http://img179.imageshack.us/img179/9550/
Kun yritän käynnistää QBasicin, tulee tällainen ilmoitus. Mistä siis on kyse? Miten saisin QB:n toimimaan?
XP:ssä ei kannata ajaa dos ohjelmia suoraan, koska ne käyttävät Windowsin omaa melko surkeaa DOS-emulaatiota. NT-pohjaisissa käyttiksissähän ei enää aitoa DOSia ole käytössä missään muodossa. Kannattaa tutustua esim. ilmaiseen DosBox-emulaattoriin.
Kokeile poistaa QB:n pikakuvake MS-DOS ohjelmalle.
QBasic toimii kyllä ihan hyvin Windows XP:ssä.
Luultavasti vika on siinä, että henkilö, jolta olet saanut QBasicin, oli tallentanut ohjelman sennimiseen hakemistoon, jota sinun koneellasi ei ole. Nyt tämä vanha hakemisto on jäänyt kummittelemaan ohjelman tietoihin.
Tosiaan PIF-tiedoston poiston pitäisi auttaa. Tiedostolla on sama nimi kuin EXE-tiedostolla, mutta sen tunnus on PIF. Windowsissa tämä tiedosto näkyy pikakuvakkeena.
Voit myös muuttaa hakemistoa ohjelman asetuksista. Napsauta hiiren oikealla napilla ohjelman nimeä, valitse kohta "Asetukset" ja avautuvasta ikkunasta välilehti "Ohjelma". Nyt voit muuttaa hakemiston oikeaksi kohdasta "Työhakemisto".
Sain toimimaan, kiitos ohjeista!
Latasitko tuon muuten internetistä, kun tuo kuva siltä näyttää. Quick Basic 7.1 on tietääkseni maksullinen...
Vai onko tuo 4.5? Kyllä sekin tietääkseni maksaa...
Niinhän se on, että Quick Basic on maksullinen ja vaikka ketään ei piratismiin saisikaan yllyttää, voinen sanoa, että tuskin Microsoft ketään oikeuteen haastaa, softa kun on kohta 20 vuotta vanhaa. (15 olisi kyllä lähempänä, mutta haluan dramatisoida)
No toivotaan niin, ettei Microsoft haasta krompieta oikeuteen. Kannattaisi kyllä olla varmuuden vuoksi käyttämättä tuota. Eikö se QBasic 1.x ole ilmainen ja internet-levityksessä? Sitä kannattaisi kai käyttää?
Minä en Wikipediasta löydä mainintaa, että sen kummemmin QuickBasicia kuin QBasiciakaan ois koskaan julkaistu minkäänlaiseen ilmaislevitykseen.
QBasic tulee kuitenkin vanhempien Windowsien mukana, ja jos tuollaiseen omistaa lisenssin, saanee QBasicia käytellä ihan lakimies-laillisestikin.
Lisättäköön, että henkilökohtaisesti en näe moraalisesti mitään väärää kummankaan käyttämisessä, kumpaakaan ei enää myydä (ts. voi ostaa), eikä niiden käyttämisestä voi hyötyä rahallisesti.
Juhko kirjoitti:
No toivotaan niin, ettei Microsoft haasta krompieta oikeuteen.
err lol...
Noh ainaki tuolta saa ladattua qbasicn http://qbnz.com/pages/downloads/software/
Blaze kirjoitti:
Minä en Wikipediasta löydä mainintaa, että sen kummemmin QuickBasicia kuin QBasiciakaan ois koskaan julkaistu minkäänlaiseen ilmaislevitykseen.
Et kai todella luule, että Wikipediassa olisi kaikki mahdollinen tieto ja että tieto olisi luotettavaa? Itse ainakin olen löytänyt monia virheitä sieltä ja korjaillut joskus kun jaksan. Mutta Wikipediaan luotan paljon vähemmän kuin vaikkapa painettuun kirjallisuuteen.
Minusta Wikipediassa on perusasiat aika hyvin paikkaansa pitäviä, mutta aika paljon sieltä löytyy myös virheellistä tietoa.
Käsittääkseni Quick Basic on maksullinen ohjelma. Tosin en seuraile juuri yhtään Microsoftin tuotteiden niin sanottua kehitystä.
Jaska kirjoitti:
Et kai todella luule, että Wikipediassa olisi kaikki mahdollinen tieto ja että tieto olisi luotettavaa?
Enhänmä noin sanonu?
No myönnettäköön, halutessaan tuosta saa rivien välistä noin luettua, mikä ei ollu kyllä tarkotus.
