikkea - tarkoittaen nyt, että haluat samanaikaisesti osata suunnitella, toteuttaa, ohjelmoida kaikilla mahdollisilla kielillä, 3D-mallintaa, käsitellä kuvia, tehdä pelejä, web-sivuja, multimediaesityksiä ja raskaan sarjan ohjelmia - mieti uudelleen.
x) Sinun on tuotettava vähintään 99% kaikesta sivujesi sisällöstä itse ja kysyttävä kaikkeen muuhun lupa.
Et silleen. Toivottavasti en ihan tuubaa kirjoittanut.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.