Tässä tapauksessa Wikipedia oli samaa mieltä asiasta mun aiemman käsityksen kans, joten uskoin sitä.
qwauk kirjoitti:
Noh ainaki tuolta saa ladattua qbasicn http://qbnz.com/pages/downloads/software/
QBasicin saa ladattua monestakin paikasta (laillisuudesta ei tietoa).
Blaze kirjoitti:
QBasic tulee kuitenkin vanhempien Windowsien mukana, ja jos tuollaiseen omistaa lisenssin, saanee QBasicia käytellä ihan lakimies-laillisestikin.
Eikös se ole muuten DOS, jonka mukana se on?
Muuten: Eikö FreeBASIC muistuta aika paljon QBasicia?
Juhko kirjoitti:
Eikös se ole muuten DOS, jonka mukana se on?
Tulee se DOSinkin mukana. Sellaista vaan harvemmalla enää nykypäivänä on :)
Juhko kirjoitti:
Eikö FreeBASIC muistuta aika paljon QBasicia?
Käsittääkseni joo.
Kuka muka maksaisi QBasicista? Itse en ole mitään maksanut, ja käytän sitä ilman tunnontuskia.
KingOfTheWorld kirjoitti:
Kuka muka maksaisi QBasicista? Itse en ole mitään maksanut, ja käytän sitä ilman tunnontuskia.
Tilannehan on nykyään siinä mielessä ikävä, että QBasic/QuickBasic (noidenkin välillä taisi olla joku ero) on kaupallinen, tekijänoikeuslain suojaama ohjelma. Laillista tietä sen saaminen on kuitenkin käytännössä mahdotonta, käyppä kysymässä paikallisesta ATK-liikkeestä QB7.1:tä :)
Abandonwareksihan tällaisia ohjelmia kutsutaan. Itsekin käytin aikoinaan jotain netistä ladattua QB:tä ilman tunnontuskia, mutta tästä syystä esim. Ohjelmointiputka ei voi QuickBasicia levittää (joku tiedostot-sivuhan täällä taisi aikoinaan olla josta myös QB:n pystyi lataamaan vai muistanko väärin?).
Toivottavasti nyt ei mene turhaksi mainostukseksi mutta ainakin putkan QB vinkeistä 80% kääntyy suoraan FB:llä.
Def seg on se joka aiheuttaa yleensä eniten ongelmia. Sitä kun ei 32bit alustoilla kovasti tueta. Play ja sound komentoa ei FB:stä löydy (onneksi) ja sleepin parametrit eivät ole sekunteja vaan sekunnin sleep FB:ssä on 1000. Näillä eväin olen siis saanut suurimman osan vinkeistä toimimaan. Putkan QB oppaat muistaakesni toimivat täysin yksi yhteen.
QB:sta olen ymmärtänyt että se olisi vapaata riistaa versiot 1.1 - 4.5 koska M$ ei ole jotain patenttia tms. vastaavaa uusinut. 7.1 kohdalta tilanne on vielä käsittääkseni toinen parin vuoden ajan. M$ ei siis ole erikseen julistanut aiempia versioita vapaiksi mutta US lakien mukaan ne ovat sitä juuri sen johdosta että jotain lisenssiä tms. ei ole uusittu.
mm. www.qbasic.com jakaa surutta versiota 4.5 ja jos M$ ei tätä sallisi niin eiköhän asiaan olisi puututtu jo aikoja sitten.
Anteeksi tuplaposti mutta en pysty enää muokkaamaan edellistä
Kysyin eräältä henkilöltä joka tuntee M$ tapauksia paremmin. Voit kopioida QB 1.1 version jopa heidän omalta sivultaan joten M$ on täten luopunut oikeuksistaan sen suhteen etteikö sitä saisi kopioida ilman erillistä lupaa.
http://download.microsoft.com/download/win95upg/
Tuon paketin purkamalla, pitäisi qb.exe löytyä :D
[edit]
urli korjattu
[/edit]
lurah kirjoitti:
Play ja sound komentoa ei FB:stä löydy (onneksi)
Onneksi? Piipperiäänethän ovat todella kivoja!
Piipperiäänethän ovat todella kivoja!
Jopa niin kivoja, että mulla on varmaan viimiset viis vuotta ollu piipperistä piuhat revittynä irti :)
Piipperiäänethän ovat todella kivoja!
Mihin piipperiääniä enää oikeastaan tarvitsee kun kaikilla on kaiuttimet? Tai mihin ärsyttävää äänimerkkiä tarvitsee paitsi putkiksen härnäämiseen? Joskus kauan sitten kone sanoi Piip kun teki jotain väärin, mutta nykyään se kai osataan hoitaa hienostuneemminkin. Anteeksi offtopic, oli pakko vuodattaa nykyaikaisuuden iloja.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.